Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ensikot viikolla 15

07.04.2008 |

Yritän nyt aloittaa uutta keskustelua ensikoille, kun en ainakaan nähnyt, että joku olisi sitä vielä tehnyt... Korjatkaa, jos olen väärässä! Niin, ja saa nähdä, onnistuuko tämä edes ;)

Me käytiin viime viikolla rakenneultrassa Jyväskylässä ja mahassa kaikki ole hyvin. Kun mentiin ultraan, vauva mahassa pyöri ja hyöri (liekkö johtui äipän " hivenen" jännittyneestä olotilasta..) ja oli sitten kääntänyt selän lääkärille ennen ultraa. Tämä tietysti hankaloitti sydämen tutkimista, mutta loppua kohti mahavauva vähän käänsi kylkeä niin, että saatiin sekin tutkittua! Ihana kokemushan se oli, varsinkin kun siellä oli kaikki hyvin. Nyt vaan sitten annetaan pienen kasvaa siellä rauhassa.

Liitoskivut (?) vaivaa edelleen ja vaivaa todennäköisesti loppuun saakka. Tai mihinkä ne ainakaan vähenisivät... Huomenna on taas neuvola niin täytyy ottaa puheeksi!

Vähän tekisi jo pikku hiljaa rueta tekemään hankintoja, mutta taidan vielä jonkun viikon eteenpäin " taistella" tätä himoa vastaan! Aikaa kuitenkin vielä on!

" Aulis" rv 21

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norpanpikanen: Mun mielestä voi pyytää vaan toisen pariskunnasta kummiksi. Kannattaa tosin keskustella ystäväsi kanssa ensin ja tiedustella mitä mieltä hän asiasta on. On tosi kurjaa jos sen takia menisi välit poikki ystäväsi kanssa. Kaverin kanssa just viime viikolla puhuttiin että voiko pyytää vaan toisen kummiksi vai vetääkö joku siitä herneet nenään. Tuttu tunne toi itsensä heikkohermoiseksi tunteminen, sitä taitaa olla liikkeellä. Mul on kans ollu tollasta mahan viiltelyä ja oon todennu vaan et raskausarpiahan ne... Otin ennen joulua napakorun ois ja nyt siihen riän ympärille on tullu kovasti tumman punaista jälkeä samoin kun umpprista muistoksi jääneen arven viereen.

Weer@: Näin mä vähän sen verhon veikkasinkin, hyvä vaan kun sain varmistuksen asiasta. Ymmärsin (ainakin omasta mielestä) ihan hyvin mitä tarkoitit. Näin sen " verhotangon" vauvatarvikkeen nettisivuilla. Mulla on kans huima ikäero mun siskon kanssa, 17 vuotta. Ollaankin nyt vasta hänen esikoisensa syntymän jälkeen (reilu 10 v sitten) ystävystytty ja nyt ollaan lähestulkoon parhaita kavereita. Tästä viisastuneena haluaisin mahdollisimman pienet ikäerot mikäli lapsia siunaantuu joskus lisää. Toivottavasti teillä tärppäisi seuraavan kerran helpommin, kuulostaa kuitenkin lupaavalta ettei hoitoja tarvittu. Pidän peukut pystyssä! Niin, katsotaan nyt kumpi meistä ehtii aiemmin nyyttiä hakemaan, koskaan kun ei tidä mitä huominen tuo tullessaan (nimim. toivessa elävä..)

Tiitu: Aika ikävä kommentti lääkäriltä! Ei tainnu niinkun yhtään ajatella mitä suustaan päästeli. Toivottavasti oli vaan huno kuvanlaatu joka ihmetyksen aiheutti. Voithan aina tietenkin kysyä neuvolasta josko pääsisit jotakin kautta uuteen ultraan, meillä ainakin neuvolassa omat ultralaitteet jota myös terkkari osasi ja sai käyttää. Aika kummaa myös ettei päänsärkyäsi kommentoitu mitenkään. Mullahan todettiin migreeni rv 9+ ja sain silloin estolääkityksen siihen. Soittivat meilahdesta naikkarin puolelle ja kysyivät sieltä mitä suosittelevat. Pari kertaa oon myös joutunu tiputukseen ton migreenin takia. Päänsärkyyn löytyy tosi paljon tosi tehokkaita lääkkeitä jotka sallittuja raskauden aikana. Osassa lääkkeistä tosin rajoituksia mihin raskauden aikaan ei saisi käyttää. Rohkeasti lääkäriin jos kotonaolo tuntuu sietämättömältä. Itse tosin opin (jälleen kerran) ettei tk:n päivystykseen kannata mennä vaan mahdollisuuksien mukaan yksityiseltä hakeen lähete suoraan sairaalan puolelle.

Fiiu: Onhan niitä merkkejä ilmassa mut jotenkin tuntuu ettei tää ihan lähiaikoina kuitenkaan tule... Ymmärrän erittäin hyvin sun mielenkiinnon yövuoroja kohtaan, varsinkin jos yöt rauhallisia. Mua ei meinaa millään saada aamulla heräämään aikaisin ja silti otin muutama vuosi sitten vastaan aamuhommia (herätys aamulla neljän aikaan). Mulle noi yötyöt on aina sopinu paremmin. Mukavaa että saat itse vaikuttaa mitä vuoroa teet!

Teittihen: Mukavaa kun tulit kertomaan ultrakuulumisia. Hyvä että pienellä kaikki hyvin. Varmasti kivan näköistä kun oieni pyöri paljon. Olet aika kunnioitettavan pitkään malttanu mielesi hankintojen suhteen. Loppua kohti sitten kiihtyvällä tahdilla:)

Itselle ei pahemmin mitään uutta. Eilisestä asti jotain liisterin tyyppistä tullu mut ei tietoakaan mistään limatulpasta tms. Eilen huomasin vihdoin et alkaa tulemaan " esimaitoa" . Tein eilen illalla tunnin kävelylenkin ja kotiin tultua huomasin et rinnanpäät täynnä jotai nestettä. Tälle päivälle yritin synnytysta tilata kun ois ollu mun isän synttärit eikä olla mitään lahjaa hommattu. No, lauantaina olis mun unen ilmoittama eräpäivä joten jos vaikka silloin tapahtuisi jotain, viimeistään. Miehen pelikaverit oli ihania lauantaina, toivottivat onnea synnytykseen jos ei nähdä sitä ennen. Tosi herttaista mun mielestä, miespuolisia vielä kun ovat...

Eipä muuta tällä kertaa. Voikaahan hyvin! T: Paco 38+4

Vierailija
2/18 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalla siis oleilen.. Tänään tuli siivottua eteisen ulkovaatekaappi. Pesin villasia ja toppavaatteita ja vaihdoin hieman keväisemmät vaateet esille. Pesukone on siis laulanu koko päivän..

Alfreed: Mä en ainakaan osaa vastata noihin sun kysymyksiin mahan laskeutumisesta ja maidon tulemisesta. Mahahan laskeutuu sitten ihan lopussa, ku vauvakin, mut eipä kai vielä tuossa vaiheessa.. Tai en mä tiiä. Kannattaa varmaan neuvolassakin puhua asiasta. Ja tuota maitoasiaa oo itekin joskus pohtinu.. Ja myös, että missä vaiheessa maitoa alkaa tulemaan? Vai onko sekin hyvin yksilöllistä? Mulla ei oo nimittäin ainakaan vielä ollu minkäälaisia merkkejä?

Nimiasiasta oli keskustelua.. Mulla ois kummallekin vahvat etunimiehdotukset, mut mies ei oo niistä kovinkaan innostunut. Toiset nimet (kolme siis nimiä kaikkiaan tulee olemaan) tulee suvuista, mutta niissäkin on vielä vaihtamisen varaa. Voi tosiaan olla, ettei nimet tule sitten kuuloonkaan, ku vauvan näkee, mutta jotain kuitenkin jo on korvan takana..

Kummia-asiaa oli myös.. Meillä aika varmat kummiehdokkaat jo mietitty, mut ei olla heiltä vielä asiaa kyselty. Ehkä sitten vasta, ku vauva syntyy.. Mut siis mun veli tyttöystävänsä kanssa sekä miehen serkku olisivat he.

Ja sisarukset vielä.. Toisaalta haluisin sisaruksen melkein heti perään, mut toisaalta taas tuntuu, et ois kiva esikoisen kans viettää laatuaikaa ja tutustua lapsiperheen arkeen ihan kunnolla, ennen kuin lapsia tulis enemmän. Meillä kans meni melkein puolitoista vuotta ennen kuin tämä esikoinen antoi itsestään merkkejä, joten voihan olla, että seuraavankin kanssa odotuksen odotus saattaa venyä.. Mut siis jotenkin koko ajan kuvittelen, että lapsia tulee meille vain kaksi. En ehkä osais kuvitella kolmea..

Norpanpoikanen: Miehen veli pyysi siskoaan kummiksi, muttei hänen miestään.. Ite ajattelin heti, että onpa outoa, ku sisko on ollut miehensä kanssa jo kymmenen vuotta ja heillä on lapsiakin ja ovat varmasti yhtä läheisiä kumpikin. Mutta jokainen tyylillään.. Itse voisin harkita asiaa, jos pyytäisin kummiksi omaa ystävääni, jonka mies ei esimerkiksi ole tekemisissä oman mieheni kanssa tai että olisin epävarma siitä onko ystäväni suhde varmasti ihan vankalla pohjalla. Omalla miehelläni on kummitäti, joka on seurustellut silloin mieheni kummisedän (joka on siis myös serkku) kanssa. Suhde oli ollut aika tuore ja yhtä tuoreeksi se jäikin. Mieheni ei ole ristiäistensä jälkeen tavannut kummitätiään..

Tiitulla oli huonoja kuulumisia sekä ultrasta, että pääkivuista.. Tai oikeastaan lääkäreistä. Harmi. Toivottavasti ultra-asia johtui tosiaan vain sumeasta kuvasta. Ja nuo pääkivut ei kyllä todellakaan ole kivoja.. Auttaako Panadol yhtään? Mutta eipä niitäkään viiti ihan mielettömiä määriä popsia.. Jospa kivut kaikkoaisivat pian!!!

Teittihen: Mukavia ultrakuulumisia! Kysyittekö sukupuolta? Aika hyvin sä oot saanu pidettyä näppis erossa vauvatarvikkeista.. Vaikka en mäkään kyllä oikeastaan ennen rv20 ollu ostanu mitään, mut nyt alkaakin sit olemaan jo kaikki hankinnat tehty.. Mitä nyt sit vaipat, rasvat jne., mut noi isommat kyllä jo on.

Hei, mutta eikö kukaan nyt voisi korjata sen meidän esittelypinon, ku mä menin sen pilaamaan.. :( Ärsyttää. Tai edes kertoa kuinka mä saan ne värit ym. helposti takaisin.. APUA!!!!

Keskiviikkona ois sit lääkärineuvola. Siellä selviää sairasloman jatko.. Lonkat vaan on kipeet heti, ku vähänkin rasittuu, joten en kyllä usko, et musta töihin on.. Toivottavasti se lääkärikin ois samaa mieltä, ni helpottais sekä mua, että myös työnantajaa, ku vois hankkia sen sijaisen sitten koko loppuajaksi kerralla. Tulen viimeistään siis ylihuomenna kertomaan kuulumisia..

-Saikku rv27+5-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollanpa me ny laiskoja kirjoitteleen:) Eipä tännekään isompia.

Teittihen oli ollu ultrassa. Hyvä, et kaikki ok! On se aina kiva kuulla, et masussa voidaan hyvin.

Pacolle onnea lähenevään synnytykseen, kohta saat nyytin kainaloos.

Kaikille muillekin jaksamista vaivojen, typerien lääkärien ja kaiken muun kans! Lopussa oottaa palkinto, kun kärvistellään!

Omasta itestä: maahan viiltelykipu meni ohi, pari päivää kesti ja saattaa vieläkin kovin äkkinäisessä liikkeessä vihlasta navan ympärillä. Mut muuten siltä osin kaikki kunnossa ja Ötökkä melskaa yötä päivää. Tulee isäänsä liikkumisen puolesta:) Jos ei synnyttyään yhtään rauhotu, niin ollaan ihmeissä sen kanssa. Toisaalta kiva, kun liikkuu paljon, niin ei tarvi ainakaan miettiä, että koskahan on viimeks potkassu.

Aamulla sain uuden, kipeen vaivan: suonenvedon. Heräsin, kun oikeen jalan pohkeesta veti suonta, sit se levis jalkaterään ja takareiteen. Meinas poru päästä, jalkaa ei voinu liikuttaa. Hetken, kun makasin ja pääsin ylös, autto, kun sai painettua jalan lattiaa vasten. Jännitti tulla vintinrappusia alas, kun en ollu ihan varma kantaako jalka, harkittin siinä jo pyllymäen laskemista alakertaan:) Nyt koko päivän oikee jalka on ollu ihan kova ja outo.

Pihalla hiippailin vesisateessa ja totesin, että krookukset ja narsissit nostaa päätänsä. Kevät tulee ja kesä ja hassua aatella, että ennen kesää meistä on tullu jo kolmehenkinen perhe. Huomenna ois taas valmennusta, fysioterapeutti pitää: opettaa hengitystä ja rentoutusta. Käski laittaa löysät vaatteet, mistä mä enää löysiä löydän:)

Kirjoitelkaa muutkin kuulumisianne!

Norpanpoikanen ja Ötökkä, rv 33+2

Vierailija
4/18 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..nyt linjoille sieltä!!! :D

Piti tässä jo aikaisemmin kysyä, että millonka teillä muilla on alkanu/alkaa valmennukset? Ja kuinka monta kertaa niitä on? Mulle ei olla puhuttu vielä koko valmennuksista ja siksipä olen jo miettinyt asiaa.. No, mutta huomenna on se neuvola, ni jospa siellä sitten tulis jo tietoa asiasta ja jos ei, niin aion kyllä kysästä..

Sokerit oli taas viimeyön paaston jälkeen oikein hyvät (4,3) ja äsken ruoankin jälkeen 4,7. Huomasin kyllä viikonlopulla, ku mittailin, et heti, ku käytiin elokuvissa ja herkuteltiin poppareilla, irtiksillä ja käytiin Rossossa syömässä, että sokerit oli koko seuraavan päivän kohollaan. Ruokavaliolla siis saan pysymään sokerit oikein hyvissä arvoissa, joten jospa sitä insuliinia ei tarttis sit missään vaiheessa alkaa käyttämään..

Huomiseen!

-Saikku rv27+6-

Vierailija
5/18 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon justjust selvinny viikonlopusta. vuossadan väsymys.

voisko johtua siitä et on ollu jatkuvasti huono hemoglobiini ja nyt en oo pariin viikkoon syöny enää rautaa ku terkka sano ettei tarvis. kuitenki syöny ja nukkunu ihan normisti.

vauva ei ymmärrä et pikkuhiljaa vois siirtyä oikeinpäin jalat taivasta kohti. se on jo yli päivän ollu ihan poikittain ja monottanu toista kylkee vasten. punkee peppuansa millon mihinki. ehkä se silti on yritystä oikeeseen suuntaan.. :)

mulla on ens pe:na neuvola jollon on rv tasan 32, lupas sillon kertoo mihin synnytysvalmennusryhmään meen ja millon ne on. eli Saikulla ei välttämättä viel kiire niitten kaa, mut kuulemma riippuu paljon paikasta, voi alkaa sulla aikasemminki. mun käsittääkseni tekee ne ryhmät nii et kaikkien ryhmäläisten la:t mahollisimman lähekkäin.

on se maidontulo vissiin aika yksilöllistä, mut kait vähän perinnöllistäki. mulla on tullu maitoa jo viikolta 15 lähtien, mut äitin kanssa jutellessa sano et silläki sillon aikoinaa hirveen aikasin alko tulee. eli varmaan ainaki imettää pystyn sit, kuhan ei tuu nii liikaa ettei kerkee lypsää pois.

tutulla tulehtu rinnat liian maidon takia, en sitte tiiä miten se tapahtuu.. siis että eikö sitä kerkee pois lypsää..

mulla ruvennu tässä noin viikon sisällä supistelee enemmänki, ei hirveesti tartte mitää yrittää ku pitää jo vähä istahtaa. sitä ennen ihmettelin vaan ku ei mitää tuntunu mahassa vaikka mitä tekis. ja lonkat kipeytyny aikalailla. no, ei oo enää niin hirveesti jälellä. :)

jos enää haluaa ultraan, ni eiks se pidä ite tilata? onks ne kalliitaki ite hommata itelle? kuka tietää ni vois valaista. :)

ku mä oon yhtäkkiä saanu päähäni ettei se pikkune siks käänny et sillä ois napanuora jotenki kiertyny. mut kyl se ainaki viel muuten liikkuu. haluisin vaa varmistaa ja rauhotella itteäni näkemällä ite et sillä on kaikki hyvin..

koittakeeha kaikki jaksaa.. :)

alfreed 31+4

Vierailija
6/18 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva nähdä, että viestejä on tullut tänne sitten eilisen :)

Meillä ei täällä Jyvväseudun maalaiskunnassa järjestetä valmennusta ollenkaan, ainoastaan kesällä päästään äitiys plk:lle tutustumaan. Valmennusta järjestetään täällä päin muutenkin kuulemma paljon asuinalueen mukaan, eikä siis meidän alue maalaiskunnassa näihin valveutuneisiin kuulu... Harmi, se ois varmasti ollut ihan mielenkiintoista!

Rakenneultra oli tosiaan ihana kokemus, suosittelen! Vaikkakin se pitää itse maksaa, mutta on musta sen rahan väärti. Sukupuolta ei kysytty, pyysin vain tutkimaan pienen sukuelimet ja lääkäri sanoi vaan, että kaikki näyttää hyvältä! Onpahan jotakin jännitystä synnytykseen saakka ;)

Toivotaan, että Saikun sokeriarvot pysyvät hyvänä ruokavaliolla. Taitaa ruokavaliolla olla iso merkitys niihin, joten etköhän sä säästy insuliinilta. Minä olen menossa muutaman viikon päästä sokerirasitukseen kanssa, jännittää sen litkun juominen että mitenköhän pahaa se tekee?!!? Mä kun en aamulla ole mitään paras ruokalija...

Oikein hyvää vointia teille jokaiselle!

Vierailija
7/18 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaikki enskat tosiaan on..?!? Tuntuu, et täällä täytetellään palstaa ihan vaan muutaman enskan voimin. Nyt kaikki kertomaan kuulumisia!!!

Eli tässä ensin neuvolakäynti numeroina:

rv 28+0

Paino: +150g/vko

RR: 119/70

Pissa: puhdas

Hb: 117 (nyt siis viimein hieman noussu, vaikka oon syöny rautaa jo parin kuukauden ajan)

Sf-mitta: 27cm

Lapsiveden määrä: normaali

Painoarvio: normaali

Tarjonta: viisto raivotarjonta

Syke: 150

Liikkeet: ++

Lääkäri kirjoitti sairaslomaa lonkkien takia nyt kesäloman alkuun eli kaks ja puoli viikkoa. Sanoin sitten, että mielelläni otan sairaslomatodistuksen myös loma-ajalta, koska jos en ole työkuntoinen, niin mielestäni ole lomakuntoinenkaan. Sanoi sitten, että tietenkin, että katsotaan asia sitten reilun parin viikon päästä uudestaan. Hyvä näin. Nyt ei tartte minun, eikä työnantajankaan enää stressata poissaolostani ja sijaisjärjestelyistä. Saan siis hyvällä omalla tunnolla rentoutua ja lepäillä kotona ja unohtaa työstressit kokonaan. Kävin sitten neuvolan jälkeen myös töissä viemässä sairaslomatodistuksen ja keräilemässä kaikki tavarani mukaan. Täytyy vielä sitten parin viikon päästä käydä siellä lapsia moikkaamassa ja viemässä niille muutaman kirjan, jonka muistoksi ostin. Tuntuu se vaan jotenkin niin haikeelta, ku ei enää päivittäin olekaan tekemisissä niiden söpöläisten kanssa.. Ja vielä sekin, että ku menin tänään siellä käymään, ni en kerenny ees ovea perässäni vetämään kiinni, ni ensimmäinen lapsukaisista oli jo jalassa roikkumassa ja halailemassa.. Ihan tippa tuli silmään.. On ne vaan niin ihania!!

No, mutta sainpa tietoa siitä valmennuksestakin. Eli terkkari kertoikin siitä ennen kuin ehdin sitten itse edes kysyä. Ensimmäinen kerta ois jo ens viikolla, ku se sano, että parempi ois varmaan mennä tohon seuraavaan ryhmään, vaikka se onkin suunnattu touko-kesäkuussa synnyttäville, mut ku LA on heti heinäkuun alussa, ni seuraava valmennus voi olla sitten jo liian lähellä. Eli ens viikolla aiheena ois parisuhde, imetys ja seksi ja ehkäisy. Sitten toisella kerralla ois tutustuminen synnärille ja siellä tietoa synnytyksen etenemisestä yms. Eli meillä valmennukseen kuuluu vain nuo kaksi kertaa. Aika outoa mun mielestä se, että jossakin käydään valmennuksissa useamman kerran ja toisaalla taas ei kertaakaan. Tässäkään asiassa siis ei olla samalla viivalla.. :(

Johan tässä taas tätä tekstiä tuli.. Taidan olla aika huono kertomaan asioita lyhyesti. :D Joutakaahan muutkin sieltä palstailemaan..

-Saikku rv28+0-

Vierailija
8/18 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teittihen: Hyviä ultrakuulumisia sinulla! :) Onhan se hieno kokemus päästä näkemään pieni. Melkoinen " sissi" olet, kun maltat hankinnoissa odotella, vaikka vielähän sitä aikaa sinulla on hyvinkin. Mutta itsellä varsinkin tuon rakenneultran jälkeen, antoi varsinaisesti luvan ostoksille, vaikka jotain pientä oli jo sitä ennen tullut hankittuakin.

Paco: Kiitos paljon kannustuksesta. Eiköhän ne asiat sitten järjesty tavalla tai toisella, ainakin näin luotan, onneksi tämä odotus on onnistunut tähän asti hyvin. Onko jo verho ompelun alla vai joko ehdit synnyttämään ennen sitä...? Itsekin mietin tässä, että periaattessa nyt voi päivänä minä tahansa tulla lähtö..elämme jännittäviä aikoja ;)

Alfreed: Kyllä se taitaa olla niin, että nyt jos vielä haluat ultraan, niin yksityisellä todennäköisesti on käytävä. Hinnoista en kylläkään osaa sanoa, kun itsellä ei ole kokemusta. Onko teillä vauvan kokoarviota tai synnytystapa-arviota loppuraskauden lääkärikäynnillä? Niissä voidaan joissakin paikoin käyttää ultraa ja siten pääsisi itsekin näkemään pienen. Meillä on myös neuvolassa ultra käytössä, jossa esim. viime kerralla tarkastettiin pienokaisen asento, että onhan edelleen pää alaspäin. Mutta eiköhän siellä pienellä kaikki hyvin olen, vaikka ymmärrän kyllä että asia pyörii mielessä ja haluat sen varmistaa.

Saikku: Hyviä neuvolakuulumisia sinulla ja hyvä homma, että sait lisää sairauslomaa, otahan nyt rennosti ja lepäile. Noissa valmennuksissa on tosi paljon eroja kunnittain. Meillä muuton vuoksi jäi valmennukset osin käymättä, mutta niitä asioita (eli synnytys, imetys ja lapsen hoito) on käyty neuvolakäynneillä läpi. Synnärille päästiin tutustumaan, jossa käytiin myös synnytyksen kulkua läpi ja tutustuttiin saliin ja osastoon. Se olikin tosi hyvä reissu, tietää vähän mihin on menossa ja mitä siellä tuleman pitää.

Omaan napaan ei ihmeitä, hyvin täällä voidaan. Eilen taasen vaihtui viikot ja h-hetki senkun lähenee...Pikkuinen on ollut melkoisen vilkas viime aikoina, taitaa käydä yksiö ahtaaksi. Onneksi yöt antaa nukkua rauhassa, en oikeastaan ole herännyt sen vuoksi että vauva melskaisi mahassa, lähinnä vessaan täytyy herätä kerran tai pari. Nyt tuntuukin taas unta riittävän sekä yöksi että päiväksi, helposti tulee otettua tunnin päikkärit päivällä :) Hiljalleen olen alkanut pakkailemaan valmiiksi sairaalakassiakin, kun ei tosiaan tiedä tuleeko lähtö nyt vai vasta viiden viikon päästä.... Mieskin jo huolehti, että laitetaan piakkoin ne vauvan jutut valmiiksi kotiin hakemista varten, epäili, että saattaa mennä siinä vaiheessa tumput ja sukat sekaisin ;)

Hyvää viikonjatkoa kaikille ja voikaa hyvin! :)

Weera rv 37+1

Vierailija
9/18 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taida alkupään enskoja olla ollenkaan,te kaikki ootte jo niiin pitkällä,ainaskin kun omiin viikkoihin vertaa :)

neuvolassa käytiin tänään,verenpaine oli hiukka noussu ja valkuaista pissassa...hoitaja alko heti pelotteleen raskausmyrkytyksellä kun on nuita pääkipujakin ollu,mutta mulla niitä on ollu ihan alusta asti...

miten teillä mitataan verenpaine? siis makuulla vai istuultaan? meidän neuvolassa istuultaan,siis sekinhän vaikuttaa. onnes äippäpolilla eivät ole niin hermoja kuin neuvolassa! hyvähän se tietty on että huolehtiivat ja kertovat riskeistä,varsinkin ensimmäistä kun odottaa ja on tuo diabeteskin vielä...sekin tuntuu lisäävän vaikka sun mitä riskejä. tiedossahan se oli kun aloin odottamaan että helppoa ei välttämättä tule olemaan. tähän asti kuiteskin päästiin ongelmitta niin nytkö niitä alkaa pukkaamaan!! onnes olen sairaslomalla niin ehdin ravata mittauksissa.

tulipas taas tekstiä..onnes täällä ainakin pääsee purkamaan stressiä,ettei noi paineet ihan kohoile taivaisiin! :)

täällä ei meinaa kevättä saada,väliin sataa lunta ja väliin vettä. ei kovin kehuttavat ulkoilu ilmat! no,jatkoja ja koitetaan saaha palstatilaa kulumaan.

tiitu ja möttönen 16+0 (jee,viikot lisii!!)

Vierailija
10/18 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli takatalvi ja mulla jo kesärenkaat alla. Jänskätti ajella, mut selvittiin kotiin..

Meidän kunnassa ei oo kun yks ultra, se oli sillon 10-12 viikoilla eli alkuraskauden ultra. Jos muita tahtoo, on mentävä yksityiselle. Me käytiin Jyväskylässä viikolla 20. Oli se omalle mielelle helpotus, kun näki, et siellä vauva on ja kaikki näytti olevan hyvin. Siitä tiedosta jo vähän maksokin. Eipä tuosta alkuraskauden ultrasta pystyny juuri sanomaan mitään, mullakin vielä kun on noita vatsanpeitteitä ennestään. Sillon vaan tarkistettiin, et Ötökkä oli oikeessa paikassa ja sydän löi.

Meillä synnytysvalmennus on neljä+sairaalakäynti. Ekalla kerralla käytiin synnytys läpi ja katottiin video. Tokalla keskusteltiin parisuhteesta, seksistä ja vanhemmuudesta. Tänään oli fysioterapeutin tunti, jossa puhuttiin synnytysasennoista ja rentoutumisesta. Seuraavaks on vielä tunti, jolla käsitellään vauvan hoitoo ja viimeseks se sairaalakäynti. Ekasta ja tokasta kerrasta ei ihan hirveesti saanu irti, jos vähänkin on lukenu aiheista, oli tuttua asiaa, olihan hyvä miettiä kuitenkin. Fysioterapeutin tunti oli mielestäni hyvä. Nyt oonkin sitä mieltä, et kokeilen ainakin ilman epiduraalia. Palloo, suihkua, ilokaasua, liikkumista. Mua kauhistuttaa ajatus, et mut " kahlittas" sänkyyn. Mut katotaan, ei kannata tehä pilkuntarkkaa suunnitelmaa.

Maanantaita ootellaan, olis seuraava neuvola sitten.

Nyt Salkkareille

tuiskuterveisin Norpanpoikanen, rv 33+3, kyl ne kertyy:)

Vierailija
11/18 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ensikot...

Nostellaanhan tätä meiän pinoa, kylläpä nyt on enskat menneet hiljaiseksi...

Jokohan Paco on tositoimissa kun ei ole kuulunut nyt mitään...

Tiitu: Meillä mitataan verenpaine ihan istualtaan, välillä digitaalisella mittarilla ja välillä perinteisellä elohopeamittarilla. Ja samanlaisia arvoja on ollut alusta lähtien. Minulla on vähän kyllä aina " vastaanottopainetta" , kotona arvot ovat parempia. Tarkkailenkin nyt arvoja joka päivä myös kotona, kun minullakin tuota valkuaista on yhden plussan verran pissassa koko ajan. Tsemppiä sinulle, hyvä että asia on seurannassa!

Norpanpoikanen: Teillä onkin ollut monipuolinen valmennus ja synnytystäkin olit ajatellut. Itsekin olen pyrkinyt tekemättä mitään " aikataulusuunnitelmaa" synnytyksen varalta, kun ei voi tietää miten se loppujen lopuksi sujuu. Joitain toivomuksia kirjasin synnärille lähetetettävään esitietolomakkeeseen esim. altaan käytöstä yms. mutta koitan mennä sinne avoimin mielin, tilanteen ja kätilöiden ohjeiden mukaan toimien. Saa nähdä miten se lopulta sitten menee..

Eilen oli neuvolakäynti minullakin. Eipä siellä ihmeitä uutta voinnin suhteen tullut. Verenpaine on edelleen pysynyt hyvänä ja tosiaan valkuaista on sen yhden plussan verran. Hemppa oli ihmeen hyvä, 129, vaikka en nyt ole rautaa syönytkään moneen viikkoon. Minulla on ollut vatsan kanssa tässä jonkin verran ongelmaa, niin jätin sen pois, ettei ainakaan sekottaisi enempää. Mutta eihän tuota tarvitsekaan sitten ottaa. Paino on pysynyt koko ajan samana. Lastenhoitoasioita käytiin jonkin verran läpi, saa nähdä mitä sitten muistaa jahka kotiudutaan.... Minulla on tosi mukava terkkari, joka kerta siellä melkein se tunti menee jutellessa asioista. Ensi viikolla onkin sitten käynti äitipolilla tuon valkuaisasian suhteen, toivottavasti saisin sieltä myös hieman koko- ja synnytystapa-arviota.

Edessä olisi taas viikonloppu, vaikka nämä päivät ei paljon näin lomalla ollessa erotu toisistaan. Välillä saa tarkistaa, että onhan oikeassa päivässä menossa... ;) Tarkoitus olisi lähteä shoppailureissulle huomenna, jos vielä jotain pienellekin löytäisi tai itsellekin kevää kunniaksi.

Hyvää viikonloppua kaikille ja tulkaahan kertomaan kuulumisianne! :)

Weera rv 37+3

Vierailija
12/18 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja löysin tällaisen ihanan runon:

ENNEN KUIN MINUSTA TULI ÄITI

Ennen kuin minusta tuli äiti.

Tein ja söin lämpimiä aterioita.

Minulla oli tahriintumattomat vaatteet.

Minulla oli hiljaisia puhelinkeskusteluja.

Nukuin niin myöhään kuin halusin,

enkä kantanut huolta siitä,

kuinka myöhään menin nukkumaan.

Harjasin hampaani ja hiukseni joka päivä.

Siivosin kotini joka päivä.

En koskaan kompastunut leluihin tai unohtanut tuutulaulun sanoja.

Ennen kuin minusta tuli äiti,

en tullut ajatelleeksi,

olivatko minun huonekasvini myrkyllisiä vai eivät.

En miettinyt koskaan rokotuksia.

Minun päälleni ei oltu koskaan

oksennettu,

kakattu,

syljetty,

pureskeltu,

pissitty

eikä nipistelty pienillä sormilla.

Minulla oli täydellinen mielenhallinta,

-ajatuksieni ja vartaloni hallinta.

Nukuin koko yön.

En ollut koskaan pidellyt kirkuvaa lasta,

jotta lääkärit voisivat tehdä

kokeita tai antaa rokotuksia.

En ollut koskaan katsonut itkuisiin

silmiin ja itkenyt.

En ollut koskaan ollut äärettömän

onnellinen yksinkertaisesta hymystä.

En ollut koskaan istunut myöhään yöllä

katsellen nukkuvaa lasta.

En ollut koskaan pidellyt nukkuvaa vauvaa,

vain sen vuoksi,

etten halunnut laittaa häntä sänkyynsä.

En koskaan ollut tuntenut sydämeni

murskaantuvan miljooniksi pieniksi palasiksi,

kun en voinut lopettaa kipua.

En koskaan ollut tiennyt,

että jokin niin pieni voi vaikuttaa elämääni niin paljon.

En koskaan ollut tiennyt,

että voisin jotakuta rakastaa niin paljon.

En koskaan tiennyt, että rakastaisin olla äiti.

En tiennyt miltä tuntuu

kun sydämeni on ruumiini ulkopuolella.

En tiennyt kuinka ihanalta voi tuntua,

kun syöttää nälkäistä vauvaa.

En tiennyt siteestä äidin ja lapsen välillä.

En tiennyt, että jokin niin pieni

voisi saada minut tuntemaan itseni niin tarpeelliseksi.

En ollut koskaan noussut ylös

yöllä kymmenen minuutin välein

tarkistaakseni, että kaikki on kunnossa.

En ollut koskaan tuntenut sitä

lämpöä

iloa

rakkautta

sydänsärkyä

ihmetystä

tai tyytyväisyyttä, joka äitiydestä tulee.

En tiennyt, että voisin tuntea niin paljon...

Ihan piti alkaa kyyneleitä poskilta kuivailemaan lukiessa tätä..

Vierailija
13/18 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tuolta vauva-puolelta kurkistelemaan kuulumisia.

Kummiasioista on teillä ollut puhetta. Meidän pojalla on kolme kummia, kenenkään kummin aviopuolisoa ei ole pyydetty. Meistä se on ollut aina niin että yhdessä se pariskunta kuitenkin toimii kummina. Tiedän toooosi monta kummipariskuntaa jotka ovat eronneet ja sitten se " ei-sukua" oleva puoliso ei pidä enää mitään yhteyttä kummilapseensa. En mä usko että kukaan meidän kummeista nyt oliskaan eroamassa mutta ajateltiin että ei sillä ole merkitystä onko se puoliso siinä mukana vai ei. Ja ne on tosiaan niin hyviä tuttuja ettei mistään suuttumisesta ole ollut tietoakaan. Ei kyllä tullut mieleenkään..

En löytänyt sitä keskustelua mistä teillä oli lähtenyt tämä keskustelu käyntiin. Toivottavasti en löpissyt ihan asian vierestä =) Ja toivottavasti se kuka näitä asioita mietti, on päässyt selvyyteen kummiasioista =)

Ja tosta synnyttämään menosta, ihan avoimin mielin kannattaa mennä. Ei se " sänkyyn kahlittu" olo paha ollut, mä en henk.koht olis jaksanut liikkuakaan ja kyllähän sitä pääsee vessassa käymään ja vaikka kiikkutuoliin siirtymään vaikka epiduraali onkin. Ainakin mä pääsin, ei mennyt jalat alta. Kätilö oli tietenkin vieressä kokoajan. Tsemppiä vaan!!

Mukavia odotusaikoja kaikille ja tervetuloa tonne vauva-puolelle sitten jutustelemaan kunhan saatte omat nyytit kainaloon =)

hermione ja Eetu 6,5kk

Vierailija
14/18 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enska ilmoittautuu yhdessä koossa.

Piti eilen tulla kirjottelemaan neuvolakuulumisia mut netti ei hetkellisesti toiminu ennen kuin yöllä vasta. Tänään aamulla kirjottelin pitkän litanian ja sit unen pöpperössä poistin vahingossa kaiken, että ketutti taas.

Eilen siis kävin neuvolassa. Pissa puhdas, RR 128/83, sf 32 (ei muutosta edellisiin), syke 137, turvotus ++ ja kai siitä johtuen painoa tullu viime viikkoiseen 4kg, JÄRKYTTÄVÄÄ! Painon takia seuraava käynti jo tiistaina ja toivottavasti ois edes hieman laskenu niin ei tarttis stressata jatkon suhteen. Toivottavasti tosin olis jo nyytti kainalossa silloin.

Sää ulkona näyttää siltä et jos ton miehen (jonka talviloma alkaa tänään!!) sais puhutua pienelle prätkäajelulle niin jos vaikka se pieni tärinä tekis jotain tuolla alakerrassa. No, katsotaan. Se mun " ihana" liisteri jota sunnuntaista asti on tullu niin on kuulemma limatulppaa. Th:lle kun asiaa ihmettelin. Ei sit käyny pienessä mielessäkään et se vois olla myös väritöntä joka on kuulemma täysin normaalia. Joten mistäs sen tietää vaikka kohta alkais oikeesti tapahtua. Olen tosin jo asennoitunu siihen et kolme viikkoa tässä vielä kärvistellään.

Weer@: Edelliseen lauseeseen viitaten en yhtään ihmettelis jos sä ehtisit ensin:) En ole vielä sitä verhoa tehnyt mutta kangas löytyy jo, edistystä siis. Katsotaan nyt saanko mä loppujen lupuksi mitään aikaiseksi...

Verenpaineesta: täällä mitataan myös kun istutaan, toisaalta jos mitataan joka kerta samassa asennossa niin pystyy hyvin vertaamaan edellisiin mittauskertoihin.

Saikku: Ihanan runon olit löytänyt, kiitos siitä. Mua alkoi hymyilyttämään tosi paljon.

Synnytyksen suunnittelusta oli myös puhetta: Mä sain synnäriltä mukaan lapun jossa oli muutama kysymys toiveista h-hetkellä esim. mitä odottaa kätilöltä, kivunlievityksestä ja synnytysasennoista. Mä haluun kans lähtee avoimin mielin synnytykseen. Toiveena olis myös täällä et ammetta vois kokeilla (tammisaaressa amme kolmessa salissa, saleja kolme tai neljä en nyt muista kumpi) siellä onnistuu ammeeseen synnyttäminenkin vaikka laitettais epiduraali. Valvontalaitteet oli langattomia joten ei ole sänkyyn sidottu (paitsi epiduraalin laiton ajan). Mitähän muuta, kivunlievityksestä ei oo tarkempia toiveita, kunhan tiedän et saan tarvittaessa sen epiduraalin jos tarve vaatii. Akupuktioo ja vyöhyketerapiaa olis toisaalta kiva kokeilla kun niistä ei oo mitään kokemusta. Sen näkee sitten kun synnärille asti pääsee, toivottavasti pian.

Moni käyny taas neuvolassa ja kaikilla tais olla hyviä kuulumisia sieltä suunnalta.

Teittihen oli käyny ultrassa ja sieläkin kaikki oli hyvin. Hyviä uutisia on aina mukava kuulla!

Tiitu: Juu tänne vaan purkaan ne ylimääräset paineet pois. Helpottaa paljon kun e yksin tarvii murehtia asioista. Siks toiseks mies kotona ei aina oikein ymmärrä kaikkea sitä mitä itsellä päässä liikkuu ja huolettaa (näin meillä välillä...)

Onneksi nyt on pirteempi olo kun tossa aamusella kun sillon tuli sellanen olo et kunnon itku-potku-raivari olis ollu paikallaan syystä että? Ei sit viitsiny eläimiin purkaa kiukkua kun ne olis kuitenkin vaan luikkinu säikähtäneinä karkuun... Onneks mies on viikon (ainaki) kotona niin siihen voi alkaa purkamaan turhautumista.

Hauskaa viikonloppua enskoille! Yritän tulla infoamaan jos vaikka jotain alkais tapahtumaan. t: Paco 39+1

Ai niin, eilen alkoi sitten puhelin soimaan että joko? eka soittaja oli oma äiti, ihan kun sille ei ilmoitettais jos lähtö tulisi... Odotin tätä vasta ens viikon loppuun.

Vierailija
15/18 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikku oli kyl löytäny kivan runon. (olipa laimeesti sanottu) mut runo kuulosti totuudenmukaselta, ootan tollasta jo niin paljon. tää odotus on kestäny jo yhen nälkävuoden verran ainaki.

mulla kans tänää oli neuvola, niin hyviä uutisia et hymyilyttää. :) vauva ihan salaa kääntyny oikeinpäin, syke normaali, liikkeet ++. verenpaine laskenu onneks hyvin viime kerrasta ja hb noussu. :) ja pitkästä aikaa IHAN puhas pissa! :) ei yhtään sokeria eikä valkuiaista. jes. :)

mä en osaa sanoo tietämättömänä mitään synnytystoiveita, toivon et ne rupee selkenee sit synnytysvalmennuksessa. koitan mennä avoimesti eteenpäin ja kattoo mitä tulee vastaa ku on kuitenki niin outoja tilanteita koko ajan edessäpäin. luotan et hyvin se menee!

mutta jakselkaahan!

alf tasan 32. :)

Vierailija
16/18 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä odotellaan esikoista lokakuuksi saapuvaksi...

Tuo runo sai minulla kyllä vähän karvat nousemaan pystyyn - taas tuota äitiyden hehkutusta josta kettuillaan lapsettomille että " ette kyllä tiedä mitä menetätte" ... :O Olihan se ihana runo muuten mutta mulla tuo äitiysvouhotus nostaa verenpainetta :)

Odotus jatkuu, nyt rv 13+4

Vierailija
17/18 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Tulin nyt vastaamaan tuohon esittelypinon päivittämiseen.

Mulla oli tapana pitää se esittelypino wordissä, sinne oli sitten helppo päivittää. Sieltä sitten kopioin sen tänne palstalle. Wordissa pidin ne väri- ja kuviokoodit kirjotetussa muodossa.

Sen alkuperäisen viestin saat niin muokkaukseen, että otat sen vastaa ja sitten siitä lainaa alkuperäistä viestiä. Siihen tulee nuo koodit mukaan. Siitä sitten kopioimalla saa sen wordiin tai voit siinä tehdä niitä muokkauksia. Jos teet näin niin muista ottaa sieltä alusta pois

ja lopusta

. Ne sydämmet kannattaa kirjottaa koodimuotoon, kun näin ne tulee sydämmenä.

Mulla on vielä tallessa se versio minkä viimeks päivitin, jos haluut sen niin voin laittaa sähkiksen kautta. Ilmota vaan jos haluut sen niin.

Toivottavasti selitin tarpeeks ymmärrettävästi. Sunnuntaina oon seuraavan kerran vasta koneen ääressä että silloin voin laittaa tuota postia.

-Sara-Maria-

Vierailija
18/18 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kaikki olla mahojensa kanssa viikonlopun vietossa. Nostan meitä nyt kuitenkin vähä ylemmäs.

Kiitti Saikulle runosta. Meinas itku tulla.

Taas tulee räntää, eilen oli jo hienoo, pihakin oli jo kuiva ja haravointia harrastettiin ja nyt aamulla oli taas lumipeite. Tylsää! Puutalkoot oli eilen. Mä laitoin ruokaa sisällä ja kävin välillä tarkastamassa ulkona tilannetta. Onneks oli talkooväkee niin paljon, ettei mua siä tarvittu. Tai ei musta sinne olis ollukkaan. Puitten kanto ja pinoominen ei näillä lonkilla oo lempihommaa. Sitten nukuin 11 tuntia yhtämittaa ja kun heräsin oli pissahätä semmonen, et mietin uskallanko nousta sängystä. Pääsin kuitenkin vessaan asti ja menin viä pariks tuntia nukkuun. Eli nyt pitäs olla virkee, mut silti olisin jo valmis peiton alle taas.

Eipä kummempia, huomenna on neuvola. Supistukset on torstaista asti muuttunu erilaisiks, kipeemmiks. Siihen asti ne on ollu semmosia lyhyitä aaltoja. Nyt kolme neljä niitä tulee päivässä ja välillä pitää oikeen pysähtyä ja oottaa et se menee ohi. Ehkä se on normaalia näillä viikoilla, et harjotuksia alkaa maha pitämään. Pari kolme viikkoo kun Ötökkä pysyis vielä sisällä, sit vois vaikka tullakin. KOvasti ootetaan ja pelätään.

Ei muuta nyt, kirjotelkaa kuulumisia, on kiva käydä lukemassa!

Norpanpoikanen, rv 34 tasan