Mikä pointti tässä suunnitelmassa?
Eli meille on tarkoitus tehdä alkuvuodesta 2. IVF. Samalla systeemillä pitäisi mennä kuin viimeksikin, koska siitä tuli tärppi (tosin meni kesken... :( ). Eli Synarela aloitettiin kp21 ja sitten kp1 tai 2 aloitettiin Puregonilla stimulointi.
Eli nyt aloitan 7.1. eli kp21 Synarelan ja jään odottelemaan menkkoja, joiden pitäisi tulla sitten n. 13.1. jos normi kierto tulee. Mutta nyt mulle onkin varattuna aika vasta 23.1. eli se on jo kp11 suunnilleen!! Lääkäri kun tuota aikaa varaili alkuviikosta, mainitsi vielä että tuon pitäisi olla alkukiertoa, mutta että jos ei kuukautiset ole vielä alkaneet, soita niin siirretään aikaa. Onhan ne tuossa vaiheessa alkaneet, ovat loppukin jo kun lähes kierron puoli välilä eletään! Eli mun tulkinnan mukaan lääkärille tuli tuossa laskuvirhe kun laski mun kiertoa...
Mutta siis, nyt kun olen yrittänyt asiaa selvittää hoitajan kanssa puhelimitse, ei tämä laisinkaan ymmärrä pointtiani! Punktio on siis suunniteltu tehtäväksi vkolla 6-7, mutta kovin tarkkaa tuon ajankohdan kanssa ei kai ole kun kerta lääkäri olisi aloittanut Synarelan jo tässä kierrossa jos olisi ollut kp21 vasta edessä (lääkärillä käydessä oli kuitenkin jo kp25...).
Ymmärtääköhän kukaan tästä vaikeaselkoisesta tekstistä mitään? ;) Pointti on siis se, että miksi ihmeessä minä sumuttelisin Synarelaa liki 2 vkoa pidempään kuin viimeksi ja miksi stimulaatio aloitettaisiin vasta kp11? Synarela kun on niiiiin inhottava käyttää ja minulle siitä tuli aivan hirmuiset sivuoireet, joten en mielelläni vaan huvin vuoksi sitä käyttäisi noin pitkään... Hoitaja yritti sitten järkeillä, että jos tuo sitten vaan tarkoittaa pidempää kaavaa (pitkällä kaavallahan tässä muutenkin mennään!), mutta en ymmärrä sen pointtia, miksi hormonitoimintaa ajettaisiin noin paljon pidempään alas kun se " kuolee" vähemmälläkin!
Auttakaa ken voi, olenko mä se " tyhmä" tässä vai kuka? :D
Kommentit (7)
5 iffiä ja yhden icsin läpikäyneenä en oikeasti tiedä, mutta mulla on jonku näkönen aavistus asiasta. Sillähän ei ole mitään merkitystä kuinka kauan sumuttelet sen jälkeen kun oma hormonitoimintasi on ajettu alas. Tai siis on se merkitys, että se pysyy nollilla niin kauan kuin sumuttelet, mutta ei muuta.
Ylimääräisellä sumuttelulla pystytään lähinnä vaan räknäämään noita aikatauluja hoitopaikkasi, tai sinun suunnitelmiesi mukaan, jos joku viikko on parempi punktiolle ja siirrolle kuin toinen.
Ja toisakseen sumuttelun aikana ei ole ns. omia kiertopäiviä enää silloin kun sumut on vaikuttaneet niin että hormonitoimintasi on nollilla. Mitään muuta haittaa tuosta pitemmästä sumuttelusta ei ole , kuin se vastenmielisyys, kun joutuu pitempään sumuttelemaan. Jos en väärin muista mullakin on jossakin hoidossa ollut viikon pitempi sumutteluaika hoitopaikan aikataulujen takia. Kyllä ne muniksen " aihiot" sieltä löytyy sitten kun aloitat piikittelyn, dont worry.
Mutta kysy ihmeessa asiaa lääkärisltäsi, sinähän se hoidossa olet se objekti, ja sinuahan hoidetaan, täytyyhän sinun ymmärtää miksi näin tehdään, voihan se ihan hyvin ollakin että lääkärilläsi on tullut joku ajatuskatko asiassa....
Muistui vielä mieleeni että yhdessä hoidoissani menkat myöhästyi viikolla normaaliaikataulusta ,eli silloinki sumuttelin viikon " ylimääräistä" . Tyhjennysvuodon puuttuminen työllisti hoitajaani kovasti silloin, kun kaikki siirtyi viikolla eteenpäin, oli melkoinen sovittelu ,että saatiin punktio ja siirto viikkoa myöhemmäksi, mitä alunperin suunniteltiin .
rriitu taas
Joo, noin mäkin ajattelin ettei siinä varsinaisesti mitään itua ole että sumuttelua pitkitetään - paitsi sitten ehkä tuo klinikan aikataulu. Mutta kun ei luulisi senkään olevan niin tarkkaa että osuu juuri vkolle 6, kun kerta olisi koko ruljanssi voitu aloittaa jo nyt ennen joulua, jos kierto olisi sen sallinut... Nuo sumut on vaan niin pirun inhottavia ja saa nupin sekaisin (ainakin täällä), että en muuten vaan kyllä sulata niiden pitkittämistä! No, katsotaan mitä lääkäri huomenna sanoo! :)
Eli varsinaista pointtia ei tuosta löytynyt, joten ivf aikaistui viikolla! :) Lääkäri ei sitten lopulta löytänyt myöskään itua tuosta suunnitelmasta, joten koska Synarela teki viimeksi niin karmeat oireet, päätettiin että aikaistetaan kontrollikäyntiä ja hoitoa viikolla! Myöskin lyhyttä kaavaa mietittiin, mutta lääkäri tuli siihen tulokseen, että selittämättömänä lapsettomana minulla on paremmat mahdollisuudet pitkän kaavan hoidolla. Joten näin nyt mennään! Kiva huomata että edes jossain itsellä on vaistot ja tuntemukset kohdallaan! :)
Olet hoidossa julkisella, muistanko oikein?
Hyvä, että homma selvisi ja vaadit selitystä ;o)
Mäkin ajattelin kysessä olevan punktion aikataulutus, varsinkin jos julkisella olette hoidoissa.
Meillä olis vielä yksi hoito julkisella, mutta juuri tuon pidemmän kaavan " kannatuksen" vuoksi en sinne aio mennä. Mulle ne kaksi viikkoa pidempää kaavaa vrt lyhyeen kaavaan on liikaa kaiken odotuksen keskellä. Sitä paitsi mä olin kauheen vainoharjainen sen suhteen, että menikö sumua nyt oikea määrä, painoinko sopivast yms. typerää.
Toiset lääkärit sanoo, että suuressa mittakaavassa ei onnistumisprosentti ole sen parempi lyhyellä kuin pitkälläkään kaavalla. Toiset taas sanovat toista ja kolmannet kolmatta.. otapa siitä sitten selvää....
Joka tapauksessa tsemppiä sumutteluun, piikittelyyn ja punktioon!
Meillä on 2-3kk tauko, koska tehdään lisätutkimuksia (mm. veren hyytymistekijät ja geeitutkimuksia). Syynä on se, että multa saadaan ok määrä munasoluja ja niitä heldelmöittyykin ihan ok, mutta siirtokelpoisia saadaan vain muutama. Ehkei syytä löydy, mutta onpahan ainakin tutkittu. Niin, ja minullahan on nyt kaksi km takana, viimeisin kohdun ulkopuolinen, josta nyt toipuilen (todettiin 17.12.). En muista, olenko jo sinulle siitä kertonut tai oletko mulle asiaa kommentoinut, mutta varmuuden vuoksi nyt kerron vielä.
Niin hyvää joulua toivottaen, kun joulu tässä tilanteessa hyvä voi olla,
Vehnis
En tosissaan ollut kuullut teidän kamalasta vastoinkäymisestänne!!! Olen niiiiiin pahoillani! Miten tuollaista tapahtuu, sitä ei voi pieni pää ymmärtää! Niin kuin minäkin olin luottavaisin mielin teidän suhteenne... :( En keksi mitään sanoja ja tiedänkin, ettei sanat tilannetta helpota... Siksi toivon teille vain sylikaupalla voimia ja jaksamista. Olen pahoillani!
Niin siis haluaisin tietää, onko jollakin muulla toimittu näin? Onko tuossa jokin tarkoitus miksi tuota Synarelaa nyt sumutellaan noin pitkään ennen kuin aloitetaan Puregon?
Huomenna soittelen vielä lääkärille, kun hoitaja meinasi jo hermostua mun tivaamiseeni. :)