Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsenkö lapsivesipunktioon halutessani

Vierailija
02.04.2008 |

Meillä on yksi lapsi ja toista tekisi mieli. Mutta lähipiirissä (ei tosin kovin läheisissä sukulaisissa) on useampi vammainen lapsi ja nähtyäni läheltä millaista elämä siinä tilanteessa on, haluaisin itse päästä lapsivesipunktioon. Pääsenkö halutessani? Vai täytyykö minun odottaa, että täytän 35v? Onnistuuko yksityisen puolen kautta. Kaikki kunnioitus vammaisten lasten vanhemmille, on hienoa, että he jaksavat. Minä en ehkä jaksaisi ja tästä syystä en uutta lasta uskalla edes yrittää ellen saa varmuutta punktioon pääsystä. Minulla on ollut myös kaksi keskenmenoa, joiden syytä ei ole selvitetty ja näistäkin on jäänyt mieleen pelko " heikosta perimästä" .

Tietääkö kukaan faktaa asiasta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähäinen informaatio keskenmenoriskiin nähden.

Vierailija
2/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siinä on se keskenmenon riski. Yksi sadasta menee kesken, jos ei useampikin. Kannattaa miettiä tarkasti onko ottamisen arvoinen riski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pääsenkö ainakin sitä kautta?

Ensimmäiseltä vastaajalta pyytäisin tarkennusta. Olen ymmärtänyt, että tuloksessa käydän läpi kaikki (tai ainakin yleisimmät) kromosomipoikkeamat. Eikö tulos olekaan luotettava? Miksi en saisi siitä juurikaan tietoa? Ymmärrän toki, että jotain muutakin voi sattua, vaikka syntymässä tai vasta syntymän jälkeenkin, mutta eikö tuo aika paljon kerro kuitenkin.

Keskenmenoriskin tiedostan. Kovasti olen sitä puntaroinut ja olen valmis sen riskin ottamaan.

Ap

Vierailija
4/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiset klinikat ja lääkärikeskukset lähitienoolta läpi. Kukaan ei tehnyt punktioita.

Itsekin tiedostin riskin, mutta olen ollut punktiossa ennenkin ja mielestäni se oli kyllä aika minimaalinen toimenpide.

Vierailija
5/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vaikeimman aiheuttavista kromosomipoikkeavuuksista ei selviä, koska niitä ei tutkita.

Vierailija
6/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mitään oikeaa syytä (np-ultrassa liikaa turvotusta, aiempia poikkeavuuksia raskauksissa tms.) lapsivesinäytteeseen tai istukkabiopsiaan pääsee vain yksityisellä. Mutta siis kyllä siellä pääsee jos vaan haluaa maksaa. Halpaa lystiä se ei tiettävästi ole.

Istukkabiopsia voidaan tehdä aiemmilla viikoilla, siinä istukasta tutkitaan vauvan kromosomit. Tässä kuitenkin ns. mosaikismin riski, eli istukan kromosomit eivät välttämättä täysin samat kuin sikiöllä. Lapsivesinäyte siis siinä mielessä antaa oikeanlaisemman kuvan.

Kummassakin tutkitaan kromosomit, eli jos kromosomeissa poikkeavuuksia niin ne kyllä näkyy täysin. Mutta täytyy muistaa että monia kehitysvammoja tms. aiheuttavat geenivirheet ja näitä ei pelkällä kromosomitutkimuksella löydetä.

Vierailija
7/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten jo aiemmin laitoin, totta kai tiedän että muutakin voi tulla. Mutta olen nähnyt sen verran paljon, että haluaisin pyrkiä riskejä minimoimaan. Ehkä se on väärin, mutta minusta ei enempään ole. Koen kuitenkin suurta tarvetta toiseen lapseen jo olemassa olevan lapseni kannalta.

Ap

Vierailija
8/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako väärää tietoa ihmisille. Trisomiat ja jotkut muut " näkyvimmät" muutokset selviävät, mutta iso joukko pienempiä (ja vaikeimpia) jää sekä etsimättä että löytymättä.

Vierailija
9/9 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku oikeasti niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi