juustokakun syömisestä...
Taas näitä iänikuisia saa/ei saa syödä- juttuja... Käytiin eilen kahvilassa ja tarjolla olisi ollut suurta herkkuani, juustokakkua. Enpä uskaltanut tilata, kun epävarmuus iski- siihenhän on käytetty tuorejuustoa. En ole varma missä maassa kakut valmistetaan, mutta tiedän, että ne pakastetaan ja sulatetaan sitten myyntiä varten.
Miten on, onko joku muu miettinyt juustokakun listeriavaaraa/ oletteko uskaltaneet syödä ko. kakkua raskausaikana?
mamma, rv 10+1
Kommentit (7)
Kahviloissa on vielä se, että ne kakut saattavat notkua siellä tiskillä pitkäänkin, joten tuoreudesta ei ole aina takeita.
Sulatejuusto muuten ei ole tuorejuusto, vaan sulatejuustot valmistetaan kypsytetystä juustosta, joten niitä voi huoletta popsia.
kyllä uskaltaa kahvilankin juustokakkuja syödä :)
järkeä käteen nyt!
Siis ihan oikeesti, taas juttuja joita ei tulis mieleenkään miettiä.
Suomessa uskallan syödä kyllä lähestulkoon mitä vaan mitä normaalistikin suuhuni laittaisin.
Ulkomailla katon sit vähän tarkempaan etten käytä esim. majoneesia mikä on päivän seissy auringonpaisteessa tms..
Nazuli, tyttö 06/06, rv 11+6
Mä en esikoista odottaessa (vuonna 2003) osannu varoa, kun vakuumipakattuja kaloja ja sitten niitä joitain isoja järvikaloja, joissa voisi olla jotain myrkkykertymiä (?). Niin ja maksaa.
Mulle tuli perjantaina Vauvan näytelehti ja siellä sitten lueteltiin, että ei saisi syödä (oli lähinnä jouluruuista kyse siinä jutussa): tuorejuustoja, homejuustoja, graavisuolattua tai kylmäsavustettua kalaa, mätiä ja mitä lie siinä olikaan mainittu.
En näistä sitten tiedä.
suhtaudun hieman skeptisesti kaikkeen mahdolliseen. Kahvilasta voi kuitenkin aina kysyä, onko juustokakku kuumentamalla tehty, vai kylmässä hyydytetty. Monesta paikasta olen kysellyt, ja ihan asiallisesti vastaavat ja jokainen ymmärtää, että raskaana haluaa mieluummin varoa kuin katua. Itse sain listerian ihan jostain suomalaisesta perusturvallisesta ruuasta, marjoista tai hedelmistä - mistä niistä, ei sitä kukaan voi jälkikäteen sanoa. Mutta varmasti vältän ainakin kaikkia riskiryhmiä. Ei sen tarvitse osua kerralle kuin kerran - eli vaikka kaksi raskautta olen minäkin selvinnyt ilman, niin en toteaisi kaikkia silloin syömiäni ruokia täysin turvalliseksi vain siksi. Bakteeri leviää jos sattuu paikalla olemaan - mahdollisuudet on pienet eikä syytä hysteriaan varmasti ole, mutta kyllä voi tehdä ihan järkisyistä turvallisempia valintoja kun se on kuitenkin mahdollista.
Esikoista odottaessa kysyin neuvolasta näitä tuorejuusto juttuja ja sanoivat, että kotimaasssa tehtyjä kyllä uskaltaa syödä. Nyt odotan toista ja tein jääkaapissa hyydytettyä juustokakkua jouluna, söin ihan hyvillä mielin.
Aurajuustokin, vaikkakin pastöroitu(tark oikeinkirj) niin vain kuumennettuna.Mutta mikä käsittää tuorejuuston, itse tein jouluksikin esim creme bonjourista sellaisen valkosuklaa kakun pipari pohjalla.Että tuorejuustoista niin sulatejuustoja( siis hovi yms ja koskenlaskija niin niitä olen kyllä syönyt.Esikoisesta söin tietämättäni hyvällä omalla tunnolla tietämättäni aurajuustoa.Nyt kuitenkaan en..
Eli en ehkä ulkomaalaisia tuorejuustoja tai ylipäätänsä juustoja tai kakkuja söisi ollenkaan.Suosin muutenkin kotimaista ja itsetehtyä..
Meillä siis esim LIDL raskausaikana pannassa..siis saahan sieltä kotimaista, mutta kun ´mies käy niin ostaa kaikkea ulkomaista, mukaanlukien vakuumipakattu graavilohi tiesmistä...
Syö kotimaista niin uskaltaa ja ainahan voit soittaa valion ym ingmanin kuluttajapuhelimeen..
Maukasta raskausaikaa!!