Mies tienaa 4000 e/kk, minä 1500, voimmeko ostaa asuntoa pk-seudulta?
Mistä löytyisi näillä tuloilla perheellemme hyvä kolmio/neliö pk-seudulta, vai onko parempi suosiolla mennä vuokralle, kun ei ole varaa omaan?
Kommentit (9)
myytiin neliö, josta saatiin hyvä hinta. isoa taloa kaivattiin, mutta hinnat päättömät pk-seudulla. suhte edullisella vuokralla saatiin sitten okt hyvältä paikalta. asumiskuluja nyt vähemmän kuin omistusasennossa ( no, pankinhan sekin on sellaset 25 vuotta..)
me ei uskallettu ottaa mitään 250.000-300.000 euron lainaa, sillä USA:ssa tapahtuu nyt kaikenlaista ja lama saattaa olla ovella. korot voivat nousta jne.
mun liksa on 2000e, miehen 4500e. vuokra 1100e. hyvin pärjätään ja jää rahaa muuhunkin elämiseen!
odotellaan siis, että talojen hinnat tippuu ja katellaan sitten rauhassa uudelleen. nyt on järjetöntä ostaaa taloa, sillä hinnat ovat naurettavat. vielä 4-5 vuotta sitten olisimme näillä tuloilla saaneet talon pk-seudulta, nyt emme.
133000e. Maksan joka kuukausi 1000e asunnosta. 735 e pankkiin ja 250e yhtiövastiketta.
Kun teitä on kaksi niin varmasti pystytte ostamaan. Meitäkin oli kaksi kun ostettiin, nyt olen yksin vastuussa asunnosta ja lainasta.
Jos vaikka lyhennätte kuukaudessa 900 euroa ja siihen korot + yhtiövastike päälle, niin jää vielä rahaa käyttöönkin. Kannattaa ottaa tasalyhennyksin, eli joka kuukausi tuo sama ja pääoman vähentyessä korkojen osuus alkaa laskea. Takaisinmaksuaika on silloin esim. 200 000 euron lainassa 200 000 euroa jaettuna 900, joka on noin 18 ja puoli vuotta. 4,75 prosentin korolla ensimmäinen erä olisi noin 1350 euroa (reaalikorko 4.9) laskettuna op:n lainalaskurilla. Siihen sitten 200 euroa yhtiövastiketta tekee n. 1500 euroa kuukaudessa. Ei kuulosta pahalta, onhan teidän jossakin elettävä 18 vuodenkin kuluttua, siihen mennessä olette voineet jo kämpän myydä vaikka voitolla ja ostaa isomman. Aina saatte oman rahanne sitten mukaan seuraavan asunnon pohjakassaksi. Siitä vaan neuvottelemaan.
mies tienaa 3900, minä 2500 ja omistamme asunnon, josta pitäisi tulla kaiken järjen mukaan vähintään 30 000 e voittoa. no, ollaan katseltu ahkerasti asuntoja ja todettu, ettei meillä ole varaa suurempaan!
eilen viimeksi nakeltiin lainalaskuuriin n. 170 000 e:n lainasummia. kokeilkaas itse, millaisia summia tasalyhennyksellä ja 20 vuoden laina-ajalla tulee. lisätkää päälle vastike: hip hei. muutetaan kaikki lappiin tai kainuuseen. ja hei, tolla 200 000 neliö pääkaupunkiseudulla? taitaa olla villi uni vain kun suurempaan lainaan emme suostu.
alkaa muuten pipo kiristää näitten hintojen kanssa...
paikka, juna-asema lähellä, isot kaupat ja kauppakeskukset lähellä, luontoa jne.
Etuovikin antaa alle 200 000 neiötä 39 kpl Helsingistä
Meillä on tulot 3000 + 3600 eikä yhtään säästöjä. Opintolainat on just saatu maksettua pois. Kolmiota (väh. 75 m2) sellaisesta paikasta Helsingissä jossa ei tartte omaa autoa ei ole nyt meidän mielestä mitään järkeä ostaa.
Lainaa sain, vaikka yksin ostinkin. Mun mielestä parempi vaihtoehto kun vuokra-asunto. Katelkaa Hitas-asuntoja, ne on halvempia.