kiusaaminen???
Ahdistaa tosi paljon! Olin kohta 4-vuotiaan poikani kanssa ulkoilemassa ja kahteen otteeseen alkoivat pihan lapset ilkkua hänelle. Ei ollut kyllä ensimmäinen kerta ja nyt minulla meni hermot ja sanoin lapsille että miltä niistä itsestä tuntuisi että kun toinen tulee pihalle niin huudetaan että " toi tulee, juostaan karkuun" . Tuntuu niin paskamaisen kurjalta pojan puolesta. Hän on kyllä itsekin hankala, voi välillä kiusata muita jos ei leikit suju ja on aika kovaääninen ja erikoinen...Tulee paremmin juttuun aikuisten kanssa. Pojalla on ollut myös änkytystä jonkun verran, mikä on ehkä osasyy kiusaamiseen. Päiväkodissakin on jotenkin aina alakynnessä..Oon tosi kyllästynyt tähän. Isomman lapsen kanssa ei ole ollut ihan vastaavaa. Tuntuu pahalta jos poika ei saa tarpeeksi positiivista palautetta kavereilta ja turhautuu...
oisko neuvoja?
Kommentit (2)
Itselläni on iloinen ja kausin 4v tyttö jota myös sorsitaan puistossa ja kerhossa. Juri tuota " se tulee, mennään karkuun" ja muuta poissulkemista koko ajan. Tytär pahoittaa mielensä ja itkee helposti, ja se varmaan innostaa kiusaajia lisää. Kerhossa hoitajat eivät huomaa hienovaraista kiusaamista ja nykyään tuollaista poissulkemista pidetään normaalina valinnanvapautena. Minusta tosi masentavaa.
Minusta tuollainen poissulkeminen ei ole normaalia valinnanvapautta. Minä ymmärrän sen silloin jossain määrin, kun poissuljettava jatkuvasti sotkee toisten leikit, lyö tms. Mutta minusta lapset vain ovat sen verran taitamattomia, että tuollainen ' ei leikitä sun kaa' on kai useimmiten hauska leikki. Aikuisten tehtävä on minusta opettaa, että se ei ole leikki vielä vähemmän hauska sellainen. Minusta sinä voisit pihalla sanoa muille lapsille, että tuollainen ei ole mukavaa ja ohjeistaa toiset lapset ottamaan lapsesi mukaan leikkiin. Sitten voit ohjeistaa omaa lastasi olemaan niin, että leikki sujuu. (en nyt muista ihan tarkkaan, mutta oliko niin, että lapsesi joskus häiritsee leikkiä). En tarkoita tätä pahalla, kaikki tai ainakin useimmat lapset häiritsevät toisten leikkejä ennen kuin oppivat miten hommassa ollaan rakentavasti mukana. Tällöin myös muut lapset huomaavat, että et vain halua kivaa omalle lapsellesi vaan vaadit myös häneltä tiettyjen sääntöjen noudattamista.
Meidän pihalla toimitaan näin ja lapset myös useimmiten tottelevat toisten lasten vanhempia.