Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rumien puhuminen

26.11.2008 |

Vinkkejä, miten saisi lapsen lopettamaan rumien puhumisen? Meillä 4v aloitti 3kk sitten tarhan ja nyt ihan kahden viikon sisällä jutut on muuttunut täysin "pissa"- ja "kakka" painotteiseksi. Tosi raivostuttavaa ja karmean kuulosta. onneksi ei vielä ole tarttunut varsinaisia kirosanoja! odotan sitä kauhulla! Olen kokeillut motivoida puhumaan kauniimmin lahjomalla tyyliin, jos on päivän puhumatta rumia, saisi jonkun kivan pikkulelun tai herkun. Ei ole toiminut. Olen uhannut ottaa leluja pois jokaisesta rumasta puhumisesta ja muutaman olen ottanutkin, mutta ei vaikutusta. Olen koettanut olla noteeraamatta mitenkään, mutta sekin huono, koska jos rumia sanoja koko ajan viljellään, tarttuu nuorempaan lapseen ja on jo tarttunutkin. Ajan kanssa varmaan helpottaa, tämä vaihe on kai elettävä, mutta käytännön hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin tämän mallin päiväkodin säännöistä. Jos lapsi puhuu pissa/kakka-juttuja, patistan pilke silmäkulmassa vessaan. Jutut yleensä loppuvat. joskus taas käy niin, että lapsi vessassa ollessaan latelee kaikki sanat peräkkäin, mutta tehköön niin, kun se kuitenkin tuohon ikävaiheeseen kuuluu. Laitan vaikka oven kiinni, ellen halua kuunnella.

Vierailija
2/4 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin pissakakkaosasto on tuomittu vessaan kuuluvaksi. Jos lapset (2 ja 5 v) innostuvat vaikka ruokapöydässä, huomautan ensin, sitten kysyn, haluavatko lopettaa syömisen ja mennä vessaan jatkamaan juttua. Eivät yleensä halua...

Yhdessä välissä, kun meinasi hermot mennä, lainasin kirjastosta kakkakirjan, ja käytiin aihetta sitten läpi oikein juurta jaksain. Helpotti kummasti : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...rumia sanoja väärässä paikassa. Itse olen tehnyt kahden lapsen kanssa niin, että kun asiattomuuksia ilmaantuu puheeseen, olen täysin ymmärtämättä niitä. Eli kun lapsi käyttää rumia sanoja väärässä paikassa, niin olen vastannut hänelle vieraalla kielellä takaisin. Sitten selittänyt, että koska en ymmärtänyt asiayhteyttä, niin en tiennyt, miten pitää vastata. Ja on ihan tyhmää, kun kumpikaan meistä ei ymmärrä toistaan. Jos lapsi jatkaa omaa kieltään, niin minäkin jatkan omaani.

Tämä on toiminut meillä todella hyvin. Muutamia kokeiluja ikävistä sanoista on molemmat tehnyt, mutta ne ovat loppuneet lyhyeen.

Toisaalta lapsen suuhun saattaa yllättäen tuntua mukavilta sanat pissa ja kakka. Sanat voisi ehkä selittää juurta jaksain, että mitä ne tarkoittavat. Ottaa oikein ihmisen anatomian ja ruoansulatuksen puheeksi asiallisesti ja kertoa, miten tärkeitä eritteitä ne ovat. Lapselle voisi vielä painottaa, että niitä sanoja käytetään ainoastaan silloin, kun puhutaan näistä ihmisen elämälle tärkeistä eritteistä.

Meillä yksi lapsista kuuli aikoinaan naapurin isännän kiroavan: voihan ämmän persaus. Lapsi ei oikein muistanut jälkeenpäin sanoja, vaan "kirosi" monesti: voihan porsas!

Vierailija
4/4 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana, että jos nyt ihan välttämättä on pakko puhua pissa-kakka -juttuja, tehtäköön se vessassa. Vessajutut vessaan :)