Lue keskustelun säännöt.
Mua jännittää ihan sikana
17.11.2008 |
huomenna on työhaastattelu ja olen todella jännittäjä tyyppiä. Viimeks olin haastattelussa 10v sitten ja nyt haluun tän paikan. Miten saan itteni aisoihin. Onko noloa sanoa haastattelussa et jännittää vai yritänkö vaan peittää?
Kommentit (3)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
(ennen työhaastatteluaikaa) lääkäriajan ja reseptin ja ehtii käydä apteekissa ja miten hän osaisi (todennäköisesti ensikäyttäjänä) ottaa oikean annoksen rauhoittavia, jotta haastattelu ei menisi flegmaattiseksi puuroiluksi...Itsekin suosin rauhoittavia tai esim. jännityksen fyysisiä oireita tasaavaa propralia äärimmäiseen tarpeeseen, mutta tässä tapauksessa suosisin ihan luomuvinkkejä:
- EI kahvia aamulla tai ennen haastattelua (kiihdyttää keskushermostoa, lisää jännitysoireita).
- Tee vaikka reipas kävelylenkki tai joku lyhyt jumppa juuri ennen haastattelua (urheilu, fyysinen rasitus, vähentää jännitysoireita).
- Laita sellaiset vaatteet, joissa viihdyt. Ei liian tiukkoja tms. normaalista poikkeavia vaatteita. Itsessään olemisen pitää olla vaivatonta, ei mitään "nyinpä tätä paitaa jatkuvasti alas"-meininkiä ja epämukavuutta.
-Juo juuri ennen haastattelua jääkylmää vettä lasillinen ja hengittele syvään rauhassa (nämä laukaisevat paniikkia):
- On olemassa joitakin pieniä toiminnalisia kikkoja, joilla jännitystä voi hämätä ja purkaa:
a) ennen haastattelua (tämä ei enää onnistu itse tilanteessa) laske numeroita 100-1 takaperin ja samalla tee jotain monotonista fyysistä liikettä, esim. koskettele sormenpäilläsi toisiaan sormijärjestyksessä. Tämä hämää aivojen hermoratoja (teet jotain neurologisesti haastavaa aivojen eri osa-aluilla) ja purkaa näin jännitystä ja paniikkioireita.
b) Kämmenien nyrkkiin puristaminen laukaisee myös jännitystä. Juuri ennen huoneeseen astumista purista kämmeniäsi tiukasti nyrkkiin muutama kerta.
c) Myös se, että puristat toisella kädellä toisen käden rannetta tai kosketat kädelläsi pöytää tms. pintaa puhuessasi auttaa "esiintymistilanteessa". Eli siis kädellä pitää olla jokin kiintopiste. Voit joko pitää kättä pöydänkulmalla, ottaa mukaan tukevan kansion, jota puristat tai äärimmäisessä jännitystilanteessa puristaa tiukasti kädellä toisen käden rannetta.
Toivottavasti näistä on jotain apua! Iloinen mieli mukaan, kyllä se hyvin menee. Esiintymiskammo menee muutenkin normitilanteessa ohi noin 10-15 minuutissa...ONNEA MATKAAN!