Kai se päiväkoti on vain lasten säilytyspaikka
Olen aina ajatellut toisin ja pitänyt kunnallista päivähoitoa hyvänä . Siksi uskalsin tehdä sen ratkaisun että isommat lapset jatkoivat osapäivähoitoa tarhassa kun jäin vauvan kanssa kotiin ( tästä ei kannata alkaa inttää ja syyllistää sillä syitä oli monia ) Siitä huolimatta kun vein lapset tänään ryhmikseen niin esikoisen kaksi kaveria oli vapaalla ja hoidossa vain pieniä ( 2 vuotiaita ) Lapset olivat sisällä vaikka ulkona oli ihana sää ja hoitajat juorusivat keskenään . Kai se sitten on niin että hoidon taso on huonoa sillä ei siellä paljon viriketoimintaa näkynyt . Kaiken lisäksi esikoinen ei tule yhden hoitajan kanssa toimeen eli harmittaa kun siitä hoidosta maksetaan kuitenkin täydet maksut meidän tulojen vuoksi
Kommentit (14)
lohduttaa ja lapsille ei saa osoittaa tunteita eikä ainakaan hellyyttä - ottaa syliin, silitellä tms. Aika epäempaattisilta monet hoitajat vaikuttavat, ehkä se että lapsia hoitaa koko päivän tekee sen? Tai se, että on mahdotonta tunnetasolla kiintyä niin moneen ja sitten lapsia hoidetaan mekaanisesti.
Minusta tämä asia on yksi keskisimpiä, mikä erottaa hyvän ja huonon päiväkodin toisitaan ja kotihoidon/päivähoidon toisistaan, ainakin useassa tapauksessa.
Miten pienelle on niin tavattoman tärkeää äidin empatia, mutta pitkä hoitopäivä pitäisi kestää ilman tunneyhteyttä hoitajaan, mekaanisessa hoivassa (millaista hoito voi olla masentuneen äidin kanssa ja mitä pidetään lapselle haitallisena)?
juuri viime viikolla juttelin yhden päiväkodin tädin kanssa (on tosin yksityinen pk) aamulla lapsen vietyäni noin 10 minuuttia päiväkodin eteisessä. Koko tämän ajan täti piti 3 tai 4-vuotiasta itkevää poikaa sylissään ja silitteli. Kyseinen poika on usein itkuinen aamuisin, ja epäilen että johtuukohan vähän myös siitä, että sillä lailla pääsee syliin. Onneksi ryhmän muut lapset ovat reippaita.
Olen kuullut paljon huonoja tarinoita päiväkodeista, mutta itselleni on toistaiseksi ollut vain hyviä kokemuksia.. Riippuu niin paljon miten motivoituneita ihmisiä on pk:ssa töissä.. Hirveän vähän on kyllä ihmisiä lapsia kohden töissä. Vaikka ei sillä väliä miten monta on töissä jos tosiaan siellä vaan juorutaan keskenään!
Kyllä itkevää lasta lohdutetaan ja syliin otetaan! Mistähän tuollainen kuva...?
LH
Olen kiertävä lastenhoitaja ja paljon nähnyt. Kokemuksei mukaan on aivan ihania paikkoja ja sitten sellaisia joissa aikuiset ovat väsyneitä ja tunnelma huono. Valtaosa päiväkodeista on kuitenkin erittäin hyviä paikkoja lapselle. ITSE hankkisin lapselle toisen hoitopaikan jos tuntuisi siltä ettei paikka vastaa standardejani.
PK EI todellakaan ole vain lasten säilytyspaikka, lapsista huolehditaan ja heille tarjotaan paljon virikkeitä joka päivä. Siis suurimmassa osassa paikkoja.
Mä olen myös ollut kiertävänä aikoinani töissä, ja suurin osa paikoista on kivoja.
Ryhmikseen en itse ikinä lastani laittaisi, enkä välttämättä pieneen päiväkotiinkaan. Vaikka isoja päiväkoteja täällä aina parjataan, niin mä oon kyllä ihan toista mieltä.
Pienessä päiväkodissa ja ryhmiksessä hoitajista tulee usein liian hyviä kavereita keskenään, ja silloin ne päivät menee juorutessa. Isossa päiväkodissa täytyy olla koko ajan tietyllä tavalla varpaillaan, kun henkilökuntaa on paljon. Siellä helpommin puututaan jos joku ei tee työtään kunnolla.
mutta mitä itsellä on kokemuksia niin aivan ihanaa henkilökuntaa olen tavannut, jotka sylittelevät ja halailevat. Pitävät sylissä vaikkei lapsi itkisikään.
Ihme yleistyksiä taas.
ja en voisi parempaa paikkaa lapsilleni toivoa. Siellä otetaan lapset joka aamu avosylin vastaan ja itkeviä lapsia lohdutetaan ja pidetään hyvää huolta. Jos hoitopaikassa olisi asiat huonosti niin kyllä se heijastuu lasten käytöksessä. Meillä lapset viihtyy hoidossa hyvin, joululoma 2 viikkoa oli etenkin esikoiselle pitkä aika. Hänellä oli kova ikävä kavereitaan ja ensimmäisenä kun loman jälkeen mentiin hoitoon niin tyttö halasi hoitajaa oikein kunnolla.
Olen vauvan kanssa kotona ja nykysin lapset 3 kertaa viikossa tarhassa ja nauttii sielä olosta. Vissiin jotain vikaa kotihoidossa? ;)
No mutta valituksen olen tehny yksityisestä ryhmiksestä.
Meillä on lapsia sylitelty tarhassa (silminnäkijä) ja halivat paljon. Riidat ja kärhämät sovitaan. Lapsien hyvinvoinnista välitetään, mietitään yhdessä onko jotain mitä halutaan kehittää/seurata.
Vanhempana sitä on huolissaan lapsista ja olen ihmetellyt miten tarha on joustavampi ja toimivampi kuin ryhmäperhepäiväkoti.
Mitä nyt olen seurannut tota meidän isoa tarhaa niin sielä ei ainakaan arki ole jämähtänyttä ja kankeaa! Mimmosta on KONEMAINEN hoito?
Hoitajat on pirteitä ja reippaita ainakin meidän lasten tarhassa.
Omat lapset ei kaipaa jatkuvaa lellimistä ja kantamista, ne leikkii välillä yhdessä ja erikseen. Minusta katsotaan vähän turhan niuhasti jos hoitajat juttelee keskenään: kun menen puistoon niin kyllä sielä kotiäiditkin kälättää keskenään!!
Kai nyt hoitaja jolla on kaksi tai enempi lapsia niin lapset leikkii välillä ilman aikuista?
maksimimäärä ryhmässä, ei siellä kyllä ole aikaa sylitellä, varsinkaan turhan päiten. Yksilöllisyyttä voi olla vain jos hoitajalla on vain muutama lapsi vastuullaan.
Ei se ole mikään kuva, vaan joka päivä nähty juttu..hoitajat ringissä juttelevat ja lapsi itkee maassa.. Paha siihen on puuttua. Tosin ystäväperheen tyttöä olen mennyt lohduttamaan ja sanonut omalle eskarilaiselle (kun samassa pihassa ovat), että menisi leikkimään tytön kanssa..Ja tässä rakennuksessa on (mielestäni) mahtavin eskari. Niin kannustavaa henkilökuntaa! Osunut hyvä porukka päinvastoin kuin pk.n puolelle.
Kun tuntuu että tuohon meidän ryhmiksen toimintaan on niin vaikea puuttuua kun se ei ole mikään yksittäinen asia mikä on pielessä
ap
kun tytär alkoi joululomalla heti tapaninpäivän jälkeen kysellä milloin pääsee päiväkotiin, kun on ikävä kavereita ja lopuksi oli jo hoitajiakin.
Viime viikolla olivat
ma luistelemassa
ti askartelivat
ke teatteri viereisellä koululla
to lauluhetki ja
pe oli lelu-ja leikkipäivä
MEillä ainakin on ihan oikeasi toimintaa ja ihanat hoitajat.
kyllä hoitajat saava mieleatäni pihalla jutella keksknä, mutta meillä ainakin ovat koko ajan kärppänä ja usein minunkin kanssasi jutellessaan puutuvat kesken lasten touhuihin.a
kuin pk puolella. eskarityttöni halataan ja kopataan syliin (kuten muutkin eskarilaiset) ja olen nähnyt hakiessani, että eskarilaisia pidetään sylissä, mutta pk (siinä samassa pihapiirissä) on toista maata. Siellä maassa itkee pieniä ja hoitajat juoruu...Näin monessa muussakin paikassa..eskaritädit iloisia ja halaavia lasta kohtaan ja pk.ssa rutiinilla juorutaan..