KIHOMATOJA PÄIVÄKODISSA!!!
Yäks ja hyi!!! Mutta ihan ymmärrettävää ja normaalia toisaalta. Kiitos näiden pienten lumensyöjien = )
Nyt kysynkin erästä asiaa, voiko niitä etukäteen jo ennen minkäälaisten oireiden ilmaantumista häätää? Onko joku teistä tai tutuistanne käyttänyt sitä suun kautta otettavaa lääkettä ennalta ehkäisynä? Eli siis syöttänyt sitä lapselle vaikkei oireita ole vielä ollutkaan? Onko sitä muuna kuin pillereinä, eihän tuollainen nelivuotias mitään pillereitä ota? Ovat kuulemma aika kalliit lääkkeet = (
Itse olen tällä hetkellä raskaana, enkä millään soisi niitä itselleni, sillä raskaana ollessa lääkettä ei voi käyttää!
Tiedän olevani hysteerinen, mutta ajatuksenakin jo niin kuvottavaa!
Kommentit (9)
Joka vuotinen riesa joka päiväkodissa, luulen. Omat lapset on toistaiseksi säästyneet madoilta, en tiedä miksi. Koen että paljoa ei voi itse asialle tehdä, ikäviä ovat kyllä. Viime talvena kun oli pahin epidempia menossa, varuiksi tein meillä kotonakin koko pesu-kuumennus -rumban eli pakkasessa vuorokauden käsittely tai useiden tuntien saunotus petivaatteille, patjat mukaan lukien. Pesukoneessa kaikki mitä voi, pehmolelut erityisesti, legot pesuun jne. Ja pehmot kannattaa laittaa pannaan vähäksi aikaa, ei päiväkotiin mukaan mitään leluja jne. Munat elää pinnoilla kauan... Kynnet lyhyiksi on perussääntö, sinne pesiytyy lika ja munat kans tosi hyvin. Ja käsidesiä kannattaa käyttää näin flunssa-aikaan muutenkin, ainakin päiväkotiin sitä kannattaa pyytää hankkimaan sekä aikuisten että lasten käyttöön.
Lapsiperheessä sattuu ja tapahtuu ja kihomadot ovat yksi näistä. Kyllähän meilläkin ekalla kerralla juostiin kahdeksikkoa, kun moiset tavattiin, mutta kerran kun asian on läpikäynyt, siitä selviää hengissä eikä asia enää niin järkyttävää ole. Tässä lohdun sanoja.
Mun käsittääkseni ihan estolääkkeenä sitä Pyrviniä ei pidä syödä. Jos vaiva tulee, sen kyllä huomaa. Teratologisen tietopalvelun mukaan lääkettä saa syödä raskaana ollessakin, sillä se vaikuttaa paikallisesti.
Kuulosta varmaan siltä, että moiset loiset ovat meillä useinkin vierailulla. Ei nyt sentään, mutta kysely tuttava- ja lähipiirissä on osoittanut, että tämä oikesti on aika usealla ollut vaivana. Näistä kuitenkin pääsee eroon ja loppujen lopuksi aika vähin vaivoin.
Kihomatoja ei saa lumen syömisestä tai muuten ulkoa, vaan ne ovat ainoastaan ihmisen loinen.
Samaa mieltä edellisen kanssa, että hysteria ei kannata: kihomadot eivät ole sinänsä edes terveydelle vaarallisia, ikäviä toki.
Meille jo koulussa opetettiin, että tarttuvat mm. hiekkalaatikoilta, joissa kissat käyneet. Samoin nyt, kun tartunta meillekin jo tuli, niin lääkärikin kysyi ekaksi, onko meillä kissaa, jolta tartunnan olisimme saaneet. Koulussa myös kerrottiin, että aikuinenkin voi saada sen esim. keväisin, kun pyöräilee suu auki ja pölyn mukana sinne lentää munia.
Kuuria ei hyödytä syödä etukäteen, koska lääke ei tehoa muniin, vaan vasta matoihin.
Ja kannatta kiinnittää erityistä huomiota käsien pesuun ja kynsien leikkaukseen. Itse käyttäisin myös käsidesiä. Ja mäkin varmaan vaihtaisin vaatteet kotiin tullessa :)
Mun käsittääkseni tartunta lumesta ei ole mahdollinen. Olen kuullut myös joskus väitteen, että madot tarttuisivat pesemättömistä porkkanoista, joita siis on syöty suoraan penkistä.
Ja sitten se linkki:
http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html
Jännä, miten lääkäri kuitenkin puhuu ihan muuta, eli ei siis tiedä tarpeeksi asiasta. Samoin terveydenhoito-oppilaitoksessa opetetaan ihan väärin asioista. Eli tuli siis selvästi ilmi, ettei kihomadot tartu muuten kuin ihmiseltä ihmiselle.
Muutenkin tosi paljon hyvää tietoa, jota olenkin etsinyt tämän tartunnan aikana.
Voi, että alkoi kutittamaan itseä, kun tätä luki :)
kunnes viime vuonna tytön tarharyhmässä joillain oli kihomatoja löytynyt, ja saatiin sellainen " virallinen ohjelappunen" .
ollut ennen näitä kaikkia yksi vatsatautiepidemia. Sitten yleensä toinen kihomatokausi alkaa helmikuun paikkeilla :-) Eli vuodenkierto menee melko tasaisesti näiden tautien kanssa, aina jotain menossa. Yllättävää kyllä, kesällä ei yleensä ole mitään epidemioita.
Meillä ei ole kihomatoja ollut ja toivottavasti ei tulekaan. Itse kun näen tarhan seinällä varoituslapun niin leikkaan lapsilta kynnet lyhyiksi, laitan heille päälle sellaiset vaatteet jotka voi pestä 60 asteessa.
Kun tullaan tarhasta kotiin, pestään kädet niinkuin normaalistikin saippualla+kihomatokautena kynsiharjalla kynnen. Sen jälkeen tarhassa päällä olleet vaatteet alushousuja myöten laitetaan pyykkikoneeseen ja pestään 60 asteessa. Sitten voi lähteä leikkimään. Tätä tehdään meillä niin kauan kuin kihomatolappu on seinällä eli yleensä sen 2 -3 viikkoa.
Jostakusta saattaa kuulostaa aika radikaaleilta toimenpiteiltä, mutta mieluusti teen tämän jos saan pidettyä madot meiltä pois näin kevyillä konsteilla.
vaan kynsien lyhyenä pitäminen, huolellinen käsien pesu ja käsidesin käyttö, itse vaihdoin 4v:n vaatteetkin kun tuli kotiin... ;) Ja sitten vaan toivotaan, toivotaan...
Lääkeitä ei kai suositella " varalta" otettavaksi siksikin, ettei kehitetä lääkkeille immuuneja kantoja...
Meidän tarhassa oli n. kk sitten yhtä aikaa täitä ja kihomatoja ja kyllä toivomus oli että vaikka sitten ne täit, kunhan vaan ei matoja, joten ymmärrän tunteesi! Madot on vaan siitä ikäviä, että pöntön renkaasta, oven kahvoista, leluista yms. kaikesta saattavat tarttua. Me säästyttiin onneksi molemmilta *koputtaa puuta*.
Leitz, rv 38