Nimen hyväksyminen
Kuinka helposti kokemustenne mukaan pappi ei hyväksy lapselle vanhempien valitsemaa nimeä? (Meille kristillinen kaste on itsestään selvää - maistraatin mahdollinen hyväksyminen ei siis riitä.) Itse tahtoisin periaatteessa " oikean" nimen (ei mitään itse keksityn kuuloista). Nyt olen kuitenkin ihastunut nimeen Otava toiseksi nimeksi ja yllätyin, kun sitä ei suuresta ja tuoreesta nimikirjasta löytynyt. Voikohan pappimme hylätä Otava-nimen? Ehkä pitää keksiä varanimiä lisäksi... Varsinainen suunniteltu kutsumanimi onneksi on aivan normaali.
Kommentit (3)
Iitu kannustuksesta! Näin kyllä itsekin tahtoisin ajatella. Tuntuvat melko erikoisetkin nimet menevän nykyään läpi.
Lapsen voi ensin ilmoittaa väestörekisteriin ja kastaa vasta sitten. Kaste ei ole nimenantojuhla, näin papin mielipiteet eivät vaikuta nimenantoon. Tokin ongelmia voi tulla myös rekisterin kanssa.
Otava nimen on saanut yhteensä 162 poikaa (sekä 3 tyttöä) ja tänäkin vuonna kastettuja on jo 27, joten sen nimen kanssa ei kyllä tule ongelmaa. Komea nimi muuten, laittakaa vaan se toiseksi kun kerran tykkäätte, ei siinä varanimiä tarvitse pohtia.