mikä paras vaippa
Kommentit (25)
Syy miksi meillä ei käytetä kestovaippoja on muutenkin ihan älytön pyykin määrä, johon syynä se että meillä molemmat pojat (nyt 2,5 v ja 5 kk) ovat olleet vauvana kovia pulauttelemaan. Esikoisella kokeilin kestojakin, ja hyviä olivat minusta muuten, mutten tosiaan jaksa pestä enempää pyykkiä kun esikoisella saattoi mennä 5-6 vaatekertaa päivässä pulauttelun takia ja nyt kuopuksellakin menee kolme, sekä siihen päälle puklurätit ja minun pukluiset vaatteeni.
Ja täälläkin on tosi paljon ollut niitä haasteita että yksi kesto päivässä vähentää kaatopaikkojen vaippavuorta jo merkittävästi. Meillä siis tosiaan kestot ja kertikset sulassa sovussa; yöllä ja kylässä Pampersin Baby Dry ja muuten " siviilissä" kestoja, nykyisin lähinnä taskuja. Swaddlebeesit on olleet meidän hoikkeliinille tosi hyviä. Vaipat pestään joka toinen tai kolmas päivä tai sitten muun 60-asteisen joukossa, varsinkin jos tulee kertiksiä käytettyä enemmän eikä vaippapyykkikori ehdi täyttyä.
Kannustan kyllä kaikkia käyttämään vaikka sen yhden päivässä. Aamulla ekaksi vaipaksi vaikka niin saa pikkupylly vähän hengähtää hauduttuaan yön " rapinavaipassa" ;)
Syynä miksi kestovaippoja ei olla kokeiltu, tuo edelläkin mainittu pyykkimäärä. Pyykkikone pyörii meillä muutenkin joka päivä, toisinaan kahdesti päivässä, eikä aika ja jaksaminen tosiaan riitä lisäpyykille. Me ollaan siis 5 henkinen perhe, jossa kaksi vaippaikäistä.
Meillä täyskestoillaan. Alotettiin aika heti kun sairaalasta kotiuduttiin. Alkuun mentiin harsoilla ja taskuvaipoilla ja öisin sisävaippa ja hahtuvat. Nyt kun pojalla on pissamäärät kasvaneet ihan älyttömästi oon käyttänyt päivisinkin enemmän sisävaippoja ja villiksiä.
Jokainen tietysti tekee sen päätöksen itse ja henkilökohtaisen tilanteensa kannalta, mutta minusta tuntuu että ihmiset jotka eivät ole tutustuneet kestoihin luulevat ne paljon työläämmiksi mitä ne oikeasti on. Ei se pyykki määrä nyt niin älytön ole. Meillä pestään vaippapyykkikoneellinen kerran päivässä tai joka toinen päivä ja siihen samaan koneeseen menee harsot ja hoitoalustalla pissaantuneet pyyhkeet. joten välttämättä pestävien koneellisten määrä ei juurikaan lisäänny ja minusta muutama " ylimääräinen" koneellinen verrattuna kertisten haittoihin on aika pieni vaiva.
Syitä miksi meillä ei kertakäyttövaippoja käytetä: Kauhistuttaa se jätteen määrä, vaikken mikään viherpiipertäjä olekaan, niin vaippajätteen määrä minkä yksi vauva vaippaikäisenä kuluttaa on ihan järkyttävä ja minusta on järkevää jos pienellä vaivalla siltä voi välttyä.
Toinen syy on iho. Eli monien vaippaihottumat johtuu just noitten kertisten kemikaaleista. Oltiin pojan kanssa muutama päivä sairaalassa rs-viruksen vuoksi ja siellä jouduttiin kertiksiä käyttämään ja heti oli pojan pylly ihan punainen. Enää en kertistä laittais kuin pakon edessä.
Kolmas on palli-faktori :) Eli onhan niitä tukimuksia tehty joissa on osoitettu että kertikset ovat osasyy poikien ja miesten siittiötuotannon heikkenemiseen, kun ovat niin hautovaa materiaalia että kivesten lämpötila nousee epäsuotuisiin lukemiin.
En halua kenenkään kertisäidin varpaille astua, mutta suosittelisin lämpimästi tutustumaan kestoihin ja jos sen jälkeen tuntuu että sen työmäärän alle kaatuu (mitä suuresti epäilen) niin sitten voi ainakin sanoa että testattu on ja ei sovi meille. Tuntuu että moni teilaa ilman että edes todella tietää mitä se on. Kyllä mullekin moni äiti on heti ensimmäisenä sanonut että kyllähän ne muuten mutta kun ovat niin työläitä. Tosiasiassa eivät ole perehtyneet yhtään asiaan ja monestui yllättyvät kun näkevät miten käteviä nykyajan kestovaipat on ja miten vähän ne töitä teettää.
tuosta ajasta minkä kestovaipat vrk.ssa " työaikaa" vievät. Eli itse laskeskelin että mulla menee ehkä semmonen 5-10min päivässä. Siis kun kumoan vaippasangosta vaipat koneeseen ja ripustan ne narulle ja siitä sitten kuivana siirrän lipaston laatikkoon. Minusta tommonen määrä ei juurikaan rasita. Joten minä ihmettelen sitä valtavaa työ mistä kaikki puhuu. tuskin viiden minuutin takia kukaan äiti ylikuormittuu.
Toki sitä aluksi joutuu näkemään vaivaa kun tutustuu kestovaippamaailmaan ja kaikkiin eri materiaaleihin mitä on tarjolla ja kerää sen vaippa-arsenaalin, mutta aika mitä se sen jälkeen vaatii on kyllä hyvin minimaalista.
on se, että kyseinen foorumi avattiin ihan juuri vasta... aikaisemmin kestoilijat ovat kohdanneet luomuperheiden foorumilla.
Meillä kestoillaan, ja silloin kun on pakottava tarve käyttää kertiksiä, haetaan Ruohonjuuresta maatuvia BioWindel -vaippoja. Pakottavat tilanteet ovat olleet esim. pitkät matkustaminen ilman pesumahdollisuutta perillä (laivat, junat ym...).
Mutta ehdottomasti kestoilu on kätevämpää kuin kertisten kanssa sählääminen. Kerralla kun hommaa vaipat, niin ne ovat siinä sitten. Ei tarvitse miettiä, onko uusia ostettu...
Pyykkäämiseen ei aikaa juuri mene. Tähän vetoaminen tuntuu huonolta selittelyltä... Yksi sangollinen 60asteen pikapesussa päivittäin, tai joka toinen päivä, ei vie muutamaa minuuttia enempää. Sen ajan voi pihistää vaikka netissä roikkumisesta.
Imse Vimset ovat olleet mainioita kuoria käytössä, yövaippana on käytetty all in one -vaippaa, johon olen vielä laittanut lisäimuja. Muuten päivisin sitten tulee käytettyä harsoja - helppoja ja hygieenisiä, pitkäikäisiä (myöhempi käyttö esim. rätteinä) ja kuivavat älyttömän nopeasti. Ei voisi olla kätevämpää! Kotiolojen ulkopuolella ovat käytössä imsen flanelliset isot sisävaipat, jotka käyvät koko vaippaiän.
Nykyisen kerskakulutuskulttuurin aikana ei pitäisi enää olla mahdollista ostaa huonosti maatuvia muovikertiksiä. Tulevat sukupolvet eivät kyllä meitä kiitä.
Tähän on monta syytä. Jo esikoisen aikana halusin niitä käyttää, mutta ilman nettiä koko homma epäonnistui. Nyt toisen kanssa otin enemmän asioista selvää. Viimeisin kertsipaketti on ostettu elo-syyskuun vaihteesta ja siitä on kai pari jäljellä (miehen hätävaraksi). Mies ei millään meinaa oppia noita kaikkia systeemejä, kun meillä on enemmän kuin yhdet käytössä. Meillä kestojen käyttöön on monta syytä. 1. Omakotitalossa en halua tilata jäteautoa useammin (siinä sivussa ei meiltä tule tämän toisen kohdalla järkkyä jätevuorta vain vaipoista). 2. Yksi syy on myös se, että vaippoja on aina kotona. (Ellei pyykinpesukone laukea juuri pyhien aikana.) Ollaan äärimmäisen huonoja muistamaan ostaa kaikkea kaupasta kerralla. Enää ei ole tilanteita, että tajutaan, että vaippoja unohti ostaa. 3. Kahden lapsen kanssa kaupassa käydessä en halua enää raahata sitä vaippapakettia kassien ja vauvan lisäksi autoon. 4. Meillä tulee puklupyykkiä, mutta vaipat falskaavat paljon harvemmin kuin esikoiselta, joten muuta pissavaatetta tai lakanaa tulee harvoin. Joskus kyllä V--tuttaa tajuta illalla nukkumaan mennessä, että pyykit ovat yhä koneessa, mutta ihan yhtä paljon ärsyttää minkä tahansa pyykin ripustaminen. En ole sellainen vaippafanaatikko, että nauttisin väsyneenä vaippojen tai muidenkaan pyykkien ripustamisesta. Mutta yhtä vähän tai paljon rakastan imurointia tai ainaista ruuanlaittoa tms. 5. Ja meilläkin iho on muuten yksi syy. Itse jälkivuodossa kertakäyttösiteissä helteiden aikaan oli kamalaa. Hiivatulehdusta uhkasi pukata koko ajan. Eli en halua lapselleni samaa oloa. Nyt täytyy itsekin ryhtyä kestoilemaan, kunhan ne menkat alkavat.
Kestoilun aloittaminen on usein haasteellinen vaihe. Harvalle nimittäin käy kaikki markkinoilla olevat vaipat ja niitä on paljon. Ja tietenkin se summa, mitä alussa pitää sijoittaa vaippoihin on suurempi.
yllättäen tämä kääntyikin kestovaippakeskusteluksi. Meillä menee 2,5kk kakkosen kanssa kertikset toistaiseksi mutta mieli tekisi kokeilla jotain kestovaippasysteemiäkin mutta toistaiseksi on jäänyt ajatuksen asteelle mm. siksi, että vauva kakkaa sen 7-8 kertaa päivässä... Se kestovaippamaailma (tai pikemminkin viidakko) tuntuu vain näin asiasta tietämättömälle ihan heprealta ja lannistun heti kun yritän saada selville mikä olisi se paras, helpoin ja eniten kertiksiä muistuttava systeemi, jota mieskin mielellään opettelisi laittamaan... vinkkejä?
Tuo kestovaippa-keskusteluosio on ihan uusi täällä Vauvan foorumilla, joten ei varmaan siksi ole vielä kerännyt paljon keskustelua. Itse olen kysellyt vinkkejä ja neuvoja niistä tuolla luomuperhekeskustelussa ja tietysti kestovaippasivuja lueskellut.
Mutta aiheeseen, eli meillä viittä vaille 6 kk pojalla käytössä kertiksistä Libero Discovery Maxi lähinnä yö- ja reissuvaippana ja muuten kestoillaan. Kestoista meillä suosituimmat ovat bambufroteiset sisävaipat (suosikkimerkki Totsbotsin valmistama Bamboozle, todella imukykyinen), kuorivaipoista eniten suosin pehmoisia villavaippahousuja, mutta pul-kuoret käytössä myös (suosikki Popo Wrap, ei vuoda eikä valu ikinä, Tots Wrapkin hyvä). Taskujakin on muutama, mutta sisävaippa-kuorivaippa-yhdistelmä meillä suosituin.
Tuosta pyykkiasiasta: meillä myös poika on ollut todella kova pulauttelemaan 5-viikkoisesta alkaen, useasti on mennyt niin vauvalta kuin itseltäkin 4-5 vaatekertaa pesuun. Pyykkiä siis tulee usein ja paljon, ja vaipat menevät siinä sivussa. En niitä varten pyöritä konetta erikseen vaan heitän vaipat samaan vaatteiden kanssa. Itse en siis ole kokenut niiden pesemistä työlääksi tai pyykkimäärää liiallisesti kasvattavaksi.
Natalialle ja muille kiinnostuneille vinkkaan, että ihan ensimmäiseksi kannattaisi selvittää, onko kotipaikkakunnallanne (tai kohtuullisen matkan päässä) kestovaippalainaamoa. Kokeilemalla saa parhaiten käsityksen siitä, mistä itse tykkää ja mikä omalle vauvalle sopii.
http://www.kestovaippayhdistys.fi/lainaamot/index.php
Syynä helppous ja tilanpuute. Tai ainakin olen luullut, että kertikset on helpommat: senkun vaihtaa vaan uuden ja vanhan roskiin. Taidan olla väärässä :)
Toinen ehkä suurempi syy on tilanpuute. Vai elänkö tässäkin harhakuvitelmissa. Meillä on kerrostalokolmio ilman kuivausrumpua. Nyt jo pulauttelevan pojan jäljiltä pyykkiä pestään 1-2 koneellista päivässä ja vaatteet kuivuvat olohuonessa. En tiedä, minne saisin mahtumaan enää yhtään enempää pyykkiä. Vessakin on aika pieni, niin kuin vanhoissa kerrostaloissa tuppaa olemaan.
Tietysti voisin kokeilla sitö osakestoilua, se ehkä onnistuisi!
Ja niin, ne kertikset on merkkiä pampers.
Suosittelen kyselemään esim. perhekerhoissa käyviltä kestoilijoilta neuvoja ja vaikka lainaksi vaippoja, jota pääsee kokeilemaan ja voi sitten hankkia sellaisia jotka sopii omalle lapselle. Itse sain tätä kautta erilaisia vaihtoehtoja kokeiltavaksi (ihmiset ovat oikeasti ystävällisiä ja auttamishaluisia).
Itse suosittelen niille jotka haluavat päästä helpolla alkuun esim. Fuzzi bunz-taskuvaippoja, helppoja käyttää ja kuivuvat nopeasti (myös hoitopaikat kuulemma hyväksyvät nämä kestot). Muistuttavat varmaankin eniten noita kertiksiä, kun joku sitä kyseli. Samantapaisia kuin fuzzit löytyy toki paljonkin, mutta näillä fuzzeilla näyttää ainakin olevan tosi hyvä jälleenmyyntiarvo esim. huutonetissä.
Itselläni on edellisten lisäksi käytössä tarrakiinnitteisiä imuja, joihin laitan sisälle kuivaliinan (vauvan iho pysyy näin kuivana), päälle laitan ruskovillan villahousut. suosittelen kokeilemaan myös noita villahousuja.
Ja paljon tietoa löytyy osoitteesta www.kestovaippainfo.fi
Kannattaa todellakin kokeilla kestoilua monestakin syystä -esim.ympäristö, raha, vauvan iho. Itse ainakin yllätyin iloisesti kuinka helposti kaikki on sujunut jopa ilman kuivausrumpua.
Kyllä se ap taisi kestoista puhua eikä kertiksistä.
Mut tuosta tilasta: Me asutaan toistaiseksi 45m2 kaksiossa eikä omisteta kuivausrumpua. Pyykkiä pestään 1-3koneellista joka päivä. Meillä onneks on sen verta " tilava" pesuhuone sauna yhdistelmä että sinne saa kaksi telinettä sijoitettua, tosin jos suihkuun meinaa mennä niin ne pitää siirtää eteisen puolelle odottamaan, mutta kyllähän sitä pyykkiä monesti roikkuu ovien päällisetkin täynnä niiden lisäksi. Eli ei todellakaan tarvitse tosi isoa asuntoa tai kuivausrumpua. Toki kaikki ei tykkää että pyykit vie niin paljon tilaa mut minua se ei haittaa.
vain Rilalle, että meillä on ihan samanlainen tilanne kuin teillä :)! Asumme 58 m2 mini-kolmiossa, ei ole kuivausrumpua eikä peruuta sisään -kylppäriimme mahdu pyykkiteline, joten se seisoo myös meillä keskellä olohuonetta :)! Ne vaipat vievät telineestä 1-2 pinnaa, muu pyykki kuivuu siinä samalla. - Tietenkään ei ketään voi pakottaa kestoja käyttämään, sitä en yritäkään sanoa, mutta totean vain, että ei niiden käytöstä ole meillä myöskään mitään ongelmia tullut. Ne vain menevät siinä sivussa. Pikkulapsiperheessä tulee muutenkin niin paljon pyykkiä.
Öitä kaikille :)!
Meillä sekakäytetään kertiksia ja kestoja ja kestovaipat ovat selkeästi parempia.
Olemme käyttäneet harso+pul-kuori yhdistelmää heti laitokselta kotiuduttua, alussa harso kolmiotaitoksella, nyt pötkylänä (poika 7½kk). Alussa tuli kieltämättä laitettua useammin Libero alle kun lähdettiin vaunuilemaan tms. pois kotoa, kun sitä kakkaa tuli käytännössä joka vaippaan. Nyt kun poika on isompi ja kakka tehdään lavuaariin, niin kestovaipat käytännössä aina jalassa reissussakin. Yöllä käytetään Fuzzia lisäimulla tehostettuna. Niin ja mies laittaa ihan suvereenisti vaipan päälle - alusta asti on laittanut.
Meidän vaippasysteemi siis harso+kuori, joka on halvin mutta ei helpoin liikkuvalle vauvalle. Kaikkein helpoin kestovaippa on joko taskuvaippa tai sitten AIO-vaippa (all-in-one). Taskuvaipassa imun saa pois sieltä kuoren sisältä ja se kuivuu nopeammin. AIO-vaippa on kuin kertakäyttövaippa, heti valmis - mutta kuivuu hitaammin kun osia ei saa ripustettua erikseen narulle. Oma suosikki taskuvaipoista on juuri tuo edellisissäkin viesteissä mainittu Fuzzi Bunz, se sopii hyvin päälle erimuotoisillekin vauvoille ja on todella luotettava. Ja se jälleenmyyntiarvo on tosiaankin järisyttävän hyvä.
Pesusta vielä, että kun on laiska, niin kuin minä olen, niin kaikki vaan samaan koneeseen. Minä pyöritän ihan kaikki 60 asteista pesua vaativat samassa koneeellisessa. En tosiaankaan odottele että kone täytttyisi pelkistä vaipoista.
Tilantarpeesta: kestovaipat kaikkine lisätarvikkeineen mahtuu meillä yhteen hyllyyn kylppärin kaapissa. Jos kaappia ei olisi niin 2 sellaista perus Orthexin muovikoria riittäisi.
Kannattaa kokeilla. Jos yhden Fuzzin hankkii (' a 20¿ uutena ja siitä saa 15¿ takaisin myydessä) ja sillä aloittaa, niin ei se työtaakkana vielä nujerra.
t. Fiikus
Siis kiitos rohkaisusta! Soitin jo siskolle ja saan lainaan äitiyspakkauksen kestovaipan kokeiltavaksi. Esikoisen pakkauksessa 6 vuotta sitten ei sellaista ollutkaan. Onkohan tuo viime kesän pakkausen merkki hyvä, tai mikä se mahtaa ylipäätään olla?
Ajattelin myös mennä ihan kauppaan kyselemään asiasta. Siellä varmasti osaavat auttaa naista mäessä :)
T. rita ja poika 2,5 kuukautta
ps. olen ihan oikeesti luullut, että se vaippapyykki vie koko pyykinkuivaustelineen ;)
Tarkoittaako tuo fleecevuori, jonka sisään laitetaan se imu, että se koko systeemi menee aina yhden pissan jäljiltä pesuun? Paljonko niitä sitten tarvii per päivä? 10?
Ensinnäkin rilalle; se viimekesän pakkauksen kuori ainakin taitaa olla imseVimsen, eli todella hyvä. Sisävaipasta en osaa sanoa, mutta siitä on varmaan hyvä aloittaa! :)
Fuzzyista ja muistakin taskuvaipoista: vaippoja menee vauvasta riippuen päivässä varmaan keskimäärin se 8kpl. Tosin jos esim. kakat saa saalistettua pottaan niin sehän jo vähentää vaippatarvetta. Fleecepinta tuntuu niin kuivalta että pienistä pisuista ei tarvitse heti käydä vaihtamaan vaipppaa. Käytännössä meillä vaippa tarkistetaan noin 2 tunnin välein eli suunnilleen 6-8 vaippaa menee. Ja huom! taskut kuivuvat muutamassa tunnissa.
Heti ei minusta kannata kuitenkaan ostaa koko satsia vaan aloittaa 1-2 vaipalla niin tulee sellainen pehmeä lasku kestoiluun ettei se sitten kaadu esim. siihen että uudet vaipat alkuun tahtovat vähän falskata kun imu ei vielä ole parhaimmillaan.
Ja mainos; uusimmassa Käsityölehdessä oli hyvä taskuvaipan kaava! Ompelin sellaisen valehtelematta 20minuutissa ja hintaa taisi kertyä huimat 3e ja minun ompelutaidoillani jopa verhojen päärmääminen tuottaa sangen taiteellisia ratkaisuja ;) Mutta vaippa toimii! Yhtä hyvin kuin " oikeatkin" .
meillä oli jonkun verran taskuvaippoja, mutta ennekuin niistä sai tarpeeksi imukykyisiä niin niistä tuli aika paksuja. Sitten ne kävikin jo pojalle pieneksi ja myin ne eteenpäin. nyt viellä kuitenkin tekisi mieli kokeilla jotakin sisävaippakuori yhdistelmää.
Susanna: Me ollaan tykästytty nyt cuddlebuns sisävaippoihin. Ovat yhdenkoon vaippoja eli pitäisi mennä aika pitkään. Ovat kyllä aika arvokkaista mutta niillä on tosi hyvä jälleenmyynti arvokin. Niillä tulee ohkanen paketti joka pitää hyvin pidemmät päikkäritkin ja miks ei lisäimun kanssa yöksikin. toinen suosikki on bambuNiikki. Kuorina meillä tällä hetkellä pääasiassa villikset. Ehdottomat ja ihanat on babyidean hh woolit pitkä- ja lyhytlahkeisina. Ne pitää yönkin yli kosteuden sisässään. Pul-kuorina meillä on Niikin ja Tiris-kamarin kuoret, molemmat ihan yhtä hyviä. Thristies.merkkistä kuorta monet myös kehuu, ite en oo vielä saanut hommattua, kun oon yrittänyt noita kotimaisia valmistajia suosia.
Joo kävi pikku kömmähdys äskettäin eli varsinainen viestini on tässä. Siis tarkoitukseni oli kysellä minkälaisia vaippoja käytätte kullannupuillanne? Nimittäin hämmästyin aihe aluetta " kestovaipat" , siellä ei ollut kun muutama viesti. Eikö nykyisin kestovaippailu ole suosittua? Itse olen suosinut tavallisia harsovaippoja 3 lapsellani, toki en orjallisesti, öisin oli kertisvaippa ja kyläilyreissuilla. Mutta omasta kokemuksesta voin suositella lämpimästi. Tietysti vaatii totuttelua ja miehen sitoutumista myös asialle. Sitten kun siihen rutinoituu niin ei sitä edes pidä työläänä. Kertoilkaapa vaippailuistanne...