** Marrasmasujen viikonloppu **
Hei, mikäs Marrasmasuilla kun kukaan ei ole aloittanut pinoa, vai enkö muka vain huomannut?
Tässä edelliset löpinät: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11472041&p=2&tm…
Meillä oli tänään n. 30 vierasta illalliskekkereillä. Hohhoijaa.. Hommaa oli, vaikka jokainen toi vähän jotain syötävää. Nyt on taas paikat ojossa ja ruuanjämiä jääkaappi pullollaan.
Vauva saa syntyä nyt. Selkä on tosi kipeä ja tuntuu että vatsa on pelkkää vauvaa eikä lapsivettä nimeksikään. Nyt pitää lähteä tutimaan. Tiedä vaikka tästä kaikesta rehkimisestä vauva syntyy ihan pian!!
Sasusasu tasan 37
Kommentit (7)
Terveisiä prenalta. Jouduin perjantaina verenpaineen vuoksi lepohoitoon sairaalaan. Pääsin kuitenkin jo eilen lauantaina kotiin, jos vain lupaan levätä. Muuten joudun takaisin. Nyt yritys on hyvä kymmenen ja koetan ottaa lepäämisen ihan tosissani. Paljon mieluummin makoilen täällä kotona kuin sairaalassa. Ihana nukkua yö omassa sängyssä, sairaalan sängyssä yöunet jäivät kovin vajavaisiksi. Nyt täytyy sitten vain hyödyntää kaikkia lasten- ja kodinhoitoon liittyvissä asioissa, vaikka on se vain vaikea maata sohvalla ja katsoa, kun muut touhaavat, kun on tottunut pitämään kaikki lankoja käsissä.
Vauva voi onneksi hyvin. Kokoa oli 36+5 n. 3 kg, istukka toimii vielä ihan ok ja vauva liikkuu pirteästi. Kohdunsuun tilanne oli jo ihan hyvä ja käynnistäminenkin voisi onnistua. Auki 2-3 cm, mutta kanavaa vielä jäljellä. Pää ei ole vielä kiinnittinyt, mutta se on tapahtunut minulla aina vasta synnytyksessä (johtuu tietenkin kai siitä, että ne on kaikki käynnistetty).
Nyt taas äkkiä makuuasentoon!
Tänään tasan 37
Meillä oli kaveri lastensa kaa perjantaista lauantaihin yökylässä ja kivasti meni. Nukahtaminen tietysti vähän veny lapsilla ku kaikki 4 nukku samassa huoneessa ja kuiskutteli ja jutteli aika pitkään vaikka välillä käytiin sanomassa et nyt täytyy jo nukkua. Aamulla kummanki esikoiset heräs jo kuudelta vessaan. Laitettiin tytöt sit eri huoneisiin nukkumaan ja hiljasta oli kaheksaan asti. Ainaki oma esikoinen nukahti koska en usko et ois ollu paria tuntia hiljaa sängyssä.
Eilinen päivä tuntu tosi pitkältä: mies ku on kaveriporukan kaa juhlimassa koko viikonlopun. Aamupäivällä ulkoiltiin kaverin ja sen lasten kaa ja kaupassaki käytiin yhessä ennen niiden lähtöä. Päivällä me lueskeltiin tyttöjen kaa, vaihettiin kauniita Prinsessa-julisteita tyttöjen huoneeseen ja oltiin vaan. Illalla tuli tyttöjen täti käymään joten ilta meni nopeesti. Yökyläily väsytti sen verran tyttöjä et ne nukahti jo kasin jälkeen sänkyyn...mä sit lueskelin ja kattelin telkkarii ja ihmettelin hiljasuutta. Tytöillä oli ikävä isiä ja täytyy myöntää et mullaki oli miestä ikävä ku se oli viime viikonlopunki ja alkuviikon poissa.
Viime yönä heräsin siihen et supisti. Onneks ei kestäny kauaa mut oli hankala olla.
rila: Mäkin oon jo miettiny joulua sen verran et osa joululahjoista on jo ostettu. Aateltiin miehen kaa et ainaki kuopukselle pitäis joku päivä käydä hakemassa nuken vaunut ku niitä kovasti toivoo. Esikoinen sai kans 3-vuotiaana joululahjaks nukenvaunut ja ne on ollu kovassa käytössä. Kuopuksella on rattaat mut ne vois sit viedä ulkokäyttöön ku ulkokäytössä on jo yhet joista tietysti välillä riidellään :( Me ollaan jouluaatto mun vanhempien luona: se on jo perinne. Miehen vanhemmat on eronnu ja viettää joulua tosi pienimuotosesti. Käydään siinä joulun alla tai joulupyhinä sit toivottamassa miehen sukulaisille joulut.
Reviisori: Kiva ku pääsit kotiin lepäilemään. Sullahan on sen verran hyvin jo viikkoja ja vauva mukavan kokonen eli jos synnytys alkais tai käynnistettäis ni vauva ois jo ihan täysaikanen.
Jännää onki et koska kuullaan seuraavia vauvauutisia. Marrasmasuissa alkaa olla monella laskettuaika jo parin viikon päästä...
Nyt lakananvaihtoon!
Tarald ja tiitiäinen 35+1
Enpä juuri ole tällä viikolla täällä käynyt. Viime viikolla rehkin liikaa ulkohommissa ja sain selän TOD kipeäksi haravoinnissa, joten kaiken liikenevän ajan olen viettänyt sängyssä. Panadolia kävin viimein ostamassa ja elämä voittaa taas. Nyt täytyy ottaa loppu aika iisimmin.
Mulla oli lääkäri viime keskiviikkona (rv 35+4) ja vauvan koko arvioksi tuli 2,6kg. Mut se oli ultralla katottu ei lainkaan käsillä tunnusteltu. Esikoinen oli syntyessään 3105g, joten samoihin varmaan menee tämä pikku kakkonenkin. Lapsivettä oli hyvin ja sf mitaksi lääkäri sai 36, mut mun terveydenhoitaja saa paljon pienempiä lukemia. Tuntuu olevan mittaajasta kiinni.
Selkää lukuunottamatta olo on ollut tosi hyvä. Vauva liikkuu vielä tosi paljon, venyttelee jalkojaan niin, et meinaa tulla kyljestä ulos:) Olen saanut hyvin nukutuksikin, joten ei tässä vielä mitään hätää. Kasvatellaan vielä vauvaa muutama viikko.
Kotona olen ollut jo kaksi viikkoa esikoisen kanssa ja aika on mennyt tosi nopeasti. Meidän rivarin kuudesta perheestä viisi äitiä on nyt äitiyslomalla tai hoitovapaalla, joten pihallakin on hyvin seuraa niin tytölle kuin mullekin. Työt on unohtunut niin hyvin, et tuntuu etten ole tässä välillä töissä ollutkaan:)
Rauhallista sunnuntain jatkoa!
Hömme 36+1
Mäkin kävin eilen huhuilemassa Marrasmasujen pinoa, muttei näkynyt. Itsellä ei ollut taitoa uutta avata =P Kovin on ollut hiljaista. Tuntuu, etä kaikki on enemmän tai vähemmän väsyneitä tämän pimeyden ja kaamoksen takia. Ihan siis ei-raskaana olevatkin. Toivottavasti saataisiin pian lunta!!! Tulisi niin paljon valoisampaa ja olisi tuolla ulkonakin lasten kanssa vähän siistimpää =)
JOULU: Sitä meillä odotellaan kovasti!!! Mä oon aina ollut jouluihminen ja mun mielestä on ihana kun se taas pian tulee. Lahjoja ei vielä olla katseltu, mutta pikkusen on suunnitelmia tehty, että mitä kenellekin. Jouluksi mennään mun vanhemmille pohjanmaalle. Tosin nyt vähän jännittää kuinka sitä niin pikkusen kanssa matkustettiinkaan ;-) Vaikka taitaa olla helpoimmasta päästä reissamminen vastasyntyneen kanssa (vrt. leikki-ikäinen). Silti sitä empii että tuleekohan tämän vuoden joulua vietettyä mummolassa ollenkaan..
Jännää kuinka tosiaan monilla alkaa jo laskettu aika olemaan lähellä!!! Ihan viimeisiä viikkoja siis mennään =) Olikos se eppuliina jolla oli sectiopäiväksi päätetty 1.11..? Sillon sitten virallisesti ensimmäinen Marraskuussa syntynyt Marrasvaavi näkee päivänvalon! Ihanaa! Saa nähdä joko ennen sitä kuulemme vauvauutisia! Ja ollaanhan me jo ihan ensimmäiset vauvauutiset kuultukin, Liinu-liisalta! Toivottavasti heillä siellä kaikki hyvin ja vauva olisi pikkuhiljaa pääsemässä kotiin!!!
Täytyy sanoa, että kyllä alkaa pikkuhiljaa ääni muuttumaan kellossa raskauden myötä. Alkaa olemaan jo tosi tukalat oltavat!!! Ihan kiukuttaa välillä =/ Onneksi enää muutama viikko ja sitten kaikki tämä palkitaan.
Reviisorille jaksamisia sängyn pohjalle! Onneksi pääsit kuitenkin kotiin lepäilemään. Kamalaahan se on siellä sairaalassa vieraassa sängyssä yrittää levätä. Toivottavasti verenpaineet nyt pysyvät aisoissa.
Mulla myös eilen supisteli useempaan otteeseen. Ei kiva kun viikkoja on kuitenkin vasta 34+3.. Täytyy vaan ottaa rauhallisemmin ja yrittää nakittaa kaikki mahdollinen raskas työ miehelle. Kultanenhan tuo on muutenkin- ei sille tarvi erikseen sanoa, vaan ihan omatoimisesti onneksi esim. imuroi tarvittaessa. Mä keskityn sitten enemmän siihen järjestelemiseen =D
Hömme1: Mullakin vaavi välillä suoristelee jalkojaan, ja se tuntuu toisinaan tosi epämiellyttävältä. Koko maha muuttaa sillon muotoaan ihan kummallisen malliseksi =D
Leppoisaa sunnuntain jatkoa kaikille, terkuin Yaz 34+3
Ihanaa kun saa ruveta lukemaan vauvauutisia kohta oikein urakalla, itsellä kun voi mennä vielä joulukuunkin puolelle. Sasusasulla oli jo mahtavat viikot, ei kun synnärille vaan=)
JOULU : Odotetaan myös innolla sitä tunnelmallisuutta. Eilen oltiin siskojen ja äidin kanssa joululahja ostoksilla seinäjoella. Vielä jäi uupumaan muutama paketti , mutta olen lahjat päättänyt hankkia ennen vaavin syntymää ettei sitten tarvitse enään niistä ressata+++NYT LAHJAT SAA HALVEMALLAKIN KUN IHAN JOULUN ALLA=)++++
Satais edes lunta niin vois mennä ulos pojankaa, mutta on synkkää, pimeetä ja märkää.=(
Omassa masussa on aika hiljaista taas, välillä pitää oikeen pysähtyä laskemaan liikkeitä. Välillä käy tosi kipeesti alapäähän en oikein tiedä mihin kipu tulee, välillä kyl tuntuu et aukeekohan paikat vai mitä kipuja lienee!
pähkinäneito 33+5
täällä kotiuduttu kylereissusta. käytiin pojan kanssa vielä viime hetken moikkaamiset mun porukoilla, vielä kun ehtii ennen jännäkakkaviikkoja :) tosin aika jännäksi meni nytkin.
perjantaina illalla supisteli about 10minuutin välein vihlovan kipeästi ja mielessä jo kävi että lähetäänkö tässä nyt sitten saman tien takaisin kohti helsinkiä ja naistenklinikkaa, mutta hiipuihan ne sitten kuitenkin. viime yönä supisteli taas säännöllisesti, mutta tällä kertaa 20minuutin välein. kiva heräillä tasasta tahtia parin tunnin ajan ja sitte taas hiipui. on tässä päivisinkin supistellu nyt tosi kipeitä mutta ei niin säännöllisesti. vähän mietityttää että mitäköhän nää supparit saa aikaan alapäässä ja koskas sitä sitten lähtö tulee. no, sen näkee sitten kun sen aika on. jos ei tästä kärsimyksestä muuta iloa ole niin ainakin lyhentää/ helpottaa ehkä sitten varsinaisen kiputuskan päivää. ehkä.
ja sitten! voi että, kävin moikkaas kaverin viikon vanhaa pikku poikaa, elikkäs mun kummipoikaa :) toinen oli NIIN piäni ja sulonen! sitä ei muistanukkaa että ne on todellakin noin kovin pikkuruisia pakkauksia! (apua, noi vaatteet kaapissa näyttää niin isoilta...) heppuli oli kyllä niin söpö ja ihana ja sulonen ja syötävä ja pikkanen ja ja ja...! mäki haluun jo :) tosi ihq pakkaus kerta kaikkiaan :)
nyt pitäis varmaa käydä purkaa kamat kassista ettei jää lojumaan. elikkäs kuulemisiin :)
freya, supistus ja pipana 37 ja rapiat
Eilen tuli vihdoin käytyä kylässä ystävän luona, kun koko kesä reissua suunniteltiin. Oli oikein mukavaa, kun heillä on pojan ikäinen tyttö ja lapset leikkivät keskenään mukavasti, niin saivat aikuisetkin jutella keskenään.
Itselläkin supistelee, mutta vaikka olo on hankala (varsinkin autoa ajaessa, kun masu ottaa melkein rattiin kiinni ja nukkuessa, kun ei pysty heräämättä vaihtamaan asentoa) niin toivoisin, että pysyis vielä matkassa. Vaatteet olen kylläl pessyt, mutta muuten on valmistelut ihan alkutiessään.
Galluppia oli laitettu: itse odotan mahallaan nukkumista (mutta tiedän, ettei se onnistu pitkään aikaan, kun rinnat on täynnä maitoa) ja niinkin tavallista juttua kuin maksalaatikon syömistä :)
Onko muuten muilla jo joulu mielessä? Itse olen siitä jo haaveillut. Viime vuodet on joulun laitto töissä käymisen takia jäänyt aina viime tinkaan. Nyt ajattelin, että josko tänä vuonna saisi laitettua tavallista enemmän tunnelmaa, kun on enemmän kotona. Lahjojakin jo mietin, että pitäisikö tulevina viikkoina ostaa niitä, kun leikkauksen jälkeen ei ihan heti pääse (ja ehkä haluakaan) jouluruuhkan keskelle vaunujen kanssa.
T: Rila ja hippu 35+2