Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin maidoton/munaton dieetti -mitä syödä, vinkkejä kaivataan!

25.02.2008 |

Aloitan perjantaina maidottoman ja munattoman dieetin selvittääkseni onko sillä mitään vaikutusta parin kuukauden ikäisen tyttömme itkuisuuteen ja huonoon nukkumiseen. Mutta mitä siis voin syödä?? Ja mitä voi korvata milläkin... Syön yleensä kaksi lämmintä ruokaa päivässä jo senkin takia että perheelle pitää laittaa ruoka kahdesti päivässä (esikoinen kohta 4 vee). Ruokavinkkejä siis kaipaisin (miel. helppoja ja nopeita) Oon myös armoton herkkupeppu, mitkä herkut käy?? Kahvia juon aamulla kupillisen mutta maidon kera eli mikä maito se nyt korvaa rasvattoman maidon, kauramaito vai mikä?? Mikä leipä käy?? Mehukeittoja, hedelmiä ja kasviksia ajattelin lisätä mutta kaikki vinkit otetaan vastaan...

Lähikauppamme on Citymarket eli tarvittavat ainekset täytyis löytyä sieltä, mihinkään erikoisliikkeisiin en pääse... Imetyksen myötä mulla on kilot karissu ehkä vähän liikaakin joten siinä mielessä haluan pitää huolen etten hirveästi pääsisi enää tästä laihtumaan.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!!

-miina-liina

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla sairaus/allergia osastolla oli joku aika sitten pino, jossa oli ton-ton ruokaohjeita vinot pino.

Mene kauppaan ajan kanssa ja lue kaikki tuoteselosteet tarkkaan. Maitoa ja myös munaa sullotaan jokapaikkaan. Maitoa on myös heravalmiste. Niin ja laktoositon ei välttämättä tarkoita maidotonta. Oatly-tuoteperheestä löytyy kauratuotteita moneenlähtöön, myös jätskiä. Samoin kaurakerma sopii hyvin moniin ruokiin esim perunaruokiin. Yosa-marjaherkut ovat hyviä. Jos käytät soijaa on tilanne paljon helpompi, tofu-jäätelöä ja soijakermoja ja jugurtteja ja juomia löytyy monenmoisia. Monet allergiset vain ovat allergisia myös soijalle.

Sininen Keiju margariini käy ja siitä voi myös leipoa ja käyttää paistamiseen. Herkuiksi minä syön kantolan kaurakeksejä ja digestive-keksejä. Sitten jos jaksaa itse leipoa saa jo vaikka mitä hyvää. Suosikki leivontaohje kirjani on " Saa vaivata" -niminen opus. Löytyy kirjastoistakin. Samoin allergia ja astmaliiton sivuilta löytyy hyviä ruoka ja leivontaohjeita. Ne ovat tosin monet tehty gluteenittomista jauhoista, joten ohjeita täytyy hiukan muuntaa.

Minä itse aloin vuosia sitten purkamaan tätä allergiavyyhtiä ruokalistan avulla. Mietin ja kirjasin paperille listan muotoon kaikki ruuat mitä pystyi tekemään ilman munaa ja maitoa. (ja muita aineita mille lapseni oli allerginen) Se lista on edelleen meidän perheen ruokailujen pohja, on tosin laajentunut kun allergiat ovat parantuneet.

Kyllä se siitä. Ekat kauppareissut ovat vain ne hankalat ja jos ruokavaliosta on poissa vain maito ja munat niin todella paljon siihen vielä jää.

Onnea pyrkimyksiisi.

Vierailija
2/7 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään ihan tavallista arkiruokaa. Keittoja, kiusauksia, lihapullia, spagettia, makaroonilootaa yms. Ilman maitoa ja munaa vain. Lähes kaiken voi tehdä ilman noita, täytyy vain ekat kerrat vähän miettiä ja kysellä että mites tämä tehdään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen dietannut nyt n.3vkoa ja mulla on muitakin pois kuin muna ja maito.

Kaura-ja riisimaitoja on kaupoissa (Cittarissa ihan varmalla), kookosmaito ja -kerma käy. Tosiaan sinistä keijua ja öljyä käytän paistamiseen ja ruuanvalmistukseen.

Herkkuja on vaikka kuin:irtokarkit, lakut, kanelisokerikorput (ainakin Vanajan ovat 100% maidottomia), sorbetit, limsat jne. Lisäksi googlettamalla löydät vaikka mitä reseptejä.

Mulle ei käy soija, joten näissä mainitsemissani herkuissa ei ole sitä. Jos soija käy, on olemassa soijajuustoa-,kermaa,-maitoa,-jäätelöä jne.

Meillä syödään normaalia kotiruokaa:keittoja, kastikkeita , laatikoita jne.

Vierailija
4/7 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 5v. sitten samaisella dieetillä + soija jonkin aikaa.

Kauppareissuun varaa aikaa, sillä tuoteselostukset kannattaa lukea. jos lukee laktoositon, voi silti olla maitoproteiinia.

Keiju Sininen margariini on maidoton, samoin leivontaan Sunnuntain juokseva mrg. Leivissä ainakin ruisleivät ovat yleensä maidottomia. Mutta hiivaleipiäkin löytyy.

Atraian A-luokan nakit maidottomia, Lihat ainakin jos on ilman marinadia niin varmasti käy..Lihapullat onnistuu ilman kanamunaakin, samoin pullaan ei tarvitse kanamunaa.

Muista jos imetät ottaa kalkkilisä itselle!

Itse join Gefilus (ananas-porkkana) mehua juomana, se maidotonta.

Ja siinä kalsiumia sama määrä ku maidossa.

Kokeile ainakin viikko, tai kaksi. huomaat eron jos vaikutusta vauvaan.

Tikanpoika

Vierailija
5/7 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen että voiko maidoton/munaton-dieetin aikana antaa vauvalle Rela-maitohappobaktreeritippoja. Myös minä itse oon syöny Rela-purutabletteja. Voiko noita jatkaa?

Vierailija
6/7 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sininen keiju (kaikkeen ruokaan ym.)

-pirkka uuni-lenkki ym. makkarat

-HK:n maksamakkara

-kauramaito, kerma, vaniliinikastike (nam)

-Yosa " kaurayogurtit"

-Pirkka vehnäpullat (pakkasesta - ei sisällä maitoa eikä munaa voitele sokerilla ja päälle raesokeria tai esi.kauravaniljasoossia)

-Lidln perunamuusijauhe (ei sisällä pahiksia ja siitä saa tosihyvän muusin vaikka vaan veteen ja keijuun tekeekin).

Perusruoat:

poronkäristys, karjalanpaisti ym. paistit, hunajamarinoitu kana ks tuteselosteet! kaurakermassa, keitot,

Vierailija
7/7 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vauva on tosi herkästi maidolle allerginen niin hän saa oireita myös naudanlihasta, mutta osa maitoallergikoista kuitenkin sietää naudanlihaa. Meillä esikoisella maitoallergia helpotti vasta kun jätin omasta ruokavaliostani myös tuon naudanlihan pois. Itsekin olen maidolle allerginen, mutta siedän kuitenkin naudanlihaa. Naudanlihassa siis samaa proteiinia kun maidossa. Ja itse olen kahvin kanssa käyttänyt riisimaitoa