Oireettomuus huolestuttaa
Olen viidettä kertaa alkuraskaana, rv6+1. Esikoisen odotus meni ok, sen jälkeen kaksi keskenmenoa (rv17 ja rv8) ja neljäs alkuraskaus jatkui loppuun asti päättyen onnellisesti kuopuksen synnytykseen. Nyt olen raskaana jälleen - ja pelottaa. Oireita ei ole juurikaan, ainoastaan väsymys ja palelu. Rinnat ovat ehkä aavistuksen reagoineet, mutta etominen/kuvotus, tihentynyt virtsaamistarve, vihlaisukivut yms., joita minulla 1.2. ja 4. alkuraskaudessa on ollut, puuttuvat. Kolmas raskaus oli suht oireeton, päättyenkin sitten rv8.
Huolestuttaa ja selvyyden saisin vain alkuraskauden ultralla noin viikon päästä. En vain ole uskaltanut edes aikaa tilata, koska ikävät uutiset pelottavat.
Asiallisista kommenteista kiittäen.
Kommentit (5)
hei,
odotan itse toista lasta menkoista laskettuna viikoilla 11+6, mutta en usko raskauden oikeasti olevan noin pitkällä. Pikapuoliin pääsen ultraan, siinähän kesto sitten tarkentuu.
Mulla oli ensimmäinen raskaus lähes täysin oireeton! En oksentanut kertaakaan, rinnat eivät olleet arat, en ollut erityisen väsynyt, ei ruokamielitekoja... Ja kaikki meni hyvin, poika syntyi viikoilla 38+3.
Nyt toka raskaus menee aika samoja latuja. Itseänikin välillä mietityttää tuo oireettomuus, että olenkohan varmasti raskaana. Vatsaa on jonkin verran nipistellyt tai välillä vihlonut, mutta ei kovin voimakkaasti tai jatkuvasti. Ei ole ollut pahaa oloa tai erityistä väsymystä. Ainoastaan palelua, mutta se saattaa kyllä johtua flunssastakin. Oireettomuus ei siis välttämättä tarkoita sitä, että raskaudessa olisi jokin pielessä. Käsittääkseni myös saman odottajan eri raskaudet saattavat olla hyvinkin erilaisia. Jos haluat varman mielenrauhan, mene siihen varhaisultraan. Muuten voit minusta ihan hyvin lähteä siitä, että olet raskaana ja kaikki on ihan normaalisti.
..niin läheltä liippaa!!
Mulla ensimmäinen raskaus, rv6+3 ja olin ihan huolesta sekasin oireettomuuden takia. Meillä yritystä 2 vuotta takana, joten se vielä lisäsi onnistumisen odotusta! Mulla ainoa kunnollinen oire on, että rinnat on kipeet ja turvonneet, ei muuta. Ja nuo tuntemukset tulee joka loppukierto! Ruskeaa tuhrua tuli eilen ja tänään,alaselkäsärky alko aamulla...
Tänään kävin sitte varhaisultrassa ja siellä näky juuri oikean kokoinen ihmisenalku, <3syke näky selvästi!
Eli huolet pois, kaikki varmaan on ihan hyvin..Menneet vaan jättää jälkensä ja kummittelee, vaikka kaikki olis ok.
Varaat sen ultran ja huokaset, se auttaa kummasti, voin sanoa ;)
Onnellista ja luottavaista odotusta sulle!:)
kirjoitin viikko sitten samaa asiaa tänne. Itselläni kkudes raskaus, 4 synnytystä, yksi tuulimuna. Tein vasta pari viikoa sitten testin, mutta luulin siis olevani jo 9 viikolla. Eilen ultrassa todettiin, että onkin 4+, niin vähän ettei viikoa oikein voi edes sanoa. Ei ihme, ettei oireita ole ollut....kun ei ole raskauttakaan ollut. Niin tai sitten on ollut, mutta myös mennyt. Mutta neuvolan th:n mielestä ultrassa olisi sitten pitänyt näkyä jotain muutakin kuin se pussi. Nyt näkyi että kohdussa on ja ilmeisesti kiinnittynytkin.
Jännittää kamalasti, mitä verikoe sanoo, siitä sitten saan tietää. Pientä verenvuotoa oli, mutta se loppui. Sopisi kyllä aika siihen, että norm. juuri nyt olisi menkat.
Mutta en tajua kyllä miten olisi voinut olla ovis, kun ei ole ollut menkkojakaan....
Tulipa purettua tätä kaaosta mielestä pois...Tsemppiä ja ilmoittele itsestäsi AP.
Suklaati, (joka jossain fazerinsinisenä tunnetaan)
kaikille vastauksista.
Edelleen on kyllä varsin oireeton olo ja koska muut lapset sairastavat, en ole päässyt aikaakaan ultraan varailemaan. Surkea olo, kun huolestuttaa niin hirveästi :(
Tuo on niin ikävä tilanne. Sinulla tuli tuo ensimmäinen keskenmeno aika myöhään! Varmasti tuollainen jättää jäljet. Onko syy selvinnyt, oliko näissä taustalla joku jota voisi hoitaa?
Oireettomuudesta ei ehkä kuitenkaan voi päätellä mitään, vaikka sinulla aiemmasta oireettomasta raskaudesta onkin kokemusta. Kuten itsekin sanoit, vain alkuraskauden ultralla saa selvyyden sen hetkisestä tilanteesta. Eikö kuitenkin olisi lopulta helpottavaa saada se tieto, oli uutiset sitten hyviä tai ei? Sitten voi ainakin alkaa elää sen mukaan, mikä tilanne on, eikä tarvitse kieriä epätietoisuudessa ja miettiä päätään puhki.
Voimia, tule kertomaan mitä päätit ja miten meni!