Kuinka nopeasti totuitte uuteen sukunimeen?
Eli jos otitte miehenne nimen naimisiin mennessänne.
Itse olen ollut rouvana kohta kuukauden, mutta silti meinaan tottumuksesta lipsauttaa vanhan nimen esim. puhelimessa asioidessani. Uusi nimi on kyllä paljon parempi kuin vanha, mutta kauanko tässä menee että tottuu uuteen nimeen?
Kommentit (13)
Mutta mokia kävi myöhemminkin.
Olin vanhassa kotikaupungissani käymässä, siinä vaiheessa naimisissa oltiin oltu jotain 2vuotta. Täyti erästä lomakatte ja kirjoitin siihen vanhan sukunimeni.
Oli hiukkasen noloa pyytää uusi lomake.
kaippa tuo moka johtui siitä kun oli lapsuudenmaisemissa liikenteessä ja ilman miestä niin jotenkin tuli vanha nimi kirjoitettua
Menimme juuri naimisiin, ja mieheni otti minun nimeni, huojennus. En olisi vaihtanut omaa sukunimeäni, eli meillä oli vaihtoehtoina, että mies ottaa minun tai pidämme molemmat omamme.
ollaan oltu 10 vuotta naimisissa, joista 8 samalla nimellä. Ja viimeksi toissa viikolla sanoin ensin vahingossa tyttönimeni - ensimmäistä kertaa vuosiin! Lapsi katsoi vierestä ihan ihmeissään :D
Ehkä se helpotti, että miehen sukunimi sointuu niin hyvin etunimeeni, paremmin kuin oma sukunimeni. Ja 1,5kk häiden jälkeen aloitin opiskelun, jossa jouduin kirjoittaan uutta nimeäni paljon ja tuntien aluksi kun oli aina nimenhuutokin... Yllättävän nopeasti kuitenkin.
Tässä eräänä päivänä juuri ajattelin, että olisipa kummallista esitellä itsensä tyttönimellä, niin se vaan menee :D
Mies ehti olla uudella nimellä muutaman kuukauden ennen häitä. Siksi uusi nimi vaatiikiin ehkä totuttelua kun sitä ei ole tottunut kuulemaan miehelläkään kuin hetken.
t. ap (molemmilla oli ennen aika rumat savolais-karjalaiset sukunimet, nyt nimi on nätti luontoaiheinen ja aika harvinainenkin).
Ajatukseen uudesta sukunimestä tottui kyllä helposti, mutta en osaa vieläkään lausua sitä kunnolla, siinä kun on niin vaikeita vierasperäisiä kirjaimia ;-)
Kirjoittelin jo silloin uutta sukunimeä....
Heti totuin, mokia en muista tulleen vuosien varrella.
Kertaakaan ei ole ollut hankala muistaa tai sanoa uutta sukunimeä joka on nyt ollut käytössä neljättä vuotta.
Mutta sitten kävi seuraava tapaus: olimme olleet jo liki 2 vuotta naimisissa, kun sain keskenmenon. Soitin hädissäni lääkäriaikaa ja esittelin itseni vanhalla nimellä. Ilmeisesti se tilanne oli niin järkky, että vanha nimikin putkahti taas esiin.
Tavallaan nimenvaihto harmittaa vieläkin - heitimme nimittäin noppaa siitä, kumpi nimi otetaan, ja minä HÄVISIN. No, tuleehan siitä hauska anekdootti lapsille kun kysyvät asiasta :)