lumityöt?
Mites noi lumityöt raskaana ollessa voiko tehdä vai ei? Mä tänään auttelin vähän tuolla pihalla ja kun lumi oli märkää niin mullahan tais sykkeet nousta aika korkeelle kun sydän niin pompotti. On aika raskasta hommaa. Siksi jäinkin miettimään että voiko niitä tehdä vai ei? Eiks joku sykeraja ollut olemassa?
rv 15+3
Kommentit (13)
Voi olla myös merkki verensokerin laskusta
kyllä vertaisin raskaan lumen työntelyä kolalla, raskaiden taakkojen kantamiseen. Ja raskaana olevien ei ole hyvä painavia kanniskella. On oikeasti vaara istukan irtoamiseen, mutta enempi kyllä loppuraskaudessa.
Tietääkseni raja sykkeellle olisi noin 150 (neuvolassa sanoivat, että siinä sykkeessä sikiöllä alkaa jo vähän jumputtamaan =).
Syke ei hirmu helpolla nouse noin ylös vaan siihen tarvitaan jotain nopeampi tempoista aerobista jumppaa etc. Mutta jos päässä surraa ja tähtiä näkyy ehkä kannattaa ottaa rennommin. Itsellä kyllä näkyy välillä tähtiä vaikka nousisi vain portaat ylös. Tuntuu että en saa happea.
Vkoja vasta 11+1 joten ei pitäisi kai urputtaa, kyllä se tästä minullakin tukalammaksi varmasti muuttuu..
Oman tahdin mukaan kun liikkuu niin eiköhän se ole siinä. Ainakin ulkona saa happea =)
Tietenkään ei kannata tehdä mitään, josta tulee paha olo. Raskauden aikana voivat veriarvot laskea aika rajustikin (nimimerkillä omakohtaista kokemusta), joten ihan tavalliset arkisetkin askareet saattavat saada sykkeen nousemaan. Toisilla tulee myös supistuksia fyysisestä rasituksesta.
Istukan repeäminen on myös todellinen riski ja se ei ole naurun paikka jos niin käy.
2 poikaa ja odotusta jo takana ja nyt rv22 kolmatta odotellaan. Ja jokaisesta raskausaika osunut enimmäkseen talveen. Aivan ihanaa kun saa tehdä ja touhuta ja tulee hiki kunnolla pintaan. Joku syke raja on, mutta itsekin jumpassa kulkevana tiedän että siellä taitaa enempikin t uo sykenousta. Ja toisinaan töissäkin niin hektistä että melkoisia lukemia mitattu.
Loppuraskauden verenpaine ongelmat ovat sitten pakostakin hiljentäneet tahtia mutta silloinkaan ei minusta ole ollut sohvalla makaamaan.
Iän kaiken naiset ovat raataneet raskaana ollessa ja meillä nykynaisilla varmaankin ei enään niin fyysistä työtä kuin ennen. Että terveellä maalaisjärjellä kun ajattelee niin ei voi pahaa tehdä.
ihmettelen, miksi niitä ei voisi tehdä?! Mielestäni raskaus ei ole sairaus, normaalisti voi olla ja elellä myös raskausaikana (tietenkin oman kunnon ja voinnin mukaan). Mikäs sen hienompaa nauttia talvisesta säästä kuin lumityöt (pakkaskelillä, tänään valitettavasti suoja =[). Itsellä on nivelet lonkassa vähän vaivailleet välillä, mutta nyt tuntuu että ainakin hetkellisesti terveemmän kirjoilla oltais! =] Joten pakkaskelejä ja lumisadetta odotellessa, kola ja lapio valmiina! =]
jonttu rv 30+5
Ja tämän sanon ihan vain siksi, että laskettu aika on ollu ja menny ja kun mies tänään mainitsi puolella sanalla että pitäis lähteä lumitöihin, olin jo pihalla pukkaamassa lunta, jos vaikka sais jotain edistystä syntymisrintamalla aikaan... ;D Taitaa olla turha toivo, oli ainakin täällä niin kevyttä pakkaslunta. :)
Mutta oikeesti, jos ei pahalle tunnu, niin kyllä voi tehdä!
Leitz, rv melkein 41
No mulla sitten varmaan vaan huono kunto ;) tai sitten tein liian rivakasti hommia :) Mulla vaan yhdessä vaiheessa sydän pompotti tosi lujaa ja kun pysähdyin niin tuntui että maailma pyöri vähän aikaa silmissä. Siksi siis aloin miettimään asiaa...
Mua kyllä edellisessä odotuksessa kiellettiin ihan äitipolilla käydessä tekemästä lumitöitä, kun kerroin, että yritin sillä tavoin vähän vauhdittaa synnytystä. En kyllä tarkkaan muista minkä sanoivat syyksi, oisko ollu pelko istukan irtoamisesta tms, jos rehkii liikaa.
Sikäli paha mennä kyllä tuollasta hommaa kokonaan kieltämään, kun pitäähän sitä kotoa päästä pois talvellakin eikä aina ole ketään toista niitä tekemässä.
Mutta luulisin, että tuo kielto oli lähinnä loppuraskauteen liittyvää. Ootin silloin helmivauvaa. Ei kai mitään rehkimistä ainakaan ihan viimisillä viikoilla suositella vaikka muutoin kai sitä pitäisi omien voimien ja tuntojen mukaan elellä.
Että missään raskauden vaiheesa ei ole järkevää tehdä sellaisia hommia mitkä saa maailman pyörimään silmissä vaan sysätä ne hyvällä omallatunnolla muille, jos se on suinkin mahdollista!
Loppu raskaudessa naapuri tuli kysymään voiko auttaa kun pakersin painavaa suoja lunta kolalla :D
Eipä tuosta haittaa ollut, neuvolassa ei myöskään kielletty kertaakaan.
Toki rajansa kaikella, eli jos alkaa tuntumaan itsestään pahalta niin PITÄÄ lopettaa
Hei,
äitini on kertonut minulle, että lumityöt käynnistivät oman syntymäni. Olin onneksi jo valmis syntymään, viikkoja oli 38+5.
-bough ja vauveli 33+0
Jos sydän tuntuu tulevan ulos rinnasta ja silmissä näkee tähtiä, niin kyllä siinä vaiheessa pitäis osata lopettaa! Voi olla merkki alhaisesta verenpaineesta tai muusta. Ja normaalisti lumitöitä tehdessä ei se syke kyllä kovin korkeeksi nouse, jossain jumpassa yms nousee korkeammaksi.
Mut jos huomaat joskus muulloinkin että sykkeessäsi on jotain " erikoisempaa" , kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa..