13-v. tytön ja 17-v. pojan seurustelu - miten toimisitte oman tyttären kohdalla?
Tietysti aikuisiässä 4 vuoden ikäero ei ole kummoinenkaan, mutta näiden murkkujen kohdalla mietityttää. Lähinnä se, että 17-vuotiailla pojilla varmaan pyörii seksi koko ajan mielessä... 13-vuotias tyttö taas ei ole mielestäni vielä kypsä seksielämään. Tyttäreni on hyvä koulussa, ns. kiltti urheilijatyttö. Poika on samasta urheiluseurasta, päälisin puolin kunnolliselta vaikuttava lukiolainen. En nyt haluaisi nuoria varsinaisesti erottaa toisistaa, mutta kertokaa, miten evästää ja neuvoa tyttöä ilman, että hänelle tulee kauhea vastustamisenhalu. Seksivalistusta tyttö on toki saanut muutenkin.
Kommentit (6)
et kai voi vanhempana kuin puhua ja kertoa rauhallisesti siitä,mitä seuraamuksia voi olla,jos seksielämän aloittaa(seurustelusuhteessa lähinnä raskaus). Kerro siitä,että mikään ehkäisy ei ole 100 % varmaa,pyydä nuoria miettimään, olisivatko oikeasti valmiit kantamaan vastuuta asiasta.
Kaikki 17 v pojat eivät muuten ole vielä " seksipetoja" -jollekulle voi olla helpotuskin seukata nuoremman tytön kanssa,jolloin ei ole ehkä niin paljoa paineita seksielämän aloittamiseen
selittäen vielä, että " tyttö oli henkisesti aikuisin jonka hän tunsi" . (en ota itse kantaa, minusta se poikakaan ei ollut mikään aikuinen, eikä välttämättä edes tiennyt, mitä aikuisuus olisi)
Käsitttääkseni heidän seksielämänsä todella odotti siihen 16 ikävuoteen. jos teillä on puhuttu asiasta ja avoimet välit, minä en pitäisi tätä hirveänä ongelmana.
Mutta on muita käytännöllisiä ongelmia. 17-18 ikäisten poikien kulttuurissa on alkoholia ja autoja, joilla ajetaan ylinopeutta ja liikutaan pitkiä matkoja, myöhäisiä kotiintuloja, valvomattomia kotibileitä. 13-15 vuotias on aika paljon enemmän lapsi, ja tarvitsee vielä eri säännöt. Teidän on luotava kompromissiratkaisu, jossa säännöistä pidetään kiinni, mutta tyttö saa kuitenkin olla sen pojan kanssa, jota kuvittelee rakastavansa.
Jos ap ryhtyy totaalisti kieltämään yhdessäolon, luulen, että vaikutukset olisivat juuri päinvastaiset kuin toivotaan: salaisia tapaamisia, kähmintää kundin kavereiden autojen takapenkillä jne.
niin kynnys on matala alkaa suhteeseen (myös seksuaaliseen) uuden pojan kanssa
Onneksi hän ei ole siihen vielä edes ollut halukaskaan. Kaveri voi mun mielestä olla mutta ei vielä muuta tuossa iässä.