Kilpirauhasen vajaatoiminta ja lapsettomuus
Hei! Olen 29-v äiti ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta tuossa kesällä. Paljastui, että se oli autoimmuunityreoidiitin aiheuttamaa, joten en tarkalleen tiedä koska se on kääntynyt vajaatoiminnan puolelle. Vajaatoiminta paljastui siten, että kävin gynellä ihmettelemässä kun rintoihin oli alkanut nousta taas maitoa juuri ennen kuukautisia (meillä poika 11/05 ja imetyksen olin lopettanut jo kesällä 06) ja kun pikkukakkosta ei ollut alkanut kuulua, vaikka syksystä lähtien oli ollut yritys päällä (toki näin jälkeenpäin ajatellen vajiksen muitakin oireitahan oli ollut jo vaikka kuinka kauan: painonnousua, ääretöntä väsymystä *eikö jokaisella äidillä?*, muistihäiriöitä yms).
Esikoinen meillä sai alkunsa n. 4 kk yrittämisen jälkeen ja se oli todennäköisesti hyvin suuri sattuma, koska gyneni sanoi, että suurella todennäköisyydellä minulla oli vajis jo silloin, koska kiertoni venyivät ja venyivät joka kerta (viimeisin kierto ennen raskautta 42 pv). E-pillereillähän menkat tulivat hormonien ansiosta säännöllisesti. Maidon eritys selittyi sillä, että kilpirauhanen vaikuttaa prolaktiinin tuotantoon, eli se meni sekaisin.
Tutustuin tietysti lähemmin kilpirauhasvaivoihin ja minulle yllätyksellistä oli se, että esim. vajaatoiminta voi nuorilla naisilla oireilla ainoastaan kuukautishäiriöinä tai lapsettomuutena. Jopa 80% ovulaatiosta voi epäonnistua, eli munasolu ei irtoa ollenkaan kun koko kroppa " käy hitaalla" . Käsittääkseni kilpirauhas arvot kuuluvat lapsettomuuden tutkimisen perus verikokeisiin, mutta te jotka yritätte " hiljaa kotona" , kannatta käydä vaikka tk:ssa tarkistuttamassa arvot, jos niitä ei ole koskaan katsottu.
Nyt ollaan sitten popsittu Thyroksinia nousevin annoksin ja menty hissukseen kohti normaaleja lukemia. Gyne sanoi, että kunhan arvot ovat kohdallaan, niin pitäisi taas tärpätä, mutta kieltämättä odottavan aika on pitkä, kun yli vuosi ollaan kuopusta toivottu : (
Toivossa on hyvä elää!
Kommentit (2)
Täällä kanssa yks kilpparivajarista kärsivä yrittäjä. Minulla tuo vaiva todettiin jo aivan nuorena joten lääkitys on ollut päällä jo monen monta vuotta ja arvot aina olleet hyvät, viimeisin tarkistus olis n. 3viikkoa sitten ja silloinkin ok. Tällä kertaa määrättiin siksi, koska marraskuun menkat jäivät tulematta ja nyt joulukuunkin menkat ovat myöhässä. Eli siis tuosta ei ainakaan johdu. Nyt joudun todennäköisesti muihin hormonikokeisiin kunhan otan yhteyden tk:hon. Ja todellakin suosittelet lämpimästi, että kannattaa tarkistuttaa ne kilppariarvot varsinkin jos lasta yrittää.
Raskaanakaan en siis ole, labran virtsatesti nega ja kotonakin tehdyt näyttää - . Mutta pitää myös muistaa se ettei se ole este lapsensaannille, siskollanikin on sama sairaus ja hänellä 2 lasta.
Hmm...Olisikohan tuo sitten meilläkin. Nyt on aloitettu tutkimukset ja kaikki tarvittavat kokeet otettu.
Mullakin on kierto ollut ihan älytön välillä ja vähän aikaa sitten se laitettiin teroluteilla kohdilleen mutta taas alkaa venyä :(. Oviksen oon tässä puolen vuoden aikana bongannu 2 kertaa, että ei hyvältä vaikuta.
Joulun jälkeen sitten tulokset tulee nin ollaan vähän viisaampia.