Miten puet lapsesi päiväkotiin?
Minä pyrin alussa katsomaan vähän miten muiden lapset on puettu.
Pyrin noudattamaan tätien toiveita, pukemaan käytännöllisiä vaatteita, joita lapsi itse osaa pukea ja riisua helposti. Toki laadukkaat toppahaalarit ja kengät ja hanskat on. Mut muuten puen college-asuihin ja halpiksiin, jopa ihan kirppiskamaan, kun muutkin. :) Jos joskus on jotain hienompaa niin sitä päivitellään ihan liikaa, ja jopa riisutetaan lapsen päältä ihan pois ettei sotkeennu.
Asutaan siis vähätuloisten lähiössä. Mutta en halua lasteni erottuvan liikaa porukasta vaikka itse ollaankin parempituloisia. Ei ehkä edes haluta muuttaa enää mihinkään Espoon hienostolähiöön, jossa lapsiakin kilpavarustellaan kavereiden kokemusten perusteella.
Kommentit (7)
että ei ole liian kylmä eikä kuuma. Kirkkopäivinä tai muihin juhlatilaisuuksiin laittaa collegehousujen sijaan farkut ja usein kauluspaidan.
Päiväkodissa ne remuavat ja sotkevat niin paljon enemmän, että en halua parempia vaatteita sinne laittaa mukaan. Ne on sitten kyläily ja kotivaatteita.
päälle rumia tai juuri edellä kuvattuja vaatteita. Kirppisvaatteissa ei vikaa ole mutta jos tahallaan laitetaan rumia ja kauhtuneita vaatteita niin voi elämä.
Minä puen lapsille niitä vaatteita joita käyttäisivät kotona kylässä tai vaikka jonkun syntymäpäivillä eli nättejä ja hyväkuntoisia vaatteita. Ei väliä ovatko uusia tai käytettyjä mutta nättejä pitää olla ja yhteensopivia. Ei tulisi mieleenikään muuta laittaa...
Tänään esim. pojallani oli farkkuhaalarit ja marimekon paita ja tyttärellä sukkikset farkkuhame ja marimekon paita. Tyttäreni ei edes suostu pukemaan housuja päälle mikä kovasti mua harmittaa koska monet kauniit housut ovat jääneet käyttämättä.
Melkein kaikki vaatteet ovat muutenkin käytettynä ostettuja, joten sen mukaan en lajittele:-)
Tytöllä on yleensä trikoopaita, sukkikset ja hame/liivimekko ja pojalla trikoopaita ja (ikävä kyllä) collegehousut, näin haalariaikana.
Kun tulee taas lämpimämpi, pojalla on farkut, pukee sitten ulos toiset housut.
Päiväkodista ei ole erityistoiveita tullut, enkä ole edellä mainittuja vaatteita kokenut hankaliksi itsekään pk:ssa työskennellessä. enkä todellakaan laita niitä huonoimpia/kuluneimpia vaatteita lapselle päälle. Käytettyjä vaatteita on paljonkin, mutta kaikki siistejä. Ryysyjä en kehtais lapselleni pälle pukea, enkä näe siihen syytäkään. Mikään vaate ei ole vielä pilalle mennyt pk käytössä.
Haluan myös, että lapseni on kuniisti puettu, vaatteet sointuvat yhteen.
Yleensä näin talvella on trikoopaita ja sukkisten päällä collegehousut. Joskus housujen tilalla liivihame tai " pikkuhame" .
Ulkoiluun lisätään collegepusero tai - takki tai neuletakki.
Haluan,e ttä vaatteet säilyttävät siisteytensä, koska vahdan koko setin päivittäin lapselleni. Niinpä suosin kunnon merkkejä. En merkin, vaan kestävyyden vuoksi.