*** LOKAKUISET MA-KE****
Kommentit (21)
Tällä viikolla tapahtuu...
On neuvolalääkäri ja ristiäiset. Saa nähdä onko meidän tyttö kasvanut. Minusta tuntuu ettei maitoa tule nyt oikeen hyvin, pitäisi lypsää. En ehdi sitä tekemään..stressi iskee ja se vähentää maidon tuloa. Missä tämä aika kuluu oikeen mulla?
Vauva nukkui viime yönmelko hyvin, kahdella syötöllä muistaakseni. Isommat tytöt tuli nukkumaan myös mun viereen. Eli ahdasta oli kun kolme " tyttöstä" nukuttiin samassa sängyssä ja yksi patjalla. Hih!
Masuvaivoja on vauvalla enimmäkseen iltapäivällä ja illalla + iltalevottomuus muutenkin (yliväsymys). Eilen tuli käytyä piiitkällä kävelylenkillä, jalat oli kipeenä illalla sitten. Tänään meinasin lähtee vauvan kanssa vaunuilla kaupungilla käymään. Saa nähdä kuinka reissu sujuu, kun ei kauheesti viihdy vaunuissa. Vauhti kun hiljenee tai loppuu, alkaa huutamaan.
Joo, pitäsköhän lopetella kun ei tässä varsinaista asiaa oo oikeen. Hyvää päivän jatkoa.
Miranneli
heippa kaikille
meillä ei oikein mennyt viikonloppu putkeen, eka perjantaina käytiin kylässä ja tyttö oli tosi levoton, vaikka on yleensä oikein kiltisti. Isän syli ei kelvannut ollenkaan. rauhoittui vaan mulla ja siinäkin nyyhki. Ja eka kun soitimme kyläpaikan ovikelloa, niin kuulimme että heidän pari vuotias oli oksentanut 3 min sitten. Me sit kuitenkin mentiin sinne kun oltiin jo ovella (iso virhe).
Mies loukkaantui vauvalle siitä että se ei rauhoittunut hänen sylissä ollenkaan, ja kun itku jatkui illalla kotona ja hän yritti rauhoittaa vauvaa eikä se auttanut niin hän sanoi vauvalle rumasti. Tästä mä suutuin, ja sanoin että meidän perheessä ei puhuta noin kenellekään. Että vauva toimii tällä hetkellä vaistojensa varassa, ja jos mahaan koskee tai on joku hätä niin silloin ei riitä isän syli rauhoittamaan. Sama homma jatkui lauantaina, itkua ja levottomuutta illalla ja isä ei kelvannut ollenkaan. Harmittaa tosi paljon, kun nyt on isällä ja tytöllä mennyt tosi hyvin jo pari viikkoa. En tiedä, pitäisikö isän alkaa syöttään iltaisin korviketta tytölle tai jotain että tyttö kokisi isän turvallisemmaksi. Nythän me ollaan täysimetyksellä.
Sitten meillä oli yövieraita pe-la ja la-su, mikä oli ihan perseestä koska meillä on täällä kakkossunnossa vaan 60 neliötä. ja vielä kun v auva huusi niin olipa tosi rentouttava viikonloppu.
No aina paranee, la ja su välisenä yönä mies alkoi oksentamaa eli sai sieltä kyläpaikasta taudin. Hänen piti vieä mennä päivystämään töihin klo 8 seuraavaksi 24 tunniksi. Hän sai lykättyä sen klo 10, mutta joutui siis lähteen sinne oksennustaudissa. Mä olin paniikissa että jos vauva saa sen taudin, mutta toistaiseksi mina ja vauva ollaan oltu terveitä. Itse mietin, että vauvan huuto pe ja la saattoi aiheutua siitä mahapöpöstä.
Eilinen oli sit jo ok, oltiin kahdestaan mutta tyttö ei huutanut kuin 5 min illalla. Ja nyt oli 5 tunnin syöttöväli yöllä! Mä syötin molemmat rinnat sille viimeisellä syötöllä (pidin pienen tauon välissä) ja eka syöttöväli oli siis 5 tuntia (tosin mä nukuin siitä vaan 2,5). Seuraavakin syöttöväli oli 3 tuntia Toivottavasti ne pysyykin pitempänä tästä eteenpäin.
Ehkäisy: mulla siis minipilerit.
Toivottavasi Sunshinen baby on jo terve.
Kiva että Joachimin yöt on alkaneet sujua!
riza tyttö 6 vko
meillä käytössä baby björnin rintareppu. Tyttö viihtyy siinä vaihtelevasti, välillä tosi hyvin, esim tänä aamuna olen syönyt aamupalan,. lukenut lehden, föönannut tukan ja meikannut tenava repussa. Hartiat tästä tulee kyllä kipeeksi tunnin jälkeen. Mutta silti musta hyvä juttu.
Moi vaan,
Riza74:Tylsä toi teidän vkl, toivottavasti loppujengi säästyi vatsataudilta. Tota oksutautia tuntuu olevan ihan hirmusti liikkeellä ja mekin koitetaan nyt urakalla vältellä pöpöpaikkoja. Ei oikein nappais nyt toi lisäsairastelu..
Eli poika on flunssastaan toipumaan päin, vaikka la-su yönä tuli takapakkia ja lämpöä taas pukkasi päälle. Muutenkin natiaisen nenu on ihan täynnä limaa ja hengitys rohisee kuin vanha veturi. Imetys edelleen tosi taistelua kun poika koittaa tsempata yhtäaikaisen imemisen ja hengityksen välillä. Täytyis se nenä-friida saada hommatuksi sieltä apoteekista.
Stressaa ihan hurjasti noi tämän lauantain ristiäiset. Paitsi että tilaamani kattaustarvikkeet eivät saapuneetkaan ja kaikki tarjottavat vielä miettimättä, niin eniten huolestuttaa vieraat ja heidän käytös. Tulossa mun vanhemmat ja sekalainen seurakunta sukulaisia, jotka eivät siedä toisiaan ja luultavasti käyttäytyvät sen mukaan. Olen yrittänyt tankuttaa n. 24 vuotta sitten eronneille vanhemmilleni josko voisivat olla aikuisia ja unohtaa nahistelunsa edes 1. lapsenlapsensa ristiäisten ajaksi mutta pahaa pelkään.. naurettavaa! Saas nähä. Toivoisin koko kemujen olevan jo ohi ja mielummin odottaisin joulua tulevaksi!
Jouluinen fiilis kyllä ihan hakusessa kun ulkona sataa vettä ja keli on apean harmaa. Kai tästä joku ulkoilu täytyis saada aikaiseksi ja happea hengitettyä koko poppoon. Onkin ainut päivä, jolle ei ole buukattuna ohjelmaa. Loppuviikko on huisia lentoa paikasta toiseen!
Rintarepusta vielä. Meilläkin toi Babybjörnin reppu ja pikkumies roikkuu mukana ihan mielentilasta riippuen. Välillä sammuu kuin saunalyhty ja nauttii hengailusta, joskus taas yhtä huutoa alusta alkaen. Auttaa viihtymistä jos äiti jammaa rajusti ja pomppii kuin mielipuoli ympäri kämppää! ;)
s+poitsu (vielä nimetön) melkis 7 vk
ja Rizalla näytti olevan aika karmea, otan osaa. Toivottavasti säästyt vauvan kanssa taudilta! Pienten vauvojen kanssa nuo pöpöt on ärsyttäviä, meidänkin poju sai nuhan 3 viikkoisena.
Sunshine79, munkin vanhemmat on eronneet jo hamassa menneisyydessä mutta olivat sentään esikoisen ristiäisissä ihan kunnolla. Eivät ole puhe- tai missään muissakaan väleissä, hyvä kun tervehtivät toisiaan kaupungilla. Mun isä ei sitten tullut tän toisen lapsukaisemme ristiäisiin kun mun äiti tuli. Tosin voi johtua siitä että viimeksi järkättiin juhlat pohjoisessa mun kotipaikkakunnalla (isä ja äiti asuvat siellä) ja nyt nämä juhlat täällä pk-seudulla eikä mun isä ole mikään innokas matkustelija tosiaankaan.
Viikonloppu tosiaan meni hujauksessa. Käytiin jouluostoksilla ja olen jouluihmisenä jo paketoinut kaikki :-D. Hirveä morkkis, olen raivonnut esikoiselle lähes koko viikonlopun pienimmistäkin asioista. Enkä ole edes väsynyt, poika on ollut nyt neljä yötä 1 syötöllä! Nukkumaan 22-22.30, herännyt 5-6 syömään ja jatkanut unia vielä 9 asti. En käsitä mikä mua risoo, mieskin ihmettelee että miksi keuhkoan joka asiasta. Esikoisella on kyllä menossa tosi paha uhmiskausi, tekee kaiken juuri päinvastoin kuin on sanottu. Silti, minä olen aikuinen ja hän 4 v.... Pitää vissiin opetella laskemaan kymmeneen...
Tänään ajattelin mennä kokeilemaan kuntosalia ekan kerran! En tosin tiedä uskallanko vatsalihaksia vielä treenata mutta jalkoja, selkää ja käsiä aion kyllä treenata. Vieläkin on niskahartian seutu jumissa, johtuu pojan kantelemisesta ja röyhtäyttämisestä olkapäällä.
Mukavaa alkanutta viikkoa ja hyviä vointeja!
Yrjö ja Veikka 9 vkoa
Aluksi omaa hehkutusta. Vauva nukkui omassa sängyssä vime yön klo 23.15-07.00 ja söi vain kerran. En voi uskoa todeksi kun viikko sitten söi parikin kertaa tunnissa. Illalla kuitenkin huusi masuvaivoja pari tuntia kurkku suorana ja sain hirvittävän päänsäryn ja manailin sängyssä miehelle että taitaa olla h.moinen yö edessä. Mutta vauva yllätti !!!!
Tänään sitten tulee vyöhyketerapeutti kotikäynnille. Vähän on skeptinen suhtautuminen kun esikoinen kävi myös aikoinaan vyöhyketerapiassa (paha ummetus) mutta ei saanut siitä apua.
Aamupäivällä kävimme otattamassa esikoiselle infulenssarokotteen kakkososan. Toivotaan että tällä kertaa selviämme ilman jälkiseuraamuksia.
Vipinää on kerrakseen täälä viikolla. Juhlimme esikoisen synttäreitä. Vaikka olemme pyytäneet neljä kaveria perheineen sekä kummit niin laskin että aikuisia ja lapsia on yhteensä 25. Sunnuntaina vietämme ristiäisiä ja kun isovanhemmat ja sisarrukset ovat paikalla niin juhlimme esikoisen synttäreitä myös samalla. Isovanhemmat ja sisarrukset kun asuvat eri paikkakunnalla niin heidän ei tarvitse ajaa samalla viikolla kahta kertaa meille.
Imetypaitag: Esikoisen imetysaikana käytin ahkeraan (boob suosikkimerkkini) mutta nyt käytän ihan tavallisia paitoja lukuunottamatta paria imetystoppia joita käytän esim. villatakin tai kauluspaidan alla.
Jokos teillä muilla on joululahjat hankittu? Itse olen hankkinut lähes kaiken. Miehen kanssa sovimme ettemme hanki toisillemme mitään. Säästyy turhat mietinnät ja rahat. Uusi rakenteilla oleva kotimme kuitenkin nielee rahaa koko ajan ja on sitten kiva ostella sinne jotain uutta. Kummilapsia (4) ja kavereiden lapsia (8) muistamme paketeilla.
Omat lapsemme ovat isovanhempien ainoita lapsenlapsia ja paketteja tulee reilusti vaikka olen sanonut että muutama (tarpeellinen, toivottu) lahja riittää.
Ostatteko itse vauvalle joululahjoja? Ihan esikoisen pukkiuskottavuuden vuoksi ostin vauvalle myyräpehmolelun kun esikoinen sanoi vauvalle että jos itket paljon saat risuja mutta jos olet kiltti saat myyräpehmon. En tiedä mistä keksi jutun mutta nyt on myyräpehmo hankittuna=).
Vauveli heräsi, esikoinen jatkaa unia.
-J (ja sori taas miljoonat kirjoitusvirheet, en lue tekstiä koskaan)
tässä mietiskellyt että kumpaakohan pinoon pitäis kirjotella marraskuisiin vai tänne lokakuisiin. odotus-puolella kirjottelin marraskuisissa, mutta typykkä päätti tulla lokakuussa :) eli vähän tällainen väliin putoaja olen.
mutta jos vain joukoon mahtuu niin... voisin vaikka hieman esittäytyäkkin. meidän perheeseen kuuluu -04 syntynyt poika ja tämä 30.10. maailmaan tupsahtanut typykkä, minä ja mies.
itsestäni sen verran että kosmetologiksi pitäisi tässä äippäloman jälkeen valmistua vihdoin ja viimein (molemmat lapset tehnyt opiskelu aikana niin hieman kestänyt valmistuminen) tosin raskausaikana jymähdin harjoittelusta töihin apteekkiin kosmetiikka ja luontaistuote puolelle. ja sinne myös tod. näk. palailen sitten joskus töihin taas.
elukoita ei valitettavasti (tai no tällä hetkellä onneksi) ole ja harrastuksetkin on 5vuotta sitten jääneet unholaan kun helsinkiin muutin (niin helsingissä siis asutaan) mutta sitä ennen hepoiset ja ratsastus vei vapaa-ajasta ison osan jostain ala-asteen nurkilta alkaen. ypäjälläkin tuli opiskeltua myös näissä merkeissä.
mitäs muuta. noh, eiköhän tässä tältä erää jonkin taustoja riittämiin tältä erää.
freya ja typy 6vko
piti sanomani että Yrjölunnin esikoiselle raivoaminen kuulosti niin tututa. täälä oli sama homma. tosin ite oon vaan niin hemmetin väsyny että pienetki vastaan sanomiset ja vastoin käymiset käynnistää raivo ja itku tulvan.
unet on aika vähäisiä vaikka teoriassa meillä ei herätäkkään kuin kahdesti yöllä, mutta kun se yö alkaa tytön mielestä kello kolmelta ja sitä ennen joko ollaan niin yltiöseurallisella tuulella tai masuvaivoissa tai nälkäisempi kuin venäjän armeija. viikonloppuna sitte tietenkin nukku kyllä hyvin ja pitkiä pätkiä kun mies olis hoitanu syötöt...tosin silti edelleen oon kuoleman väsynyt.
jouluostokset meillä hoidetaan ens viikonloppuna kun mun vanhemmat tulee kattoo pirpanoita päiväks. saadaan rauhassa ostoskella eikä tarvii salaa esikoiselta ostella tai yrittää mahtua ruuhkaan rattaiden kaa.
ehkäsyä oon miettiny enkä pääse puusta pitkälle. haluisin jonkun jota ei tarttis muistaa joka päivä, mutta mutta... ongelmana on se että mulla on muutenkin aika kovat menkkakivut ja runsaat vuodot että sekin rajaa joitain pois, mm. kierukan. aikasemmin oli ehkäsyruiske käytössä ja tykkäsin siitä tavallaan tosi paljon, oli niin helppo, mutta mielialan ja migreenin ei voi sanoa olleen helppoja. noh, jos en muuta keksi ni kokeilen varmaan implanttia... tai otan pillerit... tai alan selibaattiin, ainakin halujen puolesta olis helppoa.
onks muillaki vielä halut ihan tipotiessään? eilen tuli tosi kakka olo kun kaikki miehen hellyyden osotuksetkin ahdisti. ja sitten ku mies huomas että mulla huono fiilis ni koitti saada oloa paremmaksi halailemalla ja suukottelemalla kahta kauheemmin ja mua ahdisti kahta kauheemmin ja siinähän sitä sitten oltiin. enkä pysty sanomaan hänelle että mua tällä hetkellä ahdistaa kaikki tuollainen kun tiedän että se tuntuu miehestä pahalta...
toisaalta oon alkanu ite miettimään että onkohan mulla taas joku raskauden jälkeinen masennus päällä kun on toi mieli niin maassa jatkuvasti. yritin neuvolassa ottaa puheeksikin sen että oon tosi väsyny myös henkisesti ja mitä sai vastaukseksi? se on ihan yleistä että väsyttää kun joutuu heräilee öisin. terkkari käsitti että oon vain univäsyny. en sitten jaksanu yrittää edes alkaa selittää enempää, eikä kyllä huvittanutkaan kun tuntuu ettei niitä kiinnosta kuitenkaan. kai tää sit on normaalia...
jaha. ja kahvi loppu taas.
freya ja edelleen pirpana 6vko
Täällä on yö mennyt hyvin, ja eilen tyttö nukkui vaunuissakin kivasti ja levollisesti, tänään sitten ei: samaa vanhaa tuttua kuin pojan kanssa aikoinaan: vaunuissa ulkona huutaa 10-20 min välein raivon partaalle, ei auta vaunujen työntely eikä heijaus, ei ole kylmä eikä kuuma, uniaika olis kuitenkin ja sisällä sitten nukkuu vaikka niissä vaunuissa kunhan ne on vedetty tuulikaappiin eikä ole ulkona. Ja minä olen sitä mieltä että vauvat NUKKUU ULKONA joka päivä, ei sisällä. Puhumattakaan et oma hermo menee kun ei mitään voi tehdä muutakuin olla passissa et koska se taas huutaa ja roikkua ovenraossa tai vetää tuonne räntäkeliin nopeasti toppahaalarit ja jättää vanhemmat lapset yksinään sisälle. Kiitos kun sain valittaa!
Keno: meil BabyBjörn ja Ergo -reput ja ainakin ovat meillä toimineet tosi loistavasta, sekä sisällä että ulkona. Mielestäni on tosi kiva et saa kädet vapaaksi ja vauva on mukana. Kantoliina olis varmaan vauvalle parempi, BB:ssä kun vauva kuitenkin " istuu" selkärangallaan" joten sitä ei suositella käytettäväksi kovin kauaa kerrallaan, siis pientä vauvaa. Mutta vauvat on kyllä ainakin viihtyneet hyvin kun ovat kyydissä, ja nukkuvcatkin repussa vaik monta tuntia vs. mitä kerroin vaunuissa nukkumisesta...
Freya! Tervetuloa lokalutusiin! Sinäkö synnytyspalstalla kysyit että supistuksia tuli säännöllisesti muutaman tunnin ja loppuivat kokonaan kesken? Minä vastasin ainakin silloin omista kokemuksistani, ja muistan että jäin miettimään että MITÄ SULLE TAPAHTUI? :-)
Jatkuivatko samana päivänä vai syntyikö vauva myöhemmin?
Mun kolmas synnytys menikin sitten eri kaavalla kuin kaksi ekaa, eli tiesin jo ennen ekaa supistusta että lähden kohta synnyttämään, ja kun eka supistus tuli, siitä meni 2,5 tuntia kun tyttö oli syntynyt, eikä tarvinnut jäädä ennakkotunteestakaan ihmettelemään että jatkuuko supistukset tänään vai ensi viikolla:-D
Nyt ikkunanpesuun et saa kyntteliköt ikkuinoille!
terkuin DorisDay ja pikkuneiti 5vk
PS Juu minä tosiaan en eläisi ilman imetyspaitoja, niinkuin Suhnikin sanoi, olen varautunut imettämään yhtä lailla yli 1,5 vuotta, joten ihan kiva että on käytännöllisiä vaatteita eikä tartte aina miettiä miten virittää että saa rinnan esille nopeasti ja huomaamattomasti.. Boobin nimeen minäkin vannon.
Se olis sit kait joulukuu, aika menee vauhdilla. Minuu alkaa kyllä pikkuhiljaa ahistamaan ihan oikeesti tää pimeys. Ja suorastaan v#%¤@taa, kun nytteki tuolla ulkona on ihan karsee ilma. Loskaa, kuraa, jäätä jokapaikassa. Lähde siinä sitten lenkille. Arggh! No, tästä suivaantuneena sain vihdoin aikaseksi varata kuntosaliohjaukseen ajan. Olishan mulla noita aiempien vuosien saliohjelmia itelläniki vinopino, mutta on se kiva kuitenki synnytyksen jälkeen saada ihan asiantuntijan ohjauksen, että mitä nyt kannattaa tehdä ja mitä välttää tekemästä.Mulla kun menee vähän ihmettelyks muuten toi treenaaminen.. No, mut anyway, aloin taas jaarittelemaan. Onneks ollaan siis kuitenki kevättä kohti menossa, tai talvi ainaki kohta toivottavasti tulee ja sitä myötä lunta ja vähän valoakin tähän harmauteen.
IMETYSPAITOJA löytyy mulla 2 kpl, lyhyt- sekä pitkähihainen, Boob-merkkisiä ovat. Esikoisen aikana en niihin vielä raaskinu rahaa laittaa, mutta nyt ajattelin, että pakko hankkia jonkunlaiset, lähinnä " julkista" imettämistä varten, tai ettei se olis niin julkista. ;) Kotioloissa mulla on käytössä löysiä t-paitoja tai sitten olkaintoppeja yhdistettynä neuletakkeihin. Kyllähän sitä pärjäs ilmanki imetyspaitaa, mutta on toi imetys nyt kuitenki vähän rennompaa, kun ei tarvi mitään ihme takki-/harsoviritelmiä väsätä näkösuojaksi, jos vaikka joskus kaupungilla sattuukin vauvalla tulemaan nälkä. Ton Boob-paidan kun saa melkeinpä viriteltyä niin, ettei ees koko tissiäkään näy yhtään.
Freyalle tervetuloa mukaan jutustelemaan!
Mulla kyllä halut on palautunu ihan entiselleen, mutta iltaisin valitettavasti väsymys vie kuitenki liian usein voiton sänkyyn kaatuessa :(
Meillä huudetaan edelleen iltaisin väsymystä. Klo 19 maissa aletaan aina tytön iltapesuille samojen rutiinien kera lähes joka päivä (jos ei satuta olemaan reissussa jossain) ja, kun tyttö osoittaa väsymisen merkkejä, hänet laitetaan sänkyynsä nukkumaan. Jos ei oo ehtiny yliväsyksi, niin sitten hää saattaa torkahtaakin hetkeksi,mutta jossain vaiheessa se huuto alkaa kuitenki, tuttia saa käydä nostamassa jatkuvasti tai muuten rauhoittelemassa. Sitten nukahtaa joko heti kohta viimeisen syötön jälkeen, mikä usein on noin klo 20.30-21 tai sitten saattaa huutaa vielä sen jälkeenkin. Klo 22 mennessä onneksi usein jo nukkuu, mutta kyllä silti välillä rassaa tuo huuto. Mutta eiköhän tuo tuosta helpota, kun alkaa 3 kk:n ikä lähestymään, käsien kontrolli paranemaan ja oman kehon hahmotus muutenkin, valveillaoloaika lisääntymään ja päiviin löytymään selkeämpi rytmi. Muuten kyllä neiti on oikein hyväntuulinen ja nykyisin jo oikea hymytyttö!
S ja tyttö 10 vk
..ja en koskaan tässä vaiheessa muista, mistä on keskusteltu... Itsekkäästi tulee siis lähinnä jauhettua omaa napaa...
Pari teemaa tulee kuitenkin mieleen: Ekoilu; meillä kestoillaan. Olen suorastaan vimmassa väsännyt vaippoja ennen esikoisen syntymää. Tosin nyt esikoisen vaipat jääneet pieneksi ja vielä ei ole ehtinyt tekemään seuraavaa kokoa. Tänään kävin sentään ostamassa tarvikkeita, joten joskohan lähiaikoina...
Imetys; mulla on kaksi imetyspaitaa, mutta kolmannen hankintaa suunnittelen. Esittelen aika suvereenisti " sulojani" , sillä en liiku kamalasti julkisilla paikoilla ja useimmat kyläpaikkani suhtautuvat hyvinkin suopeasti ja suvaitsevaisesti imetykseen. Ei siis haittaa, että raskausarvet ja vatsamakkarat näkyy.
Sit siihen omaan napaan: Meillä myös esikoinen saa valitettavasti kuulla kunniansa ihan turhistakin asioista :( En käsitä, että miten tämä yöheräily ottaa nyt näin lujille, sillä periaatteessa saan nukkua ihan ok, sillä pääsääntöisesti meillä on 2 - 3 syöttöä yöllä (yö on 20.00 - 06.00 välinen aika) ja melko usein myös nukahdetaan tissille heti syönnin loputtua -> pääsen siis itsekin nukkumaan pian. Tosin viime yönä valvottiin noin 2.30 - 4.00, mutta esikoinen meni tänään mummille hoitoon, niin sain nukkua aamulla pidempään (noin ysiin saakka). Ehkä tää heräilyyn tottuminen tuntuu siksi niin karulle, kun esikoinen nukkuu nykyisin yleensä tosi hyvin yönsä ja itse on siis ehtinyt jo tottumaan hyvälle... Ja kuinka se yöllä voikaan olla hankalampaa rauhoitella vauvaa ja pysyä itsekin tyynenä!
Ai niin, minä olen myös niitä ilta-ahdistujia. Esikoisen kanssa muutaman ekan viikon ajan itkin joka ilta lähes hysteerisenä, että kuinka me selviämme ja saamme pidettyä lapsemme hengissä... :) Nyt on onneksi vähän lievempää ahdistusta lähinnä siitä, että mitenköhän saan nukuttua ja jaksan sit seuraavan päivän.
freya: Jos kerran itse epäilet masennusta, niin silloin sinulla hyvin todennäköisesti on sitä. Varsinkin, kun kerran kirjoitit epämääräisestä ahdistuksen ja pahan olon tunteesta. Ei kannata kakkamaisen terkkarin takia jäädä ilman apua!
tosin en oo vielä saanu haettua sitä, heti ajattelin kyl mun huonoa selkää, jos se ottaa selkään.
Freya.. mulla on kyllä samoja tuntemuksia sun kans, eikä se pakosta oo masennusta, oon miettyny tätä ajankohtaa synnyttää, pimeä aika, mulla ensimmäinen lapsi, joten odotukset vauva-ajasta olivat vähän toisenlaiset. Vaikka saisin kolmen tunnin pätkän yöllä nukkua silti on väsy ja usein aamuvarhain olen hetken tosi pirteä. Mulla on stressi monesta olemattomasta asiasta, olen tottunut olemaan järjestyksen ihminen, joten kun kaikki jää kesken ja sekaisin niin ahdistaa, mulle on auttanu et pääsen edes hetkeksi pihalle itsekseni nyt aluksi ennenkun oon itse kunnon puolesta kunnossa.
No jatketaan myöhemmin.
Keno + tyttö 1kk
Meillä siis vihdoin alkaisi tuo kuvottavan kamalan ällöttävä kuumetauti olla selätettynä=) Vain yskä muistuttaa, että on taudissa oltu....Ja ehkäpä tämä äidin väsymys ja siitä johtuva ärtymys....
Kukas se olikaan, joka mainitsi, että esikoiselle tulee pajatettua turhista, tunnustan tämän vian myös itsessäni!!! Meillä kun tuo esikoinen 1v9kk kiukkuaa pahenevaa uhmaansa ja nyt tietysti kipeänä, niin mulla ei vaan pinna kestä sitä tällä hetkellä=/ Sovin miehen kanssa, että jos kuulee mun meuhkaavan ihan syyttä suotta, niin sanoo mulle vaan että rauhoitu! Kun siin on sellanen pointti, että jos mies taas rupeaa mulle mesoamaan tuossa tilanteessa, niin soppa on valmis=) Nämä ihanaiset hormonit!
Mutta, mutta.....Auttakaahan naista mäessä! Miten saatte omat vauvanne nukahtamaan yöunille???? Siis heijatteko sylissä? Omassa sängyssä? Rinnalle viereen?? Kun miten voi olla, että jo yhden vauvan on olevinaan hoitanut ja on nyt ihan totaalisen avuton?!?!?!? En haluaisi vauvaa perhepedissä nukuttaa, koska sitten en juuri itse nuku! Ja nyt meidän kaksi edellistä iltaa on ollut aika pers......!!
Nimittäin nukuttelen vauvan syliin, n. klo 19.30 alkaen ja kun on ihan sikeässä unessa nostan omaan sänkyyn. Menee max 10min ja herää huutamaan. On kapalossa, niin että toinen käsi jää vapaaksi, koska muuten alkaa elämääkin isompi huuto. Olen yrittänyt myös sitä, että kun on puoliunessa, nostan omaan sänkyyn, hyräilen ja silittelen, mutta silmät rävähtää apposen auki ja alkaa toivoton kiemurtelu, ähellys ja viimein huuto=(
Olen ihan hukassa muutenkin tämän kaverin kanssa!! En saa rauhoittumaan unille kuin vaunuissa ulos...Alkaa iskeä epätoivo!!! Ja sitten korpeaa asua täällä hevon kukkuluuruussa, kun perheessä vain yksi auto ja julkisilla ei täältä oikein minneen pääse!!!!
Että näin valoisaa täällä tänään!!=/ Onneksi mies on jo päivät töissä, niin ei tarvitse koko aikaa tapella!!!!
Mutta näin....
Kiiuli&pieni ja pippurinen mies 5vk 4vrk
Missäs kaikki?
Meillä oli lastenlääkäri ja sain varuksi jonkin droppireseptin vatsavaivoihin, mutta yritän nyt vielä pärjätä muilla keinoin. Rokostusohjelma alkaa kk päästä ja lupasi rokottaa Suomen ohjelman mukaan. Kiva! Painoa oli tullut noin kilo alle kuukaudessa, melkoista! Pituuttaa oli tullut 7 cm, eli sairaalassa mitattu pituus 50 cm oli liian alhainen, koska 7 cm ei ole mahdollista. Lisäksi ultrassa (?????) katsottiin lapselta lonkan tilanne, tätä ei kai Suomessa tehdä. Huusi vimmatusti, kun se ultratökötti oli niin kylmää...
LIINA JA REPPU Mulla on sekä liina, että reppu. Aluksi kantelin sisällä liinassa, tykkäsi siitä ja nukahti oikeastaan aina siihen. Nyt olen kokeillut Björniä ja tykkää siitäkin. Tänään oltiin ulkonakin Björnin kanssa.
Muutoin ei kummempia.
AJL
Mukaan vaan kaikki uudet ja vanhat! :)
MASENNUKSESTA piti sanomani, että älkää vaan jääkö sen kanssa yksin, se on ihan turhaa! Itse masennuin esikon kanssa kun vaan sitkeästi yritin pärjätä ihan ite, ei tartte auttaa, ja siitähän soppa syntyi... Ja lopulta helpotti hyvinkin nopeasti kun vaan tajusin vihdoin soittaa neuvolaan ja kertoa kuinka ahdistunut olin. Edelleen myös liputan ja painotan kotoa lähtemisen auvoa - menkää kerhoihin ja jumppiin ja mihin tahansa missä tapaa aikuisia ihmisiä! Pienen vauvan kanssa se on helposti vähän hankalaa ja väkinäistäkin, mutta kannattaa!
Meillä vauvan nuha ja yskä pahenevat, voi surkeus. Hitsin hankalaa kun ei voi tuttia syödä, se häntä selvästi harmittaa. Onneksi sentäs rintaa vielä pystyy aika hyvin imemään. Pitää käydä apteeksita ostamassa lisää sitä suolaliuosta (vaikka vois sitä itsekin tehdä, mutta sillä pullolla on helpompi truutata suoraan nenään). Liinassa ja rintarepussa ollaan nyt päikkyjä nukuteltu, on helpompi hengittää.
Joku kyseli nukuttamisesta (sori en muista nimeä, laho pää). Aika usein meidän tyttö nukahtaa rintareppuun jos aloittaa yönsä jo illalla, joskus intoutuu valvomaan ihan yöhön asti ja silloin yleensä viimein taintuu rinnalle sängyssä josta sitten nostan omaan sänkyynsä (onnistuu kun onnistuu, toisinaan ei...). Muutaman kerran on tapahtunut sekin ihme, että on nukahtanut ihan itse omaan sänkyynsä kunhan muutaman kerran olen käynyt tutin nostamassa takaisin suuhun. Mutta nää nukahtamisjutut on (etenkin näin pienillä, mutta myöhemminkin) ihan henkimaailman juttuja, välillä onnistuu helposti ja välillä ei millään. Me käydään nyt esikon (1,5v) kanssa läpi sellaista kautta kun uni ei tule millään, ja saattaa vielä tunnin parin nukkumisenkin jälkeen herätä kukkumaan pariksi tunniksi. Jee...
Joopasta joo. Jotain fiksua mun piti tehdä kun vauva nukkuu, se ei ollut netissä roikkumista... Joten palaillaan taasen!
Vauveli on vielä yöunilla. Taas viime yö valvottiin. Mikä ihme siinä voi olla, että jo syntymästä asti yön parhaimmat tunnit poika valvoo. Ei välttämättä edes itke! Sitten yöt venyy iltapäivään asti. Oon yrittänyt päivän unia rajoittaa ja rauhoittua kotia jne... mutta silti me valvotaan yöllä. Miten saisin rytmin käännettyä??? Yhden käden sormilla varmaan voisi laskea ne yöt tässä kahden kuukauden aikana, jolloin poika on nukkunut 12 - 3 aikaan yöllä.=) Viime yönäkin vielä neljän aikoihin pyöriskeltiin sängyssä. Onneksi on esikoinen kyseessä niin voin nukkua päivällä.
Sunnuntaina kävin eka kertaa hiihtämässä ja eilen kävin salilla. Uuh... tänään varmaan on välipäivän vuoro, niin ei tule hajoitettua paikkoja. Lihakset on kyllä jumissa. Eilen myös lakanat lämpenivät ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen=). Pikkusen oli arkuutta paikoissa, mutta eiköhän se pikkuhiljaa lähde siitä.
Nyt täytyy mennä...
terv. Mi11Mi ja poju 9vk
Tuntuu että muillakin on hieman tota ärsyttävän sitkeää lentsua liikkeellä.
Ite olen ihan puolikuntoinen ja koko ajan kuumeinen olo + räkää tursuaa niin jumalattomasti vaikka mitä tekis/ottais. Ja poika reppana ei tunnu myöskään tointuvan viruksesta. Melkeen hävetti tänään neuvolassa/jälkitarkistuksessa kun kaveri oli niin vuotava, pärskivä ja koriseva. Luulevat että puolialastonna roikutan lapsirukkaa lumihangessa..=( Muuten ei neukkarissa kummempaa. Kasvaa hyvin ja kaikki ok, omista ehkäisyasioista tms. en jaksanut juuri lekurin kanssa lätistä.
Ai joo AJL mainitsi lonkkaultran. Meillä kuulemma väljyyttä lonkissa ja saatiin lähete ultrakuvauksiin. Onko muille sanottu samaa??
NUKUTTAMINEN. Olen tätä itsekin täällä kysellyt sillä meillä kanssa jokailtainen show tuossa hommassa. Omalle sängylle olen nyt yksinkertaisesti sanonut piupaut sillä ihan helkutin sama kuinka sikeessä unessa pojan pinnasänkyynsä pistää niin ihan saletisti kohta ollaan hereillä ja huudetaan julmetusti. Kokeiltu kaikki variaatiot, musat, tassutukset ja kauratyynyt. Eipä vaan toimi tällä tyypillä. Eli perhepetiin nukahdetaan tissille. Ei ehkä se paras vaihtoehto ja ennen vauvaa olin ehdottomasti tätä vastaan, mutta minkäs teet, pakko itekin joskus nukkua-edes vähän ja huonosti! Poika kyllä semmonen venkula että omat unet on mitä on...milloinkohan uskaltaisi ja jaksaisi sen oman sänkyyn opettamisen. Kun kaikilla tutuilla kuulemma toimii niin vallan hyvin ja syliinkään ei koskaan opeteta nukahtamaan. Huokaus.
Tosin ainakin nyt imeminen sujuu ihan viduroilleen kun pojalla nuha ja imetyssessiot vie melkein koko yön, eli antaapi olla vielä kunnes ollaan enemmän voimissamme.
Väsymys ja kipeänä oleminen, plus pojan nuhainen kärttyisyys ajaa tiukille myös parisuhteen kantilta eli räpätettyä tulee puolin ja toisin! Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
Kaikki menee nyt vähän takapakkia tän onnettoman taudin seurauksena. Sormet ristiin ettei mitään rs-tauteja tai rotaa saada! Harmittaa kun piti jättää rotarokote ottamatta mutta meillä ei mitään saumaa ottaa sitä taloudellisista syistä. pöh.
vähän nuhrusin fiiliksin,
s+poika 7 vk
Täällä ollaan.
Olipas tänään mukava pieni päivälenkki lapsosten kanssa tehdä, kun satoi aivan törkeän isoja lumihiutakeita.
Tosi kaunis keli.
FREYA tervetulmast vaan joukkoon kirjavaan.
Täällä oli ainakin nukuttamisesta ja ehkäisystä asiaa.
EHKÄISYSTÄ:
AJL kyseli.
Minä ajattelin taipua hormonaaliseen ehkäisyyn, kun muuten on se sterilisaatio vaan oikeestaan ainoa vaihtis, jos hormonit hylkää.
Ja näillä tuntemuksilla en todellakaan lopullista päätöstä tee.
Haikeana katselen raskaana olevia naisia kaupoissa jne. et seteraa et seteraa...HUOKAUS, miten RASITTAVAA olla tällainen!!!!!!!!!
NIIIIN, asiaan.
Ajattelin hormonikierukan ruikuttaa jälkitarkastuksessa lääkäriltä, ennekuin menkat alkaa jo.
Siihen asti meillä ei ole mitään, se on niinkuin herran haltuun tyylillä, tuurillahan ne laivatkin seilaa=)
NUKUTTAMISESTA:
Kiiuli kyseli:
Se on niin mystisiä nuo nukkumisasiat, todella!
Ja ihan lapsikohtaista.Toiset on vaan yksinkertaisesti helpompia nukahtamaan ja toiset ei.
Meillä ekan kanssa tein sen " virheen" , että nukutin rinnalle aina ja siirsin nukkuvana sänkyyn/vaunuun.
Nukkui kyllä kuin tukki, vaipatkin pystyi vaikka nukkuvana vaihtamaan, mutta nukahti vain rinnalle!
Myöhemmin tarvittiin vellipullo ja sitten kirjan lukeminen sängyn laidalla ja ja ja...
Toinen alusta asti nukahti kun laittoi tutin suuhun (esikko ei tuttia halunnut) ja laitoin vaan soittorasian soimaan.
seuraavilla kaikilla ollut omia jippoja kapaloa ja keinua..
Mutta tämän herran kohdalla on sama kuin teillä kiiuli.
On niin herkkäuninen ja kun tosiaan ne silmät rävähtää oikein auki.
Ja silti on pikkumies aivan umpiväsyny, niin alkaa sitten tosi levottomaksi.
Kipuaa jaloilla, huitoo käsillä, yrittää kääntyä, haluaa jutella...
Yleensä sijoittunu päivään tuo, mutta nyt illalla meni myöhään, ei auttanu kapalot, tissit, pullot ja tutistakin vaan suuttui.
Meillä ei itke, eikä karju, mutta vaatii kyllä palvelua=/
Ehkä se tästä.
Neuvoksi en osaa muuta sanoa, kun kaikki konstit kehiin vaan=)
Meillä päivällä menee niin tämän vauvan kanssa, että lenkiltä kotiin tullessa ei jää vaunuissa pihaan, vaan nukkuu sisällä.
Minä vaan availen pussit ja puvut.
Ja nukkuu hyvin.Pihalle ei jää, jos siirrän vaunuista pois, toisinaan nukkuu ja toisinaan ei, niin meillä on nyt tuo systeemi=)
En tiedä pitäiskö se illalla toppapuku ympärillä heivata kärryyn tuo pieni herra vai mitä.
Nämä on näitä..
Nyt mentävä.
Tuttiina ja Jooa 6 1/2 vkoa
Tätähän mun piti vielä kommentoida. Elikkäs minulle lääkäri väitti että hormonikierukka vähentää menkkakipuja, ja oikeestaan vie koko menkat usein mennessään. Sitä yksi kaverinikin on hehkuttanut, että ei ole menkkoja oikeen nimeksi enää kun hormonikierukan sai. Itse en ole kovin innoissani hormonaalisesta ehkäisystä mutta kun en juuri nyt lastakaan halua (tulevaisuudessa kuitenkin ehkä?), niin tuon hormonikierukan nyt otan. Lääkäri olisi laittanut sen jo jälkitarkastuksessa, mutta se oli niin pian synnytyksen jälkeen ettei sitten voinutkaan, joten perjantaina sen haen. Ei ole tosiaan menkkoja mullakaan vielä, ja jos menee samalla tavalla kuin esikon jälkeen niin ei olis ennen kesää...
SUNSHINE: Mun kaverin vauvalla oli tuota väljyyttä lonkissa, ja joutui sitten sellaiseen hassuun kokovartalolastaan " sammakkoasentoon" useaksi viikoksi. Aika surkean näköistähän sellainen on, mutta auttaa kuulemma tosi hyvin ja harvoin tarvitsee tuon lastahoidon lisäksi mitään muuta. Vaan eihän se ole ollenkaan sanottua että teidän vauvalle mitään lastaa edes tarvitaan!
Koko muu perhe nukkuu. Olis vaikka mitä tekemistä, ja itsekin vois tietty nukkua, mutta en malta... ;) Kohta ne pitää kyllä herättää ettei mene taas koko yö kukkuessa sitten tuon esikon kanssa. Vielä äkkiä surffailisin vähän hoito-ohjeita vauvan flunssaan. Mites muut olette flunssaista vauvaa hoitaneet? Onko ollut syytä viedä lääkäriin, ja mitä siellä sitten on sanottu? Mietiskelin vaan, kun eipä ne taida mitään tukkoiselle nenälle ja yskälle voida tehdä, vaikka toinen olis miten säälittävä tahansa... :S
Suhni & tyttö (kohta jo 8 viikkoa!)
Uutta pinoa kehiin. Laitoin kolmeksi päiväksi.
Täällä ei kummempia. Juuri kun pääsin kehumasta, että poika vaan nukkuu, niin eilen se vaan valvoi.... No, nukkui sitten hyvin yön, 3 h syöttöväleillä. Eilen oli myös ainoastaan yksi vatsaraivari, valitettavasti oltiin juuri silloin liikenteessä vieraassa paikassa, mutta kyllähän se aikansa huudettuaan hiljeni. Äidille tuli vähintään yhtä hiki kuin pojalle.
Täällä on lempeä joulukuu, lämpöä on lähemmäs +10 C. Eli ihan kauhean paksusti ei tarvitse lasta pukea vaunulenkeille.
Olin ajatellut tänään lähteä katsomaan jouluvaloja keskustaan, mutta ilmeisesti koko päivän on harmaata ja sataa...
Huomenna on eka lastenlääkäri, joka siis täällä vastaa neuvolaseurantaa. Rokotusohjelma alkanee kuitenkin vasta 2 kk iässä, eli kuukauden päästä. Mukava nähdä myös, mitkä pojan mitat ovat nyt.
Jälkitarkastus on vasta joulunalusviikolla.
EHKÄISY Miten olette ajatelleet hoitaa ehkäisyn? Itse ajattelin laitattaa kierukan tässä kohta, joska olen niin hajamielinen, että minipillerit kyllä unohtuvat ottaa.. Jo normaaleilla hormonipillereillä, joita popsin 8v, oli aina ongelmia, jäi päiviä välistä.... Minipillereillähän se on tarkempaa.
AJL + poju 1 kk.