Miten pitkän matkan eskarilainen osaa/voi kulkea yksinään?
Meillä esikoinen menee ensi syksynä eskariin ja minä olen sitten kotona vajaa 4-v. ja vauvan kanssa. Meiltä on tytön eskariin niin pitkä matka, että saa taksikuljetuksen ilmaiseksi, mutta taksi noutaa lapse bussipysäkiltä, jonne on meiltä tuollaiset 400m matkaa. Matkalla täytyy kulkea autotien laitaa (kylläkin pieni rauhallinen lähiön tie).
Minä olen sitä mieltä, että vastuullinen ja reipas tyttö selviytyy kyllä aamuisin taksille itse, mies ehdottomasti sitä mieltä että pitää viedä. Millaisia matkoja teidän eskarilaiset kulkevat yksinään?
Kommentit (8)
että lapsen 2 vvuotta vanhempi serkkutyttö käveli aikanaan yksin matkat eskariin ja kotiin. Muistaakseni reilu kilometrin matkan.
Samaan aikaan naapurin eskarilaisia joutu vanhemmat kuljettamaan 50-100m matkan kun heidän eskarissa oli sellaiset säännöt että vanhempien piti tuoda ja hakea.
ja menee sinne aamuisin koulubussilla, bussipysakille matkaa 200 m meidan kotiovelta jalkakaytavaa pitkin. Ei tulisi mieleenikaan etta paastaisin hanet yksin kavelemaan tata matkaa tai odottamaan bussia. Tytto on kylla jarkeva mutta noin pieni ei yksinkertaisesti viela parjaa yksin liikennetilanteissa, esim. voi haluta juosta ajotielle sinne lentaneen esineen/paperin tms. peraan hetken mielijohteesta eika katso autoja. Meilla taalla ei kylla edes saa paastaa noin pienta yksin bussille tai bussista pois jos ei ole vastaanottajaa. Lisaksi koulumatkalla voi pahimmassa tapauksessa sattua muutakin ikavaa, taalla meillapain maailmaa lapsikaappaukset ovat ikava kylla aika yleisia eli siitakin syysta lapsilla on aina aikuinen saattaja. En kylla ap:na uskaltaisi ottaa noin isoa riskia, on hyvin mahdollista etta jotain sattuu, eika se iso vaiva ole lasta kavella taksille/bussille.
Kyllä minusta tuntuu todella kummalliselle, että lapsi ei muutamaa sataa metriä voisi kävellä itsekin. Toki, ymmärrän kyllä, että ympäristö vaikuttaa paljon. Kaupungissa tuskin antaisin omanikaan valvomatta kulkea. Meidän eskarilaisemme kävelee puolisen kilometriä pihatietämme koulutaksin kyytiin ja saman iltapäivällä takaisin tullessaan, eikä mieleenikään ole tullut että ei saatilla kävisin - onhan lapsi jo postinkin ominpäin hakenut hyvän aikaa.
Meillä päin lapsi täytyy saattaa/hakea eskarista. Joten jos lapsi kulkisi matkan taksilla tai bussilla sellaisesta paikasta ettei kodin ikkunasta näkisi niin saattaisin hänet siihen.
Nämä asiat riippu niin kovin paikoista missä asutaan mutta on niin monia asioita joita itse pidän vaarana tuollaiselle pienelle lapselle.
Mutta en sitten tiedä miten tuossa tapauksessa kun kotoa ei haeta niin saako lapsi olla yksin tulossa kyytiin. Yksin ei varmaan kuitenkaan pysäkille saa jättää. Minun mielestä 400m on lyhyt matka ja jos reipas eskarilainen voi sen kävellä yksinkin.
pari sataa metriä omaa tietä kylätien laitaan, josta taksi noutaa. Eskarilaisen toiveesta hänet saatetaan aamulla pysäkille ja kotiin kävelee itse pysäkiltä. Luulen, että aamulla lasta voisi jännittää, kun taksi ei toki tule minuutilleen - siis meidän lapsi nyt jo jännittää, että onko taksi mennyt.
Syksyllä aloittaja näet uskaltaako ja kykeneekö lapsi kulkemaan itse, ja muistaako ohjeet, kuinka toimia liikenteessä. Eehkä pimeimpään aikaan pieni olisi kiva saattaa, jos kaksi pienempää pärjäävät sen ajan.
Minun reipas kuusivuotiaani, huhtikuussa syntynyt, muuttui viime kesänä araksi ja tarrautuvaksi. Hämmästelin ja ahdistuinkin ensin, kunnes hain tietoa ja kuulin, että monet eskarilaiset saattavat "taantua" itsenäistymispyrkimysten seurauksena.
Eli vaikka joku 5- tai 6-vuotias juuri nyt vakuuttaisi voivansa kävellä ensi syksynä pysäkille yksin, tilanne voi muuttua hyvinkin dramaattisesti hyvinkin nopeasti. Pahimpana aikana en voinut edes käydä postilaatikolla tai roskapussia viemässä - matkaa ei ollut nimeksikään, asummehan yksikerroksisessa ok-talossa.
Eli varasuunnitelma kannattaa olla, jos onkin niin, että eskaria pitää saattaa ihan hänen oman hyvinvointinsa vuoksi, eskarin/kunnan säännöistä nyt puhumattakaan!
ps. tuo "mörkökausi" on termi, jota monet koiraharrastajat käyttävät puberteetti-ikäisen koiran oudoista peloista :-)
eskari kuljetuksessa olevat viedään ovelle asti ja haetaan siitä. Paikalla pitää aina olla luovuttaja. (Tälläiset on säännöt, mutta miten sitten todellisuus...)
Minä vien (ja haen) lapsen puolen km päähän eskariin.
Hän ei saa kulkea yksin matkaa, eskarin sääntöjen takia.
(En antaisikaan näinä aikoina.)
Jos lapsi on syntynyt alkuvuodesta ja luotat häneen, voisit antaa hänen kulkea aamuisin. Jos matkalla ei ole tienylityksiä, eikä eskarista tule muita ohjeita.