Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atarax ja raskaus?

05.02.2008 |

Kärsin mystisestä rakkulamaisesta ihottumasta ja sain kovaan kutinaan Ataraxia.

Onko kellään kokemusta lääkkeen käytöstä raskausaikana?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain aikoinaan raskaana ollessani todella pahan allergisen reaktion syötyäni maapähkinää; siltikään ei annettu. Tilannetta seurattiin intubaatioputki käden ulottuvilla.

Älä ota, mene lääkäriin!

Vierailija
2/8 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mulle määrättiin Naistenklinikalta jo vuonna 2004 raskausaikana Ataraxia urtikariaan (nokkosihottuma) eli siis juuri kutinaan. Samoin söin satunnaisesti Ataraxia myös seuraavissa raskauksissa 2006 ja 2007. Eli ihan turvallinen lääke on koska juuri synnytyslääkäri sitä alkujaankin minulle määräs :)

Minni kera kuusikon :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ataraxia ei saa käyttää raskauden eikä imetyksen aikana. Näin ainakin sanoo lääketietokeskuksen Pharmaca Fennica-lääkeopas.

Vierailija
4/8 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miks lääkäri aikoinaan määräsi ataraxia kun pakkausselosteissa niin sanotaan ettei saa käyttää mutta niin vaan sitä määräsi ja oli todella pätevä lääkäri.

Vierailija
5/8 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mä sekoilin! jatkoa edelliseen. Ihotautilääkäri määräsi sitä minulle ja vaikka paketissa ei suositeltu käyttöä se ainoa vaihtoehto nyt kun kutisee aivan kamalasti, kirjoitetaanhan sitä raskausihottumaan ja oliko se nyt raskaushepatoosiin jossa maksaarvot nousevat ja kutinaa on jalkapohjissa, käsissä.

Kiitos mielipiteistä

Vierailija
6/8 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulla oli vyöruusu esikoista odottaessa olin rv 35 ja lääkäri määräsi ataraxia eikä sanonut mistään sivuvaikutuksista tai haitoista mitään. terveen pojan sitten synnytin.. Että eihän noista lääkkeistä aina tiedä.. Enään en ataraxia uskaltais syödä, kutinaan on kuulema jotain muutakin lääkettä mitä saa syödä raskaus aikana, näin ainakin neuvola täti sanoi.. vitsi ku en muista mitä se olis ollut..

" Ataraxia ei saa käyttää raskauden aikana.

Ataraxia ei saa käyttää imetyksen aikana. Imetys on lopetettava, jos Atarax-hoito on tarpeen.

Eläintutkimuksissa on todettu lisääntymistoksisuutta ja sikiöepämuodostumia (ks. kohta 5.3.).

Hydroksitsiini läpäisee istukkaesteen, jolloin sikiön pitoisuudet muodostuvat äidin pitoisuuksia suuremmiksi. Raskauden aikaisesta Atarax-altistuksesta ei ole saatavana epidemiologisia tietoja.

Seuraavia tapahtumia havaittiin heti syntymän jälkeen tai enimmillään muutaman tunnin kuluttua siitä vastasyntyneillä, joiden äidit olivat saaneet Ataraxia raskauden loppuvaiheessa ja/tai synnytyksen aikana: hypotonia, liikehäiriöt, mukaan lukien ekstrapyramidaalihäiriöt, klooniset liikkeet, keskushermoston lamaantuminen, vastasyntyneen hypoksiatilat ja virtsaumpi."

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/1/113461.shtml

Vierailija
7/8 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. viikoilla 9-10. En olisi halunnut syödä, koska tuttuni luki FarmacaFennicasta noista sikiöepämuodostumisista eläinkokeissa. Itsellä oli vielä kriittiset viikot menossa...

Tk:ssa vanhempi mieslääkäri, samoin kuin 2 ihotautilääkäriä ovat sanoneet, että lääkettä on käytetty kauan eikä haittavaikutuksia raskausaikana ole havaittu. Nuori tk-lääkäri ja gynekologi taas neuvoivat ottamaan Ataraxia mahdollisimman vähän.

Itselläni oli todella kutiseva monimuotoinen raskausihottuma, oli pakko ottaa Ataraxia etten raapinut koko kroppaa verille. Lisäksi mulla ei pieni annos (n.2krt/vrk) auttanut, vasta 4tbl/vrk auttoi kutinaan ja pää oli kyllä ihan sekaisin.

Mulla diagnoosi varmistettiin ihotautilääkärin vastaanotolla ihon koepalasta. Siitä tehtiin IF (immunofluoresenssi), joka oli negatiivinen eli siitä tiesi ettei kyseessä ollut vaarallisempi raskauspemfigoidi vaan vaaraton raskausihottuma. Raskauspemfigoidissa olevat vasta-aineet saadaan selville myös verinäytteestä. Koepalan vastausta piti odottaa kuukausi.

Ainakaan mun tilanteessa yleislääkärit eivät osanneet tehdä ihottuman diagnoosia, joten suosittelen käyntiä ihotautilääkärillä jos kyseessä ei ole selvä raskausihottuma tai esim. ruoka-aineen aiheuttama allergia.

Ataraxin lisäksi ihotautilääkäri määräsi mulle vahvaa kortisonivoidetta (Advantan), sekin rauhoitti ihoa.

Vierailija
8/8 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en huomannut kommenttiasi, että olet jo käynyt ihotautilääkärillä :)

Jos olisin syönyt lääkettä keski- tai loppuraskauden aikana en varmaan kauheasti murehtisi. Itsellä nyt rv18 menossa.

Tuttuni söi Ataraxia prenataaliosastolla gynekologin määräämänä, kun joutui sairaalaan raskausihottuman ym. takia pari viikkoa ennen synnytystä.