Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haaveilen kotiäitiydestä. Kertokaapas kotiäidit millaisia päiviä teillä on ja montako lasta hoidettavana?

Vierailija
04.04.2008 |

Milloin heräätte, mitä teette kun heräätte, milloin syötte, mitä leikitte ym.?

Kaikki kiinnostaa!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaan myöhään. :) Yksi lapsi...

Leikitään sisällä ja ulkona, shoppaillaan , käydään kävelyillä ym.

Muuten on ihanaa, mutta välillä saa kyllä olla luova, että saa esim. tehtyä ruokaa/tiskattua tms, kun lapsi roikkuu lahkeessa. Ja mulla vasta yksi lapsi... :)

Vierailija
2/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksoset 1,5v. Aamulla heräillään 8-9 välillä, keittelen puurot ja syödään. Juon rauhassa kahvit ja katselen aamusarjat, muksut touhuilevat omiaan. Sitten ulos jos on hyvä ilma.

Klo 13 sisälle, päiväruoka ja muksut päiväunille. Nukkuvat 2-3 tuntia, teen omia hommia ja ruuan, surffailen netissä. Kun muksut herää, syödään.

Klo 20 iltapuuro ja yhdeksältä nukkumaan. Siivoilen ja tiskaan ja tulen sen jälkeen tänne palstalle notkumaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni 3kk vauva.

nukutaan pitkään, yleensä 10 aikoihin noustaan. ite tulee valvottua myöhään, tai jos väsyttää niin silloin ei.

jos ei huvita tehä mitään niin ei tehdä, jos hyvä ilma ja lenkki fiilis niin käydään kävelemässä.

voi lähteä minne haluaa miten haluaa, ei tarvi tuijottaa kelloa eikä kalenteria.

no esim. telkkarista ei välttämättä saa katottua mitä haluaa jos vauva vaatii seuraa tai ruokaa tai vaipan vaihtoa... eikä tehtyä ruokaa jne... ja toisina päivinä taas voi tehä melkein mitä vaan.

välillä pinna palaa pieniin ympyröihin ja " oman" elämän puutteeseen varsinki ku mies hummaa niinku ennenki

mut enimmäkseen tää on ihanaa.

suosittelen.

Vierailija
4/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus herättää 5. 30, isommat herätän klo 7. 45. Klo 8. 30 ulkovaatteiden pukeminen ja lähdetään viemään esikoista eskariin. Sen jälkeen ulkoilua toisten kanssa, ja sisään syömään klo 11, klo 11. 30 taas ulkovaatteet niskaan ja viemään keskimmäistä kerhoon, joka alkaa klo 12. Siinä välissä kuopuksen kanssa kauppaan ja esikoinen eskarista klo 13. Kotiin välipalalle ja kuopus päiväunille. Klo 15. 30 taas vaatteet päälle ja hakemaan keskimmäistä kerhosta. Vielä ulkoilua pihalla ja sisään päivälliselle. Pari tuntia yhdesssäoloa ja lapset nukkumaan klo 21. Sen jälkeen loppujen kotitöiden tekoa (mies auttaa) Itse menen nukkumaan n. klo 23, aikaisemmin ei oikein ehdi, jos haluaa sitä kuuluisaa " omaa aikaakin" viettää.

Ja yks lapseton kaveri just yks päivä tokaisi mulle, että eikö ole ihanaa olla kotiäitinä kun ei ole mitään aikatauluja : )

Vierailija
5/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset vastaajathan eivät ole kotiäitejä. Minkä ikäisiä lapsia sinulla ap on? Minä olen ollut useamman vuoden kotona, esikoinen 4v., kuopus 1v., kolmas tulossa. Hoitovapaalla siis olen ja olen varmaan vielä siiheksi, kunnes kolmas täyttää 2v. Kotiäidiksi minusta ei silti olisi vaikka juuri tällä hetkellä ajatus työhön palaamisesta onkin kamala.

Vierailija
6/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v, 2v ja 2kk..

Vanhin käy kerhossa 2 krt viikossa, muuten ollaan kotosalla tai käydään asukaspuistossa/avoimessa päiväkodissa/puistossa..

Herätään yleensä 7-8 välillä.. Aamupala ja luen aamulehden (usein imetän samalla vauvaa jne..) ja juon aamukahvin. Puistoon ulos tai muualle klo 9-10 välillä. Pukeminen aivan kamalaa rumbaa!! Onneksi tulee kesä! :) Vauva yleensä nukahtaa tässä vaiheessa..

Kotiin 11-12.. ruokailu ja sitten keskimmäinen nukkumaan päiväunille (nukkuu 1-2h) sinä aikana syötän vauvaa, siivoilen, lueskelen ja ehkä nukun jos esikoisen saan siihen viereen pötköttää.. Sitten välipala, ehkä toisen kerran ulos (jos on hyvä sää) ja odotamme isäntää kotiin noin klo 16-17 aikoihin.. Sitten ruoka yhdessä. Ilta vapaata toimintaa.. Meillä ei ole telkkaria. lapset leikkii ja painii keskenään. Illalla klo 20 iltapuuro ja sitten ennen klo 21 nukkumaan..

Öisin herään vauvaa syöttämään noin kerran, kaksi yössä ja sitten sama rumba taas alkaa.. :)

Vierailija
7/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja olen nyt kotona 5v, 4v ja 8kk:n ikäisten ipanoiden kanssa. Parasta kotiäitiydessä on se, että voi tehdä siten miltä itsestä tuntuu. Tiukat aikataulut voi heittää romukoppaan.

Me herätään 7-8 maissa, aamupuuro/aamupala ja ipanat leikkii ja mä siivoilen. Itse käyn netissä lukemassa sähköpostit oman aamupalan aikana siinä 9-10 välillä. Nuorimmainen saattaa ottaa sisällä pikku-unet. Yleensä minulla menee pari tuntia kotitöissä näin aamulla. Sit mennään ulos jos on hyvä ilma, mut usein syödään eka jotain helppoa ruokaa 11 maissa ja mennään sitten vasta ulos. Vauva nukkuu päikkäreitä 3-4 tuntia ulkona. Isommat ei enää nuku päiväunia. Vauvan päikkäriaikaan teen omia juttuja, kun isommat leikkivät keskenään.

klo 15-16 laitan ruuan, koska koululaiset ja mies tulevat aina hirmu nälkäisinä kotiin. Mies nukkuu päikkärit, joskus minäkin torkahdan vauvan kanssa hetken, kun isommat katsovat lastenohjelmia.

Iltapala syödään kahdeksalta ja sitten 3 pienintä laitetaan nukkumaan. Sit ois omaa aikaa..

Pahinta kotona olossa on se, et koko aika joutuu siivoamaan. Tai eihän se pakko ois. Mut mä ainakin huomaan kaiken sotkun, kun on esim. imettäessä on aikaa katsella ympärille. Sotkun keskeltä on pakko joskus repäistä itsensä pihalle tai kohta hoksaa, et kappas, se on ilta eikä olla ulkoiltu tänään. Mä kyllä nautin kotonaolosta ja mulla riittää aina tekemistä...hirvittää töihin paluu, missä välissä mä nää hommat sitten hoidan?

Vierailija
8/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 2v4kk, tyttö 6 kk, aamulla herätään jomman kumman toimesta, mutta kohta kaikki valveilla, n. 7.30-8, välillä laiskottaa ja makoillaan hetki sängyssä, välillä poika menee hetkex leikkimään viereiseen huoneeseen tai katsomaan ikkunasta mopoja, joista sitten huutelee äidille, että oliko iso vai pieni ;)

aamupala syödään hitaasti ja yleensä katellaan samalla pikkukakkosta, äiti käy äkkiä meilit katsomassa. lähes joka päivä lähdetään aamupäivällä jonnekkin, joko puistoon tai perhekerhoon tai joskus kavereille, ulos päästään yleensä pari tuntia heräämisestä.. poika nauttii aivan kamalasti toisten lasten seurasta ja puistoilusta!

yleensä tullaan kotiin syömään puoleen päivään mennessä, jolloin isäkin tulee aina ruokatunnille, jos ollaan ajoissa, teen ruoan, monesti syödään edellisen päivällisen jämiä tai illalla valmiiksi tehtyä (tai joskus jopa aamulla jo kokattua ;))

ruoan jälkeen hetki lepäilyä ja leikkiä, sitten isä lähtee töihin takaisin ja me kohta lasten kanssa yläkertaan lukemaan satua ja laulamaan. poika jää nukkumaan ja pienemmän kanssa tullaan alas, seurustellaan vähän, ennen kuin häntäkin taas väsyttää.. jos on hyvä päivä niin nukkuu pari tuntia, huonompana tunnin tai vähemmän. sinä aikana käyn taas koneella ja siivoilen..

poika heräilee kolmelta, jolloin sylitellään kiukut pois ja syödään välipala. sen jälkeen leikitään sisällä yleensä, yhtenä päivänä lähdetään harrastukseen. isä tulee töistä kotiin ja sen jälkeen tehdään ja syödään päivällistä. illat ovat enemmän vaihtelevia, mennään puistoon porukalla tai isä vie lapset, tai ollaan sisällä tai nähdään taas muita ihmisiä.

kahdeksalta syödään iltapala, jonka jälkeen yhdeksäksi nukkumaan, isä vie vanhemman, minä nukutan pienemmän samaan aikaan..

ja elän elämäni parasta aikaa <3

Vierailija
9/11 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamula heräilen kun ensimmäinen lapsista herää, noin 7-8. Herätyskelloa en ole tarvinnut 6 vuoteen, vaikka olisi neuvola tms. sovittuna klo 8... ;-)

Aamupalat, pesut ja pukemiset sujuvat toisina päivinä nopeammin ja toisina hitaammin, mutta onneksi ei ole vielä minuutintarkkoja aikatauluja (vielä - ensi syksynä esikoinen menee eskariin, mikä muuttaakin kaiken...).

Klo 9-10 Lähdemme koko konkkaronkka kerhoon, kylään tai ulkoilemaan, josta takaisin 12:n jälkeen. Sen jälkeen lounas, teen jotain nopeaa tai sitten on edelliseltä päivältä jäljellä tai pakastimessa tms. Sitten kaksi nuorinta päiväunille (vauva on tosin nukkunut myös aamupäivällä jo kerran ainakin) ja vanhimmat lueskelemaan kirjoja, rauhallisiin leikkeihin tai joskus katsomaan dvd:tä. Tässä välissä yleensä istun netissä alle tunnin.

Muuten joka välissä teen milloin mitäkin: osallistun muksujen leikkeihin, askarteluihin, peleihin, lukemisiin (huom. osallistun, en keksi heille tai ohjaa vaan ovat itse oma-aloitteisia ja käyttävät valtavaa mielikuvitustaan), laittelen pyykkejä, tiskejä, ruokaa, siivoilen kaappeja, luen kirjoja (siis sivun silloin toisen tällöin), hoidan asioita puhelimella tai maililla, katson telkkaa, mitä milloinkin oman jaksamisen ja kodin tilanteen mukaan. Välillä siis työteliäämpää ja välillä " rennompaa" .

Mies tulee kotiin noin klo 16.30 ja siinä laittelemme ruokaa, käymme jollain kokoonpanolla kaupassa, ulkona, kylässä tai uimassa tms. Klo 20 jälkeen lapset nukkumaan, yleensä päävastuullisena mies. Joinain iltoina käyn omissa harrastuksissani tai maksimissaan kahtena iltana viikossa ohjaamassa erästä harrastusta (täysin erilaista tekemistä äidin hommiin verrattuna, rentouttavaa ja saan myös taskurahaa). Mies käy myös joskus harrastamassa, mutta harvemmin kuin minä.

Olemme koko perhe olleet tähän järjestelyyn tyytyväisiä, ihana nähdä kun lapset elävät rauhallista ja mukavaa arkea kotihoidettuina, vaan eivät millään lailla eristettyinä. Näemme siis muita lapsia ja vanhempia päivittäin, ja lisäksi lapset käyvät kerhossa oppimassa niitä kuuluisantärkeitä ryhmätaitoja... ;-) Tämä aktiivinen ympäristö (ja ilta" töissä" käyminen) ovat minulle ehdoton edellytys jaksamiselle kotiäitinä. Ja tietenkin miehen arvostus ja osallistuminen.

Sitten vielä se urakysymys... Olen jo 33-vuotias, mutta silti olen varma, että minulla on työmaailmassa vielä pitkä ja loistelias :-) ura tiedossa, kunhan sinne työelämään joskus siirryn. Minulla on 90-luvulla hankittu opistoasteinen tutkinto sekä korkeakoulututkinto. Itse asiassa valmistuin vasta kolmannen lapsen syntymän jälkeen ja gradunkin tein lasten hoidon ohella iltaisin ja viikonloppuisin.

Suurin syy tälle järjestelylle on, ettemme missään nimessä ole halunneet tehdä näin montaa lasta sitä varten, että kiikuttaisimme heitä vieraalle hoitoon ja näkisimme heitä hereillä pari tuntia iltaisin! Suosittelen lämpimästi kotiäitiyttä, me ainakin elämme ihanaa rentoa elämää, ja se näkyy niin lapsista kuin vanhemmistakin.

Vierailija
10/11 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset 3v10kk ja nuorimmainen täyttää kohta vuoden.

Aamulla heräillään 6-7 aikaan, syödään aamupala. lapset katsovat aamun piirretyt.

Vauva menee 9 aikaa nukkumaan ja lähdetään silloin ulos. säästä riippuen ollaan 0,5h-3h.

Kaksi kertaa viikossa käymme perhekerhossa aamupäivällä.

Puolenpäivän aikaan syödään ja touhutaan jotain, tai isommat katsovat elokuvan.

Vauva nukahtaa taas joskus 14 aikaan ja silloin vien 2 krt viikossa kaksoset päiväkerhoon pariksi tunniksi.

Illasta olen 3 h koulussa, mies ulkoilellee ja leikkii lasten kanssa.

Kunhan kotiudun 20 aikaan on iltapesujen ja satujen aika ja lapsoset nukkumaan.

Elämä soljuu aikalailla omalla painollaan ja olen onnellinen tilanteeseemme. Jospa vielä jonain päivänä olisi vielä neljäskin tässä huseeraamassa:)

Vierailija
11/11 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-3kk menee siinä, kun sinä passaat yksipuolisesti vauvaa. Hän syö, nukkuu ja paskoo, joskus saattaa seurustella kanssasi jos osaat olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Täysin yksipuolista siis.

3-6kk on kehityksen juhlaa, tulee hampaita ja opitaan hymyilemään+juttelamaan. Meillä oli helpoin aika tässä vaiheessa.

6-12kk on kehityksen kääntöpuoli; opitut taidot valvottavat ja hampaat huudattavat viimeistään nyt. Yöllä tehdään konttausharjoituksia/seisotaan sängyssä ja joskus saa tapella, että lapsi söisi/nukkuisi.

Tätä kun katselet vuoden+teet joka saatanan päivä kasan kotitöitä jotka miehesi ennen teki edes puoliksi, niin alkaa ymmärtää mikä kotona olemisessa on niin raskasta. Lisäksi pitäisi muistaa syöttää perhe hyvin, pitää huolta ulkonäöstään ja huolehtia rahan riittämisestä (monilla kiistakapula). Vieläkö houkuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan