Minkä ikäisenä lapsesi alkoi käyttää minä-sanaa?
Uusimmassa Kaksplus-lehdessä (s.81) oli artikkeli uusien taitojen oppimisesta. Ja siinä väitettiin että lapsi alkaa käyttää minä-sanaa 3-4 vuotiaana. Ja roolileikit kiinnostaa lasta.
Pitääkö tämä muka yleensä paikkaansa?
Meidän poika alkoi käyttää minä-sanaa 2v3kk iässä ja on leikkinyt roolileikkejä jo kauan ennen sitä. Sitä ennen puhui lauseet nimellään. Muutos tapahtui oikeastaan muutamassa päivässä, eikä sen jälkeen enää ole juurikaan käyttänyt nimeään. Eli esimerkiksi: minä haluaisin ottaa maitoa. Minä otan itse leipää. Anna minulle minun punainen autoni. Ja kaikki sanojen päätteet ja muodot oikein taivutettuina. Lisäksi samaan aikaan alkoi kyselyikä. Poika kyselee kaikkeen syyt ja seurakset jne.
En ole kyseistä artikkelia lukenut, mutta hyvin useinhan lapset aloittavat käyttää minä-muotoa jo huomattavasti aiemmin. Meidän neitokainen aloitti reilusti alle kaksi vuotiaana. Tuttavapiirissäni kylläkin on paljon lähellä kolmea olevia lapsia, jotka puhuvat itsestään kolmannessa persoonassa. Uskon, että tuo lehdessä mainittu ikä on ikä jolloin ns. on osattava jo puhua minä muodossa. Psykologiassakin yliminän kehityksen katsotaan alkavan kolmen vuoden iässä. Oma lapsemme on nyt kolmevuotias ja osannut jo kauan, varmaan reilun vuoden leikkiä roolileikkejä kun taas monet tutut kolmevuotiaat lapset leikkivät vielä hyvin tyytyväisinä rinnakkain. Yksilöllistähän se kehitys aina on, mutta kyllä ne teoriatiedot suuntaa antavia ovat.