No niin, taas yövaippaa yritetään pois!
Eli otin vaan vaipan pois kun kyllästyin vastaamaan että lapsellemme on vielä vaippa. Viime yönä herätin ennenkuin menin itse nukkumaan niin pissalle ja toisen kerran neljän aikaa yöllä kun vauva herätti.
Tulos: 4-vuotiaalla kuiva sänky (vaippa tähän asti aina märkä)
3-vuotiaalla märkä sänky...
Mietin tässä että herätänkö nyt molemmat pissalle, menen itse kohta nukkumaan, vaikka lapset nukahtivat vasta alle tunti sitten. Vai annanko vaan nukkua?
Miten te toimisitte?
Kommentit (10)
joten mun ainakin olis turha herätellä.
jos ei kastu, niin hyvä jos kastuu niin eipä mennyt lakanat. Tiedän 5v. kin joilla on yövaippa. Lapset ovat erilaisia ja mitä se muille kuuluu. Oppii ajallaan ja helpommin oppii kun ei ole paineita asian suhteen. Laita vaippa ja anna nukkua. kun on monta yötä ollut kuivavaippa, niin sitten sen voi jättää pois.
en voi ymmärtää, miksi yövaippa pitää väkisin ottaa pois, sitten kun on monta yötä ollut kuivana, voi ottaa. Mitään tolkkua ei ainakaan ole lapsen unta häiritä pissattamalla keskellä yötä. Relaa!
Tietystikään "vahinkoja" ei niin helposti satu jos lasta herätellään yöllä pissalle, mutta kumpi on lopulta tärkeämpää: lapsen rauhallinen, häiriötön yöuni vai vaipattomuus?
Meillä on 6v yökastelija (kastelee vaikka on lääkitys) ja 2 nuorempaa josta toinen on ollut yökuiva 3v lähtien ja toinen 1,5 vuotiaasta. Samanlailla kaikkien kanssa toimittu...
enkä muista miten edellisten kanssa tein, mutta kun asia on meillä ajankohtainen (nyt 2,5 v. päiväkuiva, mutta yöllä vaippa on, yleensä myös märkä aamuisin), niin luultavasti käytän aluksi jotain "potty training" tyyppistä ratkaisua.
Tai laitan ainakin jonkun sideharson tms. vaipaksi.
Ei innosta joka päivänen lakanoiden vaihto. Eli lapsi voi tuntea märkyyden, mutta edes vähän suojaisi patjaa ja lakanoita joku viritys... ja tuskin aion alkaa sitten herättelemään erikseen.
Joskus olen koettanut, etten laita vaippaa, niin sänky on aamulla märkä :/ ...Ei kivaa. Ikinä en kyllä alkaisi lasta herättämään keskellä yötä pissalle, mitä järkeä! Pidetään vaippaa niin kauan kun on tarvis - itse kastelin sänkyni vielä 7 vuotiaana, oliskohan siis tässäkin joku perinnöllisyyskysymys..
En todellakaan ymmärrä ihmisiä, jotka herättävät lapsen kesken unten pissalle.. Sehän on se hormonieritys, jonka pitää olla kunnossa, jotta yöpissaaminen loppuu. Sitten tietenkin voi asialle alkaa aktiivisemmin tekemään jotain, jos lapsi lähestyy viittä ikävuotta.
Meidän tyttö oli 3v9kk, kun vaippa alkoi olla aamulla kuiva. Otin vaipan kokonaan pois hänen ollessa 3v11kk eikä yhtäkään pissavahinkoa ole tullut.
Malttia!
pissaa tahalleen vaippaan kun saa sen. Siis iltasatua lukiessa jo pissaa siihen. En ole kokeillut sitten jättää koskaan pois kokonaan kun on ollut aina märkä. Eli en tiedä pissaako siihen just ennen nukahtamista vai heti kun herää.
Ja 3v:llä ollut tosi usein kuiva vaippa, ja halunnut jo itse pikkarit. Mä kuitenkin laiskana jatkanut vaipan pitoa. Mutta viime yönä kuitenkin kasteli...
Mietin tässä että jos käyn salaa nyt pukemassa vaipat molemmille niin etteivät herää ja katsotaan aamulla mikä tilanne.
Kävin laittamassa salaa vaipat ja molemmat olivat aamulla kuivia! Toivottavasti jatkuu sama tahti ja ovat vaan pissanneet vaippaan tottumuksesta/laiskuudesta.
Lupasin tikkarit joka kerrasta kun sänky kuiva.