Onko muita joilla puhjennut allerginen ihottuma alkuraskaudessa?
Olen rv11+6 ja käynyt parilla yleislääkärillä (tänään viimeksi) ihottumasta, joka alkoi reilu viikko sitten. Lähes koko vartalo on ihottumassa, joka aluksi kutisi niin että raavin sääret varsinkin vereslihalle. Nyt ihoa enemmän polttaa ja kuumottaa, iho on punainen lähes kauttaaltaan. Yöunista on ollut turha haaveilla.
Harmittaa kun pääsen ihotautilääkärille vasta 2. pvä, kun kaikki ovat lomalla, yksityisellä puolellakin.
Olen saanut lääkitykseksi Ataraxia, jota en mieluusti söisi, jos sikiölle tulee vaurioita ja iholle kortisonivoiteita. Atarax 2tbl/pvä ei tuntunut auttavan, joten pakko kai ottaa se 3-4tbl/pvä.
Mitä lääkityksiä teille muille on määrätty?
Mulla ei ole ikinä ollut mitään ihottumia tai allergioita ja mun tapaus on yleislääkäreille täys arvoitus.
Onko kohtalotovereita???
T: epätoivoinen MinnaNella
Kommentit (10)
ystävälläni oli esikoista odottaessa.
Jostain syystä tulee joillekkin raskaana oleville.
on ilmeisesti suht harvinainen.
En oikein tiedä mitä neuvoja antaa:( mutta ystävälläni loppui vasta ihan loppu raskaudessa. söi ataraxia, käytti kortisoni voiteita ja muita rasvoja myös.
Ei saanut nukutuksi, kutinan vuoksi.
Hänellä sitä oli koko vartalossa
Toivottavasti menisi nopeasti sinulla ohi, voin vain kuvitella ( ystäväni ihon nähneenä) että on todella inha vaiva ja pinna kireällä varmasti.
Voimia sinulle ja toivottavasti ihotauti lääkäri osaisi antaa neuvoja mitä tehdä asialle
Sen ilmeisesti pitäisi alkaa keski- tai loppuraskauden aikana ja ihottumaa pitäisi olla mahassa, mikä mulla on niitä ainoita kohtia joissa ihottumaa ei oo. Mutta kai sitäkin voi olla vähän erityyppistä eri ihmisillä.
Kiva kuulla että ystävälläsi on ollut sama lääkitys, ei oo ihan metsässä noiden tk-lääkäreiden määräykset.
mulla ei myöskään ole noin pahoja oireita, mutta noin 14-15 viikolla alkoi ruoka-aineista tuleva ihottuma. Eri puolille kehoa nousee kutiseva ihottuma mikä menee ohi parissa tunnissa.
Tätä ihottumaa tulee mulle mm. glögistä, pipareista, sipseistä...ilmeisesti mausteista...
Olen pärjännyt onneksi kortisonvoiteella.
petraelena (24+5)
Samoin tais olla hömötintillä, eli atooppisesta ihosta ollaan täälläkin kärsitty. Alkuraskaudessa iho meni todella huonoon kuntoon, kaikki taipeet oli ihan punaisella ihottumalla. En edes muista milloin jalkojen taipeissa olisi viimeksi ollut ihottumaa!
Kroppa oli muutenkin kuiva, yöllä heräsin siihen että raavin itseäni verille. Ei kiva ollenkaan. Hirvittävänä vaan piti rasvata ihoa koko ajan, rasvaisilla perusvoitella ja kortisonilla siitä pahimmasta selvittiin. Harmi, etten mihinkään ylös sitten laittanut että milloin ihottuma helpotti, mutta ei sitä enään varmaan pariin kuukauteen ole juurikaan ollut. Edelleen kyllä pitää rasvata ihoa usein, mutta parempana ollaan.
Toivottavasti lääkäri osaa antaa helpotusta, tulehan sitten kertomaan mitä hän sanoi!
Raskauden keskivaiheilla huomasin vatsassani punaisia pieniä ihottumaläikkiä jotka kutisijonkin verran. Lisäksi silloin tällöin sääriin ilmestyi kutisevia ihottumaläikkiä. en mennyt niistä lääkäsille, laitoin tavallista kosteusvoidetta kutiseviin kohtiin ja jonkin ajan kuluessa ihottuma hävisi kokonaan.
Lapsena kärsin taiveihottumasta ja ihan pienenä kai ihottumaa oli enemmänkin, mutta sitten tuli yli 15 vuoden tauko. Kakkosta odottaessani olinkin yhtäkkiä ihottumassa päästä varpaisiin, alkuraskauden ultrassa (saksalaissyntyinen) lääkäri määräsi homeopaattista valmistetta, joka ei kyllä minulle tehonnut. Kortisoni- ja perusvoiteita lotrasin sitten.
Se talvi meni rasvaillessa, kutina oli aivan järkyttävää. Saunassa en voinut käydä ollenkaan, siellä oli pakko vain raapia koko ajan. Vauva syntyi heinäkuussa ja oireet helpottivat jo kesän alkaessa, ja sittemmin ainoa oire on ollut käsien ihottuma, kädet ovat olleet pahana sen jälkeen. Ja päänahkaan tuppaa välillä tulemaan rupia. Eli muutos oli pysyvä, valitettavasti, vaikka kai sitä pitää olla onnellinen ettei sentään koko vartaloa kutita. Kolmannen lapsen odotuksessa ei tapahtunut mitään dramaattista muutosta.
Ihottuma alkoi onneksi helpottua viikonloppuna, joten nyt on lähinnä vain arvet jäljellä, mikä tietysti vaikeutti diagnoosin tekoa.
Ihotautilääkärin mielestä mulla on raskausihottuma, vaikka onkin ei-tyypillinen sellainen. Ihosta otettiin koepaloja, joista toivottavasti selviää lopullinen diagnoosi.
Minulla on ollut molemmissa raskauksissa aivan alkumetreillä paha punainen ihottuma, mutta se on kestänyt vain pari tuntia tai päivää. Jotain hormonaalista se on kuitenkin ollut.
Toisella kertaa tuli käsiin ja toisella kertaa jalkoihin, ja siitä arvasinkin olevani raskaana. Sittemmin on tullut kerran muuten vaan samantyyppinen, oli paljon muitakin raskausoireita samaan aikaan (en ollut raskaana).
Coe
MinnaNella, piti vielä sanoa että tuo sun ensimmäisessä viestissä antama kuvaus kuulostaa ihan just siltä mikä minulla oli: kuumotti ja raavin verille. Mutta mulla se tosiaan kesti vain vähän aikaa ja oli ihan alkuvaiheessa, ennen plussaa molemmilla kerroilla. Ja myöhemmin ei kummassakaan raskaudessa sitä esiintynyt.
Coe
Mulla oireet ei oo ollu ollenkaan noin voimakkaita. Mulla on ollut lapsena taiveihottumaa ja sen jälkeen sitten jatkunut lievänä atoopisena ihottumana. Nyt raskauden puolivälistä saakka iho on selkeästi oirehtinut enemmän: Kuivuu hirveesti ja kutisee. Kaula, kädet maha, jalat ja päänähka on herkkänä. Perusvoiteella ja kortisonilla oon kuitenkin ihan hyvin pärjännyt. Neuvolassa ovat välillä huolehtineet, ettei ois kutina raskausmyrkytykseen viittaavaa, mutta ei se mulla sitä oo; verenpaine on tasasen hyvä ja pissa ok. Raskausmyrkytykseenhän voi liittyä ainakin kämmenien kutinaa, mutta sitähän ei kait alkuraskaudessa oo vaan vasta keskiraskauden jälkeen. Ilmeisesti noi hormonit tekee jotain iholle. Neuvolasta sain vinkin kokeilla kalaöljykapseleita, en oo kokeillut, ois ehkä kannattanut. A-vitamiinin puutoksessa esim. iho kuivuu, mutta A-vitamiinia ei taas raskauden aikana sais popsia liikasaantivaaran takia (sikiölle haitallista?). Kalaöljykpseleissakin usein on sitä A-vitamiinia lisättynä, mutta ei kaikissa.