Vuokraluukuissa asuminen : (
Kyllä olen niin tyytyväinen, etten niihin murjuihin joutunut jäädä lasten kanssa asumaan, hyi että mitä porukkaa! Soisin kyllä kaikille hiukkakin normaaleille ihmisille sen omistusasunnon tai edes asumisen paremmassa paikassa.
Asuntojen yleisilme aivan retuperällä, jokaisella roikkuu mitä ihmeellisimpiä viritelmiä parvekkeilla/ ikkunoissa, ihmiset kävelevät kuin aaveet, naama nyrpeänä ja sellainen ilme kasvoilla, että uskaltakaapas joku sanoa jotain. Masentuneen näköistä porukkaa.
Niin oli kyllä omakin elämä silloin aika harmaata ja synkän väristä. onneksi lasteni ei tarvitse sitä samaa kokea. Ja haluankin jättää heille perinnöksi asunnot hiukka paremmalta alueelta.
Kyllä olisi kunnostamisen tarpeessa monikin lähiö helsingissä sekä suurin osa heidän asukkaistaan tarvitsisi jonkin sortin apua arkielämään!
Kommentit (17)
Itse asun kaupungin vuokra-asunnossa ja on kyllä ikävää. Juoppoja, narkkareita yms. kaikki naapurit. Rapussa huudetaan, ovella rampataan kerjäämässä, pihalla uhkaillaan. Itse olemme akateeminen opiskelijaperhe joten ero on melkoinen...kyllä tästä on monet itkut tirautettu. No toimiihan se opiskelumotiivina että päästään täältä pois kunhan ollaan työelämässä mukana! Onneksi niin pian, etteivät lapset ehdi ymmärtää millaista täällä on.
senttiäkään kellekään ja sinkkuna elän. ihanaaaaa
juuri tuo. Tai vaikka olisi siisti, uusi vuokratalo, niin naapuri saattaa hyvinkin olla se " juoppohullu"
suosittelen kyllä kaikille omistusasuntoa heti kun siihen on mahdollisuus.
Ja voi sääli niitä retuisissa vaatteissa olevia lapsia, jotka jo hiukan yli 2v iässä yksinään pyörivät niillä pihoilla kaiken maailman hullujen seassa ; (
ap
vaan helsingin ja hyvä niin jos viihdyt ja vieläpä itseksesi, mutta kyse oli nyt lähinnä helsingin asunnoista!
ap
Rivitalo aidatulla pihalla. Neliöitä 75 ja rakennettu n. 5 vuotta sitten. Yhteinen leikkialue talojen keskellä. Vuokra vähän yli 600 ekeä.
Asutaan tampereen tohlopissa.
Ei valittamista.
Meillä oli aivan tuore ja siisti vuokrakämppä. Ei olis
erottanu omistusasunnoista. Asukkaat tavallisia perheitä eikä yhtäkään juoppoa talossa.
Ei tämä ole mikään koti.. Ja niin on huonokuntoinenkin ja halvalla tehty. Kaikkea sitä joutuu kärsimään vaan siksi että on köyhä! Kun ei ole perittyä omaisuutta ja opiskelujen ja lastenhoidon ohessa ei paljoa työskennellä.. Onneksi tämä on väliaikaista kuitenkin.
Naapurit nyt aina on mitä on, välillä osuu talo jossa rauhallisia perheitä, joskus talo jossa paljon opiskelijoita ja joskus talo joka on hyvinkin hiljainen vanhusten asuttama talonyhtiö. Monesti olen asunut kaupungin vuokra-taloissa joissa osa on kaupungin omistamia ja osa asunnoista omistusasuntoja ja ei ole yhtään sen rauhallisempaa ollut.
Moni ystäväni asuu kerrostalossa jossa pelkkiä omistusasuntoja ja kyllä sielläkin sitä melua, riitoja ja poliiseja pihassa riittää. Nykyään kun tota asuntolainaa saa kunhan on vaan joku työpaikka tiedossa. Ei tarvitse olla edes vakituinen.
Mutta itse olen tosiaan asunut hyvin siisteissä asunnoissa. Nytkin on täysin uusi(2004 rakennettu) 4h+k+sauna eräässä lähiössä. Lasitettu parveke ja uima-allas+punttisali saunatiloissa. Upea asunto. En tästä lähtis koska vuokrakin edullinen. 680e/kk.
Itse en asu " vuokraluukussa" , vaan omakotitalossa, mutta olen joskus aikaisemmin asunut. Myös lapsuuden, lapsuus oli ihanaa aikaa. Nätti koti, piha täynnä kavereita jne.
Äitini asuu edelleen vuokralla, ja ihan on " normaali" kunnonkansalainen.
Toisaalta ap on hyvin pienellä älynlahjoilla varustettu, joten ymmärrän häntä, vaikka en samaa mieltä olekaan.
Itse olin toisaalta aivan tyytyväinen siihen aikaan ja asuntoon, kun asuimme Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Tilava upouusi perheasunto, parketit lattiassa (teetimme rakennusvaiheessa), kaakelit kylppärissä, oma sauna, kivat vitriinikaapit keittiössä, tilava parveke ja aivan ihanat naapurit, rauhallinen talo meren rannalla. Sääliksi melkein kävi niitä naapuritalon asukkaita, jotka asuivat melkein identtisissä asunnoissa ja maksoivat itseään kipeäksi...
Ja viihdytään loistavasti. Alue ihanaa ja naapurit mukavia. Pari alkoholi ongelmaista naapuria löytyy, mutta eipä heistä ole haittaa ollut kenellekään niin samakos tuo.
Itse en suunnittele asunnon ostoa. Tältä alueelta en koskaan voisi ostaa omistusasuntoa ja syrjäseuduille en ole valmis lähtemään.
Enkä muutenkaan halua velkaa, käytän ne rahat mieluumin reissaamiseen ja muuhun luksus elämään. Kerrankos täällä eletään!
Asumme vuokralla - ei kaupungin - pääkaupunkiseudulla. Ja todella rauhallinen kerrostalo. Ei ole juoppoja, tosin ei ole lapsiperheitäkään (yleisin tyyppi avopari joko nuori tai sitten keski-iässä). Oikein mukavaa... Mikä parasta, lapsemme ovat kahden talon päässä päiväkodissa (aiomme asuakin tässä lasten kouluikään). Aikas harvinaista pk-seudulla. Käymme kumpainenkin (minä ja mies) töissä.
Ja esim kallis omistusasujien Vattuniemi (Lauttasaaressa) on paikoin hyvin rumaa ja slummimaista.
Tietysti asukkaat ne paikan hengen luovat, eikä pelkät seinät.
Kun oma kokemus on negatiivinen, se tarkoittaa ap:n mielestä sitä että kaikkien muidenkin vuokra-asunnoissa asuvien kokemukset ovat samanlaisia. Surullista ja pelottavaa.
Vierailija:
Kyllä olen niin tyytyväinen, etten niihin murjuihin joutunut jäädä lasten kanssa asumaan, hyi että mitä porukkaa! Soisin kyllä kaikille hiukkakin normaaleille ihmisille sen omistusasunnon tai edes asumisen paremmassa paikassa.Asuntojen yleisilme aivan retuperällä, jokaisella roikkuu mitä ihmeellisimpiä viritelmiä parvekkeilla/ ikkunoissa, ihmiset kävelevät kuin aaveet, naama nyrpeänä ja sellainen ilme kasvoilla, että uskaltakaapas joku sanoa jotain. Masentuneen näköistä porukkaa.
Niin oli kyllä omakin elämä silloin aika harmaata ja synkän väristä. onneksi lasteni ei tarvitse sitä samaa kokea. Ja haluankin jättää heille perinnöksi asunnot hiukka paremmalta alueelta.
Kyllä olisi kunnostamisen tarpeessa monikin lähiö helsingissä sekä suurin osa heidän asukkaistaan tarvitsisi jonkin sortin apua arkielämään!
Kokemusta on niin vuokralla kuin omassakin asumisesta. Ensimmäisen yksiön ostin 15 vuotta sitten. Ja ah ihanuutta, joku oli samasta rapusta pistänyt vuokralle asuntonsa. Nuori opiskelija poika biletti vähintään 2 kertaa viikossa pitkälle yöhön saakka.
Toisaalta taas yksi asunto, joka oli vuokrattu helsingin kaupungilta, oli tosi ihana. Asunto oli ihana ja niin myös naapurit. Muutamaan tämän talon naapuriin olen edelleen yhteyksissä, vaikka olen jo monta vuotta sitten muuttanut pois.
Nykyään asutaan omassa, mutta sekin vaan sen takia että ei haluttu maksaa omakotitalosta vuokraa, vaan mielummin pistetään sama summa lainanmaksuun.
Ja on törkeää kutsua jonkun kotia luukuksi!! vaikka asuu vuokralla, voi koti olla tosi kaunis ja nätisti sisustettu.
Ei tiedä mihin rahansa laittais kun ei lainaa tarvi lyhentää. Ja yhden suomen suurimman kaupungin keskustorille on kotiovelta matkaa hurjat 4,7km. On, Kurjaa on. Nimittäin ap:n elämä yksinkertaisuudessaan kun ei tajua, että vuokra-asuntojakin on monenlaisia ja tasoisia.
Vierailija: