3-vuotiaasta on jouduttu ottamaan 2 röntgenkuvaa (thorax) tänä vuonna, ja huolestuttaa, onko saanut " liikaa" säteilyä.
Onko muita, joilla lasta jouduttu kuvaamaan näinkin paljon? Lääkäri vain sanoi, että mielellään ei enää lähiaikoina kuvaa, mutta nuo kaksi kuitenkin otettu (ilman että meidän mielipidettä kysyttiin). Tajusin vasta itse jälkikäteen, että tuohan on aika paljon noin pienelle?
Kommentit (8)
eli, älä ihmeessä ole huolissasi! lapsesi on varmasti tutkittu tarpeeseen ja naapurin lapset reissaavat lentomatkoilla saaden huomattavasti enemmän säteilyä!
meidän pitkäaikaissairaasta lapsesta on otettu kymmeniä röntgenkuvia hieman vajaa kolmivuotisen elämänsä aikana. Kai siinä on tullut säteilyä kerrakseen, mutta minkäs teet.
Minusta tuo kaksi kuulostaa vähältä, tuskin on syytä kovin järisyttävään huoleen.
Ja meille vakuutetaan, ettei mitään hätää- nykykoneissa on niin vähän säteilyä... Itseä kyllä epäilyttää- vaikka sanotaanhan sitä niinkin, että yksi atlantinylilento vastaa yhtä kuvaa ja on nuo lentokapteenitkin elossa.
No, siis kaksi kuulostaa todella vähältä. Ehkä lääkäri ajatteli myös kuvaamisen siis itse tapahtuman vaivalloisuutta?
ollaan erittäin tarkkoja siitä, etenkin lasten kohdalla, että kuvataanko vai ei. Ilman pätevää syytä ei pieniä lapsia kuvata. Lapsellasi oli todella hyvä syy siihen, keuhkovaivat on aina syytä tutkia ja hoitaa hyvin. Kaksi keuhkokuvaa pienestä lapsesta on hyvin vähän, ja parempi kai että tauti tutkitaan, eikö?
Tavallisissa natiiviröntgenikuvissa pyritään säteilyannos minimoimaan, lapsilla käytetään pienempää sädeannosta kuin aikuisilla, joten jos löydät jotain aikuisten tilastoja niin se ei päde lapsiin.
Aivan turhaan murehdit. Luukuvauksesta saatava sädeannos on pieni, toista olisi esim TT-tutkimukset. Tokihan säteily voi aina aiheuttaa geenivaurion, mutta toisaalta me kaikki olemme jatkuvasti altistuneet luonnon taustasäteilylle...
Joten älä murehdi, vaan ole tyytyväinen, että nykytekniikkaa on olemassa, ja että taudit voidaan diagnosoida ja hoitaa.
Luulen, että lääkäri tarkoitti " ei kuvata vähään aikaan" -jutulla sitä, että lapsi on ok, ei tarvita lisäkuvia.
T: Röntgenhoitaja
tutkimisesta vai tutkimatta jättämisestä. Ja jos omalla lapsellasi lääkäri on päätynyt siihen, että turhia seurantoja ei kannata tehdä, ei se tarkoita sitä, ettei vakavassa sairaudessa voitaisi kuvata vaikka kuinka paljon.
Mun 6v lapselta otettiin kuva joka epäonnistui kun poikki mennyt luu esti kuvaamisen, annettiin kipulääkettä että saatiin kunnon kuva, meni leikkaukseen jossa sielläkin otettiin luultavasti kuva kun laitettiin piikit, seuraavana päivänä taas kuva, että nähdään onko leikkaus onnistunut. Seuraava kuva 3vk päästä, seuraava 2vk päästä eikä kukaan sanonut että liikaa oltaisiin otettu.
joutuu arvioimaan, otattaako kuvat säteilyannoksesta huolimatta.