Kuopukselle puolipäivähoitopaikka, apua
Olen ollut iät ja ajat kotiäitinä, nyt kuopus täyttää neljä ja iltatähti tulossa... Mulla raskaudet olleet vaikeita ja tämä nykyinen kuopus kaipaa jo niin paljon toimintaa että ajattelin hakea hänelle puolipäivähoitopaikkaa päiväkodista. Isomaat sisarukset jo koulussa ja eskarissa joten kuopuksella ei ole seuraa oöivisin ja olen aika kovilla hänen kanssaan välillä. Jos olisin töissä niin saisin sairaslomaa ainakin viimeisen kolmanneksen, joten tosiaan liian riskialtista / raskasta nelivuotiaan kanssa touhuta kokopäiväisesti raskauden loppupuolella.
En vaan ole koskaan päiväkotipalveluita tarvinnut, joten en tiedä mitään, miten paikkaa haetaan, voiko joka paikasta saada puolipäivä paikan, lähetetäänkö hakemus siihen päiväkotiin josta paikan haluaa vai miten toimitaan?
Ja jos/kun paikka löytyy niin miten lapsi varustetaan päiväkotipäivää varten, onko päiväkotikohtaista vai kaikissa paikoissa samat systeemit (siis esim. varavaatteet viedäänkö päiväkodin lokeroon vai kulkevatko päivittäin mukana ja mitä muita henk. koht. tarvikkeita pitää olla matkassa).
Kun kyse näin " isosta" lapsesta niin onko tapana toisen vanhemmat mennä ekoiksi päiviksi lapsen mukaan tutustumaan?
Kaikki tieto tervetullutta puolipäiväisistä päiväkotilapsista!!!
Kommentit (6)
Ja eihän se eskari kestä kuin neljä tuntia, eikö eskarilainen voi sitten leikkiä 4-vuotiaan kanssa?
Onko teillä päin päiväkerhoja? Meillä on jokaikinen arkiaamu, suunnilleen sen eskarin ajan.
Varmaan teidän kunnan sivuilta löytyy hakuohjeita, voithan vaikka kysyä päivähoitotoimistosta tai päiväkodista heidän käytäntöjä osapäiväisten kanssa. Meidän lapsella on oma lokero missä on varavaatteet ym. Kävin lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin etukäteen, varsinaisena hoitopäivänä en ollut mukana ollenkaan, tai siis kävin vain viemässä lapsen.
Varsinkaan juuri siitä lähimmästä päiväkodista.
Kerhojahan tosiaan monessa kaupungissa on hyvin tarjolla ja paikkojakin saattaa olla vapaana. Toisihan sekin vähän helpotusta.
Mutta tosiaan miettisin kyllä käykö se päiväkotiin kuskaaminen loppujen lopuksi työläämmäksi kuin kotona hoitaminen. Varsinkin jos päiväkoti on kauempana.
Kotona hoitamisessa on se ongelma, että olen tosiaan sairaslomalla sen loppuajan ja joudun olemaan paljon makuullaan jne. Kuopus on tottunut että käydään puistossa ja kaupassa aamupäivällä kun muut on poissa ja jos en sitten pääse mihinkään niin tylsäksihän se käy hänelle. Isompien sisarusten kanssa poika saa mennä pihalle ilman aikuista mutta ihan itsekseen en kyllä vielä uskalla laskea.
Eskarilainen menee syksyllä ekalle ja silloin voisi alkaa kuopuksellakin sitten päiväkoti. Puoli päivää riittäisi varmaan hänelle hyvin.
Lähipäiväkodissa on kaikki ryhmät kokopäiväryhmiä eli siellä vissiin ei onnistu puolipäiväisenä vaikka vapaa paikka sattuisi löytymäänkin?
Kerhoja ei ole alueeltamme löytynyt, olemme puoli vuotta asuneet uudessa osoitteessa ja ei tosiaan mitään mihin nämä pienet menisivät ilman äitiä, ehkä en ole vain löytänyt.
En tiedä sitten jos ei läheltä löydy paikkaa niin se on varmaan sama minun autoilla puistoon ja kauppaan kuopuksen kanssa, en saa siinä sen enempää levättyä jos autokuskina olen jokatapauksessa.
Mistähän löytyisi tietoa noista kerhoista?
edes johonkin noista kysymyksistä :)