Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (22087)

Vierailija
22081/22087 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen vaatehamsteri vinkkaa: mikään ei ole ihanampaa kuin reippaalla kädellä karsittu vaatekaappi. Sellainen, jossa on ainoastaan lempivaatteitasi. Aamulla voit vaikka kiireessä heittää päälle mitä vain ja näytät taatusti hyvältä! Hyvästi pukeutumiskriisit!

Nykyään kannattaa teettää värianalyysi vaikka tekoälyn avulla ja alkaa suosia oman värivuodenaikansa vaatteita. Minä raivaan tällä hetkellä vaatekaappejani ja mustat yläosat laitan sovinnolla pois huomioiden vain yhden poikkeuksen. Säästin yhden mustan mekon, bleiserin ja paitapuseron hautajaisia varten. 

Minulla on alkanut ikääntyneempää sukua menehtyä ja neutraalin mallisille hautajaisvaatteille on oma tarpeensa. Sen sijaan mustat bile- ja pikkujoulumekot olen laittanut hyväntekeväisyyskirpputorille, koska en värjää enää hiuksiani ja siten musta ei todellakaan sovi minulle, vaikka meikkaisin vahvasti (ja näyttäisin rumalta). 

Suomen todellisuus on sellainen, ettei tummansinisiä suoria housuja ja hameita ole aina kaupoissa. Sen vuoksi olen säästänyt parit mustat suorat housut ja hameet. Samoin mustat toppahousut ja sadehousut. 

Vierailija
22082/22087 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain heitettyä sukkahousuja roskiin, missä oli reikä. Mikä ihana tunne kun saa heitettyä jotain pois... :) ap

Minä käytän rikkinäisiä sukkahousuja pölynkerääjinä. Sellaisella lähtee näyttö puhtaaksi kun ei ole mikrokuituliinaa käden ulottuvilla. Se vangitsee pölyn. Olen laittanut rikkinäisen sukkahousun lahkeen harjaan ja harjannut sillä tavalla hienompaa pölyä sohvan jne alta pois. Se käy nopeammin kuin imurin hakeminen ja käyttö.

Sukkahousunraadot ovat myös hyviä kenkien kiillotuksessa. Olen laittanut ensin rikkinäisen parittoman sukan palloksi ja vetänyt sukkahousunraadon irtileikatun lahkeen päälle parina kierroksena. Sillä hankaamalla alkavat kenkien suojavahat ja lankit kiiltelemään. Tekelettä ei tarvi edes säilyttää käytön jälkeen. Ei tarvi myöskään säätää likaisten kenkäharjojen kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
22083/22087 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varokaa nyt kuitenkin, ettei tavaroiden karsimisesta tule helppo tekosyy ostaa tilalle uutta ja hienompaa... ja kohta ollaan samassa tilanteessa. Ap:hän tuossa ylempänä sanookin, että kaappi olisi täynnä kesävaatteita, mutta kun niistä ei tykkää, niin piti ostaa uudet shortsit ja paita.

Jos uutta kuitenkin ostetaan tilalle ja hankkiudutaan käyttökelpoisista eroon jotta uusille tulee tilaa, niin se ei taida olla vaatevaraston karsimista, vaan uusimista.

Onhan näitä blogejakin, joissa opetellaan "karsimaan turhia", "ostamaan vaatteita järkevästi", "ostamaan vähemmän, mutta laatua", "rakentaa minimalistinen vaatekaappi jossa on tietyt peruspilarit", jne. ja hyvin monessa niistäkin - jotka olivat ihan lupaavasti alkaneita blogeja - tästä on tullut pelkkä oiva tekosyy hankkiutua vanhemmista vaatteista eroon ja ostaa hienoja merkkivaatteita tilalle.

Itsekin samaan joskus sortuneena: katsokaa vielä vähän tarkemmin sitä vaatekaappianne. Älkää katsoko pelkästään sillä silmällä, että mihin näistä olen jo kyllästynyt, mistä en enää tykkää, mistä voin luopua, jne. vaan yrittäkää katsoa niin, että mihin näissä alunperin ihastuin? Tuleeko tätä oikeasti käytettyä? Mitä vikaa tässä oikeastaan on? Eihän se täysi vaatekaappi voi oikeasti olla täynnä vaatteita josta "ei tykkää". Kun tarkkaan katsoo, niin ihan varmana löytyy vaatteita joista tykkää, eikä tarvitsekaan ostaa uusia tilalle. Ongelmana voi olla vaikka se, että on yhdistellyt niitä vaatteita väärin ja siksi niihin on päässyt kyllästymään. Jos on vaikka beiget shortsit, joihin on "kyllästynyt", niin sopii miettiä, että miten sykähdyttävät jotkut beiget perusshortsit oikeastaan voisivatkaan olla? Ratkeaako ongelma sillä, että ostaa "hienommat" beiget shortsit tilalle?

Nykyään tekoäly on hyvä apu tähän. Ota kuva vaatteesta ja kysy siltä, mihin vaatteisiin sen yhdistäisi. Pyydä vaikka kolme erilaista yhdistelmää. Sitten katso, onko sinulla vastaavanlaisia vaatteita. Ne tekoälyn ehdottomien yhdistelmien kuvat kannattaa tallentaa itselle digitaalisessa muodossa. 

Vajaan kuuden euron Stylebookin appilla voi laittaa oman vaatekomeronsa digitaaliseen muotoon. Sekin ehdottaa vaateyhdistelmiä vaatekomerossa olevilla vaatteilla. Jos nettikauppojen selailu ja shoppailu on heikkoutena, suosittelen tuota appia ja sen aktiivista käyttöä. Moni ostos jää tekemättä kun selaa digitaalista vaatekaappiaan. Omasta vaatekaapista voi löytyä jo jokin melkein samanlainen hyväkuntoinen vaate ennestään. Stylebookin kalenteria käyttämällä saa silmät Auli sille, minkälaisia vaatteita ihan oikeassa elämässä käyttää ja minkälaiset ne ihan oman elämän vaatetarpeet todellisuudessa ovat.

Vierailija
22084/22087 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on ollut myös mun innostaja :) tavaroita on päätynyt jo kasseihin, jotka odottavat oikeaa loppusijoituspaikkaa.

Tietääkö joku voiko tuoreita naistenlehtiä viedä terveyskeskukseen tms? Kelpaako lastenkirjat neuvolan odotustilaan?

Minä olen ihan pokkana vienyt niitä mukanani ja jättänyt ne sinne auloihin. Se on kai sallittua taas koronapandemian jälkeen? 

Vierailija
22085/22087 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoista saa hyviä matonkuteita. :)

Ohis.

Nykyajan stressiin ja ADT-aivoille tekee hyvää leikata matonkudetta vaikka 15 minuutin ajan joka päivä, jos ei pysty tekemään hengitysharjoituksia tai meditoimaan. Ne matonkuteet voi sitten viedä kierrätykseen tai kirpputorille, jos ei aio itse virkata tai kutoa mattoja. 

Vierailija
22086/22087 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vaatehamsteri vinkkaa: mikään ei ole ihanampaa kuin reippaalla kädellä karsittu vaatekaappi. Sellainen, jossa on ainoastaan lempivaatteitasi. Aamulla voit vaikka kiireessä heittää päälle mitä vain ja näytät taatusti hyvältä! Hyvästi pukeutumiskriisit!

Nykyään kannattaa teettää värianalyysi vaikka tekoälyn avulla ja alkaa suosia oman värivuodenaikansa vaatteita. Minä raivaan tällä hetkellä vaatekaappejani ja mustat yläosat laitan sovinnolla pois huomioiden vain yhden poikkeuksen. Säästin yhden mustan mekon, bleiserin ja paitapuseron hautajaisia varten. 

Minulla on alkanut ikääntyneempää sukua menehtyä ja neutraalin mallisille hautajaisvaatteille on oma tarpeensa. Sen sijaan mustat bile- ja pikkujoulumekot olen laittanut hyväntekeväisyyskirpputorille, koska en värjää enää hiuksiani ja siten musta ei todellakaan sovi minulle, vaikka meikkaisin vahvasti (ja näyttäisin rumalta). 

Suomen todellisuus on sellainen, ettei tummansinisiä suoria housuja ja hameita ole aina kaupoissa. Sen vuoksi olen säästänyt parit mustat suorat housut ja hameet. Samoin mustat toppahousut ja sadehousut. 

Tekniikan kärryiltä pudonnut kysyy: miten tämä värianalyysi käytännössä tehdään tekoälyn avulla? 

Vierailija
22087/22087 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saan kkohteliaasti hävitettyä hirveät kissa-teekupit jotka anoppi antoi joululahjaksi?

Sanot antaneesi ne kaverille lainaan ja kaveri ei ole vielä muistanut palauttaa niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi