Laakiksessa opiskelleita tai opiskelevia? Kuinka vaikeaa on paasta? Paljonko luit? Onko taysin mahdotonta paasat, jos lukiossa ei ole lukenut fysiikkaa tai kemiaa ja nyt alottaisi
Kommentit (5)
pääsykoekirjatkin on muuttuneet niin kovasti. Mutta itse olen pyrkinyt kahdesti ja päässyt kahdesti (tiedän, kuulostaa oudolta, mutta näin on!). Luin lukiossa kemian ja fysiikan, pääsykokeissa en vastannut fysiikkaan (tuolloin se ei ollut pakollista, sai valita). Kävin kemian preppauskurssian ja siellä se kemia oikeastaan vasta aukeni, lukiossa ei niinkään. Sillä ei ole mitään väliä milloin opettelet aineet, jos vaan opit ne.
Siinä mielessä komppaan edellistä (en muista numeroa) että mieti vielä tarkkaan. Itse toivon että olisin valinnut toisin, rankkaa on.
sitkeällä kevään lukemissessiolla ovat päässeet sisään. Mutta pikemminkin ihmetyttää, miksi haluat lääketieteelliseen, jos fysiikka ja kemia olivat out lukiossa...?
kylla toitotettiin eka syksyna kovasti, kuinka olemme valiojoukkoa, kun olimme paasseet opiskelemaan :-). Omasta valmistumisesta tulee kevaalla jo 9 v.
ILMAN valemmuskursseja tmv. Tosin aloitti lukemisen jo varmaan vuotta ennen pääsykokeita, oli lukiossa satsannut kemiaan ja kirjoitti kirjoituksissa niin, että abi keväälle ei jäänyt tyyliin kun ruotsi&englanti =muut oli kirjoittanut =pystyi lukemaan pääsykokeisiin hyvin.
Toinen kaveri taa haki viisi kertaa, viidennellä siis pääsi sisään. Vaikka oli " kympin oppilas" lukiossa, niin vasta kolme valmennuskurssia avasi tien ko. opinahjoon. (Ensimmäiset kaksi hakukertaa luki siis vain kotona, ja hän todella siis luki, ei ollut lukevinaan...)
Mutta mieti vielä, kiinnostaako ala sinua. Itse en koskaan voisi kuvitella koittelevani miesten eturauhasia, hirttäväni peräpukamia ja tutkivani haisevaa pultasaria... Eli työ ei ole niinkuin tv-sarjoissa, vaan ajoittain todellakin brutaalia ja " oksettavaa" , mitä ei potilaalle tietenkään saa näyttää.
Ja vaikka hakeutuisit myöhemmin " siistiin työhön" niin tietyt harjoittelujaksot ymv. on käytävä läpi.