Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka-aineallergiat

02.12.2008 |

Vauvallani on alkanut ilmetä allergiaoireita kiinteiden aloituksen myötä. Tai en ole varma, johtuvatko oireet juuri ruuista, vauvalla on ilmestynyt läiskiä kasvoihin ja jalkoihin, jotka ovat punaisia ja kutisevat. Lisäksi leukaan on tullut näppyjä. Ensin epäilin, että kyseessä on atooppinen ihottuma, joka on pahentunut pakkasten myötä, mutta nyt luulen, että se johtuu sittenkin ruoasta.

Nyt varsinaiseen kysymykseen: mitä uskaltaisi syöttää lapselle, jos epäilee, että on allerginen ehkä omenalle, banaanille, persikalle, mangolle tai vadelmalle? Voisiko kaurasta tulla tuollaisia oireita? Olin siis tyhmä ja annoin samaan aikaan banaani-persikkasosetta ja iltaisin vadelmakaurapuuroa, enkä nyt yhtään tiedä, mikä näistä aiheuttaa allergiaa.

Tarkoitus olisi ottaa uusi alku ja aloittaa jollain, mikä todennäköisesti ei allergisoisi. Olisiko esim. peruna-kukkakaali tai peruna-parsakaali sellainen? Entä uskaltaisiko antaa porkkanaa? Entä riisipuuroa? Hommaa vielä vaikeuttaa se, että en saa omilla koneillani kotona tehtyä niin sileää sosetta, että se menisi vauvalle alas, joten joudun turvautumaan kaupan soseisiin, jotka ovat useimmiten monen eri ruoka-aineen sekoituksia.

Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavasta ihottumasta ja olisiko siihen selvillä syy?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
02.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette noiden ruokien kanssa vielä noin alkutaipaleella. Eli minun ehdotukseni olisi karsia ruoka-aineet ihan alkuun eli aloittaa yhdellä ja lisätä sitten aina yksi kerrallaan takaisin valioon. Nythän lapsi pärjää muutenkin vielä mainiosti maidolla eikä aliravitsemuksen vaaraa ole.

Minulla kokemusta asiasta valitettavan paljon. Pojalla puhkesi allergia jo 2,5 kk:n iässä. Aluksi kaikki ruoka-aineet ja myös maito allergisoivat todella pahasti. Ensimmäinen kiinteä, joka kävi oli bataatti. Annoin soseena ja apteekin vastikkeen seassa vellinä. Eli varmaan maidon ja bataatin voimin pari kolme kuukautta. Pikku hiljaa alkoivat sitten muutkin ruoat sopimaan. Lihoista kävi aluksi vain hirvi ja muu riistaliha. Viljat sain valioon vasta muutamian sitten hieman alle vuoden iässä. Vuoden ikäisenä söi jo ihan kaikkea paitsi maitoa. Maitoallergiakin hävisi sitten kolmevuotiaana.

Eli älä heitä kirvestä kaivoon. Kyllä se siitä. :)

Mutta ehdottomasti suosittelen hommaamaan kyllä sauvasekoittimen ja tekemään itse satsit soseita. Lataat sitten soseet jääpalarasioihin ja pakastat. Pakastuneet kuutiot kannattaa tiputella pussiin. Sieltä on sitten helppo sulattaa pikkueriä kerrallaan ja tehdä kivoja sekoituksia.

Tsemppiä ja jaksamista teille!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla