Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perusteluja kestovaippailuun, ei nappaa!

Vierailija
10.04.2008 |

Kolmen viikon päästä on laskettu aika. Pohdin kovasti, alanko kestoilemaan vauvan kanssa ja päädyin tulokseen että en ala. Kolmen lapsen kanssa on muutenkin tekemistä. Muutenkin on pyykkäämistä, siihenkö vielä vaippojen pesu päälle... ei kiitos. Ei maailma pelastuisi mun kestoilusta. Kestovaippojahan pitää olla tajuton määrä ja yksi koko ei varmaankaan kestä kauaa kasvavalla vauvalla.

Kun katsoo maailman menoa, ei riitä että mulla on se " ekorinkula" päänpäällä. Katsokaa automarkkinoita, jättiläismäisiä öljypiippuja (tiedän toki, että muovivaippojen yksi raaka-aine on öljy) ja paljon muuta. Ei nappaa tässä vaippa-asiassa ekoilu mua.

Maailma ei pelastu käytänkö kestoja vai olenko käyttämättä. Kuluuhan kestojen pesuun yhtälailla luonnonvaroja.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne ei ollutkaan kauheen kätevät...

aivan liian isot pienelle vauvalleni jonka jalat jäi harottamaan sivulle hullusti. Lääkärikin sanoi (kun kävimme neuvolan lääkärissä) että kaunis ajatus, mutta ei hyväksi lapsen lonkille kun vaipat eivät istu ollenkaan niin hyvin. niitä pitäisi vielä reilusti kehittää ennen kuin käytetään. Nämä tientynlaiset kestovaipat aiheuttavat pahimmillaan vauvoille lonkkavikoja. Mutta eiköhän niitä jostain löydy paremmankin muotoisia...ainakin minä ajattelin vielä etsiä...

Vierailija
2/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet näköjään päätöksesi tehnyt.

Mun mielestä kestovaipat on tosi hyvä asia, mutta miksi mä sulle sitä perustelisin? Tiedät faktat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi näet se niin vaikeana.

Aikaa ei mene sen enempää kuin kertakäyttöisen vaipan vaihtoonkaan.

Vaippapyykin pesen muun 60 pyykin seassa.

Isona plussana ekologisuus ja halpa hinta!

Vierailija
4/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä jaksa ketään aivopestä. Senkun vaippailette miten haluatte.

Vierailija
5/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkälaiset pesukoneet teillä on? vai pesettekö pyykkiä jossain avannossa käsin tms? pyykinpesuhan on maailman helpoin kotityö, painaa nappulaa ja kone tekee kaiken puolestasi :)

Vierailija
6/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettä kolmonen selittää?!?! lonkkavikoja vaipoista, hahhaa =D

sama myös mulle mitä vaippoja kukakin käyttää, mutta mun mielestä ihan helppoa vaikka on muitakin lapsia, siinä ne menee muun pyykin joukossa!

kunhan löytää itselleen hyvän mallin tai yhdistelmän, niin helppoa!

Vierailija
7/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nuo kertikset niin uusi keksintö ole.

Vierailija
8/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voiko vauvojen lonkat mennä pilalle kestoista? täällä vaan joku otti aiheeksi.

Vierailija
9/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että voiko vauvojen lonkat mennä pilalle kestoista? täällä vaan joku otti aiheeksi.

Vierailija
10/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko niissä merkkejä. minkä ikäinen vauvasi on

Vierailija
11/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä olen todella niiden kannalla. Kerroin vain totuuden oman kokemuksen pohjilta. Sain ison määrän kestovsippoja ystävältäni ja puin ne 2kk vanhalle vauvalleni (siinä oli erikokoisia ja ystäväni oli niitä käyttänyt vastasyntyneelle vauvalleenkin) ne oli jotenkin todella kömpelöt. Jalkojen väliin jäi aivan liian iso kaistale eli vauvan jalat sojottivat paljon enemmän sivulle kuin kertavaippoja käytettäessä. Kun kävin lääkärissä niin lääkäri ainakin kielsi minua enää käyttämästä lapselleni kyseisiä vaippoja. Sanoi, että lonkkavikoja on tullut huonoista kestovaipoista. Että ajatus on kaunis, mutta niissä on vielä paljon kehitettävää. Vanhanaija harso-malli olisi kuulemma lapsen lonkille parempi kuin nämä nykyiset kestovaipat.

Kestovaippailua siis kannatan ja yhä etsin parempaa mallia lapselleni, mutta noita en uskalla enää käyttää

terveisin se joka höpötti lonkkaviasta

Vierailija
12/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jalat jäävät harottamaan, se ei ole lonkille haitaksi! Sammakkoasento on nimenomaan hyväksi kehittyville lonkille (sitten kun lonkat aukeavat eli parin viikon iässä), synnynnäisesti kehittymättömiä lonkkiahan nimenomaan hoidetaan valjaslastoilla, jotka pakottaa lonkat sammakkoasentoon. Toki kestovaipan on hyvä olla sopiva kooltaan, eihän liian iso vaippa pidä löysää maitokakkaa mitenkään sisällään.

Taisi lääkäri sekoittaa kantoreput ja kestovaipat ajatuksissaan, näin luulen.

T. Itsekin lääkäri, toistaiseksi kokeileva osakestoileva.

Vierailija
13/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kuitenkin pian taittelemaan kapeita ja sopivia vaippoja pienistä harsoista. Siihen joku ohut kuori päälle, niin avot! Vauvan ollessa puoli vuotias, ostin kasan fuzzeja. Todella ohuita, käteviä ja mukavan näköisiä taskuvaippoja. Säädettävän koon ja lapsen pienen koon ansiosta nämä vaipat menevät koko loppu vaippaiän.

Ja oikeasti minun lapseni on (valitettavasti) niin hoikka, että jos kestosta tulee jokunen milli paksumpi paketti kuin kertsistä, niin ei haittaa. Kertisten kanssa kun lapselta tippuisi housut jalasta. Tai no oikeastaan " paketista" ei voida edes taskuvaipan kohdalla puhua. Sehän toimii ihan samalla periaatteella kuin kertiskin, paitsi että on pestävä.

Lapsellani tulee kertiksistä myös tosi paljon ihottumaa nivusiin. Kestojen kanssa tätä ongelmaa ole. Ja kertikset HAISEE, vaikka niissä olisi vain pissaa!

Vierailija
14/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammakkoasento esim. kantoliinaillessa on vauvalle luonnollinen juttu!

-15-

Vierailija
15/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat oikeaa informaatiota ja kokeneiden neuvoja. Itsekin olen vasta aloittelija aiheessa mutta palstan avulla jo paljon viisaampi kuin kuukausi sitten.

Vierailija
16/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kömpelöitä ja huonoja, sellaisia ei tietenkään kannata käyttää senkään takia, että ovat epämukavat. Kokeilemalla löytyy sopivat. Totta sekin, että maailma ei pelastu yhden perheen valinnoilla. Meillä esikoinen käytti kertiksiä, kuopus kestoja, ja minusta tuntuu helpommalta, kun ei tarvi kaupasta hakea vaippoja ja roudata roskiksia. Helppo nakata vaipat pesukoneeseen ja sieltä kuivumaan. Toki oikeanlaisten vaippojen hommaamiseen on mennyt jonkinverran aikaa.

Vierailija
17/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää nykypäivänäkin käyttämästä harsoja? Meillä ainakin käytetään, ne on tosi hyviä näin kuivausrummuttomassa taloudessa. Harsot ja villahousut, ihanan pehmeä paketti!

Jos joku lääkäri hölmöyksissään onkin sitä mieltä että kestovaipat aiheuttaa lonkkavikoja, ei se silti tarkoita että se olisi totta. :) Eikä sille vastasyntyneelle ole pakko kaikkein paksuimpia ja kovimmista kankaista tehtyjä vaippoja laittaa, ne harsot on paljon kivempia.

Vierailija
18/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäs kun niitä ihmisiä on miljoona? Kymmenen miljoonaa? Miljardi?

Mikä vapauttaa juuri sinut velvollisuudesta pelastaa tätä palloa?

Vierailija
19/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympäristön puolesta: ETTÄ NE MUUT SAASTUTTAA/KULUTTAA enemmän. Ketkä muut? ME ollaan niitä kuluttajia, jotka vaaditaan koko ajan uutta kertakäyttövaippaa, automallia, muotivaatetta... ja sitten ne saastuttavat tehtaat tuottavat näitä meille.

Ei ei ole ketään NIITÄ jotka voisivat lopettaa yhtäkkiä saastuttamisen. On vain me, jotka voimme jokainen puolestamme tehdä pieniä tekoja. Jos 6 miljardia ihmistä tekee jokainen vähän ympäristön eteen, se jo vaikuttaa.

Vierailija
20/22 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menevät koko vaippaiän. meillä mm. BumGenius ja Wonderoos merkkisiä. Eli kerran ostaa, niin menevät sen pari vuotta. Ja kuivuvat nopeasti, kun ovat taskuvaippoja, joten niitä ei tarvi edes mitään hirmumäärää hankkia.

Hassulta kuulostaa toi lonkkien pilalle meno. En usko sitten millään. Sittenhän kantoliinakin pitäisi kieltää, kun siinä lapsi on sammakkoasennossa.

Itse ommellen löytyy omalle lapselle sopiva vaippamalli, jos ei valmismalleista löydy.

Meillä ei kestoilu onnistunut kunnolla ennenkuin 3kk:n iästä lähtien, kun ei riitävän tiivistä vaippaa löytyny rimppakintulle. Nyt kestoilemme täysin ja vaipat pitävät!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä