Onko se nyt paljon raskaampaa saada esim kolme lasta...?
vuoden ikäeroilla eli lapset 0, 1 ja 2 vuotiaita, kuin että saisi lapset kahden vuoden ikäeroilla eli lapset 0, 2 ja 4 vuotiaita ?
Kommentit (7)
Mieti jos ne on vuoden ikäerolla niin ne on kaikki samaan aikaan vaippaikäisiä.
Kahden vuoden ikäerolla on vaippaikäisiä korkeintaan kaksi kerralla.
Ja mun mielestä vauvallaon oikeus olla "vauva" pari vuotta.
Sitäpaitsi raskaana ja vauvavuotena ei kertakaikkiaan jaksa touhuta lasten kanssa samalla tavalla eli...
meillä esikoinen oli 1v ja 1kk kun kaksoset syntyivät, täytyy myöntää että alku oli aika rankkaa, mutta tänään voin jo huokaista kun kaksoset täyttivät 3v...
Olisi se varmaan ollut vähän helpompaa jos olisi ollut jo 4 ja keskimmäinenkin 2v. Keskimmäinen oli vain 10kk eli oli kaksi vauvaa yhtäaikaa. Kuten on toki niilläkin joilla on kaksoset. Minusta kuitenkin se, että on kolme vaipoissa, on ongelmista pienin. Itse asiassa se on paljon helpompaa vain vaihtaa vaippa kuin touhottaa potan kanssa ja pelätä milloin minnekin tulee vahinkoja..
itse ajateltiin että kolme vuotta on hyvä ikäero koska esikoinen jo sen verran omatoimisempi... mutta eipä muistettu että uhmaikä pahimmillaan... että siltä pohjalta ajatellen vuoden ikäerot kolmella lapsella on huonompi kuin kahden. kuitenkin nuorimmaisen syntyessä iät ovat 0, 2 ja 4 jolloin esikoisella uhma jo väistymässä ja keskimmäisellä vasta tulossa
Meillä on ollut kolme lasta samaan aikaan vaipoissa, joten kokemusta on ihan omasta takaa.
(Neljä lasta alle viidessä vuodessa.)
Jos ajattelee asiaa äidin jaksamisen kannalta, niin kyllä se on hienoa kun kroppa saa palautua kunnolla. Pahimmassa tapauksessa vauva toisensa perään venyttää vatsalihakset, niin että näytät raskaana olevalta vuosia sen jälkeen kun sait kuopuksen.
Entäpä isä?
Miehen kannalta on varmasti parempi saada lapset kahden vuoden ikäeroilla... Helpompi 4 vuotiaan kanssa on lähteä opettelemaan jalkapallon peluuta,tai vaikka uimahalliin, kuin 2 vuotiaan esikoisen jolle ei oikeasti riitä tarpeeksi syliä niiden kahden muun sylivauvan kera.
Stressaavaa se on saada kolme lasta vuoden ikäeroilla... se on pelkkää syöttämistä, juottamista, vaipanvaihtoa ja vahtimista. Nukkuminen on mitä on, jos on.
Eipä silti että sitä antaisi tätä aikaa pois, mutta helpommallakin voi päästä.
univelan vuoksi ei voi levätä, jos lapset vuoden välein
Mutta täytyy kyllä sanoa, että vuosi on aika paljon tuossa ikävaiheessa. Kun miettii esim kommunikointia, on aika paljon merkitystä sillä, onko vanhin lapsista 2 vai 4-vuotias. Samoin liikkuminen paikasta toiseen, 4-vuotiaalla on paljon enemmän järkeä kuin 2-vuotiaalla ja 4-vuotias kulkee paikasta toiseen paljon helpommin itse kuin 2-vuotias. Pienemmillä ikäeroilla pahimmassa tapauksessa kaikilla on vielä vaipat jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Lapsissa on tietysti paljon eroja, mutta väittäisin että kahden vuoden ikäerolla pääsee huomattavasti helpommalla ainakin "käsityön" määrässä. Uhmaiät on taas asia erikseen :)