Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~O~ Lokakuiset toukokuun alussa ~O~

01.05.2008 |

Joko tänne pääsee taas...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yli viikon pimennossa, kun en ole päässyt kirjautumaan läpi...ihme juttu.

Kaikille kuuluu onneksi ihan hyvää, lukuunottamatta selkäkipuja, liitoskipuja sun muita "pakollisia" oireita.

Täälläkin kaikki on ihan hyvin,,, verenpaine on laskenut normaalinpaan, viimeksi 128/83 ja vatsa on kasvanut niin että kohdunkorkeus vastasi normaaliraskaudessa viikkoja 27, joten en enää ihmettele miksi närästää ja olen muutenkin ankka.Välillä on päiviä, jolloin iskee aivan tajuton väsymys eikä auta kuin vain maata ja nukkua, sitten saattaa taas mennä muutaman päivä paremmin.

Tulen kommentoimaan juttuja paremmalla ajalla, kävin vaan koittamassa joko palsta taas toimii!

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

t.kakilu 16+2

Vierailija
2/19 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos nämä sivut toimivat..? Kakilu ainakin on jo näköjään päässyt kirjoittelemaan. Kokeillaan nyt. Osaakos näitä uusia sivuja käyttääkään!?

Tiistaina tosiaan oli neuvolalääkäri. Kaikki arvot oli kohdallaan, jopa hemoglobiini oli noussut huimaan 125:een! Lääkärikäynti on suht nopea, mitä nyt kaikki ronkkimiset tehtiin kahteen kertaan koska mukana oli opiskelija (nuori, mukava tyttö). Sydänäänetkin kuului hienosti, siellä se matkalainen köllötteli :) Onko muuten muilla tullut sisätutkimuksen jälkeen pientä vuotoa? Minulla tuli, tosin hyvin vähän, en osannut siitä edes huolestua.

Ystäväpiiriin syntyi viime yönä pieni poikavauva, mennään miehen kanssa huomenna häntä katsomaan! Jännää taas nähdä miten pieni vastasyntynyt onkaan, sen unohtaa aina niin nopeasti kun lapset kasvavat vauhdilla.

Nyt takaisin kudinhommiin, niin saan pienokaiselle suunnittelemani nutun valmiiksi huomiseksi :)

t. Liljis, 16+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivaa kuulla kakilusta ja liljiksestä..:D

tänne ei kuulu kummempaa.

olo on edelleen ok, jos ei tarvitse seisoa pitkään yhtä kyytiä. muutoin liitoskivut äityy taas.

tai no, ehkä tänne kuitenkin kuuluu tavallisuudesta poikkeavaakin, sitten viimekuulumisten..

eilen käytiin ostamassa uusi jääkaappi, ja keittiön remontti alkaa kohta puolin. vanha sähkönsyöppö ja muutenkin jo huonokuntoinen kylmiö (120cm leveä, 200cm korkea, 60 syvä) saa hatkat, ja uusiksi menee tapetit, ja siitä syystä myös maalit, lisäksi kylmiön alla ei ole lattiaa laitettu, joten uusi lattiapinta ja kattokin, kun ei ole kattoakaan tehty kylmiön kohdalle..

materiaalit on jo katsottu valmiiksi, tapetti tilattu, jne.. ja työn jako on se, että rouva tekee seinät ja luultavasti lattian ja listoituksen, ja isäntä purkaa kylmiön ja tekee katon.

ihan jees, pääsen näpertelemään.. :)

..ja varmaan helpompi toteuttaa nyt kahden lapsen kanssa + tuplaraskaana, kuin kahden vauvan ja kahden isomman lapsen kanssa jotka ovat jo valmiiksi huomionkipeitä vauvojen takia.. ;)

pakkasessa olevien alkioiden kohtalo tuntuu ratkenneen.

kun nämä tuplat syntyvät, me emme enää tarvitse pakkasessa olevia 9 alkiota.

tämä edellyttää sitä, että raskaus sujuu, ja saadaan kaksi elävää vauvaa.. sitten meillä on neljä mukulaa, ja lapsiluku täynnä.

olemme päättäneet luovuttaa alkiot eteenpäin käytettäväksi.

tuntuu ihan kauhealta haaskaukselta tuhota alkioita, kun niiden tekeminen on ollut aika moisen vaivan takana.

emme siis luovuta niitä tieteellisiksi koekaniineiksi, vaan ihan alkion siirtoon jollekin.

ja, kaikkein hienointa tässä on se, että alkiot ilmeisesti menevät meidän tuttavapariskunnalle.

olen tuntenut naisen opiskeluajoilta lähtien, n. 14v. nykyään ollaan harvakseltaan yhteyksissä, laitellaan silloin tällöin sähköpostia ja soitellaan, mutta koska välimatkaa on reilusti yli 300km, ei juurikaan tapailla.

heille on tehty n 10v aikana useita epäonnistuneita hoitoja joista osa luovutetuilla munasoluilla. rahaa on palanut hoitoihin hirveät määrät euroja. (luovutetuilla 5000e/kierros)

ehdotin, että entä jos antaisimme alkiot heidän käyttöönsä, niin he olivat vilpittömän iloisia tästä mahdollisuudesta.

luovutettuja alkioita on saatavilla ihan tolkuttoman vähän, ja munasolujen luovuttajiakin on nykyään ilmeisen hankala löytää.

no, tämä ei ole vielä ajankohtaista sinänsä, koska odotamme että vauvat syntyvät, ja että kaikki on mennyt hyvin emmekä enää tarvitse alkioita, ja sitten , luultavasti lokakuussa jos kaikki on sujunut hyvin, luovutamme alkiot.

sellaista tällä viikolla.. nyt esikoisen iltapesulle ja -sadulle.

-ennis- ja otso ja into rv 16+2

Vierailija
4/19 |
11.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipäs ole muita näkynyt..

no, kysynpä, että te, jotka olette jo tunteneet vauva/vauvojen liikkeitä, niin onko ollut sellaista, että ei olekaan pariin päivään tuntunut liikehdintää??

ihan vaan, kun musta tuntuu että vintiöt ovat elämöineet viimeeksi perjantaina tai torstaina..

muistaakseni edellisessä odotuksessa oli myös niin, että ensin liikkeet tuntuivat hennosti, ja sitten oli viikko pari että oikein ei tuntunut missään, ja sitten tuntuivat jo hyvin..

hermostuttavaa, kyttään mahaa koko ajan.

...ja aamulla soitto neuvolaan..??

-e- + otso ja into (toivottavasti vielä menossa mukana) rv16+4

Vierailija
5/19 |
11.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihan sama juttu, saattaa oli välissä tosiaan parikin päivää ettei tunne mitään...kunnes ohimennen huomaa, että joo toi taisi taas olla jompikumpi kaveri.Neuvolassa sanottiinkin, että kohtu on nyt niin iso, että vauvoilla on tilaa kasvaa ja siksi läheskään kaikki liikkeet ei tunnu ja jos odottaisit yhtä et välttämättä osaisi vielä edes kytätä tällai liikkeitä, joten ole rauhassa kavereilla on vaan paljon tilaa melskata ja kaikki on hyvin!!

ps. mulla ainakin aiemmin tuntunut möyrintä on muuttunut kuplimiseksi....mitä on vielä vaikeampi tunnistaa, kun ei tiedä oli paukku vai mikä..heh!

Ihanaa äitienpäivää!

kakilu

Vierailija
6/19 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä kaikki luuraa?Tulen toiste kurkkaamaan näkyykö ketään?Kakilu

Vierailija
7/19 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennis ainakin luuraa täällä =)

netti on temppuillut tänään. päivällä yritin päästä tänne, mutta ei edes google auennut. nyt näyttäisi toimivan..

kävin maanantaina siellä neuvolassa kuuntelemassa ydänäänet. toinen kuului pitkän etsinnän jälkeen ja toinen ei. toinen terkka katsoi sitten ultralla, ja into ja otso voivat kumpikin hyvin.

ovat vain molemmat painuneet tosi alas lantioon, ja ovat kuin selällään , eli sydänääniä on vaikea sada dopplerilla kuulumaan..

maha on kasvanut tosi kovasti, joten luultavasti on aika lailla lapsivettä, eli tilaa polskutella. vauvat kasvavat varmaan viikossa parissa kiinni tämän lapsivesilisäyksen, ja liikkeet taas voimistuu..

sama juttu on ollut aiemmissakin.. ja aina se vaan hermostuttaa ihan yhtä kauheasti =).

onneksi nyt on taas parina päivänä tuntunut hieman liikehdintää masusta.. äitikin voi jotenkin paremmin =)

väsyttää ihan helkkaristi koko ajan. eilen simahdin ihan tyystin, kun vein kuopusta nukkumaan 19.15. heräilin sitten yöllä 00.30 vessaan, juomaan ja katselin kännykkään herätyksen aamuksi.

voi veljet että aamullakin väsytti. luntakin satoi (oikeesti!) ja olis ollut keljua lähteä ajamaan 40km kesäkumeilla, kun opetus oli tänään ihan eri kaupungissa, ja lapsetkin oli jotenkin ihan naatteja, niinpä soitin opettajalle, ja petkuhuiputin että on nuorimmainen kuumeessa, ja jään kotiin hoitamaan lapsia.

liitoskivut on ihan mielettömiä välillä.

jos saa päivän aikana pötköttää tunnin, pari, ei ole olossa valittamista.

mutta jos pitää olla koko päivä jalkeilla/istuen, niin viimeistään iltapäivällä alapää alkaa kipuilla sen verran, että siitä on koko ajan tietoinen, ja illalla tuntuu jo ihan hirveältä. ihan kuin olis hevonen potkasissut suoraan jalkoväliin.. (ei kyllä koskaan ole potkaissut, mutta voin kuvitella että se tuntuisi ehkäpä just tältä..)

maanantaina oli myös se monikkovalmennuksen 2. kerta. käytiin tutustumassa keskussairaalalla vauvojen tehoon, synnytyssaleihin, sektiosaliin, ja synnytysvuodeosastoon.

ihan kiva oli päästä sinne vauvojen teholle katsomaan paikkaa.

ei se ollutkaan niiiin pelottava, epätoivoinen ja valkoinen, ollenkaan, kuten etukäteen olin kuvitellut.

aika pienet tilat, kaikissa ikkunoissa oli kivat pirteät verhot, lämpöisiä sävyjä käytetty sisustuksessa.. jne.

toivottivat tervetulleiksi uudelleenkin käymään lähempänä synnytystä, jos vielä haluaa käydä tutustumassa sinne. pitää vain soittaa ja sopia aika ensin.

onhan se toki varmasti ihan kauheaa, jos vauvat syntyvät viikkokaupalla ennen aikojaan, ja että vauvoilla olisi jotain ongelmia. mutta jotenkin hieman helpotti, kun nyt tietää mihin ne vauvat sieltä sektiosta siinä tapauksessa menee, ja millaista siellä on.

henkilökuntakin oli tosi mukavan tuntuisia ihmisiä.

tänne ei muuta. tai se, että jos huomenna, kun pojat menee hoitoon aamulla, niin saisi aikaiseksi edes aloitella tuota keittiön maalaamista. lähinnä pintojen hiomista ja pakkelointia, ja vanhan tapetin poistoa.. jos ens viikolla sitten iskisi sudit ja telat maaliin =)

kiireellä en ala tekemään. kun ei kerran mikään kiire ole.

(huominen ja kaks seuraavaa viikkoa on mulla etäopiskelua..)

mut nyt piippaa pesukone. olis koneellinen myllätty valmiiksi, ja pitää mennä levittämään ne kuivumaan.

ilmoitelkaahan itsestänne! =)

vai oletteko siirtyneet kaksplussalle/helistimen sivuille tämän "loistavan" uudistuksen ansiosta?

-ennis- +Otso ja Into rv 17+1

Vierailija
8/19 |
01.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki! Toivottavasti kaikkien vappu on mennyt hyvin. Kovasti olette kirjoitelleet. Naksulle voimia tukalan olon kanssa ja Nallukalle jaksamista siitepölykauteen. Joku kertoi harkitsevansa ottaako äippäpakkaus vai ei, makuupussi ilmeisesti kiinnosti (taisi olla Kakilu?). No, ainakin Turun Finnlayssonin tehtaanmyymälässä myydään äitiyspakkausen makuupusseja II-laatuna. Hyviltä näyttivät, hinta oli jossain 6-7 euron paikkeilla. Ajattelin itse käydä hakemassa sellaisen. On sitten vauvalle kaksi makuupussia jos vaikka toinen on puklussa ja joutuu pesuun, niin on sitten toinen mitä käyttää.

Täällä päässä on kiirettä pitänyt, ollaan juostu treeneistä toiseen tukka putkella, ja siinä välissä olen koittanut saada luettua ensi viikolla olevaan lopputenttiin. Eilen meillä oli se vappukeikka, mikä menikin aivan loistavasti. Tänään ollaan miehen kanssa lepäilty ja grillattu. Ihanat vappusäät saatiin :)

Työpaikka meni sivusuun, tietty. Kaupan kassalle siis tieni (taas) käy. Työmarkkinat ovat nykyään aikas raakaa peliä. Jos nainen jää vuodeksi äippälomalle, eikä hänellä ole työtä mihin palata, on hänen työmarkkina-arvonsa laskenut niin paljon ettei töitä varmaan enää saakaan. Jotenpa lisäopinnot taitavat odottaa minua vauva-arjen jälkeen.

Mutta uskomatonta, meille tosiaan tulee vauva!!! Luulen jo tunteteeni vauvan liikkeet, eipä ne töytäisyt varmaan muutakaan voineet olla :) Ihanaa! Ensi viikolla on neuvola, mukavaa päästä taas kuulemaan pienokaisen sydänäänet.

Nyt täytyy varmaan painaa pää tyynyyn.

t. Liljis, 15+4

Vierailija
9/19 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun ehti vappua huomatakaan, niin nopeasti se oli jo ohi! Ja tietty työt vapun aikaan saa kanssa sitä tunnelmaa vähän lopahtamaan...

Liljis: Siellä meni työt sivu suun, harmin paikka! :( Mutta kyllä niitä töitä sitten ehtii etsiä, älä siitä murehdi!!!

Tämä mami kävi taas neuvolassa, ne alkaa varmaan pitämään mua jo ihan häirikkönä! :/ Mutta siis, alavatsan ikävät tuntemukset ja kirvely alapäässä potki väkisinkin neuvolaan päin, hyvä niin! Sydänäänet kuului heti, kun anturi laitettiin masulle ja tahti oli taas reilut 150! :) Kohdun yläreuna on lähes navan korkeudella (pyh vaukirjan 8-10 senttiä navan alapuolella!!!). Valkovuotoa on sen verran runsaasti, että jonkinlaista tulehdusta epäili, mutta jatkan Flagylkuurin nyt loppuun, josko se auttaisi. Jos ei, menen antamaan hiivanäytteen ensiviikon aikana... Toivottavasti nyt lähtisi nuo ikävät oireet ja saisin taas välillä nauttia vaan " normaaleista" raskausoireista!

Kovasti täällä vihloo nivuset ja häpyluun tienoo, joten kyllä tuolla kasvuakin taitaa tapahtua! Alavatsan kurjat tuntemukset voimistuvat/alkavat, jos olen paljon liikkeessä, lepo auttaa. Joten koitan ottaa mahdollisimman rennosti turhia hötkyilemättä.

Mitenkäs te muut, millaisia alkkareita te käytätte? Terkka neuvoi äsken juuri, että ostaisin sellaisia masua tukevia äippäalkkareita ja sitten kun ollaan pidemmillä viikoilla, siirtyisin jo tukivyön käyttöön. On kyllä totta, että nämä tavalliset alkkarit (hipsterit) painaa ikävästi masua ja on tullut typerä tapa repiä ja venyttää niitä - lähes tilannetta katsomatta!! ;) Mistäköhän noita mamma-alushousuja saisi, halvalla ja hyvälaatuisia..?

No, nyt muihin hommiin, kohta tulee kaveri kylään! Mukavaa viikonloppua kaikille!

Naksu ja Pulla 15+2

Vierailija
10/19 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liljis; Harmi ku työpaikka livahti. Tuo on kyl ärsyttävää aikaa, ku ei töitä napsahtele, mutta edelleen on ihanaa kun teillä on paljon ihanampi projekti edessä. Mutta ymmärrän huolesi kyllä.

Ennis; mites siellä jaksellaan, onko mahatauti jo talttunut teidän perheestä? Mulle tuo mahatauti on aivan painajainen, enkä ole töissäkään suostunut mahatautisia ottamaan vastaan ettei vaan tarttuis.... Toivottavasti et itse saa tautia!!!! Kyllä tässä pahoinvointia on mutenkin..

Naksu; Tylsiä oireita siellä! Toivottavasti helpottaa! Kulje vaan neuvolassa ihan hyvillä mielin!!!

Täällä on ollut oikein ähötyspäivä. Tuntuu et turvottaa mahaa ihan hirveästi, ja se on tosi singillä ja pinkeä. Kaippa ne pienet siellä kasvaa ja nahka venyy... Juuri äsken sain taas yhden vauvelin potkuja, kun pikkuisen köllötellessä painoin kädellä vastaan. Sieltä se antoi useampia tupsautuksia samaan paikkaan. Tuli iloinen mieli. Ma onneksi pääsee taas neuvolaan kuulemaan niiden sydänten ääniä! Ja ajattelin kysellä siitä Oulun monikkovalmennuksesta.

Hengitys politiikka on aika vaikeaa täällä edelleen. Saapa nähdä mihin suuntaan tää menee. Meillä on töissä ollut useampi vesivahinko, eli sisäilmakin siellä on aika huono. Ihan hyvillä mielin siis täällä sairaslomailen. Vaikkakaan ulos ei hirveästi saisi mennä ku siellä on niin paljon nuita pölyjä. Huoh, no eiköhän tää tästä taas. Ilmat on niin mielettömän ihanat, että olen vähän kyllä ulkoillut ja istuskellut terassilla...

Muuttokin alkaa olla onneksi paremmalla puolella. Vanha asunto on luovutettu, ja uusi on täynnä kamaa, mut pikkuhiljaa niitä laitellaan paikalleen taas ensi viikolla. Miehelle ei voi ku hattua nostaa ku se on ollu niin reipas, kun taas itse en ole voinut juuri kaverina olla.

Jeps, nyt jatkan köllöttelyä. Ihanaa olla täällä mummolassa, ku ei tarvi ressata mistään ja saa vapaata tuosta muuttohässäkästä....

Terkkuja kaikille! Ja hyvää perjantai illan jatkoja!

Terkuin Nallu ja piiperöt rv 16+5

Vierailija
11/19 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään kotiuduttiin Haminasta.

sisältää ensin valitusta..

voi vee mikä reissu, ihan oikeasti..

esikoisen siis oksensi sen ti-ke yön. no, keskiviikkona ei sitten enää oksentanut, ja päätettiin, että lähdetään ajamaan sinne mummilaan kun mieheni pääsee töistä.

niinpä, lähdettiin.

kuopus oksensi sitten puolivälissä matkaa autoon, onneksi sentään vain yhden kerran, mutta jännitystä riitti loppumatkan. ainut positiivinen seikka oli, että pojat nukkuivat aika hyvin autossa..

päästiin perille keskiviikkona klo22 jälkeen, ja aika suorinta tietä paineltiin koko sakki maate.

torstaina aamulla pojat olivat pirteinä, vaikkakin ruokahaluttomia.

mulla oli heti aamutuimaan kuume 38c ja aloin oksentaa. isäntä alkoi sama sitten iltapäivällä.

minä sekä mies oltiin ihan pelistä pois torstai ja perjantai, kun olo oli ihan järkky, kuumetta koko ajan, yhtenään sai käydä oksella, ja mitään muuta ei mennyt alas kuin fantaa ja sekin puoliväkisin..

lauantaiaamuna todettiin, että eipä olla oksennettu yöllä! =)

sitten osapuilleen lakananvalkeina raahauduttiin sinne isän hautajaisiin, ja nyt vieläkin epäilyttää, ollaanko onnistuttu tartuttamaan koko saattoväki pappia myöten jokseenkin räväkkään vatsatautiin..

lähiomaiset, kuten tytär ja vävy, kun kättelee koko sakin, suunnilleen..

no, hautajaiset meni muuten ihan ilman mitään omituisuuksia, ja hyvä niin. onhan ne aina koettelevia tilanteita..

ja minä kun en todellakaan millään itkisi vieraiden ihmisten nähden.

ei mua muiden itku häiritse tai vaivaa, yleensä olen ekana lohduttamassa, mutta minusta tuntuu aina siltä, että mun itkuni on aivan liian henkilökohtaista vieraiden pällisteltäväksi.

silloin on jotenkin niin paljas, ja haavoittuvainen.. melkein yhtä kauheata, kun havaita olevansa alasti keskellä pukeissa olevaa väkijoukkoa.

olkoonkin se itkuttomuus sitten koiviston saaren naisten sitkeyttä ja lujuutta, tai yleensä karjalaista sisua, tai sitten ihan vaan omapäisyyttä ja ylpeyttä, mutta suoriuduin kunnialla.

(kyllä mä kotona sitten annan tulla täydeltä laidalta, ja ei tarvitse olla mikään ihmeellinenkään asia.. on ukkokulta saanut tämän(kin) tuta usein..)

tänään sitten oli kotiinlähdön päivä.

mummilla alkoi aamu kuumeella, ja taitaa olla saman vatsataudin seuraava muunnos, kun hän on sittemmin hypännyt vessassa istumassa. maha ihan sekaisin..

äitipuoli valitteli iltapäivällä vatsaansa, mutta kun äsken soitin, niin ei kuumetta, oksentelua tai ripuliakaan , sentään..

harmittaa hirveästi, kun pojat, etenkin isompi, oli odottanut, että olisi nähnyt Haminassa mun tätejä ja enoja, ja muita tuttuja. yleensä kun sinne mennään, on aina varsin seurallista toimintaa, kun yritetään tavata mahdollisimman paljon läheisiä ihmisiä jotka asuvat kaukana kuitenkin.

muakin ottaa päähän, kun olisn halunnut nähdä kahta ystävääni, kun ei ole ollut aikaa nähdä piiiitkään aikaan. aina kun ollaan käyty niillä nurkilla, on aikataulut kahnanneet jotenkin.

ajateltiin, että nyt on monta päivää, ja ainut varsinainen ohjelma ne hautajaiset.. ja PAH!

nyt tämä meidän perhe voi ihan ok, lapset eivät tosin vieläkään ole löytäneet ruokahaluaan, eikä me aikuisetkaan oikein.

ja mä olen ihan kuolemanväsynyt.

no se valituksesta..

tukivyöstä..

mulla on jo muutaman viikon ollut käytössä anitan tukivyö.

se on ainakin vielä ihan hyvä, ja luulen että se sinne rv28 asti ainakin menee..

epäilen vaan että tuplaodotuksessa se " mahanpäällinen" jolla ei juuri tukemisen kannalta ole virkaa, tulee sen rv28 jälkeen valahtelemaan alas, kun siinä tuskin megamahan kanssa korkeus riittää.

äitiysalushousuista..

mä olen tykännyt eniten niistä, jotka tilasin anttilasta edellistä odottaessa, ja näkyypä niitä olevan siellä vieläkin.

aika velmussa paikkaa, lapset->lasten tarvikkeet->lastenhoitotuotteet -sivulta löytyy, 12e ja kun avaa kuvan, niin selviää, että paketissa tulee sekä mustat että valkoiset, eli 6e/kpl.

mulle ne ovat olleet hyvän malliset, ja niitä ei tartte alvariinsa asetella takapuolesta tai nykiä ylöspäin.

ja joo, on kestäneet pestä ja pitää. nyt menevät toista raskautta.

lindexiltä olen joskus ostanut muutamat, ja hennesiltä myös, mutta hintoja en muista. mä en ainakaan raaski maksaa alushousuista mitään 15e-25e/kpl..

vauvojen liikkeistä..

mä olen alkanut tuntea möyrintää. =D

siis niitä elohiiri-nykäyksiäkin on, mutta tää möyrintä on alkanut nyt viikonvaihteessa.

epäilen että toinen istukoista on oikealla puolella kohtua etuseinässä, kun möyrintää tuntuu ainoastaan vasemmalla puolella, ylhäällä, keskivaiheella ja aika alavatsallakin välillä.

vinkeä tunne kun joku oikein könyää massussa. (<-ja tätä lausetta kiroan, kun viikkoja on 15 enemmän.. =) sitten se ainoastaan vaan sattuu, kun joku könyää massussa.. )

liljikselle pahoittelut työpaikan ohiluisusta..

no, mutta muita paikkoja tulee vielä.

ja kuten sanoit, katsotaanpa sitä tarkemmin sitten äitiysloman jälkeen. on uskomattoman vaikeaa arvata, miltä työ- tai opiskeluelämään palaaminen sitten äitiysloman jälkeen tuntuukaan. mieli on saattanut muuttua kovastikin siitä, mitkä ajatukset olivat lomalle jäädessä..

liitoskivuista ja muista alapäänasioista..

mullakin on alkanut ilmetä ilkeätä juimistelua häpyluun tietämillä ja jalkovälissä, jos olen pitkään jalkeilla.

aiemmin kyseinen vaiva on tullut myöhemmillä viikoilla, mutta nyt löysäillään paikkoja jo kolmanteen kertaan, ja kahden vintiön voimalla, joten tää taitaa olla sitten loppuraskaus aikalailla tätä..

toivottavasti naksun ongelmien syy selviäisi ja siihen olisi konsti, tai sitten selviäisi, että ei ole oikeastaan mitään vaarallista ongelmaa.

tulikin tuosta mieleen..

mun yhdellä tutulla oli joku bakteeritasapainon häiriö emättimessä melkein koko raskausajan. ilmeisesti raskaushormoonit ja muut hormoonitoiminnan muutokset sekoittivat pakkaa aika lailla..

oireet oli kuin hiivassa, mutta laboratoriotestien mukaan hiivaa se ei ollut. sitten hän apteekista osti jotain bakteerifloorakapseleita, ja niistä tuli apu. kunnes jonkin ajan päästä vaiva uusi, ja niin edelleen..

nallulla hengitysongelmat jatkuu.. on se keljua. jospa siihen kuitenkin joku konsti saataisiin, toivotaan edes sadetta, niin katupölyä ei ole niin paljoa..

vai on maha pinkeä? =D

mulla on vanhat raskausarvet jo levinneet leveämmiksi, vaikkakin ovat vielä hopeaisia.. ja napa pullahtaa varmaan ensviikolla..

vanhoja neuvolakortteja katselin..

kaikkiin raskauksiin on ollut 1kg:n sisällä sama lähtöpaino. edellisissä raskauksissa vyötärö on paukauttanut 100cm maagisen rajan rikki rv26-rv28 välillä.. mutta nyt se meni jo.

kohdun pohjaa ei olekaan vielä kunnolla mitattu, joten sitä ei vielä voi verrata..

viimeeksi neuvolassa sitä sf-mittaa harjoittelija yritti, mutta tolkullista mittaa ei kai saanut. =)

huomenna on neuvola, ja mulla uusi terkka. " oma" th jäi vuorotteluvapaalle, ja loppuraskauden on sitten joku sijainen. voi olla, että sijainen on sama, joka teki esikoista odottaessani toisen th:n vuorotteluvapaan sijaisuuden, mutta voi olla että ei ole..

toivottavasti hänellä on aiempaa kokemusta monikoista.. mulla kun ei ole..

mun tekis mieli pyytää saikkua. ajatus seisomisesta turvakengillä koko hemmetin päivän betonilattialla särkee selkää ja alapäätä jo valmiiksi, mua väsyttää ihan uskomattomasti, huimaa ja pyörryttää ja sydän laukka tuhatta ja sataa kun jonkin aikaa toppeasti touhuaa.

reissussa mittailin mummin verenpainemittarilla antaumuksella, niin 96/63 oli verenpainen keskeimäärin, ihan tavis mulle raskausaikana, mutta lepopulssi on jo nyt noussut 100... aiemmin se pulssi kiri tuonne ylös vasta loppupäässä raskautta, mutta nyt jo nyt.

palaanpa ruutuun huomenna.. tästä tulee taas niin pitkä, ettei kukaan jaksa tätä varmaan lukea.. =)

-e- ja Otso ja Into rv15+4

Vierailija
12/19 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenkin palstaterroristi, yksin hengailen linjalla.. ;)

kävin aamulla neuvolassa.

painoa on alusta asti kertynyt nyt 5kg, 2½ viikossa, eli viimekertaisesta käynnistä, lisääntynyt 2kg. viikkomuutos +800g, ja th oli tyytyväinen.

verenpaine 106/66

hemoglobiini 104, ja ohje ottaa kaksi obsidania rautaa/päivä.

vauvojen sykkeet kuului hyvin, toisella pompotteli siinä 140 keskimäärin, ja toinen hieman yli 150. näinköhän toinen on tyttö, kun aiemminkin meidän pojilla on syke ollut yleensä 150 paikkeilla kuunneltaessa..

pissa oli puhdas

vitamiineja käski ottamaan edelleen 2/päivä.

liitoskipuja voi olla hyvinkin jo nyt, ja etenkin, kun on tuplatm ja kolmas raskaus.. ja ovat matkassa mukana varmaan synnärille asti..

närästys on alkanut, ja rennieitä kuluu..

väsymyksen, ja tän kaiken muun mistä edellisessä viestissä olikin pitkä valitus, johdosta th piti mulle saarnan siitä, miten mun tulee nyt levätä ja ottaa iisisti, sitten hän passitti mut terveyskeskuksen päivystykseen, ja viikko napsahti saikkua.

aamulla lähdin viemään poikia hoitoon, ja äsken vasta tulin siltä reissulta.

neuvolassa meni tunti, ja terveyskekskuksessa odotellessa melkein kaksi.

sitten kävin viemässä sen saikku-lapun koululle, ja vielä apteekissa ja kaupassa, ja nyt mä menen tuonne sohvalle köllöttämään, että ehdin hieman huilia enne kuin lähden hakemaan poikia klo 15 jälkeen hoidosta.

jos kuitenkin söisi vielä, olen aamiaisella liikenteessä edelleen..

moi!

-ennis- otso ja into rv15+5

Vierailija
13/19 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sf-mitta oli 18,5cm ja vyötärö 96.

en aiemmin muistanut, että raskaana vyötärö mitataan selinmakuulla!

tuo th mittasi velmusti sf-mitan juurikaan painamatta kohdun korkeinta kohtaa, vaan asetti mittanauhan mahan päälle kätensä reunaan, joka oli korkeimman kohdan kohdalla.

edellinen terkka mittasi aina eri lailla, painaen mittanauhan mahaan niin, että mitta tuli otettua siitä kohdun korkeimman kohdan lakikorkeudesta.

..olenkin vielä ihan simpsakka, kun ei se metri vielä mennytkään rikki =D..

tai silleen..

-e-

Vierailija
14/19 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lokanaiset!

Lomilta on palailtu, ja karu paluu arkeen tänään koettu (töissä, blääh!).

Nyt en oikein ehdi käydä aiempia kuulumisianne läpi, täytyy yrittää paremmalla ajalla.

Liljiksen työnhakuvastoinkäymisestä pahoittelut! Ei muuta kuin uutta hakemusta vaan : ) Hei kertoisitko missä tuo Finlaysonin tehtaanmyymälä sijaitsee? Onko sama paikka kuin tuo Eerikinkadun myymälä?

Hiukan omanapaista kitinää ennen kuin jatkan töitä: Olin aamulla neuvolalääkärillä, ja oli kyllä ihan järkky kokemus. Lekuri oli sellainen teinipojan oloinen, hilsetukkainen, ehkä 24-vuotias kloppi. Lueskeli koneelta meidän taustatietoja heti käynnin aluksi, ja ihmetteli: " Teille on siis tehty tämmönen, tämmönen, tämmönen.... (pitkä tauko) ..... HOITO" . Vastattiin myöntävästi (ja pyöriteltiin miehen kanssa salaa toisillemme silmiä). Sitten hän luki edelleen, ja kysyi: " Onko sinulle tehty jotain gynekologisia tutkimuksia" . Siis MITÄ!?? En osannut tehdä muuta kuin vastata edelleen myöntävästi. Vaikka mieleni teki vastata, että " EI tietenkään ole tehty mitään tutkimuksia, alkiot on aina vaan tuikattu nenän kautta sisuksiin" . Voi apua! Ja kun tyyppi teki sisätutkimusta, otteista kyllä huomasi että olin ehkä hänen about kolmas tutkimuskohteensä. Auttakee!! Millä saisin vaihdettua neuvolalääkärin? En ikimaailmassa voi luottaa tuollaiseen poikaseen (esim. tekemässä jotain synnytystapa-arviota tms., voi järkky). Juttelenko vaan neuvolatädilleni (hänkin noin 25-vuotias, jeejee)? Tiedän ettei pikkupaikkakunnallani ole ehkä mahdollista vaihtaa lekuria, joten tiedättekö voisiko ehkä lähetteellä päästä jonnekin muualle lääkärivastaanotolle jatkossa? Paniikki iskee!

No mutta pääasia että vauvelin syke kuului hienosti. Ja paino ja verenpaine ja pissat ja kaikki ok. Palaan tosiaan asap paremmalla ajalla, hej nu!

Jessis 15+0 (poks poks vaan!)

Vierailija
15/19 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jessikselle rauhoituksen sana..

mä en ole neuvolalääkäriä vielä tavannutkaan.. tässä raskaudessa, ja aiemmissakin ne neuvolalääkärikäynnit ovat jääneet yhteen tai kahteen.

myös, jos tarvitsee sairaslomaa, voi joutua neuvolalääkärin pakeille, mutta jos syy on jossain muualla kuin alapäänasioissa, olen saanut pitää pöksyt jalassa. ns.turhia sisätutkimuksia ei ainakaan täällä tehdä.

luultavasti kovinkaan montaa kertaa et joudu sen murrosikäisen kopeloimaksi.. ;)

kuopusta odottaessani eka ja ainoa sisätutkimus oli rv25+

eipä se siellä sisätutkimuksessa juuri muuta tee, kun kattoo, että hmm, kohdunkaula on kiinni ja paikat ok.

synnytystapa-arviota ei ainakaan täällä tee mikään neuvolalääkäri, ei edes kokenut sellainen,

jos näyttää siltä että synnytystapa-arvio tarvitaan, (yleensä ei tarvita jos vauva on kääntynyt päätilaan oikeilla viikoilla ja äiti on normaalivartaloinen/pituinen, ja jos ei ole aihetta epäillä tosi isoa vauvaa tai muita ongelmia), niin täällä mennään äitiyspolille, jossa synnytystapa-arvion tekee äitiyspolin lääkäri, joka hoitaa synnytyksiä. siellä on myös samalla mahdollista kuvata röntgenissä lantio, ja tehdä ultralla käsikopeloa tarkempi pituus- ja painoarvio vauvasta.

(se käsin arviointi onkin sen sortin hommaa, että koko pöytä rytkyy..lääkäri työntää kädet sinne, ja painelee ja venyttää, että mahtuuko. ei ole mitenkään mukavaa..)

esikoisesta kävin synnytystapa-arviossa, kun joskus muksuna olen murtanut häntäluuni, ja se on luutunut aika jyrkkään J.mutkaan sisään päin, eikä jousta hirveästi. vauvakin oli yli 4kg silloin.

eka käynti oli rv37+5 ja toinen rv38+6. poika syntyi 39+1.

tänään kävin terveyskeskuksessa hakemassa saikkua.

jotenkin tunsin itseni ikivanhaksi, kun lääkärinä oli vaalea, finninaamainen teinimimmi =)

mukava, ja hienotunteinen, ei moittimisen sijaa, mutta niin nuori.. eikös sen ikäiset heilu jossain ostoskeskuksessa kikattelemassa?? =D

-e-

Vierailija
16/19 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips kaikille! Lopputentti painaa päälle, joten kirjoittelen ihan pikaisesti. Huomenna on neuvolalääkäri, kerron sitten kuulumisia enempi.

Jessis: Finnlayssonin tehtaanmyymälä Turussa on juurikin siinä Eerikinkadun myymälän yhteydessä. Yläkerrassa on normaalihintaisia tuotteita ja katutason alapuolella on itse tehtaanmyymälä. Se on yksi lempparishoppailupaikoistani :) Esim. ihan uusikuosisia pussilakananoita saattaa löytää alle kympin kipale. Ovat II-laatua, mutta enpä ole mitään isompaa virhettä niissä koskaan huomannut.

Huomiseen!

t. Liljis, 16+1

Vierailija
17/19 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövuorolainen täällä siis heräilee... ;)

Nallukka: Voi kurja noita hengitysvaikeuksia, toivottavasti alkaa helpottamaan pian! Mutta ihanaa, että siellä jo tunnet vauvojen liikkeet noin hyvin, varmaan upeaa!!!

Ennis: Sähän oot ollut ahkerana täällä viime aikoina! :) Mutta voihan nenä mikä viikonloppu teillä oli! :( Varmasti äärimmäisen raskas, olisi ollut ilman vatsatautiakin!

Pitääpäs hakea ne Anttilan pöksyt, jos sattuisi olemaan ihan kaupassakin. Mietin vaan, ettei se tukevan kankaan (vatsan seutu) ja joustavamman kankaan sauma purista sitten tuonne ihan alavatsalle - se kun nimenomaan mulla kipuilee lähes jatkuvasti..? Oletkos huomannut, painaako? Hih, sielläkin jo möyrintä tuntuu!!! :D Mites sä nyt kahtena päivänä sitä saikkua hait??!!!

Jessis: No oothan sä vielä keimeissä!!! Oli jo ihan ikävä vanhaa enskakamua!! Voi jestas mikä neuvolalääkärikokemus! Varmaan oli epämukavaa!!! Mutta lohdutukseksi voin sanoa, että mulla ei ole vielä kertaakaan ollut sama lääkäri kahdesti (olen siis käynyt tässä raskaudessa 2 kertaa ja keskenmenneessä kerran), joten toivotaan ettei tuo kloppi enää osu teille!

Liljis: Siellä on tänään se lääkärikäynti, miten meni?

Täällä just pähkäiltiin kaverin kanssa, että josko tuo alavatsan jomottelu olisikin virtsarakon kipuilua - onhan sekin kovilla kun kohtu painaa! Ja juuri virtsarakon paikkeilla se kipu on... Plus että tuntemukset on välillä kovimmillaan juuri vessassakäynnin jälkeen. Kunpa se olisikin vaan jotain sellaista, sen kestää kyllä! :)

Miten muuten teillä muilla, onko teillä menkkatuntemuksia/-kipuja ollut raskauden aikana? Täällä on nimittäin tälläkin hetkellä, vatsassa myllää ihan kuin ennen menkkoja ja välillä on oikein kunnon menkkakipujakin, alaselässä ja alamasussa. Ne on kyllä inhoja!!! :( Mutta olen sitten katsastanut kalenterista, niin joka kerta kun on enemmän näitä menkkoihin viittaavia tuntemuksia ollut, olisi ilman raskautta kuukautisten aika... Voiko vielä tässäkin vaiheessa kroppa muistaa, että ilman masuaarretta olisi kuukautisten aika..??? Noh, anyway, pääasia, että nyt EI OLE kuukautisten aika vaan raskauden aika!!! :D

Pieniä poksahduksia täällä on viime päivinä tuntunut masussa enemmänkin, ihan kuin ilmakuplat siellä puhkeaisivat. Ihanaa!!! Mutta ovat tosiaan vielä niin hentoisia, että joka kerta sitä hymyssä suin toiveikkaana miettii, että onhan tämä nyt sitä... :D

Naksu 15+6

Vierailija
18/19 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se oli ihan sama käynti siellä polilla kun saikkua hain..=)

satuinpa vaan kolmeen eri kertaan samana päivänä, 5.5. kirjoittelemaan tänne...

niistä pöksyistä vielä..

ei ne mitkään housuliivit ole.. siis takakpl ja haara joustavaa puuvillaa, mahan kohta joustosatiinia.

ainakaan mulla ei saumoista ole ollut vaivaa..

en tiedä onko kaupassa, vai vaan netissä myynnissä, kun täällä takahikiällä ei ole anttilaa..

mun mielestä on kätevämpi, että se tukivyö on ihan erikseen.

mullakin nipistelee ja kiristelee alavatsaa, ja nivusissa/häpyluussa on alkanut jomotella.. venymistä ja liitoskipuja..

liljikselle tsemppiä lopputentteihin!

ruuanlaittoon..

-e-

Vierailija
19/19 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli vielä mieleen..

onks niiden naksun menkkakipujen ja selän jomottelujen aikana kohtu pinkeä ja kova?

katsos, voivat olla harjoitussupistuksia..

mulla on ollut aiemmissa raskauksissa jus kuin menkkamaisia mahanpuruja, mut maha samaan aikaan kireenä.

mun ns. kivuttomat harjoitussupistukset ovat olleet siis lievästi kivullisia harkkareita..

mainitsepa neuvolassa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan