neuvolakortin istumaannousu - mitä mielestänne tarkoittaa?
Olen noita rasteja koittanut tuohon korttiin aina pistää, kun uusi taito on opittu. Nyt olen jäänyt pohtimaan, mitä tuo istumaannousu tarkoittaa? Meillä poika on istunut tosi tukevasti jo n. 6 kk ikäisestä lähtien, muttei tosiaankaan tähän mennessä (nyt 8,5 kk) ole itse tuohon istuma-asentoon mennyt.
Kortissa kun on ne keskiarvot taitojen oppimiselle, niin mielestäni ne istumaannousun keskimääräiset oppimiskuukaudet vastaisivat istumaan oppimista. Vai olenko ihan väärässä? Ja milloin olette sen rastin siihen korttiin pykäisseet, silloin kun on itse noussut istumaan vai?? Pieni asiahan tämä, mutta rupesi kiinnostamaan muiden mieleipiteet asiasta...
Ja miten teillä muilla, kuinka pian istumisen oppimisesta teillä on noustu itse istumaan? Meillä ei merkkiäkään siitä.. Istutaan kuin tatti, kun lattialle laittaa, ja ryömitään, muttei tosiaan nousta vielä.
Kommentit (10)
tarkoittaa mielestäni juuri sitä mitä tarkoittaa, eli nousemista istumaan itse. Vaikka istuisikin ilman tukea laitettaessa istumaan, ei se ole istumaan NOUSEMISTA.
Näin minäkin sitä asiaa tulkitsin, mutta minusta tuntui kovin varhaiselta ne keskimääräiset istumaannousemisen oppimisiät (6-9 kk).
Toistanpa siis kysymyksen, eli miten pian istumaan oppimisesta teidän lapsukaiset ovat itse nousseet istumaan? Onko taito opittu ennen yhdeksää kuukautta?
ei tarvinut istuttaa, koska oppi melko varhain nousemaan itse istumaan. Nousi ekan kerran alle 6kk iässä istumaan, mutta merkitsin korttiin, että oppi nousemaan istumaan 6kk iässä, koska silloin alkoi toistamaan sitä säännöllisesti.
Menee siis lattialla ollessaan monesti itse istumaan (siinä kun touhuilee masullaan ja kyljellään omiaan) ja myöskin siitä pois, mutta ei vielä esim. selinmakuulta pääse suoraan istumaan.
Meillä poika istui ilman tukea varmaan tuossa 6,5kk suunnilleen ehkä hieman aiemminkin jo ja nyt heppu 7,5kk.
-viivi ja ukko 7,5kk-
Meillä poika istui 6 kk:n iästä asti, mutta nousi itse istumaan vasta 10 kk. Tuota ennen esim. oppi kiipeämään portaita ja nousi polviseisontaan, mutta ei istumaan. Yksilöllistä on!
oppi nousemaan istualleenkin. Ei ollut vissiin vaan aiemmin tajunnut että voi itsekkin nousta ylös lattialta vaan oli aina odottanut että joku hänet nostaa.
Istui tukevasti 6,5kk
ryömi 8kk
konttaa, nousee istumaan ja nousee tukea vasten seisomaan sekä ottaa muutaman askeleen tukea vasten sivulle + nousee karhukävelyasentoon 8,5kk.
eli eka tuntui ettei homma etene, nyt mennään harppauksin :-)
Yleensähän tuo istumaannousu tapahtuu sitä kautta kun vauva mahallaan vääntää itsensä konttausasentoon ja siitä sivulle pyllylleen. Meillä neiti ei siinä konttausasennossa oikeestaan paria kertaa enempää ollut ennenkuin sitten lähtikin siitä samantien liikkeelle. Tätä ennen tosiaan istui kuin tatti jo 2kk mutta vain kun hänet istumaan laitettiin. istumasta tuli pois mahalleen kyllä jo aiemmin.
En muista tarkkaan milloin oppi, mutta ennen konttaamista kuitenkin. Kontattu on nyt n. pari viikkoa.
Minäkin aikoinani esikoisen ollessa vauva, odottelin sitä istumaannousua ja että asiat tapahtuisivat neuvolakortin järjestyksessä. Pojan kortissa on kuitenkin ennen istumaannousua rastit kohdissa pinsettiote 8kk, nousee pystyyn 9kk ja kävelee tukien 10kk..Nousee istumaan on sitten rasti 11kk iässä. Hänkin istui tukien suht normiajassa, mutta ei vaan noussut. Jossain vaiheessa noustuaan jaloilleen hän sitten vaivautui laskeutumaan istumaan:-) Nyt hän on reipas tokaluokkalainen ja osaa sekä nousta että laskeutua istumaan sekä paljon kaikenlaista muuta:-)
Mie olen tulkinnut tuon istumaannousun tarkoittavan sitä, kun
lapsi tosiaan itse nousee istumaan. Neuvolakorttiin olen raksin kyseisen taidon kohdalle laittanut molemmille lapsille siis sitten kun ovat lattialla touhuessaan menneet itse istumaan, vaikka ovatkin aiemmin osanneet istua ilman tukea istumaan laitettaessa.
tikru