Neuvokaa nyt mua kinkunpaistossa!!
Eli meillä n.6,5 kilonen kinkku. Tuore ja nostettu jääkaapista huoneenlämpöön 20min sitten. Kauan tota jötkälettä pitää paistaa?mikä mittarilukeman pitää olla, kun kinkku valmis. Niin ja otetaanko verkko pois ennen uuniin laittoa?Koska voi laittaa uuniin? Joo, nuori pari ollaan.
Kommentit (2)
Vierailija:
Eli meillä n.6,5 kilonen kinkku. Tuore ja nostettu jääkaapista huoneenlämpöön 20min sitten. Kauan tota jötkälettä pitää paistaa?mikä mittarilukeman pitää olla, kun kinkku valmis. Niin ja otetaanko verkko pois ennen uuniin laittoa?Koska voi laittaa uuniin? Joo, nuori pari ollaan.
Se laitetaan uuniin, kun kinkun sisälämpötila on 10 astetta.
Ensimmäinen tunti 200 astetta, sitten lasketaan lämpötila 100. 1,5 tuntia per kilo pidetään uunissa. Sisälämpötila 80 astetta ja on hyvä. Itse annan mennä 90 asteeseen sillä pidän ylikypsästä kinkusta.
kinkku paistopussiin, mittari siitä läpi että pussiin tulee pieni reikä eikä se paisu vastuksiin asti kiinni.
Verkko poistetaan vasta jäähtyneestä kinkusta. Muuten se koko kinkku leviää pitkin pituuttaan!! MUISTA SE!! Itse pilasin yhden kinkun aikanaan repimällä kuumasta kinkusta sen pois! Jäähtyminen vie monta tuntia!!
sitten työnnät kinkun paistopussiin, mittarin kylkeen ja uuniin noin 100-150 asteeseen. Tuore kinkku on valmis kun mittarissa on 75 astetta, harmaasuolattu kun asteita on 80. Itse tykkään reilusti ylikylsästä ja nostan sen noin 82-3 asteeseen.
Verkko otetaan pois vasta kun kinkku on pastettu ja vähän jäähtynyt (muuten se kasa hajoaa) Sen jälkeen vielä kuorrutetaan sinapilla ja korppujauholla. Kuorrute paistetaan n 10 min 250 asteessa.
Ja nuorenparin muistio: ÄLÄ VAAN KAADA KINKUNPAISTOLIENTÄ VIEMÄRIIN. Se on suurimmaksi osaksi rasvaa, joka jämähtää sinne kylmään viemäriin kuin betoni.