lanoliinista
Heippa!
Voiko vakaumuksellinen kasvissyöjä (ei vegaani) käyttää lanoliinia? Miten se tehdään? Minulla siis on se periaate että eläinten antamia tuotteita voi kiitollisuudella ottaa vastaan (maito, villa jne) mutta kenenkään ei tarvitse menettää henkeään minun kulutustottumusteni vuoksi.
Kiittäen viisaampiaan jälleen kerran tiedosta,
tiuhtiainen
Kommentit (3)
että lanoliini olis nimenomaan villan rasvaa (josta todistais villan erikieliset nimetkin?? Kuten lana, laine...). Seuraava tekstipätkä on kopsittu Wikipediasta:
" Lanoliini, (myös adeps lanae, lampaanvillarasva) on eräs voiteisiin käytetty rasva, johon voidaan sekoittaa vettä. Käytetään myös villavaatteiden pesuun ja käsittelyyn.
Lanoliini on " villarasvaa" , joka on kemiallisesti vahan kaltaista. Sitä tuottavat villaeläimet, kuten lampaat, ja sitä erittävät niiden talirauhaset. Lanoliini toimii eläimillä vesieristeisenä kerroksena, joka auttaa lampaita karistamaan veden turkiltaan.
Lanoliini koostuu pääasiassa kolesterolista ja rasvahappojen estereistä. Aine ei liukene veteen, mutta pystyy muodostamaan emulsion."
Eli siis mun näkemykseni mukaan se olisi nimenomaan talirauhasten eritettä, ei mitään teurasjätteistä tms. keiteltyä rasvaa. Johonkinhan sekin rasva kai menee mikä käytännössä kaikesta villasta melkein poistetaan kehrättäessä.
Ps. Tiuhtis, vastaan sitten privaatimminkin viestiisi (josta on yli kk, tiedän!!). Työn aloitus on ollut yhtä matalalentoa, tukka putkella ja paita märkänä on saanut juosta ja hosua :-P Tänään sen huomasi: otin kahdet päikkärit (!) samoihin aikoihin tytön kanssa ja jotain väsyn määrästä kai kertoo että molemmilta pimatsu heräs ensin... Rankkaa tämä työelämä -tai sitten oon raskaana :-D
Lanoliini on lampaan talirauhasten erittämää rasvaa, joten on käsittelemättömässä villassa. Mutta onko sitten kaupoista saatava lanoliini peräisin elävistä vai tapetuista elämistä? Elävältä lampaalta kerityssä villassa sitä siis on jäljellä, ja esim. Oriflamen sivuilla oli mainintaa, että lanoliini olisi peräisin eläviltä eläimiltä. Pikkuisen olen kuitenkin epävarma siitä, otetaanko lanoliinia talteen myös teurastetuilta lampailta. Jotenkin olen taipuvainen uskomaan, että otetaan. Tuskin sitä hukkaankaan heitetään. Mutta lanoliinia saadakseen lampaita ei siis tarvitsisi tappaa.