Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metforminin käyttökokekemuksia..

17.10.2007 |

Rasittavaa, olen nyt kuukauden kerinnyt syömään metuja ja mitään " positiivista" en ole vielä lääkkeestä löytänyt=/

Painoa tullut lisää, turvonnut olo, ärtyneisyys, vatsassa kuplii ym. ja nyt vielä kaiken lisäksi viikon verran jatkunutta tiputteluvuotoa!! argh..

Olenko ainut jolla näin huonosta alkanut metujen kanssa ja onko muilla tuota tiputtelua ollut? kauankohan sitä jatkuu tai kauanko sitä pitää ootella ennen kuin ois hyvä ottaa lääkäriin yhteyttä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen ollut metformiiniin tosi tyytyväinen, mitä tosin ollut (ripulia) maha kuralla aika usein, varsinkin ihan alussa. Mulle lääkäri sanoi, että sitä pitää syödä muutama kuukausi ennen kuin alkaa vaikuttamaan kehossa eli vaikutus ei näy saman tien kun otat ekan napin :) Kierrotki tasaantui, mutta noista tiputtelujutuista ei oo kokemusta.

Mulle kävi niin, että ekaa raskautta toivoessa kerkesin syödä metuja kolme kuukautta ja sitten tärppäsi. Nyt kun toista toivotaan niin söin sen saman kolme kuukautta ja tärppäsi, meni tosin kesken alkuunsa :(

Eli nyt on neljäs kierto menossa. Pitäs tiputtaa muutama kilo, että vaikutus tehostuis, on jääny nimittäin esikoisesta 7 liikakiloa. Ovulointi siis tehostuis tuosta metujen ja painon tippumisen yhteisvaikutuksesta. Pitäs nyt vaan saaha ittensä stempattua ja alkaa pitää itsekuria tuon ruuan suhteen!! Itsestäni siis puhun :) Pitäs aatella, että minkä eteen sen tekee eikä vaan ajatella, että ite saa karkkia...Menipä vähän aiheen vierestä, mutta jos jotain sait irti niin hyvä!

-mangu-

Vierailija
2/12 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen, että paljonko syöt päivässä metformiinia?

Itellä nostettiin annos kolmeen tablettii päivässä eli 3x750mg. Lääkäri totesi, että voidaan nostaa se kolmeen, jos vaan maha kestää ja hyvin on nyt kestäny, harvoin enää maha kuralla.

-mangu-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sietänyt ihmeen hyvin metuja. Hormoneita en siedä(e-pillerit, ehkäisyrengas ja clomifem),joten ajattelin,että näinköhän siedän näitäkään,vaikkea hormoni olekaan..

Olo on vähemmän väsynyt ja akne on alkanut parantua. Mahaki on vähemmän löysä kuin ennen..oon ollu tosi tyytyväinen. Toivottavasti saan jatkaa näitä pitkään ilman hormonihoitoa ja muutenkin. Pco kun nostaa sydän-verisuonitauti sekä diabetesriskiä.

Vierailija
4/12 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla annostuksella mäkin nyt. eli 3*750.

Eikö ketään kellä tiputtelua? ja mulla vatsa enemmänkin kova kuin löysä=/+ hirveet ilmavaivat=/

Vierailija
5/12 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä " perusteella" olette saaneet metut lääkäriltä?

Itelläni on Pco ja ylipainoa, voisiko teidän mielestänne ko. lääkkeestä olla apua?

Vierailija
6/12 |
19.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös pco ja nyt tuo 7 kiloa liikaa elopainoa. Esikoista kun toivottiin niin olin sellasessa tutkimuksessa mukana, jossa tutkittiin metformiinin vaikutusta pco lapsettomiin.

Olettamuksena oli siis, että metut 1)vaikuttaa sokeritasapainoon siten, että ovulointi tapahtuis 2)vähentää keskenmenoriskiä 3)raskautuminen. Tai jotenkin noin. Lääkäri selitti sillon mulle sen hienosti, mutta en enää muista. Jokseenkin nuin se lääke vaikuttaa tosiaan siihen sokeritasapainoon.

Ite oon kyllä sitä meltä, että metut on ihmelääke pco lapsettomille. Ja sen vielä sanoisin, että vaikutus tosiaan tehostuu, jos puottaa ylipainoa pois! Itellä alkoi eilen laihdutusurakka, kävin oikein juoksulenkilläkin! Ja aamulla oli -0.8kg :) Siis 6.2kg vielä matkaa tavoitteeseen. Ja pistelaskut päällä :)

Tsemppiä!

-mangu-

Vierailija
7/12 |
19.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kanssa aloitettu metut taas.

ekaa kertaa käytin niitä kun yritettiin saada toista lasta. silloin käytin noin 9kk, kunnes PAS antoi plussan, joka on nyt päikkäreillä (8kk poika) =)

nyt aloitin jotakuin elokuussa metut uudelleen, kun tammikuussa on tarkoitus taas aloittaa ivf.

samat oireet kuin ennenkin, eli maha on ihan tosi vikkelä, eli ripulia.

nyt kun on pari kk käyttänyt, niin sellaiset äkilliset makeanhimot ovat jääneet, eikä karkkia tms herkkuja tee niiiiiin hemmetisti mieli kuin ennen.

aiemmin mulla oli myös ruokahaluttomuutta/pahoinvointiakin, mutta nyt ei ole sellaista.

tiputtelu voi johtua keltarauhashormonin määrästä, ja vuotohäiriöihin mulla onkin kp15-> 10pv primolut nor.

näillä lääkkeillä mennään siihen ivf asti.

metun annos on 4x 500 /vrk, eli 2000 päivässä. kaks kapselia aamulla kaks illalla. (eli sama kuin diabeetikolla, vaikka en ole diabeetikko).

olen ollut erittäin tyytyväinen metuihin, aiemmin, sekä nyt.

PCO on mulla aika voimakas, mulla on yleensä ollut yli 20 rakkulaa/munasarja.

aknea on selässä, toisinaan kasvoilla jonkun näppylän verran.

säärikarvat kasvaa ehkäpä nopeemmin kuin miehen parta, ja on ajeltava nilkasta bikinirajaan asti.

painoa on 10kg liikaa.

Vierailija
8/12 |
19.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tässä teroja tai primoluteja kohta tarvitaan=/

mitä ootte mieltä kauanko tätä tiputtelua nyt kattelen ennen kuin otan lääkäriin yhteyttä?

mulle määrättiin metut kokeilu mielessä jos vaikka auttaisi pco:hon, mulla ei ylipainoa.

Vierailija
9/12 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin tänään ensimmäiset metut ja nyt pitäis alottaa sit popsiminen.

Mun pitäis alottaa annostuksella 500 mg x 2 eli aamuin illoin. Mulle määrättiin myös Primolutit alkaen ens kuun loppupuolelta. Tässä kierrossa söin Clomeja tuloksetta ja nyt en sit saanu mitään tilalle, eli tammikuuhun mennään pelkillä metuilla ja primoluteilla. Mulla on, yllätys yllätys, PCO ja ylipainoo. paljon on jo laihdutettu ja paljon on vielä jäljellä. Sokeriarvoissa ei mitään häikkää ole. Lasta on yritetty 2 1/2 vuotta ja hoidoissa ollaan oltu tää vuosi.

Mieli on ihan maassa. Onko mitään toivoo raskaudesta ennen tammikuuta? Onko kukaan tullut raskaaks pelkillä metuilla??

Kuinka kellon tarkasti ootte metuja syöny? Mun elämä on mm.vuorotyön takia melko epäsäännöllistä. Mihin aikoihin otatte lääkkeet? Haittaako jos ottoajat vaihtelee(etenkin aamusta; kun olis kiva nukkua vapaapäivinä myöhään)?

Vastauksista etukäteen kiittäen Mushu

Vierailija
10/12 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni mahkuja raskautumiseen on aina vaikka pco, se kuinka todennäköistä se on onkin sitten toinen juttu=/

mä ainakin olen ottanut vähän mihinaikaan sattuu, yleensä aina kuitenkin ruokailun yhteydessä. ja mulle ainakin määrättiin ensin 1 tabl 1 vko sit 2 tapl 1 vko ja 3 vko:sta eteenpäin kolme tabl päivä.

jännää että sulle määrättiin suoraan primolut kuuri? tai sanoiko lääkäri että aloitat kuurin jos ei kuukautisia kuuluu?

Vierailija
11/12 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vastauksesta. aattelin itekin ettei se nyt varmaan ihan minuutilleen ole, noitten tabujen nappailu.

Mullakin alotetaan hissuksiin ja sit nostetaan annostusta. Eli viikon 1/2 tbl aamuin illoin sit toinen viikko aamusin 1 tbl ja iltasin 1/2 ja kolmannesta viikosta alkaen 1tbl aamuin illoin. Mulla on käytösä Glucophage 1000mg.

Primolutit määräs alottaan 21.11 ja toisen kuurin 24.12. Muita ohjeita en saanu. Nyt ultrassa munisten kasvu pysähtyny tai alkanu surkastua, kuulemma. Mulla noi menkat ei koskaan ole oiken alkanu ohjekirjan mukaan, joten saas nähä miten käy. Aloin sit itekin aatella et voiskohan noi metut auttaa niin et menkat tuliskin itellään?

Mut kiitos vielä vastauksesta. Kaikki tieto vastaan otetaan : )

T:mushu

Vierailija
12/12 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin olen ainakin muiden vastauksista ymmärtänyt, että toisilla pelkät metut ovat auttaneet tuohon kierron tasaukseen, ovulointiin ja jopa raskautumiseen=) siis metut pelkästään.

eikö lääkäri käskenyt tehdä r-testiä missään vaiheessa ennen primolut kuurin aloittamista? voithan tulla raskaaksikin vaikka ennen noita päivämääriä...=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan