Alle kaksivuotiaan verikoe, HELP?!
Aamulla se olisi edessä.
Pitäisi mennä 1v11kk kanssa verikokeeseen.
Otetaanko se samalla tavalla kuin aikuiselta, kyynärtaitteesta?
Kertokaahan miten ja mistä?!?? Tiedän ees vähän varautua mitä tuleman pitää.
Kommentit (7)
Me oltiin pojan kanssa rokotetutkimuksessa, ja me tehtiin niin että toiseen käteen emla ja toiseen ei. Aina aloitettiin verikokeen otto emlakädestä, ja jos se ei onnistunut(suonet "katoaa") niin sitten oli toinen ns.puhdas käsi vapaa. Riippuu minusta kyllä ottajastakin. Toiset osaa hommansa paremmin kuin toiset.
Kyllä ne otetaan ihan kyynärtaipeesta. Jompikumpi vanhemmista pitää lasta sylissä ja paikoillaan. Useasti pienille laitetaan puudutelaput (Emlat) kyynärtaipeisiin ennen kokeen ottoa.
Meidän pojalla 1v10kk on otettu tosi monet verikokeet ja aina ihan hienosti on mennyt. Ei kannata stressata etukäteen :)
Me käytiin parisen viikkoa sitten tytön (2v1kk) kanssa verikokeessa. Valitsimme mm. lääkärin suosituksen perusteella keskussairaalan "päälabran", koska heillä käy eniten lapsia. Lisäksi varasin meille ajan etukäteen (ei ollut pakollista, mutta mahdollista) jolloin ei tarvinnut jonotella kauaa. Itse verikoe otettiin kyynärtaipeesta kuten aikuisilla. Tyttö istui mun sylissä, ja paikalla huoneessa oli kaksi hoitajaa. Käsivarteen laitettiin ensin sellanen kiristysnauha (kuten aikuisillakin) ja taisi siinä käden tukena olla myös jokin tyyny tms. Hoitsu otti verta useamman putkilon, mutta tyttö katseli vaan rauhallisesti mun sylissä, eikä inahtanut edes sitä pistämistä... Ja normaalisti/ kun sille päälle sattuu, tuo sama lapsi ei ole ollenkaan rauhallista ja paikalla pysyvää sorttia ;) Lopuksi sitten laittoivat sidostaitoksen teipillä haavan päälle, siis kuten aikuisillekin laittavat. Siihen päälle sitten "koristeeksi" vielä laittoivat jonkin kivan lasten laastarin.
Jotkut kai laittaa etukäteen jotain emla-puudutetta tms kotona, mutta itse en ole katsonut koskaan vielä tarpeelliseksi, kun kuitenkin niin harvoin on ollut tarvetta pistää. Ja tämän viime kokemuksen perusteella en kyllä meidän tytön kohdalla edelleenkään näe tarpeelliseksi :) Itse juttelin tytölle jo edellisenä iltana, että aamulla käydään "lääkärissä" verikokeessa, ja sitten vasta tullaan kotiin aamupalalle. Aamulla tyttö itse hoki sitten "mennään käymään verikokeessa" ;) ja sitten paikan päällä kun hoitaja ilmoitti homman olevan ohi, totesi tyttö vaan että "mennään kotiin aamupalalle" :) Eli meillä kaiken kaikkiaan tosi loistavasti mennyt reissu, olispa ollut videokamera paikalla, niin olis tullu hyvä opetusvideo lapsille ("miten ollaan verikokeessa") ja hoitajille ("näin otat lapselta verikokeen") ;) Hoitajatkin sanoivat, että näin se parhaimmillaan käy, mutta ei sit vissiin ihan kovin usein kuitenkaan :)
Aattelin nyt vielä käydä kertomassa miten meillä kävi =)
Tyttö istui mun sylissä ja hänelle laitettiin kiristysside -kuten aikuisille. Hoitaja etsi eka suonen ja sitten tuli toinen hoitaja pitään kättä paikoillaan.
Hoitaja pisti perinteisellä neulalla, sanoi, ettei lasten kanssa käytetä niitä alipaineputkiloita vaan veri tuli itsekseen ja kahteen putkiloon otti. Kesti vaan vähän kauan.
Tyttö huusi kuin syötävä. Huuto alkio tasan pistohetkestä ja loppui kun sai valita lelulaatikosta itselleen punaisen rannerenkaan.
Puudutelapuista ei kukaan puhunut mitään.
Katotaan nyt miten käy kun pitää käydä kontrollikäynnillä parin viikon päästä.
tyttö reagoi noin, niin kokeilkaa ihmeessä seuraavalla kerralla Emloja! Meillä on nyt 2 v. 10 kk tytöltä otettu joitakin kertoja verta iässä 2 kk-2v 8 kk ja esim. viimeksi tyttö ei ollut inahtanutkaan vaan ihan naureskellut ja hoitaja oli (miehelleni) sanonut Emlojen olleen "tosi hyvin". Ne siis pitää itse käydä ostamassa apteekista ja laittaa ohjeen mukaan ennen labraa. Tsemppiä :)
Tytöltä on otettu nyt reilun yhden vuoden iässä kaksi kertaa verikoe ja molemmilla kerroilla se on ollut pelkkää huutoa.. :(
Ilmeisesti reppana on saanut huonot suonet minulta, sitä suonta kun ei vaan löydy niin sitä ei löydy.
Enkä tosiaankaan halua, että likalle alkaa kasvaa samanlainen piikkikammo sen takia jo pienestä pitäen!
Niinpä meilläkin lätkäistään emlat käteen seuraavan kerran ennen verikoetta!
Koska käyttäähän äitikin niitä.... =)
Emlat supistavat jonkin verran verisuonia ja näin voivat vaikeuttaa ottamista. Siksi kaikki hoitajat ei niitä suosittele eikä tarjoa. Emlan jälkeen voi verikoeen ottaminen olla jopa kivuliaampaa, koska suonta pitää "kaivaa" ja etsiä.. Joten jos ilman Emlaa pärjää, se on parempi.=)