Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

eikö maitotuotteet sovi ????

27.03.2008 |

Annoin vuoden ikäiselle lapselle eilen illalla (klo 17) jugurttia noin desin. Yöllä kahden aikaan hän heräsi itkemään ja vääntelehti, yritti nukkua mahallaan ja itki. Tätä jatkui aamuun asti.

Voiko tämäolla oire siitä, että maitotuotteet ei sovi ?

Myös posket punoittivat illalla jugurtin syönnin jälkeen.

En ole juurikaan tavallisia maitotuotteita lapselle antanut,kun ennenkin olen ollut havaitsevinani huonoa yöunta niiden syönninjälkeen.

Miten saisin asiaan parhaiten varmuuden ?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile vaikka parin päivän päästä uudestaan pienemmällä määrällä.

Meillä jo muutama lusikallinen tai 10ml maitoa saa aikaan samanlaista vääntelyä (öisin!) ja ripulikakat, muttei muita oireita. Meille ei käy myöskään hyla ja joudutaan odottamaan 1v3kk neuvolaan, että mitäs seuraavaksi. Tutteli käy.

t.Ufa (rv tasan 36) & Viivi (reilu 13kk)

Vierailija
2/9 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se niin,että myös sinulla on kitukasvuinen tyttö (helmien pinossa olen joskus kirjoitellut) ? Meillekin käy Muksun vellit...kun ei muuta suostu juomaan enkä imetä enää.

Raivostuttavaa, kun ei saa tolkkua onko jotakin ruoka-aine yliherkkyyttä vai ei. Meillä otettiin allergiakokeet puolen vuoden iässä kun tyttö niin hoikka,muttei niistä mitään näkynyt. Jotenkin vaan on sellainen tuntu,että tuo tavallinen maito kyllä tökkii pahasti. Osaako kukaan sanoa miltä riisimaito maistuu,jos sitä koittaisi juottaa jonkun aikaa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin me painokontrollissa 7kk iässä, kun puolivuotiaana ei ollut tullut painoa. Nyt 1v neuvolassa painoa oli vähän päälle 8,5kg (pituus 73,5cm) eikä siihen enää sen kummemmin kommentoitu. Pieni on kuten äitinsäkin vauvana (ja nyt!!).

Riisimaito vois olla hyvä idea. Mekin voitaisiin kokeilla. Onko kellään kokemuksia?

t.Ufa taas..

Vierailija
4/9 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli täällä aiemminkin puhetta ja silloin sain apua meidän samantapaiseen ongelmaan... 1v tytöllä oli vatsa todella löysällä maidon aloittamisen jälkeen ja jos annoin ennen päiväunia jugurttia, heräsi yleensä kesken unien itkemään. Muita oireita ei ollut, joten ajattelin että varsinainen maitoproteiini-allergia ei ole kyseessä (ja kuulemma laktoosiongelmaa näin pienillä ei ole)

Monet olivat kokeilleet lapsilleen hyvin tuloksin luomumaitoa, -jugurttia ym. HOMOGENOIMATTOMIA tuotteita. Niinpä kokeilin minäkin ja auttoi parissa päivässä! Vatsa toimii hyvinkin " normaalisti" eikä noita itkujakaan ole juuri tullut. Heti kun annoin vahingossa tavallista maitoa, oli vuorossa räjähdyskakat...

Nyt kun tyttö on 1v2kk olen välillä kokeillut käyttää ruuanlaitossa tavallista maitoa/kermaa ja sitä tuntuisi jo jotenkuten kestävän. " Raakana" ei edelleenkään sovi enkä tiedä kestäisikö suuressa määrin kypsennettynäkään.

Vierailija
5/9 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hilariusfantti:

Annoin vuoden ikäiselle lapselle eilen illalla (klo 17) jugurttia noin desin. Yöllä kahden aikaan hän heräsi itkemään ja vääntelehti, yritti nukkua mahallaan ja itki. Tätä jatkui aamuun asti.

Voiko tämäolla oire siitä, että maitotuotteet ei sovi ?

Myös posket punoittivat illalla jugurtin syönnin jälkeen.

En ole juurikaan tavallisia maitotuotteita lapselle antanut,kun ennenkin olen ollut havaitsevinani huonoa yöunta niiden syönninjälkeen.

Miten saisin asiaan parhaiten varmuuden ?

Aamupäiväunien jälkeen tuli vihreä lähes vaahtomainen ja pahalle haiseva kakka. Jotenkin kyllä olen entistä vakuuttuneempi, ettei maito sovi. Onko kellään vastaavia kokemuksia ?

Vierailija
6/9 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1v3kk ikäinen tyttö,jolle ei käy tavallinen maito.Vain luomumaito käy. 6kk-1v1kk asti joi nania,joka myös sopi. Mutta jos saa tavallista maitoa, on seurauksena alle vuorokauden kuluessa ripuli,joka kestää noin 6tuntia ja kerran tunnissa tulee,sekä masuvaivat.

Aiemmin olen tehnyt perunamuussin ja laatikot tavalliseen maitoon,ja se tuntuu sopivan,mitä nyt posket alkaa muutamaksi tunniksi punoittamaan,mutta ei tule tuota ripulia...

Jogurttia on ainaki aiemmin kestänyt pieninä annoksina n.0,5desiä,tosin tyttö ei siitä oikein tykkää tai sitten tulee masukipeeksi siitäkin,ettei ees tahdo syödä sitä. Enkä oo sitten oikein tarjonnukkaan. Hylaa siis oon antanu,noita gefilus kidiusjogurtteja.

Vierailija
7/9 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen oireet on tuollaiset niin melkein sanoisin, että maito ei sovi. Joko laktoosi tai sitten maitoproteiini. Lapsilla kai tuo laktoosi-ongelma on harvinaisempi ja eikös niissä velleissä sitä ole. Maitoproteiini sen sijaan on pilkottu pienemmäksi. Meillä pojalle ei pienennä maito sopinut, tutteli (oli silloin sillä nimellä tuo muksu) kävi, mutta tavan maito ei. Hän joi sitten kauramaitoa. Jos haluat tuota maitoa-asiaa vielä testata niin anna pienempiä määriä ja aamulla. Desi on tosiaan aika paljon, meillä 1tl oli liikaa. Ja aamulla siksi, että jos tulee oireita, niin ei mene yö pipariksi. Tuohon riisimaito kysymykseen, niin poika on joskus juonut sitäkin ja minä maistanut ja mielestäni se maistui riisipuurolle.

Vierailija
8/9 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienemmällä annoksella. Desi on iso annos ensiannokseksi. Itse olen aloittanut ihan teelusikallisesta hapanmaitotuotteet.

Meidän esikoisella oli aina löysähkö vatsa, oli korvikkeella 3kk ikäisestä lähtien. Hapanmaitotuotteita kokeiltiin 10kk iässä ja hyvin varovasti. Vatsa löyseni kokonaan, tuli ilmaa paljon ja kakka haisi hirveälle. Neuvolassa sanottiin, että suolen kestää tottua.

Reilu 1v siirtyi tooosi varovasti pikkuhiljaa normaaliin maitoon; sama juttu. Paukutteli tosi paljon ja kakka löysää ja pahanhajuista.

1v4kk iässä kokeiltiin neuvolan pyynnöstä niin, että oli 2vk kotona Hylalla ja päiväkodissa normaalilla maidolla; vatsa oli vähän parempi. Sen jälkeen vielä 2vk niin, että oli Hylalla sekä kodissa että päiväkodissa; vatsa tuli normaaliksi!

Sitten kävimme lastenlääkärillä, joka sanoi, että syynä lienee laktoosi-intoleranssi, kerran Hyla kävi. Jos sekään ei olisi käynyt, syynä olisi maitoallergia. Sanoi, että voisi teettää sen dna-pohjaisen testin, mutta hänestä diagnoosi on ihan selvä. Kirjoitti meille lapun tarhaan Hyla-ruokaa varten. Maitona on siitä lähtien juonut Laktoositonta Maitojuomaa jota myös päiväkodit ovat suostuneet ostamaan. Hylaa ei juo koska on niin makeaa. Ikää tytöllä nyt 4v.

Hän pystyy syömään myös normaalia maitoa, pienistä määristä ei mene löysälle (esim. ravintolaruoat, normaali maito jos Maitojuoma on loppu, normaali jäätelö jne). Kipeäksi ei vatsa ole tullut koskaan, tai ei ainakaan koskaan, edes silloin 1v, sitä valittanut.

Kysyin neuvolasta voisiko hän vielä siedättyä normaalille maidolle. Terkka sanoi, ettei kannata ärsyttää suolinukkaa kun se on nyt varmasti hyvässä kunnossa kun vatsa on ollut hyvänä. Että tulee olemaan lopun ikää Hylalla. Ajattelin kyllä varmistaa tämän vielä jostain. Vaikkakaan ei jää mistään paitsi; niin moni asia on nykyään Hylaa tai laktoositonta, että kaikesta löytyy kyllä se hänelle sopiva vaihtoehto.

Vierailija
9/9 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei alle kouluikäisillä (ainakaan alle 4v) pitäisi kenelläkään olla laktoosi-intoleranssia. Mutta näillä ohjeilla nyt ollaan tähän asti menty ja hyvin pärjätty.

Mikäs tuo maitoproteiini-juttu sitten on? Täytyiskin taas perehtyä asiaan vähän lisää.