Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rinta ei kelpaa ilman rintakumia

15.10.2007 |

Meillä on 2 kk ikäinen vauva, jonka imetys on ollut alusta asti ongelmallista. Rintaraivarit alkoi kohtuu aikasin. Aloin käyttää rintakumia ja sen kanssa syöminen aina onnistui. Alkuun rinta maistui välillä myös ilman kumia. Nyt ollaan viikko menty niin, että kertaakaan ei ole suostunut imemään ilman rintakumia, vaikka yritän joka kerta tarjota ensin paljasta rintaa. Huuto alkaa kuitenkin samantien ja kun rintakumin laittaa niin huuto loppuu kuin seinään ja imetys alkaa mukisematta. Rintakumin myötä itkuisuus on vähentynyt selvästi, liekö myös iän karttuminen vaikuttanut asiaan. Imetysvälit ovat myös pidentyneet neljään tuntiin. Lähinnä mietityttää, että mitä jos maidon tulo loppuu aikaisin, kun rintakumin kanssa maidon erityksen stimulaatio on vähäisempää. Haluaisin kuitenkin imettää ainakin 8 kk. Tämän takia olen yrittänyt vieroistusta mutta kun se ei näytä onnistuvan. Yritän sinnikkäästi jonkin aikaa ja yritän rauhoittaa tilanteen mutta sitten luovutan kun huutoa ei enää jaksa. Jos tietäisin että maitoa riittä rintakkuminkin kanssa niin kauan kun tarvis, niin tyytyisin kiltisti imettämään kumin kanssa syyllistämättä itseäni. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytettiin rintakumia ihan tuonne 5kk ikään asti. Sitten se yhtäkkiä onnistui ilmankin! :) Ennen tuota pystyin kyllä välillä imettämään ilmankin mutta suurin osa ajasta käytettiin rintakumia. Me " harjoiteltiin" niin että annoin ihan suosiolla ensin rintakumilla (meilläkin vain karjuttiin paljaalle rinnalle), ja sitten kun neiti oli pahimman maidonhimonsa tyydyttänyt nykäisin kumin nopsaa pois ja imu yleensä jatkui ihan hyvin..

Mulla maito ainakin on riittänyt kun ollaan aloitettu soseiden + puurojen maistelu vasta pari viikkoa sitten, täysimetyksellä siis ollaan menty ja edelleen imetän monta kertaa vuorokaudessa. Kyllä minäkin sitä maidon ehtymistä pelkäsin kun siitä puhuttiin että rintakumin kanssa ei maito riitä.. Pöh sanon minä. Voihan tietysti olla että joillakin käy noin, mutta ei se ole mikään sääntö. Ja uskokin loppui että ei siitä ikinä päästä eroon, mutta niin vain päästiin.

Pääasia että pystyt imettämään! Musta on hienoa että on moisia apuvälineitä kehitetty, meillä nimittäin oltaisiin tod.näk. menty sitten tuttipullo/korvikemeininkiin jos ei tuota pelastavaa rintakumia olisi ollut!

Tsemppiä teille harjoituksiin!!! :)

Mammis + Oona 6kk

Vierailija
2/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jo kohta 8 kk rintakumia. Ei onnistuisi ilman. Synnärillä kätilö katsoi kerran päin tissejä ja haki rintakumin. :) Onhan sitä tullut välillä kokeiltua, että josko onnistuisi ilman, mutta ei niin ei. Meillä ei tyttö saisi ilman kumia otetta tissistä. Eli kiitos rintakumien pystyn sentään imettämään!:)

Noita varoituksia maidon vähenemisestä olen saanut myöskin kuulla, mutta ainakin vielä meillä maitoa tulee todella hyvin:) Myöskin tuttuni jotka ovat imettäneet kumin kanssa eivät ole hekään huomanneet että maitoa olisi vähemmän..

imetä vaan rintakumin kanssa ilman mitään stressiä!! Ja jos joskus onnistuu ilman, niin hyvä niinkin!!:) :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin 3 kk täysin rintakumin kanssa, kun poika ei huolinut pelkkää rintaa tai oikeammin ei kait saanut siitä kunnon otetta. Sitten yhtenä päivänä noin 3 kk:n ikäisenä alkoi temppuilla rintakumille, joten kokeilin ilman sitä. Siitä asti hän on syönyt pelkästään ilman kumia ja ikää on nyt jo vuosi.

Kannattaa ehkä aloittaa imetys rintakumilla ja yrittää ottaa se pois jossain välissä, kun rinta on jo vähän tyhjennyt. Silloin siitä saa helpommin hyvän imuotteen kuin täydestä rinnasta. Toisaalta itse en yrittänyt mitenkään aktiivisesti päästä kumista eroon. Ajattelin, että mulle on ihan sama syökö poika kumin kanssa vai ilman sitä.

Älä ota turhia paineita vaan syötä hyvällä omalla tunnolla kumin kanssa. Meillä ainakaan rintakumilla ei ollut vaikutusta maidon määrään tai ainakin maitoa silti tuli riittävästi. Jos ongelmia tulee, voithan itse rintapumpulla lisätä maitomäärää, mutta luultavasti lapsikin hoitaa maitotilauksen kuntoon tiheän imun kausilla.

Kyllä se siitä, kun ei ota turhia paineita ;)

Vierailija
4/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötä ihan rauhassa rintakumilla, äläkä suotta stressaa vierottamisen kanssa. Sehän on jo ylipäänsä hienoa, että vauva saa rintamaitoa. Sillä ei minusta ole kauheasti väliä, jos hän saa sen rintakumin kautta, jos niin pysyy tyytyväisempänä.

Meillä syötiin kanssa pari ensimmäistä kuukautta vaan rintakumilla, kun muuten vauva sai kauheat raivarit. Alkuun podin asiasta tosi huonoa omatuntoa ja mietin jatkuvasti vierottamista. Sitten päätin vaan tyytyä tilanteeseen ja lakata stressaamasta. Tilanteen rauhoittamisen jälkeen viertoittaminenkin kävi lopulta liki itsestään: vauva alkoi häsäämään rintakumin kanssa ja pudotteli sen pois ja jatkoi syömistä paljaalta rinnalta. Parissa päivässä saatiin kumit kokonaan pois. Mutta vaikka ei näin ei olisi käynytkään, niin olisin voinut hommaa ihan hyvin jatkaakin. Maidon tuloon ainakaan minulla ei kumi vaikuttanut, se jatkuva alun stressaaminen kylläkin.

Nauti täysin siemauksi rintaruokinnasta ja yhteisistä hetkistä vauvasi kanssa - rintakumilla tai ilman lapsen tahtisesti.

Vierailija
5/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävätär imetti pelkästään rintakumilla koko vuosi ja kaksi kuukautta - ja hyvin riitti ainakin hänen oma tuotantonsa vauvansa tarpeisiin. Vauva muuten itse vieroitti itsensä tuolloin...

Vierailija
6/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän monia, jotka ovat imettäneet yli vuoden rintakumilla. Minullakin esikoinen jossain vaiheessa lopetti rintakumin käytön itsestään, en juuri muista milloin. Turhaan rintakumin käytöstä pelotellaan, hienoa että lapsi saa rintamaitoa. Keino mikä tahansa.

Vierailija
7/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla että ei olla ainoita ongelman kanssa! Nyt voin paremmalla mielellä ja vähemmillä tunnon tuskilla imettää rintakumin kanssa. Kiva kuulla että maitoa on riittänyt, eiköhän se sitten meilläkin=) Jospa lopetetaan taistelu paljaalla rinnalla ja mennään kiltisti rintakumin kanssa eteenpäin...