Imetys ja 7kk vauvan kiinteiden määrä
Musta tuntuu, että nyt olen vähän hukassa meidän kohta 7kk neidin syömisen kanssa. En tiedä oikein antaakko aamupuuroa vai ei ja antaakko toista perunaruokaa, vai vaan hedelmää iltapäivällä. Olen kokeillut kyllä, mutta tyttö ei syö kun vaan vähän ja siitä olen päätellyt että ehkä ei ole nälkä. Aamulla saa tisua heti kun herää 6 maissa ja sitten nukkuu vielä noin 7 asti. Seuraavat aamu-unet on jo reilun tunnin päästä, joten aamupuuro ei aina oikein mene alas. Ehkä se on siis liikaa, kun on jo saanut rintaa. Aamu-unille nukahtaa kun annan taas rintaa. Eli usein ollaan vaan rintamaidolla koko aamu.
Lounasta syödään sitten siinä 11 maissa ja sen jälkeen joskus 12 maissa taas nukutaan tunnin verran. Sitten olen antanut välipalaksi hedelmää siinä 2-3 aikaan. Toinen perunaruoka menee joskus alas, joskus ei. Jos on syönyt sen niin sitten ei jaksa iltapuuroa.
Mietinkin siis, että onko parempi että aina tarjoaa kuitenkin esim. toisen perunaruoan, vai kannattaisko mennä vähän aikaa vaan lounaalla välipaloilla ja iltapuurolla?
Te jotka imetätte, annatteko rintaa vaan ruoan päälle vai vauvan tahtisesti? Meillä ei aina rinta kelpaa ruoan päälle. Annatteko vettä? Mistä tietää saako tarpeeksi maitoa, jos juomana on ainoastaan rintamaito, eikä sekään aina edes kelpaa? Neiti syö rintaa paljon heti aamutuimaan ja iltaisin ennen nukkumaan menoa.Päivisin hyvin vaihtelevasti.
Tuli vähän sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastata. Olis kiva tietää miten teidän 7kk vauvelit syö, rintamaidon ohella. Meidän neiti on muuten kyllä pullukka ja isokokoinen.
/monic
Kommentit (4)
Koko ajan ollaan kasvettu ihan ok omalla käyrällään, mutta painossa mennään jossain -7--10 kohdilla... 7 kk neuvolassa neiti oli 69 cm pitkä ja painoi 7660g.
Rintamaidolla mentiin täysin noin 4,5kk:ksi asti, jolloin alettiin vain maistelemaan kiinteitä. Ehkä tuossa 5 kk jälkeen alettiin lisätä kiinteiden määrää tai siis tyttö alkoi :)
Meillä syödään nyt tissiä aamulla herätessämme noin 7.30-8. Aamulla neiti ei oikein ole halukas syömään mitään muuta. Aamupuuroa hedelmäsoseen kera olemme yrittäneet muutamia kertoja jo pidemmän aikaa, mutta tuloksetta, vain pari lusikallista menee alas. Paremmin aamulla menee hedelmä-jogurttisose tai Yosa-jogurtti, sitä tarjoan yleensä oman aamupalan jälkeen, noin 1 tissistä. Sitten yleensä unille ennen seuraavaa ateriaa, joka on välillä 11-12.30 riippuen aamuheräämisestä (siis 12.30 mennessä on kuitenkin jo syöty). Silloin otetaan kasviksia ja lihaa tai kanaa (omatekemiä sekä silloin tällöin kaupan valmiita). Päälle tissiä. Seuraavaksi nautitaan yleensä hedelmää ja/tai hedelmäsosetta joskus 15-16 (riippuen taasen edellisestä ateriasta). Tähän yhteyteen otamme joko korviketta tai sitten ei maitoa lainkaan. Seuraavan kerran syödään sitten iltapuuro soseen kera 19.30-20. Yöunille tissin kera 20.30 molemmin puolin. Yöllä ei enää syödä.
Tyttömme lopetti yösyönnit aivan itse ja ilman kohua, ehkä tuo iltapuuro, jota menee hiutaleina n. 0,7 desin verran (+sosetta vajaa puoli purkkia tai kiisseliä mauksi) auttaa tissin kanssa jaksamaan yön yli. Toki yöt ovat välillä rauhattomia, ja rauhallisenakin yönä kyllä heräilee muutamia kertoja, mutta rauhoittuu yleensä tuttiin ja kädestä pitämiseen. Aamuyöstä tulee yleensä väliin nukkumaan, mihin rauhoittuu hetkessä!
Tissimaito alkaa selvästi vähentyä, mutta vielä sitä kuitenkin tulee, toki määristä ei voi sanoa mitään. Tällä hetkellä tuo 3 (tai 4) imetyskertaa vrk:ssa tuntuu sopivalta. Korviketta olemme tosiaan nyt maistelleet muutamia viikkoa, tällä hetkellä tarjoan sitä desin verran päivässä. Sekin harjoituksen vuoksi, jotta se kelpaisi, kun oma maito alkaa kuitenkin vähenemään.
Näin siis meillä! Meille tuollainen 3-4 tunnin ateriaväli päivällä näyttää sopivan. Neuvolan mukaan kasvaa hyvin omalla käyrällään, joten olen päätellyt tästä, että lapsukaisemme saa sopivasti ruokaa. Hän on iloinen ja toimelias tyttö, joten sekin kielisi siitä, että ruoka riittää. Toki kitisee, jos on nälkäinen :)
Tyttö nyt 6kk 3 vkoa, alkanut syömään kiinteitä 5,5kk iässä ja alkoi heti ihan hyvin mun mielestä.
Meillä on yö nyt muuttunu, kun oon saanu yösyötöt minimiin, mutta oikeastaan se ei oo muuttanu meidän päivärytmiä.
Seuraavat ajat riippuu siitä millon aamulla herätään, mutta rytmi on aina sama...
6.00 rintaa, jonka jälkeen vielä nukkuu noin klo 8 asti
8.30 riisipuuro hedemäsoseen kera
9.50 rintaa ja nukkumaan, päiväunet n. 3h
13.30 lounas: kasvissose (+ mahd. kala) ja hedelmäsose niin paljon kun haluaa (omatekoista lämmintä menee max 1 kaupan purkillisen verran ja hedelmää noin puol kaupan purkkia)
14.50 rintaa ja toisille päikkäreille, noin 2,5 h
18.00 päivällinen: kasvissose (+ mahd kala) ja hedelmäsose, niin kun lounas
20.30 iltapuuro hedelmäsoseella
20.45 rintaa ja omaan sänkyyn johon nukahtaa 21 aikaan.
Tässä meidän, mä siis annan rintaa aina ennen nukkumaanmenoa, en heti tuoan päälle. Iltaisin saattaa puklata paljonkin ku tulee liian täyteen. Mun mielestä tyttö syö hyvin ja sopivasti, välillä enemmän ja välillä vähemmän, en koe tarvetta säännöstellä määriä. Ja jos ei lämmin ruoka maistu, niin koitan sitte enemmän hedelmää! Puuro menee parhaiten hedelmäsoseen kanssa. Imettää aion vielä varmaankin vuoden ikään, jos vaan maitoa riittää. Korvikkeeseen tyttö on nyt tottunu, ku siihen sekoitan puuron joten sitte ei tuu ongelmia jos oma maito loppuu, eikä pumpata tarvi sillon ku tyttö on hoidossa ruoka-aikana:)
olen varmaan turhaan stressannut siitä, että meillä ei vielä mene aamupuuro ja toinen perunaruoka. Esikoinen vaan oli ihan eri sorttia ja ruoka upposi aina hyvin. En millään vaan muista milloin aloin antamaan aamupuurot sun muut. Ihme miten unohtuu. Asun ruotsissa ja saimme uuden neuvolatädin muuton yhteydessä. Nuori likka, joka ei selvästikkään ollut yhtään perillä näistä ruokajutuista. En siis saanut juuri mitään neuvoa kun kyselin ruoan määrästä tän ikäisellä. Onneksi on internetti :-)
Taidan kokeilla kangasrouskun tyyliä ja antaa vain lounaan, iltapäivähedelmän ja iltapuuron. Katsotaan miten se sujuu.
/monic
En tiiä, onko tästä apua, mutta kerronpa kuitenkin, miten meillä syödään. Meillä on tyttö, 7 kk, pitkä ja hoikka. Tähän päivään asti on syönyt näin: aamupäivällä 10- 11 välillä lihakasvissose, iltapäivällä 15-16 aikaan hedelmää tai marjaa, illalla n klo 20 puuroa. Tänä aamuna alotettiin aamupuuro, jota annoin aika vähän, alle desin, jonka jälkeen ei heti maito maistunut kunnolla, puolen tunnin päästä otti enemmän.
Rintaa tyttö syö yleensä yöllä kerran, aina kiinteiden päälle (joka kerta ei mene yhtä paljon) ja kiinteiden välillä yhteensä 2-3 kertaa päivässä ja vielä ennen nukkumista illalla. Vettä annan ruuan yhteydessä, sitä ei kyllä paljon mene.
Neuvolassa meinas että, ei kannata päivällä antaa kiinteitä kuin nuo, mitä syö, että menee maitoa tarpeeksi. Meilläkään ei neiti aina kiinteän jälkeen ota maitoa, mutta koitan sitte vähän ajan päästä uudestaan.