Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvät äidit. Kuinka hoidatte perheen ruokahuollon?

Vierailija
05.03.2008 |

Aloitan työt piiitkän kotonaolon jälkeen ja menen töihin ensimmäistä kertaa perheellisenä...

Antakaas vinkkejä perheen ruokintaan :). Mitä teillä syödään ja milloin ruoka valmistetaan tai kuka sen valmistaa? Miten paljon ostatte kaupasta valmista jne.

Viime vuodet olen tehnyt ruoan itse alusta asti kotona, pidän ruoanlaitosta ja monipuolinen terveellinen ruoka on minusta tärkeä asia, mutta nyt tuntuu, että en taida ehtiä enää samalla tavalla kokkailemaan... Eli miten säilyttää mielenterveys ja ruokkia perhe?... Mies ei valitettavasti voi auttaa :(. Työajat menvät niin, että mä menen aikaisin töihin ja tulen aikaisin (15.30-16) kotiin, mies taas voi joustaa ja vie lapsen hoitoon, mutta on sitten kotona vasta klo 19 aikoihin...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakiolajeja ovat spagetti eri kastikkeilla ja lisukkeilla, siskonmakkarakeitto, pinaattiletut, makaronilaatikko jne. joskus itsetehtynä, useimmiten valmiina eineksinä. viikonloppuisin teemme sitten itse vähän " parempaa" ruokaa. Olen kokemuksesta huomannut, että Pikku Kakkosen aikana on turha kutsua pesuettaan ruokapöytään, joten meillä syödään nykyään vasta sen jälkeen, kun kaikki sitten kokoonnutaan yhteisen aterian ääreen yhdessä. Heti töistä tullessa annan lapsille voileivät tai hedelmän. t. neljän äiti

Vierailija
2/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

marketista niin, että takakontti naukuu. Perjantaina voi sitten jo alkaa viikonloppu ja lauantaita on turha tuhlata kaupan kassajonoihin. Jos joku loppuu kesken, haen muovipussillisen lähikaupasta, käytännössä joudun näin tekemään joka viikko ma tai ti. Pidän aina erilaisia puuroja ja hiutaleita kaapissa, sekä marjoja pakkasessa. Näistä saan helposti aamu- ja iltapaloja. Pakkasesta löytyy myös aina leipää, pinaattikeittoja ja sellaista. Meillä turvaudutaan arkena nopeisiin puolivalmisteisiin, pastaa ja kastiketta vaikka purkista jota itse tuunaan vähän kermalla ja yrteillä. Pinaattiletut maistuvat lapsille, perunakuutiot kiehuvat nopeasti ja niistä saa äkkiä muusia, eikä nakkikastikkeen teko tosiaan vie paljoa aikaa. Citymarketista saa valmista juuressosetta, josta saat kerman/kasvisliemen, sulatejuuston ja mausteiden kanssa helpon ja nopean keiton ja uuniin voit työntää puolivalmiita sämpylöitä, jos ei pakkasesta tai kaapista tuoretta löydy.

Aika paljon satsaan siihen silti, että ruoka on laadukasta ja terveellistä, sekä nopeaa. Broilerinfileet ovat nopeaa, ja riisin kiehauttaa kanssa n 20 min. Tupperin rasioissa on pilkottuna porkkanoita ja hedelmiä, niistä voi antaa lapsille käteen kun odottavat ruokaa. Viikonloppuna kun teen ruuan alusta loppuun asti itse, laitan aina pakkaseen annoksia jemmaan. Kyllä sä pärjäät :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäisiä? Ota mukaan ruoanlaittoon.

Me käydään 1 - 2 kertaa viikossa isosti kaupassa, ehkä kerran viikossa haetaan kiinalaista.

Tehdään viikonloppuisin varastoon. Laitan aamuisin myös valmiiksi ja samaten tehdään aina isoja satseja kastikkeita, joihin voi vain keitellä uudet riisit/makaronit jne.

Vierailija
4/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeintaan haen maitoa ja leipää lisää jossain vaiheessa. Joskus en edes sitäkään.

La ja su kokkaan ihan normaalisti.

Sunnuntaina, siinä ohessa kun teen " pyhäruoan" valmistan arkiaterian alkuviikoksi. Yleensä jotain laatikkoruokaa, joka vaatii uunissa olemisen. Sitä sitten syömme ma ja ti.

Keskiviikko on se kauppapäiväni ja silloin on kaappi tyhjä ja jäljellä enää kalapuikkoja tai muuta pakastetta.

Torstaina kokkaan taas, yleensä keittoa, joka valmistuu nopeasti. Sitä syödään to ja pe.

Vierailija
5/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

töistä tullessa sitten riittää lämmitys. Muuten suosin arkena pikaisesti valmistuvia ruokia. Kaupassa käydään 2 kertaa viikossa, maanantaisin ja perjantaisin jolloin mietitään jo ruuat niin että riittää seuraavaan kauppareissuun asti.

Vierailija
6/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin siis käyn töissä. Pienet lapset. Homma toimii.

Vierailija
7/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikkona mietin, mitä to-ke syödään, teen kauppalistaa. Torstaina käyn isosti ruokakaupassa, ostan kaiken muun paitsi maidon koko viikkoa varten, maitoa käydään hakemassa ma tai ti lisää.

Perjantait olen osittaisella hoitovapaalla, joten silloin laitan kunnon päivällisen, yleensä vähän parempaa ruokaa kuin normaali arkena. Perjantaina ollaan lounaaksi lämmitetty alkuviikon jämiä.

La ja su teen ruokaa normaalisti, yleensä su illalla teen jonkun ylimääräisen ruoan, jonka jäähdytän ja laitan jääkaappiin maanantaita varten. Keitto, laatikko, kiusaus tms. Siitä otetaan miehen kanssa ma evääksi ja lämmitetään ma kun tullaan töistä.

Tiistaisin teen jonkun " pikaruoan" , jauhelihakastiketta ja pastaa sekä pakastevihanneksia, kanapastaa, lohipastaa tms. nopeaa, vartissa valmista. Tiistai-iltana laitan uuniin jonkun laatikon, josta otetaan ke evääksi ja jota syödään ke töitten jälkeen. Torstaina taas joku nopea ruoka töitten jälkeen.

Itse en halua joka päivä töitten jälkeen aloittaa ruoanlaittoa. Helpottaa, kun saa vaan lämmittää välillä. Kotiruokaa kuitenkin laitan oikeastaan aina, eineksistä meillä käytetään vain pakastevihanneksia. Niitä onkin viikolla melkein joka aterian lisukkeena.

Niin ja missään nimessä en halua joka päivä mennä ruokakauppaan nälkäisenä ja väsyneenä miettimään, että mitä tänään syötäisiin... Hullun hommaa. Säästää aikaa, hermoja ja rahaa kun suunnittelee koko viikon ruoat etukäteen ja käy kerran viikossa kaupassa. Meillä on iso arkkupakastin, sinne saa kyllä leivät ja lihat koko viikon tarpeiksi. Kuiva-aineitakin on kaapissa aina sen verran, että paniikki ei iske.

Vierailija
8/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kun on aikaa itsellä laittaa niin teen isomman annoksen ja siitä syö sit monta päivää. Esim jauhelihakastiketta perunoilla, riisillä, makaroonilla jne :)

Onneks lapsi saa päiväkodissa vaihtelevaa ruokaa päivittäin...

Vierailija
9/9 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo torstaina kaupppaan ainakin tulee meillä käyttöön :). Ja luulenpa, että keittoja, pastoja ja vuokaruokia alkaa tulla enemmän listalle...

Laittakaa lisää vinkkejä ja selostuksia kuinka teillä ruokahuolto pelaa :). Ne pikkujutut, joista on eniten apua ei välttämättä edes itselle tule ´mieleen, mutta kun toinen niitä sitten lukee, niin huomaa ne oikeat loistoideat :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän