5-vuotiaan jatkuva kiukkuilu. Elämä takkuaa kaikessa. Apuja?
5 vuotta täyttänyt poikani on kotihoidossa, koska hoidan nuorempia sisaruksia kotona. Käy kerhoissa, naapurustossa ei poikaseuraa ole. Tämä syksy on sairasteltu kovasti ja en ole nuorempien lasten kanssa useinkaan ulos päässyt. (kuumetta,korvatulehdusta jne.) 5-vuotiaskaan ei viitsi ulos mennä yksinään.
Viimeinen kk on ollut tosi hankala. Itkua, nurinaa, riitaa ja marinaa. Mikään ei huvita, mikään ei käy. Yritän antaa positiivista palautetta ja huomiota. 2h päivässä poika saa henkilökohtaista huomiota, kun pienemmät nukkuvat. Silloin luetaan leikitään askarrellaan jne.
Kerhotkin on alkaneet häntä nyt kyllästyttämään. " ei huvita" linja alkaa jo hieman minua äitinä huolestuttamaan. Kun kaikki on yhtä naama nurinpäin oloa.
Mutta silti elämä tuppaa olemaan pienempien sisarusten kanssa riitelyä, raivostumista pikkuasioista jne.
Mikä avuksi?
Kommentit (8)
Päästä toinen päiväkotiin tai johonkin kunnon kerhoon. 5 pvä/viikko ja useita tunteja kerralla (4 h), niin johan hänellekin tulee elämään jotain toimintaa.
Niin se vain on, että lapset kaipaavat ikäistään seuraa riittävästi. Kotihoito on todettu parhaaksi vaihtoehdoksi alle 3-vuotiaalle, mutta sitä vanhempi tarvitsee jo kunnolla ikäistään seuraa ja aktiviteetteja.
Muissa länsimaissa 5-vuotiaan hoito on ilmaista, kun silloin alkaa joko koulu tai eskari. Harmi, ettei Suomessa ole lähdetty ajamaan tätä.
Tosin osasyy on varmaan kuukauden ikäinen pikkusisarus, mutta toinen syy on varmaan uhmaikä. Poika on hoidossa 3-5 päivää viikossa (joten saa ikäistään seuraa). Välillä on päiviä, kun pitää kotona ja hoidossa kiukutella kaikesta. Olen ajatellut sen liittyvän normaaliin kasvuun eli poika kokeilee rajojaan: miten pitkälle minä itse voin päättää mitä teen, syön, leikin tai milloin menen nukkumaan jne.
Kyllä muakin harmittaa kiukuttelu ja välillä jatkuva pojan komentaminen, mutta hoidossa ainakin totesivat asian olevan ihan normaalia kasvua (ja osaltaan siis varmaan sisaruksen mukanaan tuomien muutosten läpikäymistä). Voimia sulle.
Päivähoidon ohjaaja sanoi, että koska olen nuorempien kanssa kotona en tule hoitopaikkaa saamaan. Niitä kun ei meinaa riittää työssäkäyvienkään lapsille.
Kerhoja ei ole kuin 2x vkossa.
t. ap
Monissa paikossa niissä juuri käyvät ne lapset, joiden äidit on kotona pienemmän kanssa. Näin ainakin täällä Turussa. Hinta oli muistaakseni 30 euroa lukukausi ja kerhoaika 2 päivänä 3 tuntia kerrallaan. Omat eväät piti ottaa mukaan.
Vierailija:
Monissa paikossa niissä juuri käyvät ne lapset, joiden äidit on kotona pienemmän kanssa. Näin ainakin täällä Turussa. Hinta oli muistaakseni 30 euroa lukukausi ja kerhoaika 2 päivänä 3 tuntia kerrallaan. Omat eväät piti ottaa mukaan.
kaveritkin on tärkeitä. päiväkotiin laittaisin ja pakottaisin antamaan paikan. nimittäin päivähoito oikeus on, senkus laitat paperit sisään. mitään ei tarvi kysellä. kyselijöille voi sanoa mitä tahansa. mammat sitten uskovat päiväkodin valehtelevia tätejä.
eikö lapset saa kiukutella...