Sijauisvanhemmuus!!! Pitäisi kieltää perheiltä joilla itsellään on lapsia.
Tarkoitan sen ikäisä lapsia jotka itsekin tarvitsevat aikaa ja tukea kuten koulun aloittavat esimerkiksi. Kun omat lapset on isompia niin sitten ajatus on kovin tärkeä ja mielestäni hieno asia.
Mutta ei omien lasten kustannuksella. Tällaista perhettä olen seurannut läheltä, omat lapset reagoivat tuohon sijaislapseen joka muutti asumaan.
Kommentit (15)
Aina olin vain ystävällinen tuollekin räkänokalle, hän sai minut aikalailla vaikeuksiin kun väitti mm. nähneensä jotain, mitä ei koskaan tapahtunut. Kerran juttelin toisen sijoitetun pojan kanssa ja vanhempiemme " oma" lapsi meni kailottamaan että tuolla ne pussailee! Koska sijaisvanhempamme olivat tiukkoja ja melko ilkeitä ihmisiä, minä naispuolisena sain kuulla olevani huora jne. kivaa jo tuollaisen pikkupenskan valheen takia!
Enkä usko, että eräällä kirjoittajalla on aikaa kaikille 10:lle lapselle joka päivä.
Toi on aika eri asiaa, ettei saisi adoptoida, jos on omia lapsia, tai tehdä uusperheeseen lapsia.
Sijaislasten kohdalla perheeseen astuu sosiaalitoimi, säännölliset tapaamiset, lasten suhteiden säilyttäminen vanhempiinsa ja vanhempien mahdollisuus tavata lapsiaan. Sijaislasten elämä pyritään järjestämään niin, ettei muutoksia tulisi, tämä voi tarkoittaa esim, sitä, että heidät täytyy kuljettaa tuttuun päiväkotiin päivittäin toiselle paikkakunnalle. Näin yleensä ei toimita uusperheissä tai adoptiotilanteissa.
edes 4 lapselleni, siis oma aikaa. Tiukkaa tekee toisinaan saada ruokaakaan pöytään sati miehen kanssa mitään säpinää.
Mutta onneksi on noita täydellisiäkin äitejä...........
Itse en myöskään omia lapsiani laittaisi jakamaan lapsuuttaan mahdollisesti ongelmaisenkin pienen kanssa, ehkä voisin ajatella sijaisvanhemmuutta kun omat lapset ovat jo isoja.
Jotkut lapset voivat kärsiäkin, ihan kuten " normiperheessäkin" osa kärsii siitä että tulee sisaruksia. Mutta ihan tyhjä sitä on kaikilta kieltää. Ehkäpä tuttavasi eivät ole kovin kyvykkäitä vanhempia? Jos eivät osaa ottaa jokaista lasta ja hänen tarpeitaan huomioon.
samoilla perusteilla?
Kyllä on taas niin tynnyrissä kasvaneen näkemys asiasta, että lähinnä myötähäpeän tunne herää.
Vierailija:
Tarkoitan sen ikäisä lapsia jotka itsekin tarvitsevat aikaa ja tukea kuten koulun aloittavat esimerkiksi. Kun omat lapset on isompia niin sitten ajatus on kovin tärkeä ja mielestäni hieno asia.Mutta ei omien lasten kustannuksella. Tällaista perhettä olen seurannut läheltä, omat lapset reagoivat tuohon sijaislapseen joka muutti asumaan.
normalia ja tervettä! Mutta sijaislapsi on haluttu " ulkopuolelta" , ikäänkuin omat lapset eivät riittäisi.
sehän on biologisille lapsille ihan kammottavaa, kun niistä ei edes pääse eroon, kuten sijaislapsista joskus.. voe äitee mitä ajattelua..
sijaislapsen pitää vain olla nuorempi kuin nuorin oma.
lapsilleni tässä vaiheessa sitä että ottaisin sijaislapsen, koska ne tarvitsee extra paljon aikaa, turvaa, huomiota enkä tahtoisi sitä ottaa pois omiltani, jotka myös ovat siinä iässä että tatvitsevat paljon kodin tukea ja aikaa vanhemmiltaan. Lapset 2-9v.
Ei ainakaan meille moista puhuttu, kun kurssin syksyllä läpäisimme. Ihan heti olisivat lapsia antaneet,vaikka lapsemme on vasta kolmivuotias. Emme tosin ole aivan vielä ottamassa sijoitettuja, koska on tällä hetkellä muita suunnitelmia.
omasta lapsesta. Heidän on varmasti vaikea ymmärtää, että joltain onnistuu isonkin lapsikatraan hoitaminen. Jopa niin, että kaikille on aikaa. Minulla on kuusi omaa lasta ja monet lasteni kaverit tukeutuvat minuun ja mieheeni. Lisäksi minulla on hoitolapsia 4, he ovat kotonamme 10-12 tuntia päivässä. Omat lapseni ovat sosiaalisia, avoimia ja reippaita. Jokaisen kanssa ehdin päivittäin istumaan rauhassa ja puhumaan päivän tapahtumat. Ehdimme myös harrastamaan yhdessä.
joissa omatkin lapset oli esim. koulupsykologin tarkkailun alla. Meidan naapurissa oli tallainen perhe, jossa nelja omaa lasta ja varmaan kymmenen koiraa. Siivosivat oikeasti vain silloin, kun sijaislasten kotioloja tultiin tarkastamaan. Talossa ei ollut kunnon kylpyhuonetta, saunatilat joissa peseydyttiin, oli oikeasti muussa kaytossa ja lapset kavivat pesulla jotain pari kertaa kuukaudessa. Tiedan taman, koska olin perheen lasten kaveri, koska niilla oleminen oli jannaa kun liikoja saantoja ei ollut ja isommilta lapsilta sai tupakkaa ja viinaa.
kyse 3lk lapsesta.
Miksi hukata omien lasten lapsuus hoitamalla VIERAIDEN lapsia???
Että niitä yhteisiä rakkauden hedelmiä ei hankita ennen kuin edellisen liiton lapset ovat tarpeeksi isoja ;-)