Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua 1-vuotiaan syömisongelmaan!

24.02.2008 |

Meillä juuri 1 vuotta täyttänyt päättäväinen poika on yht' äkkiä päättänyt, että valikoi syömisensä todella tarkkaan. Ennen purkkiruokia syönyt ei kelpuuta oikein mitään purkkiruokaa, syöttäminen ei kelpaa ollenkaan, puurokin tökkii, helposti syötävä kotiruoka (muussattu peruna ja joku proteiinipitoinen sen kanssa) ei myöskään kiinnosta vaikka saisi itse kauhoa suuhunsa... Keitetty kananmuna paloina kelpaa itse syötynä (ei siis kovin paljon saa syötyä), maistelee mielellään aikuisten ruokaa, juustoa ja kinkkua, maustettu kalakin kelpasi eilen...

Mutta siis määrät ovat aika pieniä ja imisi mielellään suuret määrät (äidin)maitoa ja napostelisi sitten vain vähän muuta jännää ruokaa. Mitä ihmettä teen? Ja mitä keksin hänelle tarjota, ei kai lapsi pelkällä kananmunalla ja juustolla elä? Hampaita on vasta kuusi. Luulin jo, että imetyskin tästä pikkuhiljaa vähenisi ja loppuisi, mutta nythän mennään ihan väärään suuntaan.

Onko kokemusta että tämä vaihe menisi pian ohi, vai pitäisikö vain yrittää lusikkaruokaa tyrkyttää?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minulla on 1v 2kk ikäiset kaksostytöt, jotka käyttäytyvät aikalailla samoin, tosin eivät tuota maitoakaan juo paljon. Lusikalla syöttämisestä eivät tykkää, vaan huiskivat molemmat lusikan äidin kädestä vähän väliä. Tuo on välistä todella stressaavaa, kun ruokaa on kaikkien meidän kolmen vaatteilla, naamalla, tukassa ja ympäri lattioita. Edes hedelmäsoseita eivät meinaa syödä lusikalla.

Syövät mielellään omin sormin, joten olen yrittänyt keksiä kaikenlaista, jota voi napostella itse, siinä välissä saan sitten aina välillä itsekin lusikalla ruokaa sekaan, mutta usein tytöt kaivavat senkin sitten sormilla suusta :-(.

Yksi mieleinen naposteltava on mikrossa kypsennetyt suikalemaiset wok-vihannekset. Ovat helppoja tehdä, minuutti pari määrästä riippuen täydellä teholla mikrossa. Tuon kanssa olen tarjonnut esim. broileria pieninä paloina. Talk-muru -muroja on myös mukava napsia. Leipäpalat menevät myös vaihtelevasti. Omenaa ja appelsiinia syövät myös, sekä tomaattia, paprikaa ja tuota kanamunaa.

Täälläkin kuitenkin kaivataan apua ja vinkkejä, jotta saisi lapsukaiset syömään paremmin. Mitä hyviä muita sormiruokia voisi tarjota?

Vierailija
2/6 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt poika on 1v 3 kk ja jo reilusti ennen vuoden ikää päätti, että lusikkaruoka on tylsää - en syö! Hedelmäsosej ajugurtti ovat ainoita, mitkä menevät lusikalla. Puurokaan ei ole maistunut juuri koskaan...Poika syö paljon ja hyvin, jos vain saa sen itse tehdä eli tässä joitakin vinkkejä, mitä meillä syödään sormin: jauhelihakastiketta tomaattisoseella höystettynä (kastike saa olla paksua), kalan paloja (seiti, lohi), keitettyjä perunalohkoja tai muussista tehtyjä palloja, keittettyjä kasviksia (parsa, porkkana, maissi...), porkkana/kurkkuraastetta, raejuusto sekä juustoraaste yleensä, tomaattia pieninä paloina.

Tykkää kovasti myös keitetystä täysjyväpastasta ja riisipiirakan riisistä. Leipä menee paloina,kun päällä on kasvimargariinia - vielä paremmin, jos vähän paahdan. Hedelmistä menevät bansku, luumu, kiivi ja päärynä paloina. Marjoista taas tällä hetkellä ykkössuosikkeina puolukat ja karpalot suoraan pakastimesta jäisinä...! Herkkua ovat myös rusinat, joita tosin olen pistänyt kahtia, kun muuten tuntuvat jäävän suuhun pyörimään....

Toivottavasti tässä vinkkejä, joista apua sorminsyöjille ja ruokamaailman laajentamiseen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tuli jo paljon kokeiltavaa. Toivottavasti meilläkin alkaa syömismäärä pikkuhiljaa kasvaa... Kiva oli kuulla että muitakin samanlaisia vesseleitä on :).

Vierailija
4/6 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aiemmin miehen annoksia vedellyt 1v3kk tyttö on alkanut yhtäkkiä kieltäytymään kaikista muista ruuista paitsi jääkaappikylmästä jugurtista ja leivänpalasista, ja maidosta, jonka juo pullosta. Ensinnäkin kurkistin tytön suuhun ja siellä on 5 - 6 hammasta tulossa yhtä aikaa, jotkut näkyy jo, joissain kohdissa ikenet on turvoksissa. Toiseksikin, " vauvamaiset" purkkiruuat ja mössöt eivät enää kelpaa koska lapsi tajuaa että muut = vanhemmat ja isommat sisarukset syövät jotain aivan muuta :/ Omalla lusikalla ja haarukalla pitäisi saada syödä samaa mitä muutkin syövät, mutta kun se ei vielä oikein onnistu niin lapsi turhautuu eikä sitten syö välttämättä ollenkaan.

Malttia vaan. Vanha viisaus, että perusterve lapsi ei itseään tahallaan nälkään näännytä jos ruokaa vaan on tarjolla säännöllisesti, pitää kyllä paikkansa. Ja pelkällä juustolla elää ihan hyvin muutaman päivän. Olen huomannut, että lapset kyllä sitten kyllästyvät syömään yhtä ja samaa ja tasapainottavat sitten jossain vaiheessa syömisiään. Itse en tästä syystä katso lasten syömisiä päivä- vaan viikkotasolla: Siis niin, että joka päivä ei tarvitse syödä kaikista ruoka-aineympyrän lohkoista, tasaisesti, vaan jos vaikka maanantaina on vedetty 6 kalapuikkoa ja tiistaina 6 perunaa ja keskiviikkona pelkkää hedelmää ja puuroa ja lapsi on ollut tyytyväinen, niin ollaan vielä ihan hyvässä keskiarvossa.

Esim meidän isommat, 6v ja 4v, söivät perjantaina aamupuuron lisäksi vaan leipää ja pizzaa eivätkä oikeastaan suostuneet syömään mitään muuta, ja tänään söivätkin sitten lounaaksi pelkkää spagettia ja kurkkua ja maitoa ja iltapalaksi kauhean kasan hedelmiä, eli epäterveellistä ja terveellistä tuli viikonlopun aikana ihan sopivassa suhteessa.

Vierailija
5/6 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hampaat varmaan vaivaavat kun purraan ja kuolataan, ja muutaman kerran annettiin meidän ruokaa joten taisipa huomata että erilaista on kuin purkkiruoka.

Aamulla syötiin muutama leipäpala ja muutama lusikallinen puuroa. Tänään vedettiin lounaaksi banaania paloina, poitsu oli ihan onnessaan siitä, ja kalaperunamössö ei kelvannut ollenkaan. Mutta rintamaito kelpaa siis oikein hyvin täydentämään...Harmi vain kun olin jo ajatellut että imetys tästä loppuisi pikkuhiljaa. Tuntuu kaveri jo niin isolta pojalta siihen puuhaan, kun osaa ja näyttää rintaa haluavansakin. Mutta imetetään nyt sitten vielä jonkun aikaa.

Vierailija
6/6 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kaveri jo niin isolta pojalta siihen puuhaan, kun osaa ja näyttää rintaa haluavansakin. Mutta imetetään nyt sitten vielä jonkun aikaa.

Tuohan vain osoittaa että imetys on tärkeä asia pojalle, ja maito maistuu hyvälle. Se on vain joidenkin aikuisten pääkopassa että " isomman" imetys olisi jotenkin paheksuttavaa... varsinkin kun vuoden vanha on melkeinpä vauva vielä. Anna mennä vaan, maitosi on lapsellesi erinomaista ravintoa :)