Miksi päiväkotia sanotaan tarhaksi??
Ihan älytön nimitys, ihan kuin lapset olisivat joitakin tarhaeläimiä, jotka tarhataan!
Kommentit (16)
silloin päiväkodit olivat lastentarhoja. Olet kai kuullut puhuttavan lastentarhan opettajista... so that´s why...
juuri sen takia muutettiin päiväkodeiksi, että lapset eivät olisi TARHOISSA kuin tarhaeläimet
Tuo Kindergarten pitää varmaan paikkansa. Minä luulin aina, että tarhat olivat seurakunnan ylläpitämiä ja päiväkodit kunnan. Ajattelin, että tarha tulee säkeestä "taimi olet mun tarhassa".
Siitä syystä olen todella pitänyt tarha-nimityksestä, päiväkoti tuo minulle taas mieleen sanat koulukoti ja lastenkoti.
Ja minusta ainakin ihan hyvä sana. Meillä lapset ainakin viedään aamulla tarhaan...=)
Mä en ole ikinä tajunnut, miksi se muka on niin hitsin loukkaavaa. Tarha kuitenkin kuvaa paikan luonnetta paremmin kuin sievistelevä päiväKOTI. Mikä koti se muka on? Olen kuullut sellaistakin, että adoptiolasten vanhemmat kutsuvat joskus päiväkotia tarkoituksella tarhaksi, ettei kiintymyssuhdetta uuteen perheeseensä rakentava lapsi luulisi, että hänet nyt taas dumpataan uuteen kotiin. :/
että aidattua aluetta jossa on laiduneläimiä sanotaan tarhaksi.... Tai voi se olla aidattu missä kasvatetaan vaikka omenoita... Kas omenatarhahan se!!!!
Että mistäpä tosiaan idiootti luuliist että nimitys tulee tuolle aidatulle alueelle jossa kasvatetaan lapsia......
itse menin aina pienenä tarhaan ja olin ihan mielelläni pieni tarhaeläin. :D
lain seurauksena lastenTARHAT ja seimet yhdistyi ja sai nimen PÄIVÄKOTI.
eli vanha nimitys päiväkodista.
Ja meillä mennään usein "dagikseen", vaikka suomea puhuttaisi. Tarha eli päiväkoti siis ruotsinkielinen ;) Isän kanssa kun puhutaan suomea, niin dagiksena usein pysyy kuitenkin..pyörtykää vaan ;D
Nykyään ne ovat varhaiskasvatusyksiköitä.
Varmaan juontuu sanasta kindergarden. Lapsitarha.
Kun itse olin kyseisessä "laitoksessa", ei kukaan siihen aikaan puhunut päiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse olin kyseisessä "laitoksessa", ei kukaan siihen aikaan puhunut päiväkodista.
Pitäisikin kysyä niin päin että miksi puhutaan päiväkodista, kun ei se lapselle mikään koti ole?
Vierailija kirjoitti:
Niimpä
Sinulla meni vai 13 vuotta tuon kommentin miettimiseen.... oikeasti täällä on juttupula, ja modet nostelee näitä ikivanhoja keskusteluita siksi, että täällä olisi "mukavaa tyhjänpäiväistä keskustelua".
Kun nuo germaanien kasvatusopit ovat suht keskeisiä olleet ;)