Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alykas ihminen on utelias ja tiedonhaluinen. Mikaan ei ole huonompi selitys kuin se, etta kun minua ei asia x kiinnosta, ei se tee minusta tyhmaa.

Vierailija
27.03.2008 |

Vaikea väsymys, masennus, kipu ja muut vastaavat tilat (kuten sylivauvan äitinä oleminen ;)) voivat tietenkin väliaikaisesti vähentää ihmisen kiinnostusta ympäristöön, mutta toisaalta tämäkin näkyy myös suoraan älyllisessä suorituskyvyssä. Ihmisellä voi olla myös vammoja ja sairauksia, jotka estävät normaalin uteliaisuuden ja jotka ovat pitkäkestoisia, mutta nekin yleensä rajaavat muutenkin henkilön suorituskykyä potentiaalisesta älykkyydestä huolimatta (esim. skitsofrenia.)

EVVk-asenne kertoo siis lähes aina joko tyhmyydestä tai väliaikaisesta taantumasta (esim. murrosikäisillä hormonien kourissa.) Toki varsinkin nuoret ihmiset pyrkivät olemaan cooleja esittämällä evvk-asennetta, mutta jos kyse ei ole esityksestä, vaan aidosta olotilasta, niin se ei todellakaan kerro mistään hyvästä.

Kaikkea ei voi mitenkään tietää ja on normaalia, että toiset asiat kiinnostavat enemmän kuin toiset, mutta älykäs ihminen ei oikeastaan voi joutua tilanteeseen, jossa hänelle esitetään jotain, missä ei hänen mielestään ole mitään mielenkiintoista. Voi olla, että kyseinen asia (olkoon sitten teoreettisen fysiikan syventävän kurssin luento TKK:lla, Big brother-tv-ohjelman jakso tai Julian Schnabelin näyttely) ei ole siellä kiinnostuksen kohteiden kärkipäässä ja henkilö voisi keksiä enemmän itseään kiinnostavaa tekemistä siksi ajaksi, mutta jos tilanteeseen silti joutuu, missä jotain näistä joutuu seuraamaan ja mitään mielenkiintoista ei havaitse, on ihminen kaikella todennäköisyydellä tyhmä 8tai masentunut etc.)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista. Sen sijaan fysiikan luentoa voisin hyvinkin seurata suurella mielenkiinnolla jos sellaiseen tilanteeseen joskus joutuisin. Minusta nämä BB:t ja Idolsit ja muut reality-sarjat ovat totaaliset EVVK enkä viitsi elämästäni hukata yhtäkään ylimääräistä minuuttia niiden seuraamiseen.

Vierailija
2/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten käyttäytymisen seuraaminen ja analysoiminen sekä sosiologia kiinnostavat ainakin minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. Älykäs

Vierailija
4/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nuo sosiologiset ja psykologiset näkökulmat ovat yksi mielenkiintoinen teema siinä. Se ei silti tarkoita, että sitä pitäisi vapaaehtoisesti haluta katsoa.

Vierailija
5/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen viisiminuuttisen ajan jonka jouduin ohjelmaa katsomaan, en tuntenut ärtymyksen lisäksi muuta kuin syvää myötähäpeää ja ajattelin niitä vanhempia, joiden lapset tekevät itsestänsä julkisen pellen... Olen mielelläni rajoittunut, jos kriteerinä on se ettei halua katsoa tv:stä roskaohjelmia.

Vierailija
6/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisen on pakko tehdä valintoja sen suhteen mitä tietoa haluaa/jaksaa hankkia koska kapasiteetti muistaa ja oppia on hyvin rajallinen.

Useimmiten ihminen valitsee jonkun helposti omaksuttavan tiedon (paljon sitä) kuin paneutuu kapea-alueisempaan ja vaikeaselkoisempaan tietoon.

Kukaan ei ole asiantuntija kaikessa, harva edes monessa.

Itse olen hyvin kiinnostunut ihmisistä, erilaisista toimintatavoista motiiveista jne. mutta evvk fysiikka, matematiikka tai muu sen kaltainen. :)

Vierailija
7/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän olevani älykäs, mutta on asioita jotka evvk. Toki pintatasolla olen kiinnostunut että mistä on kysymys, mutta siihen se kiinnostus sitten rajoittuukin monissa asioissa. Esimerkiksi vaikka formulat, eipä paljon kiinnosta.

Vierailija
8/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosin hyvin tavallista, että itsensä kovinkin älykkääksi kuvittelevat " ihmisistä kiinnostuneet" eivät yhytään ymmärrä matematiikkaa ja luonnontieteitä ja tyhmyyttään peitelläkseen omaksuvat evvk-asenteen. Se on kovin muodikastakin nykyään, luonnontieteet ja matematiikka kun eivät ole seksikkäitä.

Vierailija:

että ihmisen on pakko tehdä valintoja sen suhteen mitä tietoa haluaa/jaksaa hankkia koska kapasiteetti muistaa ja oppia on hyvin rajallinen.

Useimmiten ihminen valitsee jonkun helposti omaksuttavan tiedon (paljon sitä) kuin paneutuu kapea-alueisempaan ja vaikeaselkoisempaan tietoon.

Kukaan ei ole asiantuntija kaikessa, harva edes monessa.

Itse olen hyvin kiinnostunut ihmisistä, erilaisista toimintatavoista motiiveista jne. mutta evvk fysiikka, matematiikka tai muu sen kaltainen. :)

Vierailija
9/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sen viisiminuuttisen ajan jonka jouduin ohjelmaa katsomaan, en tuntenut ärtymyksen lisäksi muuta kuin syvää myötähäpeää ja ajattelin niitä vanhempia, joiden lapset tekevät itsestänsä julkisen pellen... Olen mielelläni rajoittunut, jos kriteerinä on se ettei halua katsoa tv:stä roskaohjelmia.

Vierailija
10/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin noita mainittuja juttuja käydä katsomassa tai kuuntelemassa jo ihan silläkin, että tietäisin varmaksi pidänkö vai enkö. BB ei nappaa mutta pätkiä olen katsonut jo ihan nähdäkseni mikä on tämä ilmiö joka joitain niin paljon kiinnostaa.

Vierailija
11/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen käyttää kapasiteetistaan vain murto-osaa.

Tietenkään yhden päivän aikana ei kovin intensiivisesti kukaan jaksa olla kiinnostunut aivan rajattomasta määrästä asioita.

Vierailija
12/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkin irti monella tasolla (tekee huomioita) vaikkei tämä ns. tilanne varsinaisesti kiinnostakaan. Huomioiden tekeminen ei vaadi paljonkaan energian kohdistamista jos älyä on.

Vierailija
13/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä pidetään fakki-idiootteina, vaikka harvoin luonnontieteiden puolella oikeasti törmää vastaavaan rajoittuneisuuteen ja kapeakatseisuuteen, mitä nämä ihmisistä kiinnostuneet, matematiikka evvk-ihmiset ovat.

Vierailija:

Tuo on tosin hyvin tavallista, että itsensä kovinkin älykkääksi kuvittelevat " ihmisistä kiinnostuneet" eivät yhytään ymmärrä matematiikkaa ja luonnontieteitä ja tyhmyyttään peitelläkseen omaksuvat evvk-asenteen. Se on kovin muodikastakin nykyään, luonnontieteet ja matematiikka kun eivät ole seksikkäitä.

Vierailija
14/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaväki katsoo roskaväen ohjelmia, ei siinä muusta ole kyse.

Vierailija
15/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu se, että hän ei elä ennakkoluulojen ja luutuneiden käsitysten varassa vaan mahdollisuuden koettaessa kokeilee asioita. Toki, joistain asioista voi tietää käytännössä kokeilemattakin, esim. minä tiedän, ettei nyrkkeily tai paini kiinnosta minua, mutta tiedänkin ne siltä pohjalta, että kokeilun perusteella tiedän, että lyöminen ja maassa rymyäminen eivät ole minun juttuni. Olen katsonut ko. lajeja hieman tv:stä eivätkä ne kiinnosta sitäkään kautta. Mutta siis kokeillut olen. Mitään ei voi varmaksi tietää ennen kuin kokeilee.

12